Accordone, een ensemble van wereldformaat van hemelse muziek Russische uitvoering Mooie vertolking met twee gezichten 1 1 1 PZC Maandag 13 oktober 2008 1 7 FAREWELL ITALIA Het recital dat Accordone verzorgde, was er een om. met gouden letters in de annalen te schrijven. De vier musi ci deden de naam van het ensem ble alle eer aan. Alles klonk, hier werd samen gemusiceerd op hoog niveau. Hier passen alleen superlatieven, jammer dat veel mensen deze bij zondere kans voorbij hebben laten gaan. Hoewel, Beasley en de zij nen treden nog op in Antwerpen, Mechelen en Middelburg in de ko mende weken. Farewell Italia is een origineel pro gramma. Marco Beasley beschrijft een denkbeeldige reis van John Dowland in Italië, waar hij Maren- zio wilde ontmoeten. Deze ont moeting vindt echter niet plaats. De reis wordt verteld aan de hand van literaire fragmenten en liede ren die passen in het verhaal. Zo begonnen Guido Morini (klavecim bel), Fabio Accurso (luit) en Stefa- no Rocco (aartsluit/gitaar) met het instrumentale Loth to depart waar na Beasley 'Now I needs must part' vertolkte. Hij bezit een specia le stem met een prachtige sotto vo ce. Ook zijn voordracht is speciaal, expressief en indringend. Hij spreekt, declameert en zingt op natuurlijke wijze. Het stemge luid wordt volledig gebracht op de adem en zonder extra vibrato. Het volume wordt geregeld door de ademdruk en daardoor lijkt het of hij alles met het grootste gemak brengt. Zijn dictie is goed en hij Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen Farewell Italia, het dagboek van Dowland. Door Accordone: Marco Beasley, Guido Morini, Fabio Accurso en Stefano Rocco. Gehoord 12/10 in Basiliek Hulst. door Jeanette Vergouwen heeft aandacht voor alle details. In het Bella Rose van Caccini waren geweldige versieringen en esclama- ziones te horen. Beasley is klein van gestalte, maar als musicus is hij indrukwekkend. Af en toe waren de geluiden van voorbij rijdende motoren storend, maar Accordone hield de span ning vast en bleef onverstoorbaar musiceren. Na de indrukwek kende Pavane van Byrd voor klave cimbelsolo en de intens vertolkte Sorrow Stay volgde een blok waar in de liefde bezongen werd. De be geleiding in de liederen van Dow land was volledig in dienst van de partituur en op maat gesneden voor de zanger. Na 'Fancy' voor twee luiten, sloot Accordone het eerste deel af met het bekende 'I saw my lady weep'. Beasley begon zeer zacht en daarna bloeide de toon volledig op. Wat een tech niek en zo muzikaal doorvoelt! Deel twee begon met 'In Nomine' van John Buil en na een sonnet klonk het Nigra Sum uit de Maria vespers van Monteverdi. In het blok dat speelt in Genua, werd het eenvoudige leven van de vissers uit de wijk Pra bezongen in een traditional. Het laatste lied, 'In dar kness let me dwell' was van een be klemmende intensiteit. Muziek die tot op het bot gaat. Accordone zong als toegift nog twee pittige Italiaanse traditionals. Het concert is nog te zien op 8 no vember in de Concertzaal in Mid delburg. Accordone speelt in het kader van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen in de Hulster basiliek, foto Wim Kooyman Voor de eerste keer tijdens het Festival van Zeeuw sch-Vlaanderen zat de zaal vol. Het feestelijke gevoel zat er goed in bij het lustrumconcert, dat verzorgd werd door een Russisch orkest en een Russische pianist o.l.v een Zuid Afrikaanse dirigent. De Russische reuzen mochten de concertzaal veroveren. De uitvoering begon met een vlot én energiek gespeelde Polonaise uit de opera Jevgenij Onegin. Vuur werk werd verwacht tijdens de ver tolking van het tweede pianocon cert van Rachmaninov, maar het pakte anders uit. De uitvoering was gewoon teleurstellend. Hoe kwam dit? Het werk is bekend, zit vol virtuoze passages en doet een beroep op de emotie. Bij de eerste maten bleek al dat niet het door Rachmaninov zelf gespeelde tem po zou worden aangehouden. Vooral de pianist koos voor een (te) langzaam tempo en vertraag de regelmatig. Daardoor viel de spanning weg en kwam het geheel fragmentarisch over. Mischouk speelde te individualistisch en het samenspel met het orkest was ver te zoeken. Tijdens het nostalgische Adagio ging de versnelling nog een tandje lager en daardoor kwa men de afwisseling in motieven en ritmes minder uit. Na de pauze tapte het orkest uit een totaal ander vaatje. De orkest klank van Russische gezelschap pen klinkt rauwer dan de West-Eu- ropese orkesten en dit heeft een aparte charme. De symfonieën van Tsjaikovski zijn eveneens be kend, maar overrompelen toch el ke keer weer als ze goed en met TSJAIKOVSKI Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen Werken van Tsjaikovski en Rachmaninov door het Symfonie Orkest van Sint Petersburg o.l.v. Conrad van Alphen. Vladimir Mischouk op piano. Gehoord: 11-10, Scheldetheater Terneuzen. door Jeanette Vergouwen durf gespeeld worden. Die over daad aan geraffineerde klanksa menstellingen, de belichting van de verschillende timbres van de blazers en de homogene samen klanken van de strijkers kwamen mooi over. Het noodlot-thema werd helder en dwingend ge bracht. Schitterend was de afwisse ling van de verschillende emoties die schommelden tussen fatalis me, vreugde, angst en hoop. Het Scherzo werd sprankelend en spits gespeeld door de strijkers en de in breng van de blazers in het mid dendeel was overtuigend. Ook het slotdeel van dit cyclische werk werd met brio vertolkt. Conrad van Alphen Heel wat mensen houden van de Vier Jaargetijden van Vivaldi, de Matthaus Passion van Bach en The Messiah van Handel. Barokmuziek, die blijkbaar erg toegankelijk is en door velen wordt gewaardeerd. Des te opvallender was dat slechts enkele tientallen muziekliefheb bers kwamen luisteren naar het ba- rokconcert Tussen Hemel en Ely sium, met Romeinse concerti en Cantates uit het begin van de 18de eeuw. Les Muffatti is een jong ensemble met een dirigent die internationa le bekendheid geniet op het ge bied van de uitvoeringspraktijk van renaissance en barokmuziek. De musici spelen met een aanste kelijk enthousiasme en hebben oog voor details, nuances en spe ciale affecten. Het programma, met concerti grossi van Corelli en Valentini en vocale werken van de jonge Handel, was aantrekkelijk. Waarom missen dan zoveel mu ziekminnaars de kans om eens ba rok op een goede wijze uitgevoerd te horen? Weinig publiek levert bo vendien in een grote stenen ruim te het nadeel op dat de klanken vrij snel verdwijnen. Dit euvel was ook duidelijk in de kerk van Hei kant, waar vorige week twee klave- cinisten werken van Bach en zo nen speelden. Jammer dat velen praten over muziek en zo weini gen de kans grijpen om naar con certen te gaan. Les Muffatti vertolkten de concerti van Corelli met verve. Prachtig was het continuospel van klave- LES MUFFATTI Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen Werken van Corelli, Handel en Valentini. Door Les Muffatti o.l.v. Peter Van Heyghen, m.m.v. Lauren Armishaw (sopraan). Gehoord: vrijdag 10 oktober in r.k. kerk in Sluis. door Jeanette Vergouwen cimbel en orgel. In Op. VI nr. 4 kwam de wisselwerking tussen ri- pieno en concertino goed uit. De verschillende ritmes en de klank kleuren in de harde en zachte pas sages kregen de volle aandacht. De sopraan Lauren Armishaw zong van Handel een Antifoon en een cantate gewijd aan Maria. Ar mishaw bezit een heldere stem en een warm timbre. Haar dictie en de dramatische voordracht zijn overtuigend. Het was vooral de cantate HWV 99 (Da quel giorno fatale) die een diepe indruk naliet. Scherp gebrachte recitatieven en emotierijke aria's. Handel was pas 21 jaar toen hij de ze cantate in Rome schreef. In de knappe versieringen, de drama tisch sterke onderstrepingen van woorden zoals voli, rapido en mo- va (vliegen, snel en bewegen), de snelle loopjes en de dialogen van de sopraan met oboe d'amore en altblokfluit, is de grootmeester van de barokopera al te horen. Orkest en soliste zorgden voor een mooie vertolking van deze hemelse mu ziek. AGENDA OP PAD p- Vlissingse verhalen Doeke Roos en Rond de Jonge vertellen verhalen over vroeger, Vlissingen, Biblio theek 't Spui, 19 u; Skate clinic Skatelessen, skatepark Chezeeweg in We- meldinge, jeugd vanaf acht jaar, 13-15 u. MUZIEK Racoon Extra optreden van de Zeeuwse band in het kader van een theatertournee. Goes, theater De Mythe, 20.00 uur meer agendanieuws op www.pzc.nl FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Sinterklaas en het ge heim van het grote boek: 13.45 en 16 u; My best friend's girl: 18.45 en 21.15 u; Anubis: 13.45, 16 en18.45 u; Wanted: 21.15 u; Radeloos: 13.45, 16 en 18.45 u; Bangkok dangerous: 21.15 u; Wall-E: 13.45 u; Brief voor de koning: 16 u; Mam ma Mia: 18.45 u; Julia: 20.30 u. GOES 't Beest, Merral, My best friend's girl: 20.15 u; Wanted: 20.15 u; Anubis: 14, 16 en 20 u; Brief voor de koning: 16.30 u; Radeloos: 14.15, 16.30 en 20 u; Sinter klaas en 't geheim van het grote boek: 13.45 en 15.45 u; Wall-E (nl): 14.30 u. MIDDELBURG Schuttershof, S.O.S. kleine zeehond: 14 u; Paul daps sa Vie: 20 u. OOSTBURG Ledeltheater, Brief voor de koning: 15 u; Mamma Mia: 20u. VLISSINGEN CineCity, Anubis: 11, 14, 16.15 en 19 u; Babyion: 19.15 u; Brief voor de koning: 11.00 u; Death Race: 22 u; Eagle Eye: 16, 19 en 21.45 u; Kung Fu Panda: 11 u; Mamma Mia: 16 en 22 u; Mirrors; 22 u; My best friend's girl: 1116,19.15 en 21.45 u; Radeloos: 13.45, 16.15 en 19 u; Sinterklaas en het geheim van het grote boek: 11 en 13.45 u; Space Shimps: 11 13.45 en 16 u; The Accidental Husband: 19 u; Wall-E: 11, 14 en 16.15 u; Wanted: 19.15 en 22 u; Wild Child: 13.45 u; Ze ven van Daran: 14 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 75