Herkomst 'file' 'Werknemers moeten op een papiertje krijgen hoeveel tijd en geld het scheelt als zij carpoolen of reizen via een transferium. Dat werkt.' cees wiidervanck, verkeerspsychoioog PZC Woensdag 8 oktober 2008 1 1 Zaandam i F 9.000 srdam - Amersfoort 8.000 brugge en knooppunt Hoevelaken 7.000 A12 Utrecht - Arnhem 6.000 tussen knooppunt Lunetten en Bunnik 5.000 4.000 A50 Arnhem - Oss tussen Het eren en knooppunt Valburg I 3.000 lertogenbosch 2.000 en Kerkdriel Groei aantal personenauto's in Nederland Toename van het aantal personenauto's in de afgelopen twintig jaar. (x 1.000) 2007: 7,1 miljoen 1998:6,1 miljoen 1994:5,5 miljoen 1995 2000 2005 Alternatieven 2010 Wie doet wat morgen? Later naar het i„0/ werk gaan Thuiswerken Eerder naar het f werk gaan f Reizen met openbaar vervoer Anders infographic' JD, AA bron. ANWB, Rijkswaterstaat foto: ANP fotobewerking: AA Filefeiten De eerste files ontstonden in de Verenigde Staten. De eerste geregistreerde file in Nederland stond op Eerste Pinksterdag in 1955 ter hoogte van knooppunt Oudenrijn. Op 22 maart 1978 was de eerste verkeersinformatie op de radio te ho ren. Rob van Rees van de Verkeerspolitie las vanuit de Algemene Verkeersdienst in Driebergen het filenieuws voor. Dat gebeurde tijdens het programma 'Auto in, Avro aan'. De drukste dag ooit was op 8 februari 1999. Bij elkaar opgeteld stond toen in de ochtendspits 975 kilometer file. 43 procent van de Nederlanders van achttien jaar of ouder vindt files een ernstig maatschappelijk probleem. y Files kosten tijd en tijd is geld. In 2007 bedroeg de financiële schade door files naar schatting 2,7 a 3,6 miljard euro. De eerste zes maanden van dit jaar groeide de filedruk opnieuw. Vergeleken met het eerste halfjaar van 2007 nam de drukte met acht procent toe. Bron: ANWB Het woord file stamt van de latijnse werkwoordsvormfilare dat weer is af geleid van het Latijnse filum, dat 'draad' betekent. Het Nederlands heeft het woord file op zijn beurt ontleend aan het Frans. In Frankrijk werd met het woord file in de zeven tiende eeuw een 'rij soldaten' aange duid. Het Oud-Franse werkwoord voor 'in de rij lopen' luidt dan ook fi ler. Ook in het Nederlands was file aan vankelijk een militaire term. Later werd hij algemener gebruikt voor een 'rij personen of voertuigen'. Van af de jaren '70 is de overheersende betekenis in het Nederlands 'een stil staande of niet goed doorstromende rij auto's'. In het Vlaams spreekt men ook nog van een 'file wachten de mensen', waar het Nederlands eer der 'rij' zou gebruiken. De eerste keer dat het woord file op duikt in de Nederlandse literatuur is in 1889. Louis Couperus schrijft in Eline Vere: 'Dirk, de koetsier, was een ogenblik ge noodzaakt geweest even stil te blijven staan, maar nu kwam er opnieuw vlugger beweging in de file van equipages op de rijweg. Ik kan helaas niet meedoen met de Filevrije Dag, aangezien ik chauffeur van beroep ben en dus elke dag van 8.00 tot 18.00 uur op de weg zit. Verder zie ik niet echt het nut van deze Aktie. Net als die autoloze zondag laatst, waar veel te weinig aandacht van te voren voor was, zodat er mensen agressief reageerden. Gaatje W Als het regent ga ik altijd met de auto en als het droog is met mijn elektrische fiets naar mijn werk. Ik moet zo'n 15 kilometer afleg gen. Morgen wordt het goed fietsweer dus dan ga ik ook op de fiets. Ans Ansems Ik doe morgen mee aan de Filevrije Dag. Of eigenlijk doe ik dat al een paar maan den. Ik heb een enkele reisafstand van zo'n 30 kilometer. Tot begin dit jaar ging dat per auto. Ik merkte dat het door de verkeersdrukte steeds moeilijker werd om per auto op mijn werk te komen. Over de terugweg, in de avondspits, deed ik per auto over die 30 kilometer soms zo'n 45 minuten. Nu ik met de fiets ga, doe ik over de gehele afstand slechts 10 minuten langer, dan wanneer ik met de auto zou zijn gegaan. Als je de knóp hebt omgezet wil je eigenlijk niet meer met de auto. Fietsen naar je werk heeft dan eigenlijk alleen maar voordelen. Nou ja oké, soms een lekke band of een nat pak, maar dat neem je op de koop toe. Marcel Ottenschot Ze moeten het openbaar vervoer goedkoper ma ken en een betere verbinding maken naar de be drijven. Evert Teunissen van Manen Morgen ga ik op de A73 in de file staan tot dat de tunnels blijvend geopend zijn': A. Suilen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11