'Dure ov-kaart niet over rug klant' Verkenners Uruzgan Campagne waarschuwt voor worden niet vervolgd rijden onder invloed van pillen CCte-theorie helt door oerbladeren Flatkunst PZC Woensdag 8 oktober 2008 7 Vervoerders moeten too miljoen extra kosten zelf terugverdienen. DEN HAAG - Reizigers mogen niet de rekening krijgen van de 100 mil joen euro die de introductie van de ov-chipkaart nu al extra heeft gekost. Busbedrijf Connexxion en de stadsvervoerders in Rotterdam en Amsterdam moeten de miljoe nen zelf terugverdienen. Dat vindt een Kamermeerderheid van CDA, PvdA, WD en Groen- Links. Volgens hen moet staatsse cretaris Tineke Huizinga (Verkeer) voorkomen dat de tarieven voor bus, tram en metro stijgen om de vervoerders hun financiële schade te laten compenseren. De invoering van de ov-chipkaart pakt duurder uit dan geraamd, blijkt uit een gisteren verschenen rapport dat is opgesteld in op dracht van Huizinga. Tegenvallers met haperende stationspoortjes, lekke beveiliging van de chip en het langer in gebruik houden van de strippenkaart hebben sinds 2006 geleid tot een extra kosten post van 100 miljoen euro. Die komt bovenop de 249 miljoen eu ro die was begroot voor de intro ductie van de ov-chipkaart. De onderzoekscommissie onder leiding van Anne Kist verwacht bo vendien dat de ov-chipkaart tot 2017 ongeveer 18 miljoen euro per jaar meer zal kosten dan geraamd. Toch adviseert Kist haast te maken met de landelijke invoering. Verde- Rp| Een Kamermeerderheid vindt dat reizigers niet de rekening mogen krijgen van de 100 miljoen euro die de introductie van de ov-chip kaart nu al extra heeft gekost. re vertraging betekent dat de kos ten nóg meer uit de hand lopen. De Rotterdamse stadsvervoerder RET, die al bijna twee jaar proef draait met de ov-chipkaart, zegt niet van plan te zijn de extra ge maakte kosten te verhalen op de reizigers. Het bedrijf wil dat Hui zinga de strippenkaart begin 2009 afschaft in de regio Rijnmond. Op dat moment kunnen de toegangs poortjes op metrostations dicht, zodat zwartrijders worden ge weerd. Elk jaar vertraging kost de RET 10 miljoen euro extra, stelt di recteur Pedro Peters. Staatssecretaris Huizinga besluit naar verwachting eind november of zij de strippenkaart in Rotter dam begin 2009 afschaft. Na Rot terdam moeten de regio's Amster dam en Den Haag, die al op kleine re schaal proefdraaien, overstap pen op de ov-chipkaart. Daarna volgen de andere regio's. De Nederlandse Spoorwegen ver wachten medio volgend jaar het papieren treinkaartje geleidelijk te vervangen door de ov-chipkaart. In de loop van 2010 moet de ov-chipkaart nationaal zijn inge voerd. DELFT - Onderzoek van TNO en de Universiteit Utrecht (UU) met fos siele bladeren uit de Roer bij Sint Odiliënberg, toont aan dat acht honderd jaar geleden ook een ster ke toename van het broeikasgas koolstofdioxide (CO2) in de lucht is geweest. De stijging was het ge volg van natuurlijke processen en had destijds rechtstreeks invloed op het klimaat, dat tussen het jaar 1150 en 1250 gaandeweg warmer werd. Deze TNO/UU-conclusie druist in tegen de visie van het IPCC, het ge zaghebbende klimaatbureau van de Verenigde Naties dat altijd heeft beweerd dat de effecten van natuurlijke C02-wisselingen op het klimaat verwaarloosbaar klein zijn. Het IPCC houdt voorname lijk de mens verantwoordelijk voor grote C02-toenames. De Nederlandse onderzoekers ko men echter tot de conclusie dat na tuurlijke C02-schommelingen de laatste duizend jaar groot genoeg zijn geweest om klimaatverande ringen te beïnvloeden. TNO-on- derzoeker Tom van Hoof gaat er van uit dat het IPCC nu alsnog de ze nieuwe inzichten zal verwerken in zijn klimaatmodellen, die de temperatuur op aarde en stijgin gen van het zeewater voorspellen. ARNHEM - Het peloton verkenners dat in Uruzgan twee weken gele den op non-actiefis gesteld, wordt niet strafrechtelijk vervolgd. Uit onderzoek door de marechaussee in Kamp Holland in de Afghaanse provincie zijn volgens het Open baar Ministerie in Arnhem geen strafbare feiten gebleken. De leger top overweegt wel maatregelen. Twee weken geleden kwam naar buiten dat een peloton verkenners van de Luchtmobiele Brigade in Uruzgan op non-actief was ge steld, omdat de mannen hun com mandant niet gehoorzaamden. Zij zouden het niet eens zijn geweest met de manier waarop een pa trouille moest worden uitgevoerd. Volgens bronnen wilden de man nen hun commandant tot een an dere werkverdeling dwingen. Dat pakte anders uit. Het weigeren van bevelen geldt binnen de krijgs macht als een doodzonde. Het he le peloton van 24 militairen werd op non-actief gesteld. Nadat het nieuws uitlekte, is dóór de marechaussee een onderzoek naar de toedracht gestart. Dertig betrokkenen zijn gehoord. Op ba sis daarvan heeft het OM in Arn hem - waar de militaire strafka mer zetelt - geconcludeerd dat geen strafbare feiten zijn gepleegd en dat verder onderzoek en vervol ging niet nodig zijn. Het ministe rie van Defensie wil 'in het belang van het peloton' niet toelichten wat er is gebeurd en spreekt van 'spanningen binnen de groep' en 'communicatiemisverstanden'. „Geen muiterij", benadrukt een woordvoerder. De militairen wor den weer voorbereid op werk bui ten de basis. De militaire vakbond Acom en de vakbond VBM-NOV zijn blij dat de mannen weer aan het werk kunnen. Vooral slaap- en kalmeringsmiddelen zorgen voor ongevallen. DEN HAAG - Het ministerie van Ver keer en Waterstaat heeft gisteren de campagne 'Rij veilig met medi cijnen' gelanceerd. Medicijngebrui kers worden met folders, adverten ties, radiospotjes en via apothe kers en artsen gewezen op de gro te risico's van medicijnen bij ver- keersdeelname. Volgens het ministerie gebruikt in Nederland een op de tien automo bilisten een rijgevaarlijk medicijn. Deze bestuurders hebben twee keer meer kans op een ongeval dan mensen die deze medicijnen niet gebruiken. Medicijngebruik in het verkeer kost jaarlijks tientallen doden en ruim duizend zwaarge wonden. Vooral gebruikers van slaap- en kalmeringsmiddelen als valium en seresta (de zogeheten benzodiaze- pinen) brengen de verkeersveilig heid in gevaar. Deze medicijnen staan in de top vijf van meest voor geschreven middelen in Neder land. Ze hebben een slaapverwek kende en spierverslappende wer king. Bij ongevallen blijkt ook vaak dat deze aspecten een rol heb ben gespeeld. In mindere mate hebben bepaalde antidepressiva en sommige midde len tegen allergieën invloed op het reactievermogen. Een gele sticker op de medicijnverpakking waar schuwt voor de risico's. Het is ver boden om te rijden onder invloed van stoffen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Veel medicijngebruikers zijn zich te weinig bewust wat voor hen persoonlijk de risico's zijn. Veel van hen zeggen in het verkeer geen hinder van de geneesmidde len te ondervinden, ze zijn eraan gewend, maar ze weten niet dat de kans op een verkeersongeval in de eerste weken van gebruik groter is. Ook realiseren ze zich niet dat een slaappilletje dat 's nachts wordt in genomen, 's ochtends nog niet is uitgewerkt. Als chauffeurs wegens afwijkend rijgedrag door de politie staande worden gehouden en medicijnge bruik wordt vermoed, wordt een bloedproef genomen. Dit is een omslachtige test. Een blaastest zo als bij alcohol is niet mogelijk, om dat benzodiazepinen niet in de adem terechtkomen. Toxicologe Beitske Smink van het Nederlands Forensisch Instituut heeft een een voudige speekseltest ontwikkeld die in de toekomst voor een eerste selectie van verdachte automobilis ten kan zorgen. www.rijveiligmetmedicijnen.nl UTRECHT - Op de kopgevels van zes flats aan de woners van de flats hebben niet alleen de foto's Utrechtse Carnegiedreef zijn grote posters te gemaakt, maar ook de uiteindelijke selectie be zien die de komende vier jaar blijven hangen. Be- paald. De gemeente Utrecht, Unilever en twee woning corporaties betaalden het project. foto Rick Nederstigt/ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 7