Afslag Maldegem
blijft gehandhaafd
Plan zeesluis
bonja s
Belasting
Nieuw 'kalotje' voor katholieke Eligiuskerk
Onderzoek naar
aangifte incest
26 Vrijdag 10 oktober 2008 PZC
Z
Verbreed kanaal en
Expressweg geen
hindernis voor Sluis.
door Wout Bareman
en Frank van Cooten
SLUIS - Ondanks de verbreding van
het Schipdonkkanaal en de omvor
ming van de Expressweg tot auto
snelweg blijft de gemeente Sluis
bereikbaar.
Volgens Michel Callens, afdelings
hoofd Wegen en Verkeer Oost
Vlaanderen, is van een isolement
van Sluis absoluut geen sprake.
Ook bedrijventerrein de Vlas-
schaard in Eede blijft vlot bereik
baar en Belgische hulpdiensten
kunnen nog steeds bijstand verle
nen in Nederland.
Fractievoorzitter William Gijsel
van Gemeentebelangen kaartte de
zaak aan. Gemeentebelangen
vreest dat er grote problemen ont
staan voor de bereikbaarheid van
de gemeente Sluis tijdens de ver-
Het is begrotingstijd. Gemeente
ambtenaren hebben veel gerekend.
Hoeveel komt er binnen, wat gaan
we doen en moet daarvoor de be
lasting omhoog? Het resultaat is
een dik rapport dat Programmabe
groting heet. journalisten hebben
vervolgens de taak deze woord- en
cijferbrij binnen enkele uren om te
zetten in een helder artikel.
bredingswerken van het Schip
donkkanaal. „De gemeente Sluis
mag in geen geval de dupe zijn
van ontwikkelingen op Belgisch
grondgebied. Alert zijn dus", waar
schuwde Gijsel eerder. Gemeente
belangen vroeg het Sluise college
er alles aan te doen de afslag Mal
degem op de Expressweg te hand
haven. „Ook moet na de realise
ring van het verbreden van het
Schipdonkkanaal onze gemeente
vanuit België bereikbaar blijven."
Gijsel is tevreden met de toezeg
ging van Callens dat de gewestweg
N410 Aardenburgkalseide in Mal
degem, die overgaat in de N251 op
Nederlands grondgebied in Eede,
niet wordt afgesloten van de Ex
pressweg.
In de Vlaamse grensstreek groeit
FW Vrees dat delen van de gemeen-
te Sluis door de verbreding van
het Schipdonkkanaal en aanpas
sing van de Expressweg worden
geïsoleerd, blijkt ongegrond.
Tip? redactie@pzc.nl
En dat was deze redactrice uit
Burgh-Haamstede gelukt.
Zij zat alleen nog met de kop bo
ven haar verhaal. „Onroerende-
zaakbelasting is te lang. Weet ie
mand hier een korter woord
voor?", riep zij over de redactie-
vloer. Het bleef even stil tot de chef
vanuit de hoek bromde: „Probeer
eens diefstal."
het verzet tegen de verbreding van
het 56 kilometer lange Schipdonk
kanaal dat de haven van Zeebrug-
ge rechtstreeks moet aansluiten op
de nieuwe Seine-Scheldeverbin-
ding, waarin ook het Kanaal
Gent-Terneuzen een belangrijke
schakel is. Het Schipdonkcomité
in Maldegem kondigde eerder de
ze week hardere acties aan tegen
de ingreep in natuur en landschap.
Het comité noemt de 650 miljoen
euro voor de verbreding in de ach
terlandverbinding van Zeebrugge
weggegooid geld. „Het gaat niet
om de haalbaarheid van het pro
ject, want dat zal best. Nee, het
gaat om de noodzaak", zegt Koen
Cromheecke van het actiecomité.
„Wat, als je diezelfde 650 miljoen
in bijvoorbeeld recreatie en bio
brandstof investeert? Hoeveel jobs
zal dat niet opleveren? Maar die
vraag wordt domweg niet gesteld."
Verzet is er ook tegen beweegbare
bruggen op het traject. Die zorgen
alleen maar voor files.
Ouderen verkopen
zelfgemaakte spullen
BRESKENS - De Crea-groep van de
Breskense ouderensoos houdt za
terdag 25 oktober een verkoopdag
in Goedertijt. De ouderen verko
pen kaartjes, tassen, kransen en an
der zelfgemaakt handwerk. De op
brengst is bedoeld voor de aan
schaf van nieuw materiaal. In het
ouderencentrum aan de Van
Zuijenstraat zijn van 10.00 tot
16.00 uur ook tweedehandsboeken
te koop en er is een verloting.
TERNEUZEN - Een gedragsdeskundi
ge onderzoekt de betrouwbaar
heid van de verklaringen van een
mogelijk incestslachtoffer uit Ter-
neuzen. Dit heeft het Haagse ge
rechtshof gisteren bepaald in de
hoger beroepszaak van de vader
van de vrouw.
De 67-jarige vader uit Terneuzen is
in hoger beroep gegaan, omdat hij
het niet eens is met zijn eerdere
veroordeling door de Middelburg
se rechtbank tot een jaar gevange
nisstraf De man zou zijn dochter
vanaf haar tiende hebben mis
bruikt, maar hij ontkent alle be
schuldigingen. Volgens de verdedi
ging zijn de verklaringen van de
nu 26-jarige vrouw ongeloofwaar
dig, omdat zij aan een border! i-
ne-stoornis zou lijden.
Catering Service
Sas van Gent
Woensdag 15 oktober
Kennismakingsmiddag
Van Sonja haar team voor de
65 plusser en ook alleenstaande
chronisch zieke gehandicapten van
alle leeftijden in Sas van Gent
Bij Eetcafé 't Stremijn, Gentsestraat 9
Doorlopend lussen 14.00 en 17.00 uur
De koffie staat klaar
Van harte welkom welkom
door René Hoonhorst
OOSTBURG - De Heilige Eligiuskerk in Oostburg heeft
een nieuw dak. Het 4000 kilogram wegende gevaarte
werd gisterochtend in tien minuten tijd op de kerkto
ren getild. Een kwestie van goed plannen, stelde de aan
nemer. Het dak is er een maand af geweest. In die tijd
zijn ook de klokken en de klokkenstoel schoongemaakt
en gerenoveerd. De Eligiuskerk was in 1948 het eerste
Nederlandse godshuis dat, na in de oorlog in puin ge
schoten te zijn, nieuw werd opgebouwd. De toren volg
de pas in 1956, omdat er acht jaar eerder tekort aan
bouwstenen was. Een spits kreeg de toren niet; het dak
is niet veel meer dan een kapje.
Een soort kalotje, dat bijna achteloos door een imposan
te kraan op de toren werd gezet. Even daarvoor takelde
diezelfde kraan een aantal roosters van gegalvaniseerd
staal naar boven. Die komen voor de galmgaten en moe
ten duiven, die zich vroeger niet lieten afschrikken door
kippengaas, geen kans geven klokken en klokkenstoel
weer te bevuilen.
Goede verhouding
Zeeuwen en Vlamingen
staat op het spel.
door Wout Bareman en
Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - Het sluizencomplex
in Terneuzen heeft z'n beste tijd
gehad. De zeesluis en de binnen-
vaartsluis zijn dit jaar op de kop af
veertig jaar oud; de middensluis
werd tussentijds gerenoveerd,
maar is ook aan vervanging toe.
De sluizen vertoonden de laatste
jaren steeds meer gebreken. Rijks
waterstaat was en is kapitalen
kwijt aan het oplappen van de
sluisdeuren, het vervangen van be-
dieningsapparatuur en alle moge
lijke andere geldverslindende aan
passingen met de vervanging van
de basculebruggen over de zee
sluis als 'hoogtepunt'.
Maar modernisering is voor de ha
ven van Gent niet toereikend. Het
doet de roep om een nieuwe, veel
grotere sluis zeker niet verstom
men. Eerlijk gezegd dateert die
roep al uit de jaren zestig, toen de
zeesluis nog moest worden opgele
verd. Voor Gent was de sluis toen
al te klein.
Maar er gloort hoop.
Komende winter valt een besluit
te verwachten over een nieuwe
nautische toegang tot het Kanaal
Gent-Terneuzen. Wordt het een
nieuwe sluis, westelijk van de hui
dige - de hartenwens van Gent -
Kanaal Gent-Terneuzen
1547-1563 Aanleg van Sasse-
vaart met sluizen bij Sas van
Gent.
1817 Staten-Generaal willen
verzande vaart niet uitgraven.
1823 Besluit over aanleg zee
kanaal.
1827 Opening kanaal Gent-Ter
neuzen met sluizen in Terneu
zen en Sas van Gent.
1830-1841 Sluiting kanaal na
Belgische Opstand.
1870-1885 Eerste verdieping.
1895-1904 Modernisering slui
zen en tweede aanpassing.
1914-1919 Kanaal gesloten
door de Eerste Wereldoorlog.
1945 Akkoord over verdieping,
verbreding en nieuwe zeesluis
bij Terneuzen.
- Uitvoering werken tussen 1960
en 1968.
foto Wim Kooyman
of wordt de huidige binnenvaart-
sluis vergroot en zo geschikt ge
maakt voor schepen tot 100.000
ton? De Belgische deelnemers aan
het zogenoemde Stakeholder Ad
vies Forum (SAF, een praat- en
studiegroep van belanghebbenden
onder leiding van de oud-minis
ters Gerrit Braks en Miet Smet)
zetten in op die nieuwe sluis, de
Nederlanders neigen naar de min
der' ingrijpende aanpassing van de
binnenvaartsluis.
Begin volgende maand moet het
SAF de Technische Scheldecom-
missie voorzien van een eendui-
Lonink: 'Het streven is nog
steeds een advies waarin
iedereen zich kan vinden.'
dig advies, dat vervolgens wordt
doorgesluisd naar de ministers
van Verkeer en Waterstaat van bei
de landen en die moeten uiteinde
lijk bepalen hoe de toegang van
het kanaal er medio 2018 uit moet
gaan zien. De capaciteit van de
sluis is van levensbelang voor de
groei van de Gentse haven. En
daar loert het gevaar. Als de Neder
landers inzetten op de aanpassing
van de binnenvaartsluis, immers
een veel goedkopere oplossing,
zijn de rapen gaar. Het zou de goe
de verhoudingen tussen met na
me Zeeland en Vlaanderen enorm
frustreren.
Burgemeester Jan Lonink van Ter
neuzen: „Braks en Smet streven
naar een advies waarin iedereen
zich kan vinden. Lukt dat niet,
dan zal dat de relatie ernstig aan
tasten en daarmee is niemand ge
diend. Ook al, omdat de grensover
schrijdende samenwerking op tal
van beleidsterreinen nu, na een
moeizame periode, eindelijk ge
stalte krijgt."
Over een nieuwe nautische toe
gang wordt al sinds de eeuwwisse
ling bilateraal overleg gevoerd. In
2005 werd die gedachtenwisseling
naar een hoger plan getild, toen
Den Haag en Brussel de opdracht
gaven om de plannen nu concreet
te onderzoeken, uitmondend in
een goed onderbouwd advies.
Sindsdien zijn alle aspecten gron
dig onderzocht. De economische
ontwikkelingspotenties van het ge
bied werden in kaart gebracht. Uit
die analyses bleek nog eens wat ie
dereen al lang wist: de beschik-
1