Afslag Maldegem blijft gehandhaafd Plan zeesluis bonja s Belasting Nieuw 'kalotje' voor katholieke Eligiuskerk Onderzoek naar aangifte incest 26 Vrijdag 10 oktober 2008 PZC Z Verbreed kanaal en Expressweg geen hindernis voor Sluis. door Wout Bareman en Frank van Cooten SLUIS - Ondanks de verbreding van het Schipdonkkanaal en de omvor ming van de Expressweg tot auto snelweg blijft de gemeente Sluis bereikbaar. Volgens Michel Callens, afdelings hoofd Wegen en Verkeer Oost Vlaanderen, is van een isolement van Sluis absoluut geen sprake. Ook bedrijventerrein de Vlas- schaard in Eede blijft vlot bereik baar en Belgische hulpdiensten kunnen nog steeds bijstand verle nen in Nederland. Fractievoorzitter William Gijsel van Gemeentebelangen kaartte de zaak aan. Gemeentebelangen vreest dat er grote problemen ont staan voor de bereikbaarheid van de gemeente Sluis tijdens de ver- Het is begrotingstijd. Gemeente ambtenaren hebben veel gerekend. Hoeveel komt er binnen, wat gaan we doen en moet daarvoor de be lasting omhoog? Het resultaat is een dik rapport dat Programmabe groting heet. journalisten hebben vervolgens de taak deze woord- en cijferbrij binnen enkele uren om te zetten in een helder artikel. bredingswerken van het Schip donkkanaal. „De gemeente Sluis mag in geen geval de dupe zijn van ontwikkelingen op Belgisch grondgebied. Alert zijn dus", waar schuwde Gijsel eerder. Gemeente belangen vroeg het Sluise college er alles aan te doen de afslag Mal degem op de Expressweg te hand haven. „Ook moet na de realise ring van het verbreden van het Schipdonkkanaal onze gemeente vanuit België bereikbaar blijven." Gijsel is tevreden met de toezeg ging van Callens dat de gewestweg N410 Aardenburgkalseide in Mal degem, die overgaat in de N251 op Nederlands grondgebied in Eede, niet wordt afgesloten van de Ex pressweg. In de Vlaamse grensstreek groeit FW Vrees dat delen van de gemeen- te Sluis door de verbreding van het Schipdonkkanaal en aanpas sing van de Expressweg worden geïsoleerd, blijkt ongegrond. Tip? redactie@pzc.nl En dat was deze redactrice uit Burgh-Haamstede gelukt. Zij zat alleen nog met de kop bo ven haar verhaal. „Onroerende- zaakbelasting is te lang. Weet ie mand hier een korter woord voor?", riep zij over de redactie- vloer. Het bleef even stil tot de chef vanuit de hoek bromde: „Probeer eens diefstal." het verzet tegen de verbreding van het 56 kilometer lange Schipdonk kanaal dat de haven van Zeebrug- ge rechtstreeks moet aansluiten op de nieuwe Seine-Scheldeverbin- ding, waarin ook het Kanaal Gent-Terneuzen een belangrijke schakel is. Het Schipdonkcomité in Maldegem kondigde eerder de ze week hardere acties aan tegen de ingreep in natuur en landschap. Het comité noemt de 650 miljoen euro voor de verbreding in de ach terlandverbinding van Zeebrugge weggegooid geld. „Het gaat niet om de haalbaarheid van het pro ject, want dat zal best. Nee, het gaat om de noodzaak", zegt Koen Cromheecke van het actiecomité. „Wat, als je diezelfde 650 miljoen in bijvoorbeeld recreatie en bio brandstof investeert? Hoeveel jobs zal dat niet opleveren? Maar die vraag wordt domweg niet gesteld." Verzet is er ook tegen beweegbare bruggen op het traject. Die zorgen alleen maar voor files. Ouderen verkopen zelfgemaakte spullen BRESKENS - De Crea-groep van de Breskense ouderensoos houdt za terdag 25 oktober een verkoopdag in Goedertijt. De ouderen verko pen kaartjes, tassen, kransen en an der zelfgemaakt handwerk. De op brengst is bedoeld voor de aan schaf van nieuw materiaal. In het ouderencentrum aan de Van Zuijenstraat zijn van 10.00 tot 16.00 uur ook tweedehandsboeken te koop en er is een verloting. TERNEUZEN - Een gedragsdeskundi ge onderzoekt de betrouwbaar heid van de verklaringen van een mogelijk incestslachtoffer uit Ter- neuzen. Dit heeft het Haagse ge rechtshof gisteren bepaald in de hoger beroepszaak van de vader van de vrouw. De 67-jarige vader uit Terneuzen is in hoger beroep gegaan, omdat hij het niet eens is met zijn eerdere veroordeling door de Middelburg se rechtbank tot een jaar gevange nisstraf De man zou zijn dochter vanaf haar tiende hebben mis bruikt, maar hij ontkent alle be schuldigingen. Volgens de verdedi ging zijn de verklaringen van de nu 26-jarige vrouw ongeloofwaar dig, omdat zij aan een border! i- ne-stoornis zou lijden. Catering Service Sas van Gent Woensdag 15 oktober Kennismakingsmiddag Van Sonja haar team voor de 65 plusser en ook alleenstaande chronisch zieke gehandicapten van alle leeftijden in Sas van Gent Bij Eetcafé 't Stremijn, Gentsestraat 9 Doorlopend lussen 14.00 en 17.00 uur De koffie staat klaar Van harte welkom welkom door René Hoonhorst OOSTBURG - De Heilige Eligiuskerk in Oostburg heeft een nieuw dak. Het 4000 kilogram wegende gevaarte werd gisterochtend in tien minuten tijd op de kerkto ren getild. Een kwestie van goed plannen, stelde de aan nemer. Het dak is er een maand af geweest. In die tijd zijn ook de klokken en de klokkenstoel schoongemaakt en gerenoveerd. De Eligiuskerk was in 1948 het eerste Nederlandse godshuis dat, na in de oorlog in puin ge schoten te zijn, nieuw werd opgebouwd. De toren volg de pas in 1956, omdat er acht jaar eerder tekort aan bouwstenen was. Een spits kreeg de toren niet; het dak is niet veel meer dan een kapje. Een soort kalotje, dat bijna achteloos door een imposan te kraan op de toren werd gezet. Even daarvoor takelde diezelfde kraan een aantal roosters van gegalvaniseerd staal naar boven. Die komen voor de galmgaten en moe ten duiven, die zich vroeger niet lieten afschrikken door kippengaas, geen kans geven klokken en klokkenstoel weer te bevuilen. Goede verhouding Zeeuwen en Vlamingen staat op het spel. door Wout Bareman en Conny van Gremberghe TERNEUZEN - Het sluizencomplex in Terneuzen heeft z'n beste tijd gehad. De zeesluis en de binnen- vaartsluis zijn dit jaar op de kop af veertig jaar oud; de middensluis werd tussentijds gerenoveerd, maar is ook aan vervanging toe. De sluizen vertoonden de laatste jaren steeds meer gebreken. Rijks waterstaat was en is kapitalen kwijt aan het oplappen van de sluisdeuren, het vervangen van be- dieningsapparatuur en alle moge lijke andere geldverslindende aan passingen met de vervanging van de basculebruggen over de zee sluis als 'hoogtepunt'. Maar modernisering is voor de ha ven van Gent niet toereikend. Het doet de roep om een nieuwe, veel grotere sluis zeker niet verstom men. Eerlijk gezegd dateert die roep al uit de jaren zestig, toen de zeesluis nog moest worden opgele verd. Voor Gent was de sluis toen al te klein. Maar er gloort hoop. Komende winter valt een besluit te verwachten over een nieuwe nautische toegang tot het Kanaal Gent-Terneuzen. Wordt het een nieuwe sluis, westelijk van de hui dige - de hartenwens van Gent - Kanaal Gent-Terneuzen 1547-1563 Aanleg van Sasse- vaart met sluizen bij Sas van Gent. 1817 Staten-Generaal willen verzande vaart niet uitgraven. 1823 Besluit over aanleg zee kanaal. 1827 Opening kanaal Gent-Ter neuzen met sluizen in Terneu zen en Sas van Gent. 1830-1841 Sluiting kanaal na Belgische Opstand. 1870-1885 Eerste verdieping. 1895-1904 Modernisering slui zen en tweede aanpassing. 1914-1919 Kanaal gesloten door de Eerste Wereldoorlog. 1945 Akkoord over verdieping, verbreding en nieuwe zeesluis bij Terneuzen. - Uitvoering werken tussen 1960 en 1968. foto Wim Kooyman of wordt de huidige binnenvaart- sluis vergroot en zo geschikt ge maakt voor schepen tot 100.000 ton? De Belgische deelnemers aan het zogenoemde Stakeholder Ad vies Forum (SAF, een praat- en studiegroep van belanghebbenden onder leiding van de oud-minis ters Gerrit Braks en Miet Smet) zetten in op die nieuwe sluis, de Nederlanders neigen naar de min der' ingrijpende aanpassing van de binnenvaartsluis. Begin volgende maand moet het SAF de Technische Scheldecom- missie voorzien van een eendui- Lonink: 'Het streven is nog steeds een advies waarin iedereen zich kan vinden.' dig advies, dat vervolgens wordt doorgesluisd naar de ministers van Verkeer en Waterstaat van bei de landen en die moeten uiteinde lijk bepalen hoe de toegang van het kanaal er medio 2018 uit moet gaan zien. De capaciteit van de sluis is van levensbelang voor de groei van de Gentse haven. En daar loert het gevaar. Als de Neder landers inzetten op de aanpassing van de binnenvaartsluis, immers een veel goedkopere oplossing, zijn de rapen gaar. Het zou de goe de verhoudingen tussen met na me Zeeland en Vlaanderen enorm frustreren. Burgemeester Jan Lonink van Ter neuzen: „Braks en Smet streven naar een advies waarin iedereen zich kan vinden. Lukt dat niet, dan zal dat de relatie ernstig aan tasten en daarmee is niemand ge diend. Ook al, omdat de grensover schrijdende samenwerking op tal van beleidsterreinen nu, na een moeizame periode, eindelijk ge stalte krijgt." Over een nieuwe nautische toe gang wordt al sinds de eeuwwisse ling bilateraal overleg gevoerd. In 2005 werd die gedachtenwisseling naar een hoger plan getild, toen Den Haag en Brussel de opdracht gaven om de plannen nu concreet te onderzoeken, uitmondend in een goed onderbouwd advies. Sindsdien zijn alle aspecten gron dig onderzocht. De economische ontwikkelingspotenties van het ge bied werden in kaart gebracht. Uit die analyses bleek nog eens wat ie dereen al lang wist: de beschik- 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 54