Alles kan worden verhc Big Sister gunt vermeende terrorii Ruby Turner klaar voor gospelalbum Benedetti beg RACOON OP RADIO 2 MET EXTRA THEATERCONCERT EN JIJ KUNT BIJ DE OPNAMES ZIJN! 36 Donderdag 9 oktober 2008 PZC Veiligheidsriemen vast, daar komt-ie: een jonge nietsnut met weinig geld loopt even langs de flappentap en krijgt op eens 750.000 dollar in zijn schoot geworpen. Als hij nogal vrolijk thuiskomt, staat zijn kamer vol af geleverde postpakketten met wa pens en materiaal om bommen te maken. Voordat hij de tijd heeft om daar erg diep over na te den ken, stormt de FBI naar binnen en zit hij in de verhoorkamer met het brandmerk 'terrorist' op zijn voor hoofd. Een ijzersterk begin, goed genoeg voor een spannende thriller die de kijker op het puntje van zijn stoel EAGLE EYE Film. Regie: DJ'. Caruso. Met: Sfoia LaBeouf, Michelle Monaghan. Te zien in Vlissingen. door Hetty van Rooij houdt. Spannend wordt het zeker, maar helaas, wat volgt slaat zo ab soluut nergens op dat Eagle Eye hooguit een ongeloofwaardige ac tiefilm mag heten. Jerry (Shia LaBeouf) krijgt instruc ties van een vrouwenstem die hem overal weet te bereiken, wat hij ook doet en waar hij ook is. Als hij haar bevelen niet opvolgt, ge beuren er verschrikkelijke dingen. Samen met een alleenstaande moe der die soortgelijke enge opdrach ten krijgt (Michelle Monaghan), raast Jerry in het rond om het de mysterieuze 'Big Sister' naar de zin te maken. Dat is levensgevaar lijk, temeer daar hij ook nog de FBI op zijn nek heeft, en het levert veel snel gemonteerde en lekker ge filmde acties op. Wie zit er achter die vrouwen stem? Dat is de centrale vraag in Eagle Eye. En het zou een interes sante vraag zijn, ware het niet dat 'Big Sister' over een zo allesomvat- Ruby Turner: „Ik heb inmiddels een zeer gevarieerd repertoire. Er is dus ge noeg om uit te kiezen." Engelse souldiva geeft morgenavond concert in het Arsenaaltheater. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - De Engelse souldiva Ruby Turner staat al tientallen ja ren op het podium, maar haar stem is nog onverminderd krach tig. Dat gaat niet vanzelf zegt ze. „Ik heb wel geleerd van de fouten die ik in het verleden heb ge maakt. Je stem is toch een instru ment dat je moet koesteren, dat je heel goed moet verzorgen. Dat be tekent gezond eten, veel water drinken en niet roken." Morgen is Turner in-Vlissingen, voor het eni ge Nederlandse concert in haar huidige tournee. Ze werd iets meer dan vijftig jaar geleden geboren op Jamaica, maar woont al sinds haar negende in En geland. Haar doorbraak kwam in de jaren tachtig, eerst door haar aandeel in Culture Club en kort daarna als solo-artiest. Ze scoorde met haar versies van klassiekers zo als I'd rather go blind en If you're ready (come go with me). It's gonna be allright werd een grote rfeb-hit in de Verenigde Staten. Turner werkte samen met talloze groothe den in de muziekwereld. De laatste jaren is ze ook actief in het theater, als actrice en als zange res in grote producties. „Ik hou van die afwisseling. Theater is een prachtige ervaring, heel anders dan zingen met je eigen band. Je werkt niet alleen, maar bent maan den onderdeel van een gemeen schap, een radertje in een veel gro ter geheel. Dat is heel leerzaam." Al jaren werkt ze ook nauw samen met Jools Holland en zijn omvang rijke Rhythm and Blues Orchestra. Eind deze maand gaat ze er op nieuw mee op tournee. „Dat is heel intensief Het is eigenlijk gek kenwerk, maar ik vind het heerlijk om te doen. Het zijn geweldige muzikanten." Haar jongste album - afgezien van de concert-cd Live at Ronnie Scott's (2007) - is uit 2005: So amazing. De afgelopen maanden heeft ze ge werkt aan een nieuwe cd, die vol gend jaar uitkomt. Er staan uitslui tend gospelnummers op. „Ik was 'Je stem is een instrument dat je moet koesteren, dat je heel goed moet verzorgen' er klaar voor om helemaal terug naar mijn wortels te gaan, back to the old days. De afgelopen tijd heb ik veel archiefmateriaal beluisterd en allerlei prachtige opnamen ge hoord die ik niet eens kende. Ik móest daar wel iets mee doen." In Vlissingen zal ze daarvan mor gen nog niets laten horen. Daar mee wacht ze tot de plaat uit is. „Ik heb inmiddels een zeer geva rieerd repertoire. Er is dus genoeg om uit te kiezen." Ruby Turner, morgen in Arsenaalthea ter in Vlissingen. Aanvang: 20.15 uur. quettes op hun beurt weer be schermen tegen onheil. Sanchez Castillo's werk is op die manier steeds op verschillend niveaus en in diverse dimensies te bekijken, zodat historie en de weergave als monument, net zoals realiteit en kunst, meer en meer in elkaar gaan overlopen. In haar geheel reageert de tentoon stelling bovendien ook nadrukke lijk op De Vleeshal zelf: een ge bouw met een lange geschiedenis. Het is net zo goed een monu ment, dat zware schade opliep bij het bombardement in 1940 en gro tendeels opnieuw moest worden opgebouwd. Het dient nu mede om andere monumenten, uit de verre geschiedenis én het nabije verleden, veilig te stellen. Twee Vleeshal-exposities De tentoonstelling van Fernan do Sanchez Castillo is t/m 14 december te zien in De Vlees hal, Markt, Middelburg. Tegelijkertijd loopt de exposi tie Werken uit De Vleeshal Collec tie 01 in De Kabinetten van De Vleeshal, Zusterstraat 7. De tentoonstelling in De Kabi netten is verdeeld in twee fa ses. Vanaf 13 november wordt een tweede selectie uit de col lectie getoond. In verband met de wisseling is de locatie 10, 11 en 12 november gesloten. De Vleeshal en De Kabinetten van De Vleeshal zijn dagelijks, behalve op maandag, te bezoe ken tussen 13.00 en 17.00 uur. De toegang is gratis. De afgelopen weekeinde ge opende tentoonstellingen in De Vleeshal en De Kabi netten van De Vleeshal in Middel burg zijn de eerste onder regie van Lorenzo Benedetti (1972). De Itali aan met een gedeeltelijk Neder landse achtergrond is onlangs aan getreden als directeur, als opvolger i van Rutger Wolfson. f Naast de expositie van de Spaanse kunstenaar Fernando Sanchez Cas tillo in De Vleeshal heeft Benedet- l' ti gekozen voor een opvallende in vulling van de eerste tentoonstel ling in De Kabinetten. Hij is gaan grasduinen in de collectie van De Vleeshal, die in 2005 in bruikleen is gegeven aan het Muhka, het Mu- Fernando Sanchez Castillo onderzoekt met zijn expositie in De Vleeshal de rol die monumenten in de moderne samenleving vervullen. door Rolf Bosboom De onderste delen van de benen van de dicta tor staan nog op de sok kel. Het is alles wat rest van het monument, omver ge haald door de bevolking dat de be vrijding van het juk viert. Een man staat triomfantelijk op de res tanten van wat ooit was bedacht en vervaardigd als onverzettelijk en blijvend eerbetoon. Hij imi teert de gewezen leider, althans diens gestolde gestalte. De Spaanse kunstenaar Fernando Sanchez Castillo (Madrid, 1970) liet zich inspireren door een foto van de historische gebeurtenissen in 2003 in Irak, na de val van Sad dam Hoessein. Het is het uitgangs punt geworden voor zijn tentoon stelling in De Vleeshal, met de weidse naam The unresolved ten sion between two forms of resistan ce. Het is een presentatie gewor den met een bijna duizelingwek kende reeks paradoxen en niveaus. Volgens Sanchez Castillo verkeert het verschijnsel monumenten in een crisis, omdat ze feitelijk over bodig zijn geworden. Voorheen werden kunstenaars ingeschakeld om historische gebeurtenissen en personen voorgoed vast te leggen. Nu zijn het de massamedia die in stantmonumenten creëren. Krach tige beelden komen symbool te staan voor bijzondere gebeurtenis sen. De Spaanse kunstenaar maakt dat duidelijk door die ene memorabe le foto in Irak zelf weer tot monu ment te verheffen, dat nu de on ontkoombare blikvanger is in De Vleeshal. Hij gaat daarin ver, want ook de aanwezige barricade van bandenstapels, de bakstenen en andere instrumenten die verbon den zijn met opstand, met revolu tie, lijken levensecht, maar blijken bij nadere beschouwing van brons te zijn gemaakt. Ze zijn 'gemonu- mentaliseerd', net zoals bijvoor beeld de doos die verderop over een van borstbeelden van andere dictators is geplaatst. Maar Sanchez Castillo gaat nog een stap verder. Hij toont ook ma quettes van de constructies die in de jaren dertig, in de tijd van de Spaanse Burgeroorlog, om belang rijke monumenten in Madrid wer den gebouwd om ze te bescher men tegen bombardementen. De ze waren zo ontworpen dat de kracht van een eventuele bom zo veel mogelijk werd ingedamd en de schade minimaal werd gehou den. Dat leverde allerlei ingenieu ze, fraai gevormde bouwwerken op, die weliswaar slechts dienden ter bescherming maar nu zelf ogen als monumenten. De kunstenaar toont ze als ma quettes, die op zichzelf monumen tjes op schaal zijn. In De Vleeshal staan ze op de kisten waarin ze zijn vervoerd, kisten die de ma- Fuente de Apolo (2006), een van de maquettes in de tentoonstelling van Fer nando Sanchez Castillo. MAANDAG 13 OKTOBER 20.00u THEATER DE MYTHE GOES KAARTEN 19,00 (inclusief garderobe en consumptie) RESERVEREN: 0900-3300033 ofwww.theaterverkoopzeeland.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 38