Honda Jazz mikt breder
FIAT 500 op
diesel en van Diesel
PZC Vrijdag 10 oktober 2008 17
Honda is een merk dat niet
alléén mikt op altijd maar
die jonge gezinnetjes, maar
ook ouderen verwelkomt.
Bij voorbeeld met de nieuwe
Jazz,-
door Robbert Keegel
Toen de Honda Jazz in 2002
in ons land op de markt ver
scheen, bleek de prettig
hoog gebouwde, maar toch voorna
melijk in felle kleuren geleverde
mini-MPV al snel in de smaak te
vallen bij een wat bedaagdër pu
bliek. De zeer makkelijke instap in
de hoogbouw beviel de wat stram
mere medemens natuurlijk, maar
ook de handige klapbank achterin
bood volop mogelijkheden om te
laden en lossen zonder bukken.
De jongste editie van de Jazz kent
alle pluspunten, versterkt die en
vult ze aan met een verbeterd weg
gedrag. Ondanks de hoogbouw is
het zwaartepunt laag gehouden en
dat maakt van de nieuwe Jazz een
lekker stuurautootje.
Doordat bij de Jazz de benzine
tank (aan diesels doen ze hier
niet) onder de voorstoelen zit, is
de vloer daarachter helemaal vlak.
De zittingen van de achterbank
kunnen heel makkelijk worden op
geklapt, als bij een bioscoopstoel.
De zodoende ontstane vlakke
vloer is ideaal: je rijdt er een bood
schappen-, of kinderkarretje zó in,
maar ook winkeltassen schuifje
zonder tillen rechtstreeks naar bin
nen. Uiteraard kan de bank ook
voorover plat, in twee losse delen,
en aangezien ook de rechter voor-
stoel naar voren gekanteld kan
worden, biedt de Jazz beladings
mogelijkheden die in dit formaat
ongekend zijn. En dan zit er achter
in ook nog een keldertje onder de
laadvloer, waar anders het reserve
wiel in past (voor wie geen repara
tiesetje mee wil nemen). En ver
der zitten er overal in het interieur
opbergvakken en -kastjes.
Als een van de betere Japanse mer
ken waar het om interieurverzor
ging gaat, heeft Honda de Jazz van
binnen fatsoenlijk aangekleed.
Met plastic natuurlijk, maar met
kéurig plastic. Het design is aardig,
duidelijk, overzichtelijk en eigen
lijk gewoon mooi. De bediening is
makkelijk, zoals in elke Japanse au
to. Dus ook schakelen als boter,
met een goed ingedeelde vijfbak,
of met de zestraps i-Shift, een van
de weinige schakelrobots die hun
werk vlot en zonder schokken
doen. Wie dat zou willen kan het
bakje ook met flippers aan het
stuur bevelen geven. Waarom zou
je?
Er zijn twee motoren, maar hoe
wel de verschillen tussen de 1,2-1
en de 1,4-1 op papier minimaal
zijn (tien pk'tjes?) valt dat in de
praktijk anders uit. Met een kop
pel van 114 Nm is de kleine best ge
schikt voor de boodschappen,
maar voor een grotere reis is de
1,4, die met zijn 127 Nm gewoon
een stuk vlotter en stiller, kortom
prettiger. De wegligging is goed,
voor dit formaat erg comfortabel
maar met een behoorlijk wegcon
tact. Sturen gaat duidelijk, maar
toch licht. Allemaal precies zoals je
dat zou willen - en dat doet ons
snakken naar een Jazz R-Type.
Dankzij een A-label is de Honda
Jazz er vanaf 14.500 euro, de 1,4 be
gint bij 18.900 en dat is wel een fik
se sprong.
RXQQ JHY
Honda bewaarde in de nieuwe Jazz de oude pluspunten en voegde een aantal nieuwe toe.
Het interieur van de nieuwe Jazz is mooi afgewerkt.
De 'Fiat 500 by Diesel' onderscheidt zich door de afwijkende kleur van het koetswerk: Diesel groen.
BMW X1 biedt
niets verrassends
Ook BMW lanceerde een concept-
car op de Parijse autosalon, die
nog tot 19 oktober bij de Porte de
Versailles een bezoek waard is.
Niets verrassends, deze Xi. Een mi-
di-SUV die het patroon volgt van
X5 en X3, maar dan met de type
rende lange neus van het Beierse
lelijke eendje, de i-serie. Wanneer
de Xi in productie komt is nog on
bekend, maar dat zulks niet lang
zal duren is duidelijk. De koplam
pen volgen het huidige BMW-pa-
troon en achter geven LED's de de
signers nieuwe vrijheden. Wat
voor motoren er in de Xi komen
weten we nog niet, maar verwacht
ook hier geen verrassing. Hoeft
ook niet.
Volkswagen presenteert
nieuwe Golf GTI
Volkswagen benutte Parijs om er
de GTI-versie van de gloednieuwe
Golf te presenteren. Ook een logi
sche en voorspelbare actie en dus
is het een beetje onzin om deze fa
meuze 'hot hatch' een studiemo
del te noemen. Wat ons betreft
kan-ie van de week nog in de
showrooms staan in plaats van het
geplande volgend voorjaar. De
zwarte honingraatgrille verraadt
hem als GTI en de prestaties wor
den weer hartverwarmend: de
2,0-1 FSI motor zorgt voor 210 pk,
een top van 239 km/h en een hon-,
derdsprint in 7,2 sec. Toch
is de GTI weer zuiniger dan zijn
voorganger. Geen 8,0 maar 7,5
1/too km.
door Peter Lodewijks
Wat nu... een Fiat 500 diesel?
Die bestond toch al? Klopt,
maar er is nu een heel bijzondere
diesel bijgekomen.
Het automerk heeft namelijk een
overeenkomst gesloten met het be
kende Italiaanse kledinglabel Die
sel en dat levert een geheel nieuwe
variant op.
Voor dit project hebben het Cen
tra Stile Fiat en het designteam
van Diesel de handen ineengesla
gen en gezamenlijk kwamen zij
De BMWX1.
foto GPD
tot het nieuwe collectersitem, ge
naamd 'urban survival vehicle',
wat dat dan ook mag betekenen.
In elk geval onderscheidt de 'Fiat
500 by Diesel' zich van de gewone
door de afwijkende kleur van het
koetswerk: Diesel groen. Dat is de
kleur van de privéhelikopter van
Diesel-topman Renzo Rosso. Maar
ook Diesel zwart en bruin kunnen
besteld worden.
Verder speciale velgen met Diesel
logo en nog een serie exclusieve
details. Aan de binnenkant in
jeansstof uitgevoerde stoelen met
gele stiksels, nog wat Diesel-logo's
én een speciaal zakje aan de zijkan
ten van de voorstoelen dat refe
reert aan de vijfde 'pocket' van de
Diesel-jeans.
De trendy aangeklede versie van
de 500 Sport wordt geproduceerd
in een gelimiteerde oplage van
10.000 stuks, verspreid over twee
jaar. Al met al een aardig exclusief
product, dat (in Italië) verkrijgbaar
is vanaf 15.000 euro. En... hij is ook
te koop als diesel!