Wat doet u?
8 g *lw m£*}t
1 0 Woensdag 8 oktober 2008 PZC
"TT "W" et is een illusie om te denken dat de
II fileproblematiek in één dag is op te
lossen." Guido van Woerkom, direc-
I teur ANWB, is de eerste om het toe
A .JL te geven. Hij zegt dat zijn organisa
tie met de Filevrije Dag een discussie wil losmaken
en mensen laten nadenken over 'manieren waarop ze
met z'n allen iets kunnen doen aan de files'. Dat lukt
aardig, vindt Van Woerkom, gezien de aandacht die
aan het initiatief krijgt. „Nu is het tijd om te hande
len en vol te houden, anders komt Nederland tot stil
stand."
Tot gistermiddag hadden zich al 75.000 deelnemers
aangemeld voor de Filevrije Dag. De een gaat thuis
werken, de ander neemt de fiets en weer een ander
gaat voor de verandering met het openbaar vervoer.
„Mensen moeten weten dat er verschillende mogelijk
heden zijn om files terug te dringen. Zo kunnen veel
werknemers al telewerken, maar daar wordt weinig
gebruik van gemaakt. Dat moeten we echt stimule
ren. Er zijn nog altijd veel werkgevers die bang zijn
dat hun personeel weinig produceert als het thuis
werkt", aldus van Woerkom.
Hij wijst op de plannen om wegen te verbreden en te
investeren in openbaar vervoer. „Maar deze plannen
zijn niet morgen gerealiseerd, dat duurt jaren. De mi
nister kan niet in zijn eentje een weg aanleggen om
de druk te verlichten van de achthonderdduizend au
to's die dagelijks in de file staan. Als dat tien procent
minder zou zijn, stroomt het verkeer volgens bereke
ningen van TNO redelijk ongestoord door."
Vanuit de Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in
Utrecht wordt met 140 camera's het wegennet in het
midden van het land bekeken. Op tv-schermen ko
men duizenden auto's voorbij. Op de wegen zijn
door Rijkswaterstaat meetlussen aangebracht in het
asfalt. Hiermee wordt de snelheid van de auto's gere
gistreerd. Als het blokje dat hoort bij een meetlus op
het computerscherm op oranje springt, rijden auto's
op dat punt langzamer dan 50 kilometer per uur. Op
dat moment kan centralist Dick Sturm beslissen of
hij bijvoorbeeld een spitsstrook opent.
Sturm kijkt uit naar morgen. Hij is benieuwd of het
ook daadwerkelijk rustig op de weg zal zijn. „De
weersverwachting is goed", aldus Sturm. „Als veel au
tomobilisten gehoor geven aan de oproep om de
spits te mijden of de trein te nemen, zou het kunnen
lukken."
Elke dag rijden 3 miljoen auto's in de spits. Volgens
Mark van der Vusse van Rijkswaterstaat is het van be
lang dat mensen weten waarom ze in de file staan.
„Als je weet waarom je stilstaat, heb je een andere be
leving van hinder", aldus Van der Vusse. 80 Procent
van de files wordt volgens hem veroorzaakt door te
Dit komt mij heel goed uit, de donderdag gebruik ik al een paar ja
ren om, samen met mijn vrouw, zuster en zwager (allemaal 60-plus-
sers) ergens naar toe te gaan, dit kan in Nederland zijn, maar ook in
Duitsland of in België. Helaas staan we steeds vaker in de filezeker
als we ons geld in Nederland willen uitgeven. Als deze dag er voor
zorgt dat we weer gewoon filevrij trips kunnen maken, dan juichen
we dit initiatief van harte toe.
Het mag wat ons betreft elke donderdag zijn!
A.J.B. van Vroonhoven
10)
Mijn plan is om vanuit huis ie werken.
Ik probeer (ook) deze dag zeker mee te doen aan de filevrije dag en ga dan ook op de fiets naar mijn w?rk, tenzij
het echt hondenweer is. Dan wordt het me te gortig om de afstand per fiets te overbruggen en neem ik toch de
auto. De afstand die ik 4 keer in de week moet afleggen naar mijn werk is ongeveer 18 tot 20 km. Ik probeer al
een tijd zo veel mogelijk op de fiets naar mijn werk te gaan. Dat heeft een groot aantal voordelen, vooral voor
mensen die kantoorwerk hebben: je raakt fysiek vermoeid, zodat je geestelijk ontspannen aankomt en je be
spaart er een leuke cent mee per maandgezien de huidige prijs van een liter benzine. Natuurlijk zijn er ook nade
len: het omkleden, soms de regende kou en de vele scholieren die de weg 's morgens (meestal onbewust) onveilig
makers.
Ton Klinkhamer
Nick Hartmans
ik ga al 80 procent met de fiets in
plaats van met de auto. en zeker
morgen op de Filevrije Dag.
René Paré
Ik wil best een keer op de fsets naar het werkmaar
bij dit soort acties profiteren juist diegenen die niet
meedoen, en dus gewoon mei de auto gaan.
Theo Luijmes
Amsterdam
Leiden
Gouda
Files verstoppen de Nederlandse wegen.
Om aan te wakkeren dat automobilisten
een alternatief voor het reizen in de spits
bedenken, houdt de ANWB morgen de
eerste Nationale Filevrije Dag. De vraag is
of Zo'n initiatief zoden aan de dijk zet.
„je moet mensen op hun eigenbelang
aanspreken."
door Arjen de Boer
en Carin van Eenennaam
veel auto's op het asfalt. „Iets meer dan 10 procent
heeft te maken met ongelukken. En bijna 5 procent
van de files is het gevolg van wegwerkzaamheden."
Volgens Van der Vusse zal het morgen hoe dan ook
rustiger zijn in de centrale.
Daarentegen verwacht Cees Wildervanck, ver-
keerspsycholoog, niet te veel van de Filevrije
Dag. „Zeker niet op het niveau van de indivi
duele automobilist. Als je kijkt naar de onverminder
de problematiek vindt de 'filebewoner' het kennelijk
niet erg genoeg dat hij dagelijks vaststaat. Voor velen
is het een gewoonte geworden en om die te breken
moet je van goeden huize komen."
Maar echt negatief staat hij ook niet tegenover de File
vrije Dag. Volgens hem kan er wel een positief effec-
tje ontstaan op het niveau van overheden en bedrij
ven. „Zij moeten het initiatief nemen hun personeel
persoonlijk aan te spreken en alternatieven voor de
auto laten zien."
Hij adviseert bij het oplossen van het fileprobleem
vooral geen gebruik te maken van termen als 'milieu'
en 'mobiliteit' om mensen bewust te maken. „Die
zijn veel te abstract. Daar hebben mensen geen bood
schap aan. Werknemers moeten op een papiertje krij
gen hoeveel tijd en geld het scheelt als zij carpoolen
of reizen via een transferium. Dat werkt, je moet
mensen op hun eigenbelang aanspreken. Nu gebeurt
dat nog te weinig."
Top 10 knelpunten
Reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
www.filevrijedag.nl
www.tno.nl (dossier files)
www.anwb.nl
Zaai
A12 Utrecht - Den Haag
tussen knooppunt Lunetten en Woerden
A4 Amsterdam - Den Haag
tussen Roelofarendsveen en Zoeterwoude
A12 Den Haag - Utrecht Den Ha3e
tussen Reeuwijk en Nieuwerbrug r-
Rotterdam
A13 Den Haag - Rotterdam
tussen Delft Noord en Berkel en Rodenrijs
A27 Utrecht - Breda
tussen Lexmond en Corinchem
A10 Amsterdam
voor de Coentunnel
A1 Asns
tussen Ee
Amersfoort
Utrecht
1
Arnhem
XD
Nijmegen
Den Bosch A2 Utrecht- 'j
tussen Nieuweg