'Dure ov-kaart niet over rug klant'
Verkenners Uruzgan Campagne waarschuwt voor
worden niet vervolgd rijden onder invloed van pillen
CCte-theorie
helt door
oerbladeren
Flatkunst
PZC Woensdag 8 oktober 2008 7
Vervoerders moeten too
miljoen extra kosten
zelf terugverdienen.
DEN HAAG - Reizigers mogen niet
de rekening krijgen van de 100 mil
joen euro die de introductie van
de ov-chipkaart nu al extra heeft
gekost. Busbedrijf Connexxion en
de stadsvervoerders in Rotterdam
en Amsterdam moeten de miljoe
nen zelf terugverdienen.
Dat vindt een Kamermeerderheid
van CDA, PvdA, WD en Groen-
Links. Volgens hen moet staatsse
cretaris Tineke Huizinga (Verkeer)
voorkomen dat de tarieven voor
bus, tram en metro stijgen om de
vervoerders hun financiële schade
te laten compenseren.
De invoering van de ov-chipkaart
pakt duurder uit dan geraamd,
blijkt uit een gisteren verschenen
rapport dat is opgesteld in op
dracht van Huizinga. Tegenvallers
met haperende stationspoortjes,
lekke beveiliging van de chip en
het langer in gebruik houden van
de strippenkaart hebben sinds
2006 geleid tot een extra kosten
post van 100 miljoen euro. Die
komt bovenop de 249 miljoen eu
ro die was begroot voor de intro
ductie van de ov-chipkaart.
De onderzoekscommissie onder
leiding van Anne Kist verwacht bo
vendien dat de ov-chipkaart tot
2017 ongeveer 18 miljoen euro per
jaar meer zal kosten dan geraamd.
Toch adviseert Kist haast te maken
met de landelijke invoering. Verde-
Rp| Een Kamermeerderheid vindt dat
reizigers niet de rekening mogen
krijgen van de 100 miljoen euro
die de introductie van de ov-chip
kaart nu al extra heeft gekost.
re vertraging betekent dat de kos
ten nóg meer uit de hand lopen.
De Rotterdamse stadsvervoerder
RET, die al bijna twee jaar proef
draait met de ov-chipkaart, zegt
niet van plan te zijn de extra ge
maakte kosten te verhalen op de
reizigers. Het bedrijf wil dat Hui
zinga de strippenkaart begin 2009
afschaft in de regio Rijnmond. Op
dat moment kunnen de toegangs
poortjes op metrostations dicht,
zodat zwartrijders worden ge
weerd. Elk jaar vertraging kost de
RET 10 miljoen euro extra, stelt di
recteur Pedro Peters.
Staatssecretaris Huizinga besluit
naar verwachting eind november
of zij de strippenkaart in Rotter
dam begin 2009 afschaft. Na Rot
terdam moeten de regio's Amster
dam en Den Haag, die al op kleine
re schaal proefdraaien, overstap
pen op de ov-chipkaart.
Daarna volgen de andere regio's.
De Nederlandse Spoorwegen ver
wachten medio volgend jaar het
papieren treinkaartje geleidelijk te
vervangen door de ov-chipkaart.
In de loop van 2010 moet de
ov-chipkaart nationaal zijn inge
voerd.
DELFT - Onderzoek van TNO en de
Universiteit Utrecht (UU) met fos
siele bladeren uit de Roer bij Sint
Odiliënberg, toont aan dat acht
honderd jaar geleden ook een ster
ke toename van het broeikasgas
koolstofdioxide (CO2) in de lucht
is geweest. De stijging was het ge
volg van natuurlijke processen en
had destijds rechtstreeks invloed
op het klimaat, dat tussen het jaar
1150 en 1250 gaandeweg warmer
werd.
Deze TNO/UU-conclusie druist in
tegen de visie van het IPCC, het ge
zaghebbende klimaatbureau van
de Verenigde Naties dat altijd
heeft beweerd dat de effecten van
natuurlijke C02-wisselingen op
het klimaat verwaarloosbaar klein
zijn. Het IPCC houdt voorname
lijk de mens verantwoordelijk
voor grote C02-toenames.
De Nederlandse onderzoekers ko
men echter tot de conclusie dat na
tuurlijke C02-schommelingen de
laatste duizend jaar groot genoeg
zijn geweest om klimaatverande
ringen te beïnvloeden. TNO-on-
derzoeker Tom van Hoof gaat er
van uit dat het IPCC nu alsnog de
ze nieuwe inzichten zal verwerken
in zijn klimaatmodellen, die de
temperatuur op aarde en stijgin
gen van het zeewater voorspellen.
ARNHEM - Het peloton verkenners
dat in Uruzgan twee weken gele
den op non-actiefis gesteld, wordt
niet strafrechtelijk vervolgd. Uit
onderzoek door de marechaussee
in Kamp Holland in de Afghaanse
provincie zijn volgens het Open
baar Ministerie in Arnhem geen
strafbare feiten gebleken. De leger
top overweegt wel maatregelen.
Twee weken geleden kwam naar
buiten dat een peloton verkenners
van de Luchtmobiele Brigade in
Uruzgan op non-actief was ge
steld, omdat de mannen hun com
mandant niet gehoorzaamden. Zij
zouden het niet eens zijn geweest
met de manier waarop een pa
trouille moest worden uitgevoerd.
Volgens bronnen wilden de man
nen hun commandant tot een an
dere werkverdeling dwingen. Dat
pakte anders uit. Het weigeren van
bevelen geldt binnen de krijgs
macht als een doodzonde. Het he
le peloton van 24 militairen werd
op non-actief gesteld.
Nadat het nieuws uitlekte, is dóór
de marechaussee een onderzoek
naar de toedracht gestart. Dertig
betrokkenen zijn gehoord. Op ba
sis daarvan heeft het OM in Arn
hem - waar de militaire strafka
mer zetelt - geconcludeerd dat
geen strafbare feiten zijn gepleegd
en dat verder onderzoek en vervol
ging niet nodig zijn. Het ministe
rie van Defensie wil 'in het belang
van het peloton' niet toelichten
wat er is gebeurd en spreekt van
'spanningen binnen de groep' en
'communicatiemisverstanden'.
„Geen muiterij", benadrukt een
woordvoerder. De militairen wor
den weer voorbereid op werk bui
ten de basis.
De militaire vakbond Acom en de
vakbond VBM-NOV zijn blij dat
de mannen weer aan het werk
kunnen.
Vooral slaap- en
kalmeringsmiddelen
zorgen voor ongevallen.
DEN HAAG - Het ministerie van Ver
keer en Waterstaat heeft gisteren
de campagne 'Rij veilig met medi
cijnen' gelanceerd. Medicijngebrui
kers worden met folders, adverten
ties, radiospotjes en via apothe
kers en artsen gewezen op de gro
te risico's van medicijnen bij ver-
keersdeelname.
Volgens het ministerie gebruikt in
Nederland een op de tien automo
bilisten een rijgevaarlijk medicijn.
Deze bestuurders hebben twee
keer meer kans op een ongeval
dan mensen die deze medicijnen
niet gebruiken. Medicijngebruik in
het verkeer kost jaarlijks tientallen
doden en ruim duizend zwaarge
wonden.
Vooral gebruikers van slaap- en
kalmeringsmiddelen als valium en
seresta (de zogeheten benzodiaze-
pinen) brengen de verkeersveilig
heid in gevaar. Deze medicijnen
staan in de top vijf van meest voor
geschreven middelen in Neder
land. Ze hebben een slaapverwek
kende en spierverslappende wer
king. Bij ongevallen blijkt ook
vaak dat deze aspecten een rol heb
ben gespeeld.
In mindere mate hebben bepaalde
antidepressiva en sommige midde
len tegen allergieën invloed op het
reactievermogen. Een gele sticker
op de medicijnverpakking waar
schuwt voor de risico's. Het is ver
boden om te rijden onder invloed
van stoffen die de rijvaardigheid
kunnen beïnvloeden.
Veel medicijngebruikers zijn zich
te weinig bewust wat voor hen
persoonlijk de risico's zijn. Veel
van hen zeggen in het verkeer
geen hinder van de geneesmidde
len te ondervinden, ze zijn eraan
gewend, maar ze weten niet dat de
kans op een verkeersongeval in de
eerste weken van gebruik groter is.
Ook realiseren ze zich niet dat een
slaappilletje dat 's nachts wordt in
genomen, 's ochtends nog niet is
uitgewerkt.
Als chauffeurs wegens afwijkend
rijgedrag door de politie staande
worden gehouden en medicijnge
bruik wordt vermoed, wordt een
bloedproef genomen. Dit is een
omslachtige test. Een blaastest zo
als bij alcohol is niet mogelijk, om
dat benzodiazepinen niet in de
adem terechtkomen. Toxicologe
Beitske Smink van het Nederlands
Forensisch Instituut heeft een een
voudige speekseltest ontwikkeld
die in de toekomst voor een eerste
selectie van verdachte automobilis
ten kan zorgen.
www.rijveiligmetmedicijnen.nl
UTRECHT - Op de kopgevels van zes flats aan de woners van de flats hebben niet alleen de foto's
Utrechtse Carnegiedreef zijn grote posters te gemaakt, maar ook de uiteindelijke selectie be
zien die de komende vier jaar blijven hangen. Be- paald.
De gemeente Utrecht, Unilever en twee woning
corporaties betaalden het project.
foto Rick Nederstigt/ANP