Brandende kwesties en tragischej levens Van boven kies, van onderen vies 20 Donderdag 9 oktober 2008 PZC 1 ean-Paul Sartre, de Franse filo- I soof die in de eerste decennia I na de Tweede Wereldoorlog I de status van moreel baken J bezat, benadrukte dat elk indi vidu ten volle verantwoorde lijk is voor het eigen doen en la ten. Ook wanneer je je niet be wust bent van een bepaalde han deling of nalatigheid, of gewoon passief of onoplettend blijft, dan nog kun je op de gevolgen worden aangesproken. Sartres strenge ethiek valt toe te passen op de roman Het bedrog van de Zuid-Afrikaanse auteur Da mon Galgut. Hoofdpersoon Adam Napier - vanwege bedplassen ooit omgedoopt tot 'Nappy' ('Luier') - heeft tijdens zijn kostschooljaren een zwak in zijn schoenen staande medeleerling aangeraden onrecht en beledigingen geduldig te incas seren. Vroeg of laat zou er immers een gelegenheid komen om met gelijke munt terug te betalen. Wanneer de volwassen Adam de ze Kenneth Canning weer eens ontmoet, kan hij zich niets meer van zijn uitspraak of van Napier herinneren. Maar als zijn oud-klas- genoot er op wijst dat het advies heeft geresulteerd in de wraak op een tirannieke vader, wiens met natuurschoon gezegende landerij en uit pure rancune worden her schapen in een smakeloos en wa ter verslindend golfresort, voelt Adam zich wel degelijk schuldig. De verantwoordelijkheid drukt des te zwaarder op zijn gemoed omdat het megalomane project ge paard gaat met omkoping, intimi datie, fraude en tenslotte ook bloe dig geweld. Cannings onverwachte terugkeer heeft plaats op een moment dat Adams bestaan op dood spoor zit. Zijn baan is hij kwijt, spaargeld be zit hij nauwelijks en vrienden om hem te helpen bij het overleven, heeft hij al helemaal niet. De enige die iets voor hem wil doen, is zijn broer. Die bezit een huisje in de Karoó, het even uitgestrekte als dorre gebied in het hart van Zuid-Afrika. Adam mag daar wel een tijdje verblijven; daar heeft hij tenminste de kans om zijn al jaren lernieuwste geschiedenis van Zuid-Afrika, een land dat vijftien jaar op weg is van een door de blanke minderheid geregeerde poli tiestaat naar een multiculturele 're genboognatie', maar dat daarbij wordt geconfronteerd met allerlei strubbelingen en kinderziektes. Corruptie is er één van, het trau matische en onvoldoende verwerk te verleden van de rassenscheiding een ander. In het uitwerken van de plot maakt Galgut van zulke branden de kwesties een behendig gebruik. Hij laat zien hoe de opkomende klasse van rijke zwarten, het oude witte geld, en last but not least al lerlei maffiose elementen uit bin nen- en buitenland elkaar bij het verdelen van de poet de bal toespe len. Hij vraagt aandacht voor het. lot van hen die vermorzeld drei gen te worden tussen de raderen van de nieuwe sociale dynamiek: arm geworden blanken, nog altijd arme en rechteloze zwarten, slacht offers van werkloosheid en crimi naliteit. Een wrang geval is dat van Adams buurman, een voormalig lid van de geheime dienst die ten tijde van het apartheidsregiem heeft gemarteld en gemoord en in ruil voor zijn getuigenis van rechts vervolging is gevrijwaard, maar die niettemin in permanente doods angst leeft. De kracht van Het bedrog schuilt in de koele, afstandelijke en deson danks toch betrokken houding die Galgut inneemt en in zijn vermo gen om een paar treffende aspec ten uit de actualiteit te lichten en die om te smeden tot de schakels van een roman die in het indivi duele het algemene toont zonder dat ook maar ergens sprake is van tendentieuze generaliseringen. Het zijn kwaliteiten die herinne ren aan het beste werk van Galg- uts landgenoot J.M. Coetzee, de schrijver van de weergaloze roman In ongenade, waarvan Het bedrog in vele opzichten mag gelden als een indrukwekkende reprise. Damon Galgut - Het bedrog. Vertaald door Rob van der Veer. Uitgave Queri- do, 240 pag, 18,95 euro. sluimerende dichtader opnieuw te laten stromen. Maar al zijn pro beersels zullen eindigen op de brandstapel die is aangelegd van het uit de tuin verwijderde on kruid. Het is in deze met veel (soms te veel) gevoel voor symboliek be schreven omgeving dat de twee schoolmaats elkaar tegen het lijf lo pen. Canning verkeert niet alleen in het bezit van een kolossaal ver mogen aan onroerend goed, maar heeft, ongetwijfeld gesteund door zijn vette bankrekening, ook de beeldschone Baby aan de haak we ten te slaan. Dat het een voormali ge callgirl is, verneemt Adam pas nadat hij Cannings voornaamste vriend en vertrouweling is gewor den. Het duurt niet lang of hij be schaamt het vertrouwen door met Damon Galgut. illustratie Martien Bos haar, nota bene onder de ogen van de sullige echtgenoot, een affaire te beginnen. Ook die kent geen goede afloop, gegeven het feit dat Baby ook zo haar redenen heeft zich op het leven te wreken en daarbij heel wat minder scrupu leus opereert dan de door haar ver achte Canning. Dit weinig opwekkende verhaal is ten nauwste verweven met de al anhia/\\t>er.C0/K De tragiek van Zuid-Afrika, verweven met het met doornen bezaaide levenspad van twee voormalige kostschooljongens. Het bedrog van Damon Galgut is indrukwekkend. door Jaap Goedegebuure Charlotte Roche - Vochtige streken. Vertaling Marcel Misset. Uitgeverij De Bezige Bij, 224 blz, 17,90 euro. door Nico de Boer In Duitsland raken ze niet uitgepraat over Charlotte Roche (1978) en haar bestsel ler Feuchtgebiete, nu ver taald als Vochtige streken. Is het een pornografisch geschrift of een feministisch manifest? Een literair vod of een geslaagde pro vocatie? De Duitse schrijfster van Engelse afkomst trekt intus sen wereldwijd de aandacht. Hoofdpersoon van Vochtige stre ken is de 18-jarige Helen Memel, die in het ziekenhuis is opgeno men om haar aambeien opera tief te laten verwijderen. Ze pro beert haar verblijf te rekken om haar gescheiden ouders aan haar ziekenhuisbed tot elkaar te brengen. Helen is geobsedeerd door (ana le) seks, maar meer nog door de verlokkingen van het eigen, on gewassen lijf en lichaamsgeuren en -sappen onder het motto 'Van boven kies, van onderen vies'. Of in een variatie daarop: 'Van boven tranen, van onderen bloed'. Ze heeft lak aan hygiëne en het cosmetische keurslijf dat veel vrouwen zich door mode en media laten opdringen. Voor de een zal Helen een vrij moedige, geëmancipeerde jonge vrouw zijn, voor de ander een vies meisje met een overspan nen fantasie: „Waarom zou ik mijn eigen bloed en etter vies moeten vinden? Bij ontstekin gen ben ik anders ook niet zo kinderachtig. Als ik een puist uit druk en de etter aan mijn vin gers plakt, eet ik die met plezier op." En dan is dit nog een van de onschuldigste voorbeelden. Als Roche met haar pleidooi te gen 'die achterlijke hygiënisten' een taboe doorbreekt dat ertoe kan leiden dat vrouwen minder verkrampt met hun eigen lichaam omgaan, is dat mooi meegenomen. Maar daarmee is Vochtige streken nog geen femi nistisch geschrift. De eigengereide Helen is ex treem in haar voorkeuren, die niet zozeer choqueren als wel buitenissig zijn. De schrijfster vergroot haar tics en perversitei ten uit door de nadruk te leggen op de onsmakelijke kanten er van. De term pornografie valt dan al snel, maar het doel van porno is seksuele prikkeling en daar kun je Roche niet direct van betichten. Haar fixatie op fe- caliën en uitweidingen over het scheren van intieme delen verei sen eerder een sterke maag. Een provocatie? Het staat buiten kijf dat de schrijfster met plezier overdrijft. Het kan allemaal niet gek genoeg. Haar proza is soms naïef, soms ronduit vervelend. Roche vervalt nogal eens in her halingen, maar ze kan ook gees tig en spits zijn. En dat ze kan schrijven, bewijst ze in de lange, bloederige scène waarin Helen zich opzettelijk verwondt en een spoedoperatie vereist is. Nu en dan treft een zin: „Ze praat heel langzaam en het lijkt of ze aan ieder woord een kleine echo knoopt." De schrijfster weet de aandacht vast te houden, niet dankzij de onver hulde seks en soms snaakse be schrijvingen van perversiteiten, maar vanwege haar even labiele als gehaaide personage, wiens in timiderende schaamteloosheid uiteindelijk vooral een schreeuw om aandacht is. Vochtige streken

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 20