Herkomst 'file'
'Werknemers moeten op een papiertje krijgen hoeveel tijd en geld het scheelt als zij carpoolen
of reizen via een transferium. Dat werkt.' cees wiidervanck, verkeerspsychoioog
PZC Woensdag 8 oktober 2008 1 1
Zaandam i
F
9.000
srdam - Amersfoort
8.000
brugge en knooppunt Hoevelaken
7.000
A12 Utrecht - Arnhem
6.000
tussen knooppunt Lunetten en Bunnik
5.000
4.000
A50 Arnhem - Oss
tussen Het eren en knooppunt Valburg I
3.000
lertogenbosch
2.000
en Kerkdriel
Groei aantal personenauto's in Nederland
Toename van het aantal personenauto's in de afgelopen twintig jaar.
(x 1.000)
2007: 7,1 miljoen
1998:6,1 miljoen
1994:5,5 miljoen
1995
2000
2005
Alternatieven
2010
Wie doet wat morgen?
Later naar het i„0/
werk gaan
Thuiswerken
Eerder naar het f
werk gaan f
Reizen met
openbaar vervoer
Anders
infographic' JD, AA bron. ANWB, Rijkswaterstaat foto: ANP fotobewerking: AA
Filefeiten
De eerste files ontstonden in de
Verenigde Staten.
De eerste geregistreerde file in
Nederland stond op Eerste Pinksterdag
in 1955 ter hoogte van knooppunt
Oudenrijn.
Op 22 maart 1978 was de eerste
verkeersinformatie op de radio te ho
ren. Rob van Rees van de Verkeerspolitie
las vanuit de Algemene Verkeersdienst
in Driebergen het filenieuws voor. Dat
gebeurde tijdens het programma 'Auto
in, Avro aan'.
De drukste dag ooit was op 8 februari
1999. Bij elkaar opgeteld stond toen in
de ochtendspits 975 kilometer file.
43 procent van de Nederlanders van
achttien jaar of ouder vindt files een
ernstig maatschappelijk probleem.
y Files kosten tijd en tijd is geld. In 2007
bedroeg de financiële schade door files
naar schatting 2,7 a 3,6 miljard euro.
De eerste zes maanden van dit jaar
groeide de filedruk opnieuw. Vergeleken
met het eerste halfjaar van 2007 nam de
drukte met acht procent toe.
Bron: ANWB
Het woord file stamt van de latijnse
werkwoordsvormfilare dat weer is af
geleid van het Latijnse filum, dat
'draad' betekent. Het Nederlands
heeft het woord file op zijn beurt
ontleend aan het Frans. In Frankrijk
werd met het woord file in de zeven
tiende eeuw een 'rij soldaten' aange
duid. Het Oud-Franse werkwoord
voor 'in de rij lopen' luidt dan ook fi
ler.
Ook in het Nederlands was file aan
vankelijk een militaire term. Later
werd hij algemener gebruikt voor
een 'rij personen of voertuigen'. Van
af de jaren '70 is de overheersende
betekenis in het Nederlands 'een stil
staande of niet goed doorstromende
rij auto's'. In het Vlaams spreekt
men ook nog van een 'file wachten
de mensen', waar het Nederlands eer
der 'rij' zou gebruiken.
De eerste keer dat het woord file op
duikt in de Nederlandse literatuur is
in 1889. Louis Couperus schrijft in
Eline Vere:
'Dirk, de koetsier, was een ogenblik ge
noodzaakt geweest even stil te blijven
staan, maar nu kwam er opnieuw vlugger
beweging in de file van equipages op de
rijweg.
Ik kan helaas niet meedoen met de Filevrije Dag, aangezien ik
chauffeur van beroep ben en dus elke dag van 8.00 tot 18.00 uur
op de weg zit. Verder zie ik niet echt het nut van deze Aktie. Net
als die autoloze zondag laatst, waar veel te weinig aandacht van
te voren voor was, zodat er mensen agressief reageerden.
Gaatje
W
Als het regent ga ik altijd met de auto en als het droog is met mijn
elektrische fiets naar mijn werk. Ik moet zo'n 15 kilometer afleg
gen. Morgen wordt het goed fietsweer dus dan ga ik ook op de
fiets.
Ans Ansems
Ik doe morgen mee aan de Filevrije Dag. Of eigenlijk doe ik dat al een paar maan
den. Ik heb een enkele reisafstand van zo'n 30 kilometer. Tot begin dit jaar ging dat
per auto. Ik merkte dat het door de verkeersdrukte steeds moeilijker werd om per
auto op mijn werk te komen. Over de terugweg, in de avondspits, deed ik per auto over die 30 kilometer
soms zo'n 45 minuten. Nu ik met de fiets ga, doe ik over de gehele afstand slechts 10 minuten langer, dan
wanneer ik met de auto zou zijn gegaan. Als je de knóp hebt omgezet wil je eigenlijk niet meer met de auto.
Fietsen naar je werk heeft dan eigenlijk alleen maar voordelen. Nou ja oké, soms een lekke band of een nat
pak, maar dat neem je op de koop toe.
Marcel Ottenschot
Ze moeten het openbaar vervoer goedkoper ma
ken en een betere verbinding maken naar de be
drijven.
Evert Teunissen van Manen
Morgen ga ik op de A73 in de file staan tot
dat de tunnels blijvend geopend zijn':
A. Suilen