Koleos is niet echt een Renault Als een locomotief door de Zwitserse Alpen PZC Vrijdag 10 oktober 2008 1 5 Renault komt eindelijk ook met een SUV. Maar die Koleos heeft wel een héél vreemde afstamming. door Robbert Keegei Net als de meeste Europese autoconcerns heeft Renault de boot gemist die gedragen werd op de enorme po- pulariteitsgolf van de SUV's - en dan wel speciaal de midi-SUV's. Het waren de lapanse en vooral de Koreaanse merken die al jaren de complete concurrentie de kaas van het brood aten. Inmiddels zochten en vonden Volkswagen, Opel en het Franse duo Peugeot/Citroën hun eigen midi-SUV en natuurlijk kon Renault niet achterblijven.Con- cerngenoot Nissan heeft zijn spo ren met 4X4's en andere terrein vaardigen wel verdiend en zijn X-Trail past precies in het plaatje dat ze bij Renault voor ogen stond. Laten bouwen bij Japanners is niet goedkoop, maar het voor malige Franse staatsbedrijf ging eind vorige eeuw een alliantie aan met Samsung. Nu laat Renault zijn technisch gezien Japanse mi di-SUV bij Samsung bouwen. Zuid-Korea is relatief nog altijd een lagelonenland, hoewel het overschot aan productiecapaciteit in Europa wel eens op zou kun nen gaan wegen tegen de enorme transportkosten. Koleos werd de naam voor deze multinationale midi-SUV, die er vooral als bluf-SUV is met alleen voorwielaandrijving, maar ook met het All Mode 4X4-systeem van Nissan geleverd kan worden. In ons vlakke land zal dat niet zo veel gebeuren, maar wie wel eens een zware trailer wil trekken of naar de wintersport wil dient dan wat dieper in de buidel te tasten. Hoeveel de All Mode precies kost valt niet uit de prijslijst op te ma ken, omdat het systeem alleen in topversie Privilège wordt geleverd, terwijl de voorwielaandrijvers al als Dynamique beginnen. Wij hadden een 4x2 te gast, met de enige beschikbare benzinemo tor, een 2,5-liter met 170 pk. De an dere mogelijkheid is een tweeliter diesel met roetftlter en 150 of 175 pk. Meer smaken hebben ze niet. Als Dynamique kosten ze 29 en 34 mille rond, als 4x4 Privilège 35.600 euro met benzinemotor of 40 mil le met diesel. Wel mooi ronde prij zen, die natuurlijk met diverse pak ketten lekker verhoogd kunnen worden. De Renault Koleos is be hoorlijk ruim, op een wielbasis van 2,69 meter kun je voor- en ach terin heel comfortabel zitten en de koffer meet 401 tot 1.380 liter. De achterklep heeft een wegklapbare drempel, zodat je niet al te hoog hoeft te tillen en die klep zelf niet al te groot hoeft te zijn, Toch niet de meest praktische oplossing. De achterbank gaat wel makkelijk plat. Op straat rijdt de Koleos behoor lijk, maar vanwege z'n uiteraard wat hoge bouw een beetje wiebe lig. Echt strak sturen lukt beter met peetvader X-Trail, die ik er trouwens vele malen leuker uit vind zien. Doordat de Nissan in ba sis een tweeliter benzinemotor heeft zijn de prijzen moeilijk te vergelijken. De diesels wél en dan komt de Renault nét iets goedko per uit. Terecht. Met zijn gecompliceerde afkomst is het niet verwonderlijk dat het ding een minimale uitstraling en totaal geen persoonlijkheid heeft. Door de meters en knoppen van een Laguna er in te schroeven krijg je nog geen echt leuk Frans product, iets waar Renault bij z'n meeste andere modellen wel in slaagt. De Koleos heeft maar één uitstra ling: dat-ie is bedacht door een commissie en zo goedkoop moge lijk moest zijn. Zelfs dat laatste is anderen beter gelukt. Concurrenten: Ford Kuga, laatkomer bij mi di-SUV's en profiteert daarvan. Al leen als 4x4, nu ook met benzine motor. Wielbasis 2,66 m., bagage 650-1525 1. Gewicht 1720 kg. Benzi ne 2,5-1, 220 pk, diesel 2,0-ï, 136 pk. Vanaf 38.250 euro, diesel 39.200 eu ro. Plus: design, 4x4, comfort, weg gedrag. Min: motorkeuze. Hyundai Tucson, Koreaanse prijs- bokser, in segment toch al inge haald door VW Tiguan. Ook als blufsuv. Wielbasis 2,63 m., bagage 644-18561. Gewicht 1537 kg. Benzi ne 2,0 tot 2,71,141-175 pk, diesel 2,01,112-140 pk. Vanaf 23.695 euro (2WD), diesel 29.895 euro. Plus: prijs. Min: uitstraling, afwerking, weggedrag, terreinprestaties. Peugeot 4007, vermomde Mitsubis hi, wordt bij NedCar gebouwd - dus kwaliteit oké - maar wel met eigen motoren. Wielbasis 2,67 m., bagage 463-16861. Gewicht 1747 kg. Benzine 2,4-1,170 pk, diesel 2,2 1,156 pk. Vanaf 34.840 euro, diesel 40.990 euro. Plus: ruimte, Japanse kwaliteit. Min: design, motorkeu ze. door Joeri Wisse Kapot was hij na acht da gen rally-rijden in Zwitser land, maar de droom van Cor en Martje de Vin uit Bres- kens was uitgekomen. „Ik heb al tijd al aan zo'n grote rally mee willen doen", zegt hij. Afgelopen zomer kwam het er van. Met 350 andere MG-eigena ren uit heel Europa reed hij ter ere van het zestigjarig bestaan van de Zwitserse MG Car Club mee een de jubileumrally. Die begon meteen stevig. De eer ste dag voer over de Pragelpas: een route met veel korte bochten, smalle wegen en forse stijgings percentages. Voor Martje, de vas te navigator, was dat af en toe 'best eng'. Voor Cor was het voor al hard werken. „Het is een oude auto, nog, zonder zaken als rem- en stuurbekrachtiging." De MG-TC uit 1946 hield het, in tegenstelling tot andere model len, goed vol. „Natuurlijk werd de motor heel warm, maar dat mag. Hij heeft niet gekookt, wat anderen wel hadden." Snel ging het echter niet. „Als een locomo tief, langzaam en gestaag", glun dert Cor. Het rally-rijden zit het stel in het bloed. Ze zijn lid van verschillende MG-clubs in Neder toch vooral rally's in België." Cor werd in zijn jeugd aangesto ken met het MG-virus. Het mo ment dat de MG-club door de Terneuzense Nieuwstraat reed, kan hij zich nog precies herinne ren. „Ik was een jaar of veertien, vijftien. Al die MG's door de stad; dat was een echte happening. Toen dacht ik: 'Zo'n auto wil ik ooit nog eens hebben.'" Zo'n twintig jaar geleden kwam het er dan van. De oldtimerclub Zeeuws-Vlaanderen opgericht en dat was voor Cor de Vin het sig naal om een MG aan te schaffen. De TC waarmee hij naar Zwitser land is geweest, is hem het dier baarst. „Het is een geweldige au to. De Yanks waren er al weg van. Na de oorlog hadden ze die in Eu ropa gezien. Daarom is het over grote deel van de 10.000 die ge maakt zijn naar de Verenigde Sta ten geëxporteerd." Cor en Martje de Vin met de MC-TC in Zwitserland. land en België. „Als we zouden willen, zouden we elk weekend wel ergens naar toe kunnen." Van alle rally's zijn de boeken be waard gebleven en van mooie plekjes en momenten zijn foto's gemaakt. „Het is genieten op een ontspannende manier", vindt hij. „Jaarlijks rijd ik 5000 kilometer. Soms een ritje in de buurt, maar De Renault Koleos, een Fransman met Japanse achtergrond en Koreaanse oorsprong.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15