Strijd tussen vrijen en werken In Westkapelle was het leven nog puur PZC Dinsdag 7 oktober 2008 29 Boijmans wijdt grote overzichtsexpositie aan Charley Toorop. door Francoise Ledefooer ROTTERDAM - In de zomer van 1924 had Charley Toorop een affai re met de dichter Hendrik Mars man, een van de vele minnaars in haar leven. Met zelfkennis schreef ze hem: „Het is altijd weer dat: strijd tussen vrijen en werken. Sa men gaat haast niet - bij mij ten minste." Het werk won het altijd. Toorop (1891-1955) liet zo'n vier honderd schilderijen na, bijna vier keer de omvang van het overzicht dat Museum Boijmans Van Beu- ningen nu heeft samengesteld on der de titel Vooral geen principes! Het Rotterdamse museum kon voor de expositie twee topstukken uit de eigen collectie halen: De Maaltijd der vrienden (1932-1933) en Drie generaties (1941-1950). Op De Maaltijd der vrienden vereeuwig de Toorop haar kinderen met aan hang en naaste vrienden Adriaan Roland Holst, Gerrit Rietveld en John Radecker. Het sprak vanzelf: als dochter van Jan Toorop heeft ook Charley een leven tussen toon aangevende BN' ers uit de culture le wereld geleid. Op Drie generaties verenigde Char ley zichzelf met zoon Eddy - ook kunstenaar - en een strenge bron zen kop van haar vader. Jan Toor op heeft zijn dochter altijd ge- Aan de toog (1933), collectie Zeeuws Museum Middelburg. steund: artistiek, maar ook finan cieel. Dat was om te beginnen no dig toen haar huwelijk met Henk Fernhout in de winter van 1916- 1917 op de klippen liep en ze met drie jonge kinderen - Eddy, John en Annetje - op straat stond. Fern- Boeren (1930), collectie Centraal Museum Utrecht. hout leed aan paranoïde agressie en was zo zwaar aan de drank dat hij in dronkenschap zelfs haar schilderijen aan flarden sneed. Naast Marsman had Charley ook relaties van kortere of langere duur met de dichter Roland Holst, de 'Ze moest de aandacht verdelen tussen werk, man, leerlingen en kinderen' schilder Pyke Koch en de anarchis tische intellectueel Arthur Leh- ning. Over Lehning koesterde Toor op de illusie dat hij de nieuwe idea le man was, zegt gastconservator Marja Bosma. „Hij was bereisd en internationaal georiënteerd, had in Berlijn en Wenen gewoond en veel avant-gardistische kunste naars en intellectuelen ontmoet. Onder hen ook Mondriaan en Menno ter Braak." Lehnings druk ke bestaan legde al gauw een te zware claim op Toorops leven. Bos ma: „Ze moest de aandacht verde len tussen werk, man, leerlingen en kinderen en deed dat in die volgorde. Als Lehning er was, eiste hij alle aandacht van Toorop op. Ze ging daarin mee, zo lang het niet ten koste van haar eigen werk ging" Het overzicht in Rotterdam omvat m schilderijen met een evenwich tige verdeling tussen alle fasen van haar oeuvre. Toorop was stilistisch nooit een voorloper, maar wel al tijd een talentvolle observator van nieuwe ontwikkelingen. Zo trek ken in haar werk invloeden van het luminisme, symbolisme, de Bergense School, expressionisme en Nieuwe Zakelijkheid aan het oog voorbij. Toorop benadrukte in 1917 in een interview hoe belangrijk ze het vond om 'bezield te zien'. In 1930 schreef ze Paul Citroen over haar kunstenaarschap: „Vooral geen principes - werken - en onze eigen opvattingen verzuiveren." Ontroe ren doet ze maar één keer: op een zelfportret met Edgar uit 1921 ver beeldde ze moeder en zoon als twee-eenheid. Op de andere zelf portretten op de expositie - op de laatste is ze een oude, maar nog steeds mooie vrouw - is ze alleen. Walcheren speelde een belangrijke rol in leven en werk van Toorop. door Rolf Bosboom ROTTERDAM - Zeeland ontbreekt niet op de Charley Toorop-exposi- tie in Museum Boijmans Van Beu- ningen. Al in de eerste zaal springt een bekende in het oog: Aan de toog (1933). Zichtbaar zijn de eige naresse, een dochter of een bedien de en diverse gasten van hotel De Valk in Westkapelle. Daar bracht Toorop vaak de zomermaanden door. De stijl van het schilderij is haar invulling van Nieuwe Zake lijkheid, met gladgeschilderde kop pen en het volledig ontbreken van dieptewerking. Het werk was van af ongeveer 1940 in Amerikaanse handen. Eind jaren zeventig kocht het Zeeuws Museum in Middel burg het aan. Met haar vader Jan Toorop was Charley vanaf 1903 in de zomer in Domburg te vinden. Samen trok ken ze erop uit om te schetsen, te aquarelleren of te schilderen. Jan Toorop leerde zijn dochter vooral te kijken. Zij debuteerde in 1909 op de lentetentoonstelling van ver eniging Sint Lucas in het Stedelijk Museum in Amsterdam, met een luministisch schilderij dat waar schijnlijk de kerk van Domburg voorstelt. Later was haar werk ook te zien op de vermaarde groepsten toonstelling in 1912 in Domburg. Een recente Zeeuwse ontdekking die in Boijmans wordt getoond, is ook afkomstig uit de beginperio^ de: Gezicht op de Campveerse toren, Veere uit 1917. Vanaf 1924 trok Charley Toorop opnieuw vaak in de zomer naar Walcheren, niet meer naar het mondaine Domburg maar naar Westkapelle, met zijn boeren en dijkenbouwers. Die omgeving trok haar veel meer, omdat het leven er nog echt en zuiver was en de men sen er nog met elkaar en met de aarde waren verbonden. Ze schilderde er diverse boerenscè- nes, met als een van de hoogtepun ten Boerengezin (1927), dat enigs zins doet denken aan de Aardappel eters van Van Gogh, maar ook op vallende overeenkomsten vertoont met werken van Jan Toorop. Een van de mooiste werken op de tentoonstelling in Rotterdam is Boeren uit 1930, dat Charley Toor- opl maakte voor de tentoonstel ling Socialistische Kunst Heden in het Stedelijk Museum. Het werk geldt dan ook als een strijdbaar so cialistisch statement en toont boe renarbeiders uit Westkapelle, die in slagorde staan opgesteld, met zeis en schoffel in de aanslag. Boijmans heeft in het kader van de expositie een prijsvraag uitge schreven om een monument te realiseren voor Toorop. Dat kan ko men in Bergen, Domburg of West kapelle. Die laatste plaats, zo leert de tentoonstelling opnieuw, ver dient - in elk geval vanuit Zeeuws standpunt - zeker de voorkeur. Expositie: Vooral geen principes!, t/m 18 januari 2009 in Boijmans Van Beunin- gen, Museumpark 18-20, Rotterdam. Geopend: di. t/m zo. 11.00-17.00 uur. Nico Out houd donderdag 9 oktober (20.00 uur) in boerderijgalerie De Osse- berg (Singelweg 11, bij Sint Laurens) een lezing over de tentoonstelling. Ester Naomi Perquin wint Van Haarenprijs ZIERIKZEE - Ester Naomi Perquin, die in Zierikzee is opgegroeid, heeft de Eline van Haarenprijs 2008 gewonnen. Deze prijs, die sinds 1988 vier keer is uitgereikt, wordt toegekend aan de beste dich teres onder de 35 jaar. Perquin ont ving de prijs voor haar vorig jaar verschenen dichtbundel Servetten halfstok. De prijs bestaat uit een kunstwerk van Aris de Bakker en een bedrag van 1250 euro. Prijswinnaar Film by the Sea weer te zien VLISSINGEN - Na de tiende editie van het festival, vorige maand, her vat Film by the Sea vanavond haar serie filmvoorstellingen 'door het jaar'. Deze begint met Entre les murs van regisseur Laurent Cantet, dit jaar winnaar van de Film 8c Li teratuur Award van het Vlissingse filmfestival. De vertoning vindt zo als gebruikelijk plaats in bioscoop CineCity in Vlissingen en begint om 19.30 uur. Cafeight in kwartfinale competitie coverbands HULST - De achtkoppige coverband Cafeight uit Hulst staat vrijdag in de kwartfinale van de landelijke competitie Clash of the Cover bands. Deze ronde wordt gehou den in Plan C in Rotterdam. In een van de andere kwartfinales trad afgelopen weekeinde de Goe- se rockcoverband NoPoint aan. De groep haalde, ondanks waarderen de woorden van de jury, de halve finale niet. Zondagmiddagconcert in galerie De Osseberg GRIJPSKERKE - Mezzo-sopraan Ber- nadette ter Heyne en pianist Rien Balkenende geven zondag 12 okto ber om 15.00 uur een concert in boerderijgalerie De Osseberg bij Grijpskerke. Op het programma staan onder meer werken van de Zeeuwse componist Gerard von Brucken Fock. In de galerie is tot en met 25 oktober werk te zien van Paul Kamper, Marion Kamper en Christine van der Ree. Tamara Dees toont installatie bij Caesuur MIDDELBURG - De installatie Ware grootte van Tamara Dees (Terneu- zen, 1971) is tot en met 1 novem ber doorlopend te zien in presenta tieruimte Caesuur, in de Lange Noordstraat in Middelburg. Dees, die is gefascineerd door varen en de zee, verwerkt op verschillende manieren haar ervaringen tot poë tische werken die de grenzen van bestaande media onderzoeken. Expositie Van Beek en Biemans in Duingalerie DOMBURG - De Duingalerie in Domburg heeft afgelopen weekein de haar najaarsexpositie geopend. Tot eind dit jaar zijn schilderijen van Jos van Beek en glasobjecten van Frank Biemans te zien. De galerie aan de Badhuisweg is dagelijks te bezoeken tussen 12.00 en 21.00 uur, maar vanaf medio no vember alleen nog in het weekein de en dan tussen 12.00 en 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 31