Alles kan worden verhc
Big Sister gunt vermeende terrorii
Ruby Turner klaar
voor gospelalbum
Benedetti beg
RACOON OP RADIO 2
MET EXTRA THEATERCONCERT
EN JIJ KUNT BIJ DE OPNAMES ZIJN!
36
Donderdag 9 oktober 2008
PZC
Veiligheidsriemen vast, daar
komt-ie: een jonge nietsnut
met weinig geld loopt even
langs de flappentap en krijgt op
eens 750.000 dollar in zijn schoot
geworpen. Als hij nogal vrolijk
thuiskomt, staat zijn kamer vol af
geleverde postpakketten met wa
pens en materiaal om bommen te
maken. Voordat hij de tijd heeft
om daar erg diep over na te den
ken, stormt de FBI naar binnen en
zit hij in de verhoorkamer met het
brandmerk 'terrorist' op zijn voor
hoofd.
Een ijzersterk begin, goed genoeg
voor een spannende thriller die de
kijker op het puntje van zijn stoel
EAGLE EYE
Film. Regie: DJ'. Caruso. Met: Sfoia
LaBeouf, Michelle Monaghan.
Te zien in Vlissingen.
door Hetty van Rooij
houdt. Spannend wordt het zeker,
maar helaas, wat volgt slaat zo ab
soluut nergens op dat Eagle Eye
hooguit een ongeloofwaardige ac
tiefilm mag heten.
Jerry (Shia LaBeouf) krijgt instruc
ties van een vrouwenstem die
hem overal weet te bereiken, wat
hij ook doet en waar hij ook is. Als
hij haar bevelen niet opvolgt, ge
beuren er verschrikkelijke dingen.
Samen met een alleenstaande moe
der die soortgelijke enge opdrach
ten krijgt (Michelle Monaghan),
raast Jerry in het rond om het de
mysterieuze 'Big Sister' naar de
zin te maken. Dat is levensgevaar
lijk, temeer daar hij ook nog de
FBI op zijn nek heeft, en het levert
veel snel gemonteerde en lekker ge
filmde acties op.
Wie zit er achter die vrouwen
stem? Dat is de centrale vraag in
Eagle Eye. En het zou een interes
sante vraag zijn, ware het niet dat
'Big Sister' over een zo allesomvat-
Ruby Turner: „Ik heb inmiddels een zeer gevarieerd repertoire. Er is dus ge
noeg om uit te kiezen."
Engelse souldiva geeft
morgenavond concert
in het Arsenaaltheater.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - De Engelse souldiva
Ruby Turner staat al tientallen ja
ren op het podium, maar haar
stem is nog onverminderd krach
tig. Dat gaat niet vanzelf zegt ze.
„Ik heb wel geleerd van de fouten
die ik in het verleden heb ge
maakt. Je stem is toch een instru
ment dat je moet koesteren, dat je
heel goed moet verzorgen. Dat be
tekent gezond eten, veel water
drinken en niet roken." Morgen is
Turner in-Vlissingen, voor het eni
ge Nederlandse concert in haar
huidige tournee.
Ze werd iets meer dan vijftig jaar
geleden geboren op Jamaica, maar
woont al sinds haar negende in En
geland. Haar doorbraak kwam in
de jaren tachtig, eerst door haar
aandeel in Culture Club en kort
daarna als solo-artiest. Ze scoorde
met haar versies van klassiekers zo
als I'd rather go blind en If you're
ready (come go with me). It's gonna
be allright werd een grote rfeb-hit
in de Verenigde Staten. Turner
werkte samen met talloze groothe
den in de muziekwereld.
De laatste jaren is ze ook actief in
het theater, als actrice en als zange
res in grote producties. „Ik hou
van die afwisseling. Theater is een
prachtige ervaring, heel anders
dan zingen met je eigen band. Je
werkt niet alleen, maar bent maan
den onderdeel van een gemeen
schap, een radertje in een veel gro
ter geheel. Dat is heel leerzaam."
Al jaren werkt ze ook nauw samen
met Jools Holland en zijn omvang
rijke Rhythm and Blues Orchestra.
Eind deze maand gaat ze er op
nieuw mee op tournee. „Dat is
heel intensief Het is eigenlijk gek
kenwerk, maar ik vind het heerlijk
om te doen. Het zijn geweldige
muzikanten."
Haar jongste album - afgezien van
de concert-cd Live at Ronnie Scott's
(2007) - is uit 2005: So amazing.
De afgelopen maanden heeft ze ge
werkt aan een nieuwe cd, die vol
gend jaar uitkomt. Er staan uitslui
tend gospelnummers op. „Ik was
'Je stem is een instrument
dat je moet koesteren, dat je
heel goed moet verzorgen'
er klaar voor om helemaal terug
naar mijn wortels te gaan, back to
the old days. De afgelopen tijd heb
ik veel archiefmateriaal beluisterd
en allerlei prachtige opnamen ge
hoord die ik niet eens kende. Ik
móest daar wel iets mee doen."
In Vlissingen zal ze daarvan mor
gen nog niets laten horen. Daar
mee wacht ze tot de plaat uit is.
„Ik heb inmiddels een zeer geva
rieerd repertoire. Er is dus genoeg
om uit te kiezen."
Ruby Turner, morgen in Arsenaalthea
ter in Vlissingen. Aanvang: 20.15 uur.
quettes op hun beurt weer be
schermen tegen onheil. Sanchez
Castillo's werk is op die manier
steeds op verschillend niveaus en
in diverse dimensies te bekijken,
zodat historie en de weergave als
monument, net zoals realiteit en
kunst, meer en meer in elkaar
gaan overlopen.
In haar geheel reageert de tentoon
stelling bovendien ook nadrukke
lijk op De Vleeshal zelf: een ge
bouw met een lange geschiedenis.
Het is net zo goed een monu
ment, dat zware schade opliep bij
het bombardement in 1940 en gro
tendeels opnieuw moest worden
opgebouwd. Het dient nu mede
om andere monumenten, uit de
verre geschiedenis én het nabije
verleden, veilig te stellen.
Twee Vleeshal-exposities
De tentoonstelling van Fernan
do Sanchez Castillo is t/m 14
december te zien in De Vlees
hal, Markt, Middelburg.
Tegelijkertijd loopt de exposi
tie Werken uit De Vleeshal Collec
tie 01 in De Kabinetten van
De Vleeshal, Zusterstraat 7.
De tentoonstelling in De Kabi
netten is verdeeld in twee fa
ses. Vanaf 13 november wordt
een tweede selectie uit de col
lectie getoond. In verband met
de wisseling is de locatie 10,
11 en 12 november gesloten.
De Vleeshal en De Kabinetten
van De Vleeshal zijn dagelijks,
behalve op maandag, te bezoe
ken tussen 13.00 en 17.00
uur. De toegang is gratis.
De afgelopen weekeinde ge
opende tentoonstellingen
in De Vleeshal en De Kabi
netten van De Vleeshal in Middel
burg zijn de eerste onder regie van
Lorenzo Benedetti (1972). De Itali
aan met een gedeeltelijk Neder
landse achtergrond is onlangs aan
getreden als directeur, als opvolger i
van Rutger Wolfson. f
Naast de expositie van de Spaanse
kunstenaar Fernando Sanchez Cas
tillo in De Vleeshal heeft Benedet- l'
ti gekozen voor een opvallende in
vulling van de eerste tentoonstel
ling in De Kabinetten. Hij is gaan
grasduinen in de collectie van De
Vleeshal, die in 2005 in bruikleen
is gegeven aan het Muhka, het Mu-
Fernando Sanchez Castillo
onderzoekt met zijn
expositie in De Vleeshal de
rol die monumenten in de
moderne samenleving
vervullen.
door Rolf Bosboom
De onderste delen van
de benen van de dicta
tor staan nog op de sok
kel. Het is alles wat rest
van het monument, omver ge
haald door de bevolking dat de be
vrijding van het juk viert. Een
man staat triomfantelijk op de res
tanten van wat ooit was bedacht
en vervaardigd als onverzettelijk
en blijvend eerbetoon. Hij imi
teert de gewezen leider, althans
diens gestolde gestalte.
De Spaanse kunstenaar Fernando
Sanchez Castillo (Madrid, 1970)
liet zich inspireren door een foto
van de historische gebeurtenissen
in 2003 in Irak, na de val van Sad
dam Hoessein. Het is het uitgangs
punt geworden voor zijn tentoon
stelling in De Vleeshal, met de
weidse naam The unresolved ten
sion between two forms of resistan
ce. Het is een presentatie gewor
den met een bijna duizelingwek
kende reeks paradoxen en niveaus.
Volgens Sanchez Castillo verkeert
het verschijnsel monumenten in
een crisis, omdat ze feitelijk over
bodig zijn geworden. Voorheen
werden kunstenaars ingeschakeld
om historische gebeurtenissen en
personen voorgoed vast te leggen.
Nu zijn het de massamedia die in
stantmonumenten creëren. Krach
tige beelden komen symbool te
staan voor bijzondere gebeurtenis
sen.
De Spaanse kunstenaar maakt dat
duidelijk door die ene memorabe
le foto in Irak zelf weer tot monu
ment te verheffen, dat nu de on
ontkoombare blikvanger is in De
Vleeshal. Hij gaat daarin ver, want
ook de aanwezige barricade van
bandenstapels, de bakstenen en
andere instrumenten die verbon
den zijn met opstand, met revolu
tie, lijken levensecht, maar blijken
bij nadere beschouwing van brons
te zijn gemaakt. Ze zijn 'gemonu-
mentaliseerd', net zoals bijvoor
beeld de doos die verderop over
een van borstbeelden van andere
dictators is geplaatst.
Maar Sanchez Castillo gaat nog
een stap verder. Hij toont ook ma
quettes van de constructies die in
de jaren dertig, in de tijd van de
Spaanse Burgeroorlog, om belang
rijke monumenten in Madrid wer
den gebouwd om ze te bescher
men tegen bombardementen. De
ze waren zo ontworpen dat de
kracht van een eventuele bom zo
veel mogelijk werd ingedamd en
de schade minimaal werd gehou
den. Dat leverde allerlei ingenieu
ze, fraai gevormde bouwwerken
op, die weliswaar slechts dienden
ter bescherming maar nu zelf ogen
als monumenten.
De kunstenaar toont ze als ma
quettes, die op zichzelf monumen
tjes op schaal zijn. In De Vleeshal
staan ze op de kisten waarin ze
zijn vervoerd, kisten die de ma-
Fuente de Apolo (2006), een van de maquettes in de tentoonstelling van Fer
nando Sanchez Castillo.
MAANDAG 13 OKTOBER 20.00u
THEATER DE MYTHE GOES
KAARTEN 19,00 (inclusief garderobe en consumptie)
RESERVEREN: 0900-3300033 ofwww.theaterverkoopzeeland.nl