Koleos is niet echt een Renault
Als een locomotief door de Zwitserse Alpen
PZC Vrijdag 10 oktober 2008 1 5
Renault komt eindelijk ook
met een SUV. Maar die
Koleos heeft wel een héél
vreemde afstamming.
door Robbert Keegei
Net als de meeste Europese
autoconcerns heeft
Renault de boot gemist die
gedragen werd op de enorme po-
pulariteitsgolf van de SUV's - en
dan wel speciaal de midi-SUV's.
Het waren de lapanse en vooral de
Koreaanse merken die al jaren de
complete concurrentie de kaas van
het brood aten.
Inmiddels zochten en vonden
Volkswagen, Opel en het Franse
duo Peugeot/Citroën hun eigen
midi-SUV en natuurlijk kon
Renault niet achterblijven.Con-
cerngenoot Nissan heeft zijn spo
ren met 4X4's en andere terrein
vaardigen wel verdiend en zijn
X-Trail past precies in het plaatje
dat ze bij Renault voor ogen
stond. Laten bouwen bij Japanners
is niet goedkoop, maar het voor
malige Franse staatsbedrijf ging
eind vorige eeuw een alliantie aan
met Samsung. Nu laat Renault zijn
technisch gezien Japanse mi
di-SUV bij Samsung bouwen.
Zuid-Korea is relatief nog altijd
een lagelonenland, hoewel het
overschot aan productiecapaciteit
in Europa wel eens op zou kun
nen gaan wegen tegen de enorme
transportkosten.
Koleos werd de naam voor deze
multinationale midi-SUV, die er
vooral als bluf-SUV is met alleen
voorwielaandrijving, maar ook
met het All Mode 4X4-systeem
van Nissan geleverd kan worden.
In ons vlakke land zal dat niet zo
veel gebeuren, maar wie wel eens
een zware trailer wil trekken of
naar de wintersport wil dient dan
wat dieper in de buidel te tasten.
Hoeveel de All Mode precies kost
valt niet uit de prijslijst op te ma
ken, omdat het systeem alleen in
topversie Privilège wordt geleverd,
terwijl de voorwielaandrijvers al
als Dynamique beginnen.
Wij hadden een 4x2 te gast, met
de enige beschikbare benzinemo
tor, een 2,5-liter met 170 pk. De an
dere mogelijkheid is een tweeliter
diesel met roetftlter en 150 of 175
pk. Meer smaken hebben ze niet.
Als Dynamique kosten ze 29 en 34
mille rond, als 4x4 Privilège 35.600
euro met benzinemotor of 40 mil
le met diesel. Wel mooi ronde prij
zen, die natuurlijk met diverse pak
ketten lekker verhoogd kunnen
worden. De Renault Koleos is be
hoorlijk ruim, op een wielbasis
van 2,69 meter kun je voor- en ach
terin heel comfortabel zitten en de
koffer meet 401 tot 1.380 liter. De
achterklep heeft een wegklapbare
drempel, zodat je niet al te hoog
hoeft te tillen en die klep zelf niet
al te groot hoeft te zijn, Toch niet
de meest praktische oplossing. De
achterbank gaat wel makkelijk
plat.
Op straat rijdt de Koleos behoor
lijk, maar vanwege z'n uiteraard
wat hoge bouw een beetje wiebe
lig. Echt strak sturen lukt beter
met peetvader X-Trail, die ik er
trouwens vele malen leuker uit
vind zien. Doordat de Nissan in ba
sis een tweeliter benzinemotor
heeft zijn de prijzen moeilijk te
vergelijken. De diesels wél en dan
komt de Renault nét iets goedko
per uit. Terecht.
Met zijn gecompliceerde afkomst
is het niet verwonderlijk dat het
ding een minimale uitstraling en
totaal geen persoonlijkheid heeft.
Door de meters en knoppen van
een Laguna er in te schroeven
krijg je nog geen echt leuk Frans
product, iets waar Renault bij z'n
meeste andere modellen wel in
slaagt.
De Koleos heeft maar één uitstra
ling: dat-ie is bedacht door een
commissie en zo goedkoop moge
lijk moest zijn. Zelfs dat laatste is
anderen beter gelukt.
Concurrenten:
Ford Kuga, laatkomer bij mi
di-SUV's en profiteert daarvan. Al
leen als 4x4, nu ook met benzine
motor. Wielbasis 2,66 m., bagage
650-1525 1. Gewicht 1720 kg. Benzi
ne 2,5-1, 220 pk, diesel 2,0-ï, 136 pk.
Vanaf 38.250 euro, diesel 39.200 eu
ro. Plus: design, 4x4, comfort, weg
gedrag. Min: motorkeuze.
Hyundai Tucson, Koreaanse prijs-
bokser, in segment toch al inge
haald door VW Tiguan. Ook als
blufsuv. Wielbasis 2,63 m., bagage
644-18561. Gewicht 1537 kg. Benzi
ne 2,0 tot 2,71,141-175 pk, diesel
2,01,112-140 pk. Vanaf 23.695 euro
(2WD), diesel 29.895 euro. Plus:
prijs. Min: uitstraling, afwerking,
weggedrag, terreinprestaties.
Peugeot 4007, vermomde Mitsubis
hi, wordt bij NedCar gebouwd -
dus kwaliteit oké - maar wel met
eigen motoren. Wielbasis 2,67 m.,
bagage 463-16861. Gewicht 1747
kg. Benzine 2,4-1,170 pk, diesel 2,2
1,156 pk. Vanaf 34.840 euro, diesel
40.990 euro. Plus: ruimte, Japanse
kwaliteit. Min: design, motorkeu
ze.
door Joeri Wisse
Kapot was hij na acht da
gen rally-rijden in Zwitser
land, maar de droom van
Cor en Martje de Vin uit Bres-
kens was uitgekomen. „Ik heb al
tijd al aan zo'n grote rally mee
willen doen", zegt hij.
Afgelopen zomer kwam het er
van. Met 350 andere MG-eigena
ren uit heel Europa reed hij ter
ere van het zestigjarig bestaan
van de Zwitserse MG Car Club
mee een de jubileumrally.
Die begon meteen stevig. De eer
ste dag voer over de Pragelpas:
een route met veel korte bochten,
smalle wegen en forse stijgings
percentages. Voor Martje, de vas
te navigator, was dat af en toe
'best eng'. Voor Cor was het voor
al hard werken. „Het is een oude
auto, nog, zonder zaken als rem-
en stuurbekrachtiging."
De MG-TC uit 1946 hield het, in
tegenstelling tot andere model
len, goed vol. „Natuurlijk werd
de motor heel warm, maar dat
mag. Hij heeft niet gekookt, wat
anderen wel hadden." Snel ging
het echter niet. „Als een locomo
tief, langzaam en gestaag", glun
dert Cor. Het rally-rijden zit het
stel in het bloed. Ze zijn lid van
verschillende MG-clubs in Neder
toch vooral rally's in België."
Cor werd in zijn jeugd aangesto
ken met het MG-virus. Het mo
ment dat de MG-club door de
Terneuzense Nieuwstraat reed,
kan hij zich nog precies herinne
ren. „Ik was een jaar of veertien,
vijftien. Al die MG's door de stad;
dat was een echte happening.
Toen dacht ik: 'Zo'n auto wil ik
ooit nog eens hebben.'"
Zo'n twintig jaar geleden kwam
het er dan van. De oldtimerclub
Zeeuws-Vlaanderen opgericht en
dat was voor Cor de Vin het sig
naal om een MG aan te schaffen.
De TC waarmee hij naar Zwitser
land is geweest, is hem het dier
baarst. „Het is een geweldige au
to. De Yanks waren er al weg van.
Na de oorlog hadden ze die in Eu
ropa gezien. Daarom is het over
grote deel van de 10.000 die ge
maakt zijn naar de Verenigde Sta
ten geëxporteerd."
Cor en Martje de Vin met de MC-TC in Zwitserland.
land en België. „Als we zouden
willen, zouden we elk weekend
wel ergens naar toe kunnen."
Van alle rally's zijn de boeken be
waard gebleven en van mooie
plekjes en momenten zijn foto's
gemaakt. „Het is genieten op een
ontspannende manier", vindt hij.
„Jaarlijks rijd ik 5000 kilometer.
Soms een ritje in de buurt, maar
De Renault Koleos, een Fransman met Japanse achtergrond en Koreaanse oorsprong.