Een Zeeuwse explosie van creativiteit
Nieuw kamerkoor legt de meetlat bewust hoog
Akoestische formatie
Spoor in Razzmatazz
MODEFLITSEN
DONDERDAG 23 OKTOBER
lange vorststraat - goes
38 Zaterdag 18 oktober 2008 PZC
Tentoonstelling over
het werk dat Chabot in
Vrouwenpolder maakte.
door Rolf Bosboom
ROTTERDAM - Wie vanuit Zeeland
de Charley Toorop-tentoonstelling
in Museum Boijmans Van Beunin-
gen in Rotterdam bezoekt, doet er
goed aan ook even de straat over
te steken. Daar, in het Chabot Mu
seum, is sinds twee weken de expo
sitie Zicht op Zeeland te zien, over
het ene jaar dat kunstenaar Henk
Chabot (1894-1949) in Zeeland ver
bleef.
Het lijkt een nogal kort tijdsbestek
om een complete expositie en een
mooi uitgevoerde catalogus aan te
wijden. Het is zelfs niet eens een
compleet jaar geweest dat Chabot
in Vrouwenpolder woonde, maar
slechts acht maanden: van april
tot november 1933. Toch is die pe-
.riode voor hem van groot belang
geweest. „In die tijd en op die plek
vond een explosie van creativiteit
plaats die naar mijn idee uniek is
in Chabots oeuvre en waarvan de
resultaten ook zeer uitzonderlijk
zijn binnen het panorama van de
Nederlandse kunst van de eerste
helft van de twintigste eeuw",
schrijft kunsthistoricus - en samen
steller van de expositie - Carel Blot-
kamp in de catalogus.
Chabot trok naar Zeeland om los
te komen van de dagelijkse drukte
in Rotterdam en de afleiding van
de grote stad. Hij koos bewust niet
voor bekende kunstenaarskolonies
zoals Domburg en Veere, maar -
net als Charley Toorop (die in de
zomer vaak in Westkapelle ver
bleef en die hij in Zeeland ook ont
moette) - voor een dorp met een
overwegend traditionele boerenge
meenschap, waar de mensen nog
dicht bij de natuur leefden. Hij en
zijn vrouw huurden twee wonin
kjes bij boer.Willemse in de Dorps
straat.
In Vrouwenpolder raakte Chabot
in een creatieve roes. Er ontston
den tientallen schilderijen, tekenin
gen en beelden. Zo'n veertig zijn
nu bijeengebracht in het Chabot
Museum.
De nieuwe omgeving leidde direct
tot andere thema's in Chabots
werk. Hij ging boeren, boerinnen
en hun vee schilderen, maar ook -
'Een wonder dat hij niet het
dorp is uitgegooid en met
stront werd overgoten'.
voor het eerst - landschappen: ak
kers, duinen, de zee. Wat vooral
opvalt in de tentoonstelling is de
ruwe verfbehandeling. De klod
ders verf zijn soms zo dik dat er
schaduwen ontstaan en de schilde
rijen reliëf krijgen. Op alle denkba
re manieren bracht Chabot verf
aan, een werkwijze die niet of nau
welijks bekend was bij kunste
naars uit die tijd.
Maar hoe ruw de techniek ook
overkomt, de composities zijn al
tijd zorgvuldig en trefzeker. „Je
ziet dat hij in principe alles kon
met verf', zegt Blotkamp in een
korte film die in de kelder van het
museum is te zien. Opvallend zijn
onder meer de zeegezichten, die al
tijd leeg en woest zijn, als een oer
wereld. „Een soort tweede schep
pingsdag", zoals Blotkamp het om
schrijft. „Een bijna chaossituatie."
Chabot maakte veel afbeeldingen
van de Zeeuwse bevolking, in de
vorm van krachtige houten beel
den, sterk expressionistische krijt
tekeningen en ook schilderijen.
Onontkoombaar is het doek Vrou-
wenpolderse boerin (1933), dat ge
makkelijk als een karikatuur zou
kunnen worden opgevat, hoewel
dat zeker niet Chabots bedoeling
was. „Dat hij niet het dorp is uitge
gooid en met stront overgoten,
vind ik een wonder", zegt Blot
kamp daarover in de film. „Hij was
een nietsontziende schilder."
In de catalogus noemt de kunsthis
toricus Chabots Zeeuwse werk
'een indrukwekkend vertoon van
artistieke durf en vitaliteit, ontke
tend in het onheilszwangere jaar
1933'. Aan het eind van dat jaar
keert de kunstenaar terug naar Rot
terdam. Net buiten de stad vindt
hij een met Zeeland vergelijkbare
woon- en werksituatie. Daar bleef
hij tot zijn dood in 1949. De in
vloed van de Zeeuwse maanden
bleef nog geruime tijd zichtbaar.
Expositie: 'Zicht op Zeeland', t/m 11
jan. 2009, Rotterdam, Chabot Mu
seum, Museumpark 11, di. t/m vr.
11.00-16.30 uur, za. 11.00-17.00 uur,
zo. 12.00-17.00 uur. Catalogus bij de
tentoonstelling, Carel Blotkamp en Jis-
ca Bijlsma: 24,95 euro.
Melopoëia presenteert
zich als enig Zeeuws
semiprofessioneel koor.
door Corella Nijsse
ZIERIKZEE - Melopoëia (Grieks
voor 'muziek maken') is de naam
van het nieuwe kamerkoor dat
Zeeland sinds kort rijk is. Van
avond is het koor (met bijbeho
rend barokensemble) te horen in
Zierikzee en volgende week zater
dag in Middelburg. Het koor on
derscheidt zich van de reeds be
staande Zeeuwse kamerkoren als-
semiprofessioneel. Dirigenten zijn
Tassilo Erhardt (voor de uitvoe
ring van oude muziek) en Chris
tian Blaha (nieuwe muziek). „Een
semiprofessioneel koor bestaat
nog niet in Zeeland", motiveert Er-
hardt deze keuze. „Enerzijds wil
len we hiermee werk creëren voor
de professionele zangers uit de pro
vincie en anderzijds liepen we als
koordirigenten aan tegen de beper
kingen van amateurkoren. Met
amateurs is veel mogelijk maar be
paald repertoire, zoals hele oude
muziek of complexe nieuwe mu
ziek, liggen buiten hun bereik." Tij
dens de komende twee concerten
worden werken uitgevoerd van Al-
legri, Froberger (orgelwerken uitge
voerd door organist Leen de Broe-
kert), Lassus en Bertali. Antonio
Bertali (1604-1669) was één van de
belangrijkse componisten van de
zeventiende eeuw. In tegenstelling
tot zijn tijdgenoten Heinrich
Schütz en Claudio Monteverdi
werd hij niet herontdekt. De Ne
derlandse organisatie voor Weten
schappelijk Onderzoek (NWO)
heeft Erhardt een beurs toegekend
voor een driejarig onderzoek naar
deze ten onrechte in de vergetel
heid geraakte componist. Door
middel van de projecten van ka
merkoor Melopoëia worden de re
sultaten van dit onderzoek voor
een breed publiek hoorbaar ge-
'Met amateurs is veel
mogelijk, maar complexe
muziek ligt buiten bereik'
maakt. Over het Miserere van Alle-
gri vertelt Erhardt: „Het is belang
rijk te weten dat wij de authen
tieke versie uitvoeren en niet de
versie uit 1889, die bij het grote pu
bliek bekend is. De originele versie
is veel soberder. De paus heeft dit
stuk in de 17e eeuw cadeau gedaan
aan de keizer. Omdat het Miserere
toen niet mocht worden bewerkt
en slechts mocht worden uitge
voerd op de daarvoor bestemde re
ligieuze dagen, hing er een mythe
omheen. De keizer was boos en te
leurgesteld toen hij het werk hoor
de omdat het veel minder specta
culair was dan hij had verwacht."
Concert, zat. 18 okt, Zierikzee, Nieu
we kerk, zat. 25 okt.. Middelburg, Lu
therse kerk, 20.00 uur.
VAN 10:00 TOT 17:00 UUR
OOST-SOUBURG - Razzmatazz in
Oost-Souburg biedt vanavond een
podium aan de Nederlandse akoes
tische formatie Spoor. Deze groep
werd in het najaar van 2006 gefor
meerd en staat voor spitse, speelse
Nederlandstalige teksten, vervat in
een pakkend muzikaal jasje. Meer
stemmige samenzang en gedreven
instrumentaal werk op gitaar,
mandoline, bas, banjo en percus
sie zijn kenmerkend voor de
sound van deze band. Spoor be
staat uit volbloed muzikanten die
eerder al in diverse projecten en
formaties hun sporen drukten.
Izak boom (snaren, toetsenist, zan
ger, liedjesmaker en componist)
trad op met De Berin is, Harry Sac-
sioni, Youp van 't Hek en Kaz Lux.
Multi-instrumentalist Janos
Kooien studeerde muziekweten
schap en verdiepte zich in de Ierse
volksmuziek en de Amerikaans
Bluegrass. Bart Soeters voltooide
zijn studies basgitaar en composi
tie aan het Utrechts Conservato
rium en aan de faculteit Kunst, Me
dia en Technologie van de KHU.
Hij won in 2005 de Pim Jacobs Mu
ziekprijs. Arthur Bont is slagwer
ker en speelde onder meer bij de
band Louisana Radio. Hij speelde
in diverse theatervoorstellingen en
met Amerikaanse artiesten als
Smokey Wilson en Jann James.
Concert, zat. 18 okt., Oost-Souburg,
Razzmatazz, 21.00 uur.
Bij aankoop van minimaal 125 aan
GERRY WEBER producten GRATIS
een prachtig horloge inclusief luxe
geschenkverpakking kado!
(zolang de voorraad strekt)
beroo
Schilderij Vrouwenpolderse boerin van Henk Chabot is een van de werken
in de expositie Zicht op Zeeland in het Chabotmuseum in Rotterdam.