Honda Jazz mikt breder FIAT 500 op diesel en van Diesel PZC Vrijdag 10 oktober 2008 17 Honda is een merk dat niet alléén mikt op altijd maar die jonge gezinnetjes, maar ook ouderen verwelkomt. Bij voorbeeld met de nieuwe Jazz,- door Robbert Keegel Toen de Honda Jazz in 2002 in ons land op de markt ver scheen, bleek de prettig hoog gebouwde, maar toch voorna melijk in felle kleuren geleverde mini-MPV al snel in de smaak te vallen bij een wat bedaagdër pu bliek. De zeer makkelijke instap in de hoogbouw beviel de wat stram mere medemens natuurlijk, maar ook de handige klapbank achterin bood volop mogelijkheden om te laden en lossen zonder bukken. De jongste editie van de Jazz kent alle pluspunten, versterkt die en vult ze aan met een verbeterd weg gedrag. Ondanks de hoogbouw is het zwaartepunt laag gehouden en dat maakt van de nieuwe Jazz een lekker stuurautootje. Doordat bij de Jazz de benzine tank (aan diesels doen ze hier niet) onder de voorstoelen zit, is de vloer daarachter helemaal vlak. De zittingen van de achterbank kunnen heel makkelijk worden op geklapt, als bij een bioscoopstoel. De zodoende ontstane vlakke vloer is ideaal: je rijdt er een bood schappen-, of kinderkarretje zó in, maar ook winkeltassen schuifje zonder tillen rechtstreeks naar bin nen. Uiteraard kan de bank ook voorover plat, in twee losse delen, en aangezien ook de rechter voor- stoel naar voren gekanteld kan worden, biedt de Jazz beladings mogelijkheden die in dit formaat ongekend zijn. En dan zit er achter in ook nog een keldertje onder de laadvloer, waar anders het reserve wiel in past (voor wie geen repara tiesetje mee wil nemen). En ver der zitten er overal in het interieur opbergvakken en -kastjes. Als een van de betere Japanse mer ken waar het om interieurverzor ging gaat, heeft Honda de Jazz van binnen fatsoenlijk aangekleed. Met plastic natuurlijk, maar met kéurig plastic. Het design is aardig, duidelijk, overzichtelijk en eigen lijk gewoon mooi. De bediening is makkelijk, zoals in elke Japanse au to. Dus ook schakelen als boter, met een goed ingedeelde vijfbak, of met de zestraps i-Shift, een van de weinige schakelrobots die hun werk vlot en zonder schokken doen. Wie dat zou willen kan het bakje ook met flippers aan het stuur bevelen geven. Waarom zou je? Er zijn twee motoren, maar hoe wel de verschillen tussen de 1,2-1 en de 1,4-1 op papier minimaal zijn (tien pk'tjes?) valt dat in de praktijk anders uit. Met een kop pel van 114 Nm is de kleine best ge schikt voor de boodschappen, maar voor een grotere reis is de 1,4, die met zijn 127 Nm gewoon een stuk vlotter en stiller, kortom prettiger. De wegligging is goed, voor dit formaat erg comfortabel maar met een behoorlijk wegcon tact. Sturen gaat duidelijk, maar toch licht. Allemaal precies zoals je dat zou willen - en dat doet ons snakken naar een Jazz R-Type. Dankzij een A-label is de Honda Jazz er vanaf 14.500 euro, de 1,4 be gint bij 18.900 en dat is wel een fik se sprong. RXQQ JHY Honda bewaarde in de nieuwe Jazz de oude pluspunten en voegde een aantal nieuwe toe. Het interieur van de nieuwe Jazz is mooi afgewerkt. De 'Fiat 500 by Diesel' onderscheidt zich door de afwijkende kleur van het koetswerk: Diesel groen. BMW X1 biedt niets verrassends Ook BMW lanceerde een concept- car op de Parijse autosalon, die nog tot 19 oktober bij de Porte de Versailles een bezoek waard is. Niets verrassends, deze Xi. Een mi- di-SUV die het patroon volgt van X5 en X3, maar dan met de type rende lange neus van het Beierse lelijke eendje, de i-serie. Wanneer de Xi in productie komt is nog on bekend, maar dat zulks niet lang zal duren is duidelijk. De koplam pen volgen het huidige BMW-pa- troon en achter geven LED's de de signers nieuwe vrijheden. Wat voor motoren er in de Xi komen weten we nog niet, maar verwacht ook hier geen verrassing. Hoeft ook niet. Volkswagen presenteert nieuwe Golf GTI Volkswagen benutte Parijs om er de GTI-versie van de gloednieuwe Golf te presenteren. Ook een logi sche en voorspelbare actie en dus is het een beetje onzin om deze fa meuze 'hot hatch' een studiemo del te noemen. Wat ons betreft kan-ie van de week nog in de showrooms staan in plaats van het geplande volgend voorjaar. De zwarte honingraatgrille verraadt hem als GTI en de prestaties wor den weer hartverwarmend: de 2,0-1 FSI motor zorgt voor 210 pk, een top van 239 km/h en een hon-, derdsprint in 7,2 sec. Toch is de GTI weer zuiniger dan zijn voorganger. Geen 8,0 maar 7,5 1/too km. door Peter Lodewijks Wat nu... een Fiat 500 diesel? Die bestond toch al? Klopt, maar er is nu een heel bijzondere diesel bijgekomen. Het automerk heeft namelijk een overeenkomst gesloten met het be kende Italiaanse kledinglabel Die sel en dat levert een geheel nieuwe variant op. Voor dit project hebben het Cen tra Stile Fiat en het designteam van Diesel de handen ineengesla gen en gezamenlijk kwamen zij De BMWX1. foto GPD tot het nieuwe collectersitem, ge naamd 'urban survival vehicle', wat dat dan ook mag betekenen. In elk geval onderscheidt de 'Fiat 500 by Diesel' zich van de gewone door de afwijkende kleur van het koetswerk: Diesel groen. Dat is de kleur van de privéhelikopter van Diesel-topman Renzo Rosso. Maar ook Diesel zwart en bruin kunnen besteld worden. Verder speciale velgen met Diesel logo en nog een serie exclusieve details. Aan de binnenkant in jeansstof uitgevoerde stoelen met gele stiksels, nog wat Diesel-logo's én een speciaal zakje aan de zijkan ten van de voorstoelen dat refe reert aan de vijfde 'pocket' van de Diesel-jeans. De trendy aangeklede versie van de 500 Sport wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 10.000 stuks, verspreid over twee jaar. Al met al een aardig exclusief product, dat (in Italië) verkrijgbaar is vanaf 15.000 euro. En... hij is ook te koop als diesel!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17