Wat doet u? 8 g *lw m£*}t 1 0 Woensdag 8 oktober 2008 PZC "TT "W" et is een illusie om te denken dat de II fileproblematiek in één dag is op te lossen." Guido van Woerkom, direc- I teur ANWB, is de eerste om het toe A .JL te geven. Hij zegt dat zijn organisa tie met de Filevrije Dag een discussie wil losmaken en mensen laten nadenken over 'manieren waarop ze met z'n allen iets kunnen doen aan de files'. Dat lukt aardig, vindt Van Woerkom, gezien de aandacht die aan het initiatief krijgt. „Nu is het tijd om te hande len en vol te houden, anders komt Nederland tot stil stand." Tot gistermiddag hadden zich al 75.000 deelnemers aangemeld voor de Filevrije Dag. De een gaat thuis werken, de ander neemt de fiets en weer een ander gaat voor de verandering met het openbaar vervoer. „Mensen moeten weten dat er verschillende mogelijk heden zijn om files terug te dringen. Zo kunnen veel werknemers al telewerken, maar daar wordt weinig gebruik van gemaakt. Dat moeten we echt stimule ren. Er zijn nog altijd veel werkgevers die bang zijn dat hun personeel weinig produceert als het thuis werkt", aldus van Woerkom. Hij wijst op de plannen om wegen te verbreden en te investeren in openbaar vervoer. „Maar deze plannen zijn niet morgen gerealiseerd, dat duurt jaren. De mi nister kan niet in zijn eentje een weg aanleggen om de druk te verlichten van de achthonderdduizend au to's die dagelijks in de file staan. Als dat tien procent minder zou zijn, stroomt het verkeer volgens bereke ningen van TNO redelijk ongestoord door." Vanuit de Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Utrecht wordt met 140 camera's het wegennet in het midden van het land bekeken. Op tv-schermen ko men duizenden auto's voorbij. Op de wegen zijn door Rijkswaterstaat meetlussen aangebracht in het asfalt. Hiermee wordt de snelheid van de auto's gere gistreerd. Als het blokje dat hoort bij een meetlus op het computerscherm op oranje springt, rijden auto's op dat punt langzamer dan 50 kilometer per uur. Op dat moment kan centralist Dick Sturm beslissen of hij bijvoorbeeld een spitsstrook opent. Sturm kijkt uit naar morgen. Hij is benieuwd of het ook daadwerkelijk rustig op de weg zal zijn. „De weersverwachting is goed", aldus Sturm. „Als veel au tomobilisten gehoor geven aan de oproep om de spits te mijden of de trein te nemen, zou het kunnen lukken." Elke dag rijden 3 miljoen auto's in de spits. Volgens Mark van der Vusse van Rijkswaterstaat is het van be lang dat mensen weten waarom ze in de file staan. „Als je weet waarom je stilstaat, heb je een andere be leving van hinder", aldus Van der Vusse. 80 Procent van de files wordt volgens hem veroorzaakt door te Dit komt mij heel goed uit, de donderdag gebruik ik al een paar ja ren om, samen met mijn vrouw, zuster en zwager (allemaal 60-plus- sers) ergens naar toe te gaan, dit kan in Nederland zijn, maar ook in Duitsland of in België. Helaas staan we steeds vaker in de filezeker als we ons geld in Nederland willen uitgeven. Als deze dag er voor zorgt dat we weer gewoon filevrij trips kunnen maken, dan juichen we dit initiatief van harte toe. Het mag wat ons betreft elke donderdag zijn! A.J.B. van Vroonhoven 10) Mijn plan is om vanuit huis ie werken. Ik probeer (ook) deze dag zeker mee te doen aan de filevrije dag en ga dan ook op de fiets naar mijn w?rk, tenzij het echt hondenweer is. Dan wordt het me te gortig om de afstand per fiets te overbruggen en neem ik toch de auto. De afstand die ik 4 keer in de week moet afleggen naar mijn werk is ongeveer 18 tot 20 km. Ik probeer al een tijd zo veel mogelijk op de fiets naar mijn werk te gaan. Dat heeft een groot aantal voordelen, vooral voor mensen die kantoorwerk hebben: je raakt fysiek vermoeid, zodat je geestelijk ontspannen aankomt en je be spaart er een leuke cent mee per maandgezien de huidige prijs van een liter benzine. Natuurlijk zijn er ook nade len: het omkleden, soms de regende kou en de vele scholieren die de weg 's morgens (meestal onbewust) onveilig makers. Ton Klinkhamer Nick Hartmans ik ga al 80 procent met de fiets in plaats van met de auto. en zeker morgen op de Filevrije Dag. René Paré Ik wil best een keer op de fsets naar het werkmaar bij dit soort acties profiteren juist diegenen die niet meedoen, en dus gewoon mei de auto gaan. Theo Luijmes Amsterdam Leiden Gouda Files verstoppen de Nederlandse wegen. Om aan te wakkeren dat automobilisten een alternatief voor het reizen in de spits bedenken, houdt de ANWB morgen de eerste Nationale Filevrije Dag. De vraag is of Zo'n initiatief zoden aan de dijk zet. „je moet mensen op hun eigenbelang aanspreken." door Arjen de Boer en Carin van Eenennaam veel auto's op het asfalt. „Iets meer dan 10 procent heeft te maken met ongelukken. En bijna 5 procent van de files is het gevolg van wegwerkzaamheden." Volgens Van der Vusse zal het morgen hoe dan ook rustiger zijn in de centrale. Daarentegen verwacht Cees Wildervanck, ver- keerspsycholoog, niet te veel van de Filevrije Dag. „Zeker niet op het niveau van de indivi duele automobilist. Als je kijkt naar de onverminder de problematiek vindt de 'filebewoner' het kennelijk niet erg genoeg dat hij dagelijks vaststaat. Voor velen is het een gewoonte geworden en om die te breken moet je van goeden huize komen." Maar echt negatief staat hij ook niet tegenover de File vrije Dag. Volgens hem kan er wel een positief effec- tje ontstaan op het niveau van overheden en bedrij ven. „Zij moeten het initiatief nemen hun personeel persoonlijk aan te spreken en alternatieven voor de auto laten zien." Hij adviseert bij het oplossen van het fileprobleem vooral geen gebruik te maken van termen als 'milieu' en 'mobiliteit' om mensen bewust te maken. „Die zijn veel te abstract. Daar hebben mensen geen bood schap aan. Werknemers moeten op een papiertje krij gen hoeveel tijd en geld het scheelt als zij carpoolen of reizen via een transferium. Dat werkt, je moet mensen op hun eigenbelang aanspreken. Nu gebeurt dat nog te weinig." Top 10 knelpunten Reageren? nieuwsredactie@wegener.nl www.filevrijedag.nl www.tno.nl (dossier files) www.anwb.nl Zaai A12 Utrecht - Den Haag tussen knooppunt Lunetten en Woerden A4 Amsterdam - Den Haag tussen Roelofarendsveen en Zoeterwoude A12 Den Haag - Utrecht Den Ha3e tussen Reeuwijk en Nieuwerbrug r- Rotterdam A13 Den Haag - Rotterdam tussen Delft Noord en Berkel en Rodenrijs A27 Utrecht - Breda tussen Lexmond en Corinchem A10 Amsterdam voor de Coentunnel A1 Asns tussen Ee Amersfoort Utrecht 1 Arnhem XD Nijmegen Den Bosch A2 Utrecht- 'j tussen Nieuweg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 10