Franck hoogtepunt
van openingsconcert
Interessante ontmoeting
van oude muziek en folk
Succesvolle rentree voor Goes' muziekfestival
1 8 Maandag 6 oktober 2008 PZC
Het concert Les Tisserands -
gistermiddag bij het Festi
val van Zeeuwsch-Vlaande-
ren - was aangekondigd als een
mix van oude muziek, folk en jazz
en dat in de geest van het Katharis-
me. De muziek die in de 12e en 13e
eeuw werd gespeeld bestond uit in
strumentale en vocale melodieën,
meestal vrij eenvoudig van struc
tuur, maar af en toe toch knap po
lyfoon en met onverwachte stevi
ge ritmes. Het programma draaide
rond de muziek van de trouba
dours Peirol. De Ventadom en Gi-
raut Riquier en de muzikale aan
vullingen van Jowan Merckx.
Het programma begon met La Ca
ra Originala, een gedragen pavane
met een mooie opbouw. De musi
ci van de drie ensembles gaven
meteen een visitekaartje af en de
monstreerden hun technische kwa
liteiten. Sopraan Els van Laethem
bezit een soepele stem. Zij zong
nooit gekunsteld en de dialogen
tussen haar en de sopraansaxo
foon waren intrigerend. Speelse
improvisaties in de saxpartij tegen
de sonore, eenvoudige zangmelo
die. De stem van de sopraan
kwam in het Si be'm sui luènh au
thentiek over en klonk vrijer in de
dialoog met de saxofoon.
Verbluffend was de wijze waarop
de ensembles samensmolten. De
musici spelen normaal verschillen
de stijlen, maar in dit programma
sloot alles naadloos aan. Heerlijk
waren de interventies van Jowan
Merckx, die verschillende instru
menten bespeelt. Zijn solo Sander
een klagende melodie, was een ju
weeltje en als hij de sopraan bege-
LES TISSERANDS
Zefiro Torna, Traces, Amorroma.
Festival v. Zeeuwsch-Vlaanderen.
Gehoord: 5/10 rk kerk Philippine.
door Jeanette Vergouwen
leidde met doedelzak kwam de
spanning, die in andere werken
wel eens ontbrak, direct terug.
In het L'uelh del vesent waren
vreemde ritmes te horen.-De in
strumentatie met contrabas, luit,
vedel en bouzouki, is apart en
doet soms zelf Arabisch aan, zeker
met de inbreng van de slagtrom
en het ritmische gezang tot slot.
Speciaal was die liggende grond
toon van de doedelzak in Entre dos
volers/Schoone figure. Door ziekte
van een van de leden van Amorro
ma ontbrak de Keltische harp.
Toch een instrument met een es
sentiële inbreng. Het gemis werd
knap opgevangen door de luit en
de bouzouki. Het concert werd af
gesloten met twee dansmelodieën.
De contrabas begon met een korte
passage die steeds herhaald werd.
De andere instrumenten sloten
zich daarna aan en door de toene
mende intensiteit en ook het volu
me was het slot hallucinerend.
Het Festival van Zeeuw
sch-Vlaanderen viert feest.
De editie 2008 is een lus
trum en voor het openingsconcert
werd vuurwerk verwacht van de
Brussels Philharmonic. Het orkest
promoot graag de muziek van Bel
gische componisten en dat is een
loffelijk streven. De eerste symfo
nie van Franqois-Joseph Fétis is
echter geen boeiend werk. Typi
sche muziek met een militair ka
rakter, zoals die tijdens de Franse
Revolutie en de Napoleontische
periode werd gespeeld. De instru
mentatie is eenvoudig, vaak homo
gene partijen met veel slagwerk en
een grote inbreng van koperbla
zers. De vier delen lijken op elkaar
en het geheel is een lappendeken,
het gevolg van veel knip- en plak
werk. Dat zijn stijl vergeleken
wordt met die van Mendelssohn is
voor mij een raadsel. Het werk
werd goed gespeeld door het or
kest, op een enkele ongelijke inzet
na, maar de compositie zelf miste
spanning.
Flet publiek was duidelijk onder
de indruk van de prestatie van de
15-jarige violiste Svenja van Dries-
sche, die de Havanaise van
Saint-Saëns vertolkte. Het orkest
begeleidde met respect voor de
solopartij. De vioolsolo is een af
wisseling van melancholische en
virtuoze passages. Deze violiste
moet nog groeien, maar bezit de
potentie om het ver te schoppen.
Ik wil haar over een paar jaar weer
eens graag horen, maar dan met
muziek die dieper graaft.
Na de pauze werd de feestelijke ou
verture uit Le Capitaine Henriot
van Francois-Auguste Gevaert ge
speeld. Het bekende openingsme-
BRUSSELS PHILHARMONIC
Openingsconcert Festival van
Zeeuwsch-Vlaanderen. Gehoord:
3/10, Sint Baafskerk, Aardenburg
door Jeanette Vergouwen
lodietje Est-ce Mars wordt vaak
herhaald. Deze muziek klinkt vro
lijk en fris. Echt een werkje om
een concert mee te beginnen. De
ouverture had een hoog Offen-
bach-gehalte en kreeg een pittige
interpretatie.
Hoogtepunt van het concert was
de uitvoering van de Symfonie in d
van César Franck. Het is een archi
tecturaal werk met een mooie uit
gekiende opbouw. Opvallend is de
orkestratie. Franck schildert met
de kleuren van de verschillende in
strumenten en rijgt geweldige sa
mengestelde klanken aan elkaar.
Net als een organist trekt hij regel
matig alle registers open. Mare
Soustrot dirigeert vrij plastisch en
geeft alle details aan. De partijen
van de strijkers zorgen voor een
stevig fundament en de inkleurin
gen door de blazers zijn bijzonder.
Overigens verdienen de althobo,
trombones, trompetten en fagot
een extra pluim. Heel mooi was
het deel waarin de althobo een ro
mantische, melancholische melo
die speelt en de strijkers pizzicato
begeleiden. Het werk zit vol ro
mantiek en komt over als een stevi
ge brok emotie. In de finale werd
na een overrompelend, onstuimig
begin, het koraalmotief mooi se
reen gebracht door de koperinstru
menten.
Kwaliteit staat voorop
in nieuwe opzet
van festival.
door Rob Paardekam
GOES - Het hernieuwde muziekfes
tival voor koren en kleine ensem
bles heeft zaterdag veel mensen
naar Goes gelokt. In de twee ker
ken en het stadhuis aan de Markt
waren de stoelen tijdens veel optre
dens goed bezet.
De liefhebbers hebben het festival
dan ook vier jaar moeten missen.
Na de editie van 2004 besloten de
organisatoren dat het allemaal an
ders moest. De kwaliteit was niet
meer wat ze voor ogen hadden en
daarom werd bijvoorbeeld de
open inschrijving geschrapt. Kwali
teit staat nu voorop. Op het pro
gramma stonden onder meer di
verse kamerkoren en verschillende
ensembles als No Frontiers, Agge
Nebbisj en het Devich Trio.
Marianne Lindhout uit Vlissingen,
die samen met haar vriend kwam
luisteren, zei niet zoveel te merken
van de kwaliteitsslag. „Begrijp me
niet verkeerd, ik zeg niet dat die
niet gemaakt is, maar ik ben ge
woon geen kenner", stelde ze. „Ik
vind iets al snel mooi. Van de paar
optredens die we tot nu toe heb
ben gezien, heb ik genoten. Zeker
de muziek van No Frontiers past
wel in mijn straatje." Ook Joke
Bouman uit Goes was zeer te spre
ken over de Goese folkformatie.
Ze was eigenlijk aan het winkelen
met haar man, maar liet zich over
halen even te gaan luisteren in de
Grote Kerk. „Ik ben tot het einde
gebleven", zegt ze. „Zo mooi vond
ik het. We zullen denk ik nog wel
een paar optredens meepikken."
Het is de bedoeling dat het festi
val, net als voorheen, weer eens in
de twee jaar wordt gehouden.
Les Tisserands werd gistermiddag uitgevoerd in Philippine, in het kader van
het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. foto Wim Kooyman
Het tienerkoor van de Zeeuwse muziekschool verzorgde tijdens het festival een lunchconcert in de Grote Kerk.
foto Willem Mieras