Accordone, een ensemble van
van hemelse muziek
Russische uitvoering Mooie vertolking
met twee gezichten 1 1 1
FAREWELL ITALIA
PZC Maandag 13 oktober 2008 17
Het recital dat Accordone
verzorgde, was er een om
met gouden letters in de
annalen te schrijven. De vier musi
ci deden de naam van het ensem
ble alle eer aan. Alles klonk, hier
werd samen gemusiceerd op hoog
niveau.
Hier passen alleen superlatieven,
jammer dat veel mensen deze bij
zondere kans voorbij hebben laten
gaan. Hoewel, Beasley en de zij
nen treden nog op in Antwerpen,
Mechelen en Middelburg in de ko
mende weken.
Farewell Italia is een origineel pro
gramma. Marco Beasley beschrijft
een denkbeeldige reis van John
Dowland in Italië, waar hij Maren-
zio wilde ontmoeten. Deze ont
moeting vindt echter niet plaats.
De reis wordt verteld aan de hand
van literaire fragmenten en liede
ren die passen in het verhaal. Zo
begonnen Guido Morini (klavecim
bel), Fabio Accurso (luit) en Stefa-
no Rocco (aartsluit/gitaar) met het
instrumentale Loth to depart waar
na Beasley 'Now I needs must
part' vertolkte. Hij bezit een specia
le stem met een prachtige sotto vo
ce. Ook zijn voordracht is speciaal,
expressief en indringend.
Hij spreekt, declameert en zingt
op natuurlijke wijze. Het stemge
luid wordt volledig gebracht op de
adem en zonder extra vibrato. Het
volume wordt geregeld door de
ademdruk en daardoor lijkt het of
hij alles met het grootste gemak
brengt. Zijn dictie is goed en hij
Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen
Farewell Italia, het dagboek van
Dowland. Door Accordone:
Marco Beasley, Guido Morini,
Fabio Accurso en Stefano Rocco.
Gehoord 12/10 in Basiliek Hulst.
door Jeanette Vergouwen
heeft aandacht voor alle details. In
het Bella Rose van Caccini waren
geweldige versieringen en esclama-
ziones te horen. Beasley is klein
van gestalte, maar als musicus is
hij indrukwekkend.
Af en toe waren de geluiden van
voorbij rijdende motoren storend,
maar Accordone hield de span
ning vast en bleef onverstoorbaar
musiceren. Na de indrukwek
kende Pavane van Byrd voor klave
cimbelsolo en de intens vertolkte
Sorrow Stay volgde een blok waar
in de liefde bezongen werd. De be
geleiding in de liederen van Dow
land was volledig in dienst van de
partituur en op maat gesneden
voor de zanger. Na 'Fancy' voor
twee luiten, sloot Accordone het
eerste deel af met het bekende 'I
saw my lady weep'. Beasley begon
zeer zacht en daarna bloeide de
toon volledig op. Wat een tech
niek en zo muzikaal doorvoelt!
Deel twee begon met 'In Nomine'
van John Buil en na een sonnet
klonk het Nigra Sum uit de Maria
vespers van Monteverdi. In het
Accordone speelt in het kader van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen in de Hulster basiliek, foto Wim Kooymaira
blok dat speelt in Genua, werd het
eenvoudige leven van de vissers
uit de wijk Pra bezongen in een
traditional. Het laatste lied, 'In dar
kness let me dwell' was van een be
klemmende intensiteit. Muziek
die tot op het bot gaat.
Accordone zong als toegift nog
twee pittige Italiaanse traditionals.
Het concert is nog te zien op 8 no
vember in de Concertzaal in Mid
delburg.
Voor de eerste keer tijdens
het Festival van Zeeuw
sch-Vlaanderen zat de zaal
vol. Het feestelijke gevoel zat er
goed in bij het lustrumconcert, dat
verzorgd werd door een Russisch
orkest en een Russische pianist
o.l.v een Zuid Afrikaanse dirigent.
De Russische reuzen mochten de
concertzaal veroveren.
De uitvoering begon met een vlot
en energiek gespeelde Polonaise
uit de opera Jevgenij Onegin. Vuur
werk werd verwacht tijdens de ver
tolking van het tweede pianocon
cert van Rachmaninov, maar het
pakte anders uit. De uitvoering
was gewoon teleurstellend. Hoe
kwam dit? Het werk is bekend, zit
vol virtuoze passages en doet een
beroep op de emotie. Bij de eerste
maten bleek al dat niet het door
Rachmaninov zelf gespeelde tem
po zou worden aangehouden.
Vooral de pianist koos voor een
(te) langzaam tempo en vertraag
de regelmatig. Daardoor viel de
spanning weg en kwam het geheel
fragmentarisch over. Mischouk
speelde te individualistisch en het
samenspel met het orkest was ver
te zoeken. Tijdens het nostalgische
Adagio ging de versnelling nog
een tandje lager en daardoor kwa
men de afwisseling in motieven
en ritmes minder uit.
Na de pauze tapte het orkest uit
een totaal ander vaatje. De orkest
klank van Russische gezelschap
pen klinkt rauwer dan de West-Eu-
ropese orkesten en dit heeft een
aparte charme. De symfonieën
van Tsjaikovski zijn eveneens be
kend, maar overrompelen toch el
ke keer weer als ze goed en met
TSJAIKOVSKI
Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen
Werken van Tsjaikovski en
Rachmaninov door het Symfonie
Orkest van Sint Petersburg o.l.v.
Conrad van Alphen. Vladimir
Mischouk op piano. Gehoord:
11 -10, Scheldetheater Térfieuzen.
door Jeanefct® Vergouwen
durf gespeeld worden. Die over
daad aan geraffineerde klanksa
menstellingen, de belichting van
de verschillende timbres van de
blazers en de homogene samen
klanken van de strijkers kwamen
mooi over. Het noodlot-thema
werd helder en dwingend ge
bracht. Schitterend was de afwisse
ling van de verschillende emoties
die schommelden tussen fatalis
me, vreugde, angst en hoop. Het
Scherzo werd sprankelend en spits
gespeeld door de strijkers en de in
breng van de blazers in het mid
dendeel was overtuigend. Ook het
slotdeel van dit cyclische werk
werd met brio vertolkt.
Conrad van Alphen
Heel wat mensen houden
van de Vier Jaargetijden
van Vivaldi, de Matthaus
Passion van Bach en The Messiah
van Handel. Barokmuziek, die
blijkbaar erg toegankelijk is en
door velen wordt gewaardeerd.
Des te opvallender was dat slechts
enkele tientallen muziekliefheb
bers kwamen luisteren naar het ba-
rokconcert Tussen Hemel en Ely
siummet Romeinse concerti en
Cantates uit het begin van de 18de
eeuw.
Les Muffatti is een jong ensemble
met een dirigent die internationa
le bekendheid geniet op het ge
bied van de uitvoeringspraktijk
van renaissance en barokmuziek.
De musici spelen met een aanste
kelijk enthousiasme en hebben
oog voor details, nuances en spe
ciale affecten. Het programma,
met concerti grossi van Corelli en
Valentini en vocale werken van de
jonge Handel, was aantrekkelijk.
Waarom missen dan zoveel mu
ziekminnaars de kans om eens ba
rok op een goede wijze uitgevoerd
te horen? Weinig publiek levert bo
vendien in een grote stenen ruim
te het nadeel op dat de klanken
vrij snel verdwijnen. Dit euvel was
ook duidelijk in de kérk van Hei
kant, waar vorige week twee klave-
cinisten werken van Bach en zo
nen speelden. Jammer dat velen
praten over muziek en zo weini
gen de kans grijpen om naar con
certen te gaan.
Les Muffatti vertolkten de concerti
van Corelli met verve. Prachtig
was het continuospel van klave-
LES MUFFATTI
Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen
Werken van Corelli, Handel en
Valentini. Door Les Muffatti o.l.v.
Peter Van Heyghen, m.m.v.
Lauren Armishaw (sopraan).
Gehoord: vrijdag 10 oktober in
r.k. kerk. in. Sluis.
door Jeanette Vergouwen
cimbel en orgel. In Op. VI nr. 4
kwam de wisselwerking tussen ri-
pieno en concertino goed uit. De
verschillende ritmes en de klank
kleuren in de harde en zachte pas
sages kregen de volle aandacht.
De sopraan Lauren Armishaw
zong van Handel een Antifoon en
een cantate gewijd aan Maria. Ar
mishaw bezit een heldere stem en
een warm timbre. Haar dictie en
de dramatische voordracht zijn
overtuigend. Het was vooral de
cantate HWV 99 (Da quel giorno
fatale) die een diepe indruk naliet.
Scherp gebrachte recitatieven en
emotierijke aria's.
Handel was pas 21 jaar toen hij de
ze cantate in Rome schreef In de
knappe versieringen, de drama
tisch sterke onderstrepingen van
woorden zoals voli, rapido en mo-
va (vliegen, snel en bewegen), de
snelle loopjes en de dialogen van
de sopraan met oboe d'amore en
altblokfluit, is de grootmeester van
de barokopera al te horen. Orkest
en soliste zorgden voor een mooie
vertolking van deze hemelse mu
ziek.
AGENDA
OP PAD
Vlissingse verhalen
Doeke Roos en Rond de Jonge vertellen
verhalen over vroeger, Vlissingen, Biblio
theek 't Spui, 19 u;
Skate clinic
Skatelessen, skatepark Chezeeweg in We-
meldinge, jeugd vanaf acht jaar, 13-15 u.
MUZIEK
Racoon
Extra optreden van de Zeeuwse band in
het kader van een theatertournee.
Goes, theater De Mythe, 20.00 uur
meer agendanieuws op www.pzc.nl
FILM
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel, Sinterklaas en het ge
heim van het grote boek: 13.45 en 16 u;
My best friend's girl: 18.45 en 21.15 u;
Anubis: 13.45, 16 en18.45 u; Wanted:
21.15 u; Radeloos: 13.45, 16 en 18.45 u;
Bangkok dangerous: 21.15 u; Wall-E:
13.45 u; Brief voor de koning: 16 u; Mam
ma Mia: 18.45 u; Julia: 20.30 u.
GOES
't Beest, Merral, My best friend's girl:
20.15 u; Wanted: 20.15 u; Anubis: 14, 16
en 20 u; Brief voor de koning: 16.30 u;
Radeloos: 14.15, 16.30 en 20 u; Sinter
klaas en 't geheim van het grote boek:
13.45 en 15.45 u; Wall-E (nl): 14.30 u.
MIDDELBURG
Schuttershof, S.O.S. kleine zeehond: 14
u; Paul dans sa Vie: 20 u.
OOSTBURG
Ledeltheater, Brief voor de koning: 15 u;
Mamma Mia: 20u.
VLISSINGEN
CineCity, Anubis: 1114, 16.15 en 19 u;
Babyion: 19.15 u; Brief voor de koning:
11.00 u; Death Race: 22 u; Eagle Eye: 16,
19 en 21.45 u; Kung Fu Panda: 11 u;
Mamma Mia: 16 en 22 u; Mirrors; 22 u;
My best friend's girl: 11, 16,19.15 en
21.45 u; Radeloos: 13.45, 16.15 en 19 u;
Sinterklaas en het geheim van het grote
boek: 11 en 13.45 u; Space Shimps: 11
13.45 en 16 u; The Accidental Husband:
19 u; Wall-E: 1114 en 16.15 u; Wanted:
19.15 en 22 u; Wild Child: 13.45 u; Ze
ven van Daran: 14 uur.