Bezieling bijna voelbaar bij Bief Geniaal, hoe die 'verknipte' kijk in het decor wordt uitgewerkt PZC Maandag 6 oktober 2008 1 9 AGENDA OP PAD Aquariumshow De zestigjarige aquariumvereniging De Al bino Zwaarddrager houdt een grote aqua riumshow. Terneuzen, Philipsterrein Mr. F.J. Haarman- weg 25, 15.00-21.00 uur Informatiemiddag Van aanvraag tot voorziening, informatie middag Minder Validen Belangengroep gemeente Borsele (MiVaBel), De Stenge, Heinkenszand, 14.00-16.00 uur. Bingo Ouderensoos WH en afdeling Breskens van de Anbo houden een bingo. Breskens, Goedertijt, 13.30 uur. Beklimming Van de Sint Lievens Monstertoren oftwel 'Dikke Toren'. Wie de moeite neemt 281 treden om hoog te gaan heeft een schitterend uit zicht over Zierikzee en wijde omgeving. FILM BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Bangkok dangerous: 20.00 uur; Mamma Mia: 20.00 uur; Wan ted: 20.00 uur; Dialogue avec mon jardi- nier: 20.30 uur. GOES Merral, Mamma mia: 20.00 uur; Super hero movie: 20.15 uur; Wanted: 20.15 uur; Radeloos: 20.00 uur. MIDDELBURG Schuttershof, Paul dans sa vie: 20.00 uur. OOSTBURG Ledeltheater, In Bruges: 20.00 uur. Bij goede weersomstandigheden, informa tie 06-21473476. Zierikzee, Balie 1,12.00-16.00 uur. MUZIEK Flamenco Groep Luna en Alta Mar brengt traditio nele flamenco vermengd met composi ties van Victor Rosnha (HZ Cult). Middelburg, Zeeuwse Concertzaal, 20.00 One night of Queen Show door Gary Mullen (Mercury imita tor) The Works. Uitverkocht Middelburg, Stadsschouwburg, 20.00 uur. THEATER 25 Jaar Hans Liberg Jubileumshow met hoogtepunten uit re pertoire door samplecabaretier en vleu gelkomiek Liberg op de Chinese Tour. Antwerpen, Arenbergschouwburg 20.15 uur. meer agendanieuws op www.pzc.nl VLISSINGEN CineCity, Babylon A.D: 22.00 uur; Brideshead Revisited: 19.15 uur; De brief voor de Koning: 13.45 uur; Death Race: 19.15 en 21.45 uur; Kung Fu Panda: 13.45 uur; Mamma Mia!: 16.15,19.00 uur en 21.45 uur; Meet Dave: 14.00 uur; Mirrors: 22.00 uur; Radeloos: 13.45 uur, 16.15 uur en 19.15 uur; The Accidental Husband: 16.15 en 19.15 uur; The Bank Job: 22.00 uur; Tropic Thunder: 16.00, 19.00 uur en 21.45 uur; Wall E: 13.45 en 16.15 uur; Wanted: 16.00 en 19.00 uur; Wild Child: 14.00 en 16.15 uur; De Ze ven Van Daran: 14.00 uur. door Rolf Bosboom Het zou - na het bijna mega lomane Umoja-project - oorspronkelijk een roek- plaat worden. Uiteindelijk is Blof met een zeer ingetogen en vrijwel compleet akoestisch tweeluik geko men, waarvan het eerste deel (Ok tober) nu is verschenen. Het 'Racoon-effect' was niet denk beeldig. Die andere grote Zeeuwse band leverde eerder dit jaar óók een rustige cd afj óók akoestisch. Before you leave is misschien wel haar beste album, maar lang niet iedereen nam de tijd de kwaliteit ervan te ontdekken. De groep kreeg af en toe het verwijt wat ge zapig te zijn geworden. Blof loopt dat risico minder. Daar voor heeft het viertal te veel kre diet opgebouwd en beschikt het over een te trouwe fanschare. Met Oktober, hoe herkenbaar het ge luid ook is, laat de groep zich ech ter van een heel andere kant ho ren, ver verwijderd van de rock en 3FM en veel meer neigend in de richting van het theater en de kleinkunst, in de beste betekenis van het woord. Het titelnummer en tevens eerste single zet, hoewel het zeker niet het beste is wat het album te bieden heeft, in dat op zicht de toon. Oktober is, net als het jongste al bum van Racoon, een groeiplaat, met bijna ambachtelijke toewij ding gemaakt. Wij geloven nergens in, Liefdesbrief, Vallende engel en vooral Zo mooi, zo mooi zijn de top- Paskal Jakobsen (I) en Peter Slager van Blof, bijna twee weken geleden tij dens een optreden in het Arsenaaltheater in Vlissingen. foto Lex de Meester pers, Hoe lang blijf je binnenen Kouder dan ijs zijn even breekbaar als ontroerend en de diverse bijdra gen van Sarah Bettens, vooral die in Van veraf was het zo mooi, zijn een verrijking. De teksten van Peter Slager, vaak bekritiseerd als te gekunsteld, zijn intenser en directer dan ooit. Ze zorgen er mede voor dat Oktober - net als destijds Blauwe ruis (2002) - een 'urgente' indruk maakt, een album dat diep van binnen komt en dat wel gemaakt móest wor den. De opnametechniek (in één keer ingespeeld, zonder overdubs) zorgt voor een warm, nabij geluid. De bezieling is bijna voelbaar. Wie de cd koopt in plaats van downloadt, krijgt toegang tot de 'Pickering Player': een uitbreiden de digitale omgeving met teksten, filmpjes en geluidsopnames. Voor de liefhebbers is het een waarde vol extraatje, want er is veel, vaak ook technische, informatie te vin den over bijvoorbeeld de gebruik te instrumenten. De opnames zelf zijn te bekijken via acht camera's. Wie goed rondneust, krijgt ook een kort voorproefje van April, de andere helft van het tweeluik die over een half jaar verschijnt. De vraag is wel hoe groot dan de ani mo zal zijn voor nóg een 'klein', akoestisch B lof-album. De honger naar die onversneden rockplaat wordt steeds groter. NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Donderdag. Goes, 't Beest. Roze ka ter van Fantasten. Een jonge theatergroep. Geen grote ac teurs. Als je van niks weet, zie je vooral veel deuren. Op wielen. En nog meer magnetrons. Opgestapeld, zodat ze bijvoorbeeld als kast kunnen dienen. Daartussen drie jongeren. Als zodanig herkenbaar, niet aan een frisse huid of zo, maar aan hun kleding. Aan het rommeli ge van hun omgeving ook, misschien. Aan het onconventionele van heel de set ting. Ze vormen een popgroep wellicht. Zingen veel liedjes. Jusqu'a l'amour. Pa thetisch. Morse code. Een huppeldansje met broek op de hielen. Ik transpireer niet meer. Het snoer van het strijkijzer als springtouw, het belletje van de magne tron als ritmesectie. Een kostuum met pauwenstaart, bestaande uit kleurige vlie genmeppers. Is dat genoeg, om een in druk te geven van het bizarre? Veel videoprojectie ook. Want dit gaat over de video-en internetgeneratie. Over jongeren die alles uit hun bestaan, ook het onbeduidendste nog,- vastleggen op vi deo en dat lanceren op YouTube bijvoor beeld. Fysiek theater noemen ze Roze ka ter ook wel, het zoeken van grenzen. Fy siek, ja. Ook visueel. En muzikaal. Ergens zit er wel een lijn in. Niet zo duidelijk als dit theatergroepje zelf beweert. Maar wat geeft het. Het is fris. Het is komisch. Het is gewaagd. Het is speels. In beelden. In muziek vooral. Ik ben geen groot kenner van popmuziek, maar volgens mij alle maal originele tekst en muziek. Vanuit een banaal zinnetje om de microfoon te testen ('Zeg eens iets in de mie') maken ze een fantastisch nummer (en een formi dabele podiumact). Véél beter dan wat je de godganse dag als zogenaamde hits op de radio te slikken krijgt. Vrijdag. Antwerpen. Voormalig postsor- teercentrum Antwerpen X. Daens. Na de film nu de musical. Met topacteurs (die net iets minder goed kunnen zingen, he laas). Nog grotere namen: Stijn Coninx re gisseerde in 1993 de film en is nu de artis tiek leider, Frank Van Laecke schreef het script en regisseert, Dirk Brossé compo neerde voor de film én ook nu de mu ziek. Goed, maar glad. Het verhaal is ge stroomlijnd langs voorspelbare lijnen. Maar: fantastische taferelen. Enorm speel vlak, heel ruimtelijk gebruikt. Schitte rende decors, die op zichzelf de hele voor stelling lang één spetterende 'grande fina le' zijn. Een extreem filmische musical. Zaterdag. Gent. De Kazematten. Ros- tekop. Van Ultima Thule. (Nog in Gent op 9,10,14 en 15 okt., daarna op toernee.) Prachtig spel met poppen. Verdient veel meer dan de 200 woorden die ik nog mag gebruiken. Anderzijds: dat magische van poppenspel is.tóch niet te beschrijven. Hoe kan je nu ademloos kijken naar een Scène uit Roze kater van Fantasten. houten poppenkop en de twee poppen spelers (soms wordt 1 pop door 2 be speeld, heel apart, hoewel je dat eigenlijk toch ook weer niet hoort te zien) zelfs niet opmerken? Een pop lijkt een stereo tiep, is in alles altijd hetzelfde. Behalve in de gebaren, in de kleine bewegingen van een hoofd. Die vertellen daarom véél .meer dan we gewend zijn. Ook de woor den lijken soms meer waard dan anders. Mooie, sobere, humoristische tekst, trou wens. Goed poppenspel reikt ver óver het ste reotiep, en schept juist de karakteristiek. Sterke karakters. Zo sterk, dat zijzelf spre ken, en niet de poppenspeler. Pakkend verhaal, van Rostekop, het jongetje dat ge plaagd en geslagen wordt. Dat zich terug trekt, en meent dat de wereld van binnen veel mooier is dan van buiten. Die daar om beestjes opensnijdt, waaronder ook de lievelingshond van zijn moeder. Prach tig, hoe die binnenwereld (van brand weerman of ridder, maar ook van verliefd jongetje) in beelden wordt gevangen. Ge niaal, hoe die toch wat 'verknipte' kijk op de wereld van dat iets te diep in zichzelf verzonken manneke in het decor wordt uitgewerkt. Mooie, Giacometti-achtige poppen, trouwens. Deze week is het opnieuw geen vetpot wat toneel be treft. Ik zoek mijn heil vooral in België, waar in Gent en Antwerpen nog wel een en ander gebeurt. Zaterdag 11 oktober is in het Minitheater de première van Het Hart van Herman ('Over een man die ster ker wil zijn dan de dood') van Het Mid delburgs Theater. Ik heb een goede reden om nog eens met frisse ogen naar het amateurtoneel te gaan kijken. Vandaar... Reageren kan via: willem.nijssen@jubii.nl foto Rob Hogenhout

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19