Franck hoogtepunt van openingsconcert Interessante ontmoeting van oude muziek en folk Succesvolle rentree voor Goes' muziekfestival 1 8 Maandag 6 oktober 2008 PZC Het concert Les Tisserands - gistermiddag bij het Festi val van Zeeuwsch-Vlaande- ren - was aangekondigd als een mix van oude muziek, folk en jazz en dat in de geest van het Katharis- me. De muziek die in de 12e en 13e eeuw werd gespeeld bestond uit in strumentale en vocale melodieën, meestal vrij eenvoudig van struc tuur, maar af en toe toch knap po lyfoon en met onverwachte stevi ge ritmes. Het programma draaide rond de muziek van de trouba dours Peirol. De Ventadom en Gi- raut Riquier en de muzikale aan vullingen van Jowan Merckx. Het programma begon met La Ca ra Originala, een gedragen pavane met een mooie opbouw. De musi ci van de drie ensembles gaven meteen een visitekaartje af en de monstreerden hun technische kwa liteiten. Sopraan Els van Laethem bezit een soepele stem. Zij zong nooit gekunsteld en de dialogen tussen haar en de sopraansaxo foon waren intrigerend. Speelse improvisaties in de saxpartij tegen de sonore, eenvoudige zangmelo die. De stem van de sopraan kwam in het Si be'm sui luènh au thentiek over en klonk vrijer in de dialoog met de saxofoon. Verbluffend was de wijze waarop de ensembles samensmolten. De musici spelen normaal verschillen de stijlen, maar in dit programma sloot alles naadloos aan. Heerlijk waren de interventies van Jowan Merckx, die verschillende instru menten bespeelt. Zijn solo Sander een klagende melodie, was een ju weeltje en als hij de sopraan bege- LES TISSERANDS Zefiro Torna, Traces, Amorroma. Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen. Gehoord: 5/10 rk kerk Philippine. door Jeanette Vergouwen leidde met doedelzak kwam de spanning, die in andere werken wel eens ontbrak, direct terug. In het L'uelh del vesent waren vreemde ritmes te horen.-De in strumentatie met contrabas, luit, vedel en bouzouki, is apart en doet soms zelf Arabisch aan, zeker met de inbreng van de slagtrom en het ritmische gezang tot slot. Speciaal was die liggende grond toon van de doedelzak in Entre dos volers/Schoone figure. Door ziekte van een van de leden van Amorro ma ontbrak de Keltische harp. Toch een instrument met een es sentiële inbreng. Het gemis werd knap opgevangen door de luit en de bouzouki. Het concert werd af gesloten met twee dansmelodieën. De contrabas begon met een korte passage die steeds herhaald werd. De andere instrumenten sloten zich daarna aan en door de toene mende intensiteit en ook het volu me was het slot hallucinerend. Het Festival van Zeeuw sch-Vlaanderen viert feest. De editie 2008 is een lus trum en voor het openingsconcert werd vuurwerk verwacht van de Brussels Philharmonic. Het orkest promoot graag de muziek van Bel gische componisten en dat is een loffelijk streven. De eerste symfo nie van Franqois-Joseph Fétis is echter geen boeiend werk. Typi sche muziek met een militair ka rakter, zoals die tijdens de Franse Revolutie en de Napoleontische periode werd gespeeld. De instru mentatie is eenvoudig, vaak homo gene partijen met veel slagwerk en een grote inbreng van koperbla zers. De vier delen lijken op elkaar en het geheel is een lappendeken, het gevolg van veel knip- en plak werk. Dat zijn stijl vergeleken wordt met die van Mendelssohn is voor mij een raadsel. Het werk werd goed gespeeld door het or kest, op een enkele ongelijke inzet na, maar de compositie zelf miste spanning. Flet publiek was duidelijk onder de indruk van de prestatie van de 15-jarige violiste Svenja van Dries- sche, die de Havanaise van Saint-Saëns vertolkte. Het orkest begeleidde met respect voor de solopartij. De vioolsolo is een af wisseling van melancholische en virtuoze passages. Deze violiste moet nog groeien, maar bezit de potentie om het ver te schoppen. Ik wil haar over een paar jaar weer eens graag horen, maar dan met muziek die dieper graaft. Na de pauze werd de feestelijke ou verture uit Le Capitaine Henriot van Francois-Auguste Gevaert ge speeld. Het bekende openingsme- BRUSSELS PHILHARMONIC Openingsconcert Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. Gehoord: 3/10, Sint Baafskerk, Aardenburg door Jeanette Vergouwen lodietje Est-ce Mars wordt vaak herhaald. Deze muziek klinkt vro lijk en fris. Echt een werkje om een concert mee te beginnen. De ouverture had een hoog Offen- bach-gehalte en kreeg een pittige interpretatie. Hoogtepunt van het concert was de uitvoering van de Symfonie in d van César Franck. Het is een archi tecturaal werk met een mooie uit gekiende opbouw. Opvallend is de orkestratie. Franck schildert met de kleuren van de verschillende in strumenten en rijgt geweldige sa mengestelde klanken aan elkaar. Net als een organist trekt hij regel matig alle registers open. Mare Soustrot dirigeert vrij plastisch en geeft alle details aan. De partijen van de strijkers zorgen voor een stevig fundament en de inkleurin gen door de blazers zijn bijzonder. Overigens verdienen de althobo, trombones, trompetten en fagot een extra pluim. Heel mooi was het deel waarin de althobo een ro mantische, melancholische melo die speelt en de strijkers pizzicato begeleiden. Het werk zit vol ro mantiek en komt over als een stevi ge brok emotie. In de finale werd na een overrompelend, onstuimig begin, het koraalmotief mooi se reen gebracht door de koperinstru menten. Kwaliteit staat voorop in nieuwe opzet van festival. door Rob Paardekam GOES - Het hernieuwde muziekfes tival voor koren en kleine ensem bles heeft zaterdag veel mensen naar Goes gelokt. In de twee ker ken en het stadhuis aan de Markt waren de stoelen tijdens veel optre dens goed bezet. De liefhebbers hebben het festival dan ook vier jaar moeten missen. Na de editie van 2004 besloten de organisatoren dat het allemaal an ders moest. De kwaliteit was niet meer wat ze voor ogen hadden en daarom werd bijvoorbeeld de open inschrijving geschrapt. Kwali teit staat nu voorop. Op het pro gramma stonden onder meer di verse kamerkoren en verschillende ensembles als No Frontiers, Agge Nebbisj en het Devich Trio. Marianne Lindhout uit Vlissingen, die samen met haar vriend kwam luisteren, zei niet zoveel te merken van de kwaliteitsslag. „Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat die niet gemaakt is, maar ik ben ge woon geen kenner", stelde ze. „Ik vind iets al snel mooi. Van de paar optredens die we tot nu toe heb ben gezien, heb ik genoten. Zeker de muziek van No Frontiers past wel in mijn straatje." Ook Joke Bouman uit Goes was zeer te spre ken over de Goese folkformatie. Ze was eigenlijk aan het winkelen met haar man, maar liet zich over halen even te gaan luisteren in de Grote Kerk. „Ik ben tot het einde gebleven", zegt ze. „Zo mooi vond ik het. We zullen denk ik nog wel een paar optredens meepikken." Het is de bedoeling dat het festi val, net als voorheen, weer eens in de twee jaar wordt gehouden. Les Tisserands werd gistermiddag uitgevoerd in Philippine, in het kader van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. foto Wim Kooyman Het tienerkoor van de Zeeuwse muziekschool verzorgde tijdens het festival een lunchconcert in de Grote Kerk. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 18