Glad ijs op de catwalk 'Dochter Sam 1 2 I Vrijdag 17 oktober 2008 PZC In het spoor van tv-hits als America's en Holland's Next Top Model is een ware hype ontstaan. De ene wedstrijd volgt op de andere. Vaak piepjonge meisjes betreden een wereld vol valkuilen. door Joep Trommelen foto Justin Jin/HH edereen wil model worden!" Marcel van Oostveen, voorzit- H ter van de branchevereniging voor Nederlandse Modellen- I en Castingbureaus moet er om lachen. I De 15-jarige Avna Visser werd maandag Elite Model Neder land en mag nu naar de internationale finale in China. De jacht op nieuw talent richt zich ech ter niet alleen op piepjonge meiden en jon gens; deze week werd Monique Smith winna res van een modellenwedstrijd voor 50-plus- sers. Van Oostveens eigen Casting- en Modelagency The Kids krijgt driehonderd mailtjes per week van mensen die hun kind als model zien. „Er bestaan geen cijfers over, maar ik schat dat er wekelijks in Nederland zo'n duizend mensen op pad gaan om zich te laten fotograferen voor allerlei blaadjes en folders. Niks chics, gewoon met T-shirts voor Zeeman, rammelaars voor het Kruidvat en ondergoed van de Hema. Daar krijgen ze 10 tot 100 euro voor." Dat is de werkelijkheid volgens Van Oostveen. „De media maken er iets heel anders van. Wat zo'n Elite Model Look het publiek voorschotelt is niet wat ik dagelijks zie. Ik ben de hele dag bezig vooral kleine rekeningen op te sturen." Het gebeurt wel eens dat een meisje via Elite Model Look een mooie carrière tegemoet gaat. Maar dat gebeurt volgens hem 'misschien één keer per jaar'. „En in Nederland zijn misschien tien meiden die echt veel verdienen. Mensen hebben denk ik een verkeerd, overtrokken beeld." „Er zijn mensen die zich helemaal niets laten vertellen. Die vinden dat hun kind zó mooi is, dat het wel model moét worden. De meeste mensen proberen het in eerste instantie bij fat soenlijke bureaus. Als die 'nee' zeggen, moet je er gewoon mee kappen. Een deel van de men sen die afgewezen worden door goede bureaus, belandt uiteindelijk bij de malafide bureaus." Sommige charlatans maken voor 300 tot 400 euro slechte foto's waar nooit meer iets mee ge beurt. Of ze vragen 4000 euro voor een 'acteer- cursus' die niks voorstelt. Volgens Hans Copper van castingbureau AFT Group is de hype begonnen met de opkomst van de supertopmodellen als Naomi Campbell. „Er zit bij de bureaus veel kaf onder het ko ren", beaamt Copper. Meiden en jongens van 14,15 zijn makkelijke slachtoffers. „Er kunnen hele enge zaken gebeuren. Louche types laten kinderen soms 500 euro storten zonder dat ze daar iets voor terugkrijgen. Maar er zijn soms ook gewoon viezeriken actief Een of twee keer per jaar duiken dit soort verhalen op." Wie model wil worden, doet er volgens hem goed aan bij de branchevereniging voor Neder landse Modellen- en Castingbureaus (BMCB) te rade te gaan. „Dat is toch een soort keur merk." Alberto Stegeman, de man die afgelopen zon dag aantoonde dat de bewaking bij defensie niks voorstelt, laat komende zondag op tv zien hoe jonge kinderen slachtoffer worden van ma lafide fotografen. In Undercover in Nederland laat hij bij SBS6 zien hoé zij piepjonge nepmo- dellen financieel en zelfs ook seksueel misbrui ken. Voor het oog van de verborgen camera. Net als loverboys smeerden de louche fotogra fen eerst stroop door meiden te vleien en gou den bergen in het vooruitzicht te stellen. Soms is inderdaad sprake van seksueel mis bruik, stelt Marcel van Oostveen. „Kinderlok kers zijn van alle tijden. Maar met internet is er een nieuw medium gekomen waarmee kinde ren er erg makkelijk in te luizen zijn." Op de website van de branchevereniging staat een zwarte lijst met 'foute' bureaus. „Veel meer dan die lijst publiceren kunnen wij niet doen. Mensen doen ook niet snel aangifte. Boven dien besteedt justitie veel te weinig aandacht aan de charlatans. Terwijl het toch intens ge meen is wat zij doen. En het zijn de zielepoten die er telkens weer intrappen." Hans Copper waarschuwt kandidaat-modellen voor al te hoge verwachtingen. „Ik ben zelf ook lang model geweest en het is gewoon hard wer ken. Je moet om 4 uur 's ochtends opstaan om dat het licht dan het mooiste is in Afrika. Met al dat reizen heb je constant een jetlag. Aan de foto's mag je dat niet zien. Mensen zien niet hoe alles ontstaat. Je lijf is je verkoopartikel en daar moet je goed voor zorgen. En voor al dat harde werken krijg je over het algemeen een ge middeld, modaal inkomen. Tenzij je er echt uit springt, maar dat is aan weinig mensen voorbe houden. De buitenwereld ziet echter alleen de glamourkant." Marcel van Oostveen van de BMCB moet een beetje lachen. „Hard werken? Ik heb net een verbouwing thuis gedaan. Die bouwvakkers aten tussen de middag acht boterhammen en waren graatmager. Dat is hard werken!" Het meidenblad Fancy houdt al twaalf jaar een modellenwedstrijd. In december wordt de win naar bekend. Die komt op de voorpagina en krijgt een contract bij Max Models, inclusief een fotoshoot. „De lezeressen van Fancy zijn de goede doel groep voor zo'n wedstrijd", zegt Fabienne We- ijers van Fancy. „Ze zien modellen in hun blad, bewonderen die en kunnen er door mee te doen zelf ook in komen. Dat vinden ze gaaf. De wedstrijd is een groot succes. Er doen dit jaar 2600 meiden aan mee." En dat is niet voor spek en bonen, verzekert ze. „De winnares van vorig jaar heeft er een aantal leuke opdrachten aan overgehouden." www.bmcb.nl nummer. /Ga niet in zee met een model lenbureau of fotograaf die in schrijfgeld vraagt of geld vraagt voor het maken van foto's of een training. /Vraag naar een vakdiploma en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Kijk ook op inter net voor extra informatie over het modellenbureau. Gewonnen heeft ze niet. Maar daar zit Sam (15) niet zo mee. Dat ze van de 104 meiden die aan een van de castings van de Elite Model Lookwedstrijd in Rotter dam meededen negende werd, vindt ze al heel wat. Haar lengte (1.70 m) schiet letterlijk en figuur lijk net iets te kort. Bij de vakjury haalde ze de halve finale niet, en ook de publieksprijs ging aan haar neus voorbij. Hoogtepunt in haar nog prille car rière als model is een fotoshoot voor een campagne van uitzendbu reau Vedior, waar ze als bevallige blondine met een limousine naar haar vakantiebaantje werd gere den. Twee uurtjes werk, 375 euro. „Veel geld voor een 15-jarige", zegt Sams moeder Hilde van Engelen (39). Sam blijft er nuchter onder: „Ik wil best meer modellenwerk doen, maar ga me er niet totaal op richten. Zó veel meiden willen dit, het is best moeilijk om er tussen te komen. En daarbij kun je er ook heel snel weer uitliggen." Ze gaat dan ook als ze de havo heeft doorlopen naar het athene um om daarna 'media, informatie en communicatie' te gaan stude ren in Amsterdam. Werd ze bij de fotoshoots voor Vedior nog als een kleine prinses behandeld, de voorronde van de Elite Model Lookwedstrijd was vol- /Een professioneel modellenbu reau of vakfotograaf zal altijd een visitekaartje met informatie geven en antwoord geven op al le vragen. Pas op voor fotogra fen en modellenbureaus met al leen maar een mobiel telefoon- /Pas op voor modellenbureaus die tevens fotostudio zijn. Wil len ze alleen maar foto's verko pen of zoeken ze echt naar nieu we modellen? /Weiger elk aanbod dat je via in ternet krijgt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 12