adz"
Nederlander nuchter over kredietcrisis
Professor waarschuwt:
harder op N-wegen
is soms gevaarlijk
HOUTEN VLOEREN!
Pietro e Calore
"Het alternatief
voor gas"
,l j
Veelzijdig in dienstverlening,
flexibel in oplossingen
groep
DE PAGTER
antiek interieur
BAX -TERHEUDEN
PZC Zaterdag 4 oktober 2008 5
ADZ kan u nu én in de toekomst van dienst zijn op het
gebied van grafimedia, data £t mailing, detachering en
administratie.
Wij blijven voor u beschikbaar
De geplande samenvoeging van ADZ met LétÉ tot één Walehers
leer-werkbedrijf in het kader van de Sociale Werkvoorziening heeft
geen invloed op de werkzaamheden van ADZ. We kunnen u, zoals
u van ons gewend bent, optimaal van dienst zijn. ADZ zal in de
toekomst weliswaar verdwijnen als zelfstandig bedrijf in juridische
zin, maar de naam blijft en het werk gaat gewoon door! Neem dus
gerust contact op'voor meer informatie over onze grafische diensten,
verwerking van data en mailings, detachering van mensen met een
arbeidshandicap of verzorging van uw administratie.
ADZ
Mercuriusweg 12
4382 NC Vlissingen
Postbus 140
4380 AC Vlissingen
10118-417 910
f 0118-410 765
e info@adz.nl
i www.adz.nl
grafimedia
data mailing
detachering
administratie
Kaai 53. VEERE
■EP 0118-501854
Markt 1DOMBURG
Iedere zondag geopend!
Herenstraat 9 Segeersstraat 8
MIDDELBURG Tf 01:18-634133
www.depagterantiekeiiinterieur.nl
MORGEN KOOPZONDAG!
overheid is honderd procent eigenaar geworden van Fortis Nederland, inclu
sief het Fortis-deel van ABN Amro. foto Phil Nijhuis/ANP
Weg moet eerst worden
aangepast om geen
'dodenweg' te worden.
DEN HAAG - De maximumsnelheid
op belangrijke provinciale wegen
verhogen naar honderd kilometer
per uur kan de reistijd verkorten,
maar kan ook zeer gevaarlijk zijn.
Dat stelt hoogleraar verkeerskunde
Henk Meurs van de Radboud Uni
versiteit in Nijmegen in een reac
tie op de uitgelekte plannen van
minister Camiel Eurlings (Ver
keer).
Door een hogere maximumsnel
heid op regionale wegen kan de au
tomobilist weliswaar kiezen voor
een snellere route, aldus Meurs.
„Maar de tachtig kilometerwegen
staan bekend als onveilig. Daar zal
iets aan gedaan moeten worden
om bijvoorbeeld meer frontale bot-
U| De maximumsnelheid op provin-
ciale wegen verhogen naar 100
kilometer per uur kan de reistijd
verkorten maar kan ook zeer ge
vaarlijk zijn, zegt een hoogleraar.
singen te voorkomen." Als de snel
heid omhoog gaat op de N-routes
dan moeten deze wegen wel wor
den aangepast, benadrukt ook de
Stichting Wetenschappelijk Onder
zoek Verkeersveiligheid (SWOV).
„Anders creëer je nieuwe 'doden
wegen'. Maar wij hebben begre
pen dat de minister al rekening
houdt met dergelijke aanpassin
gen", zegt een woordvoerder van
SWOV.
Het ministerie van Verkeer en Wa
terstaat weigert echter elk com
mentaar op de uitgelekte Mobili-
teitsAanpak.
Meurs ziet nog meer nadelen. „Zo
moet het inhaalgedrag van be
stuurders worden gereguleerd",
legt Meurs uit. „Deze wegen heb
ben veel bochten en dat is gevaar
lijker."
Bovendien hebben de meeste
N-wegen nu gelijkvloerse kruisin
gen die onveiliger zijn wanneer de
maximumsnelheid hoger wordt,
gaat de hoogleraar verder. „De mi
nister moet uitkijken dat de nade
len van zijn plannen niet groter
worden dan de voordelen."
Meerderheid vertrouwt
op overheid, zo blijkt
uit eigen enquête.
DEN HAAG - De meeste Nederlan
ders blijven nuchter onder de kre
dietcrisis die de financiële wereld
in haar greep houdt. Slechts twee
procent van de bevolking zegt
spaargeld van de bank te hebben
gehaald, terwijl drie procent zegt
dit nog van plan te zijn.
De overgrote meerderheid (82 pro
cent) vertrouwt erop dat de rege
ring door ingrijpen de schade kan
beperken of onder controle kan
krijgen.
Dat blijkt uit een representatieve
enquête onder 827 Nederlanders,
uitgevoerd door onderzoeksbu
reau Motivacrion in opdracht van
onder meer deze krant.
Hoogleraar economische psycholo
gie Fred van Raaij, verbonden aan
de Universiteit van Tilburg,
spreekt van een 'rustige reactie'.
„Het leek aanvankelijk een hecti
sche week te worden. Maar de pa
niek is kennelijk toch weer snel
weggeëbd. Dat vijf procent van de
Nederlanders spaargeld weg heeft
gehaald of dat nog gaat doen, is
weliswaar een uiting van wantrou
wen, maar het is zeker geen volks
beweging."
Onderzoeker Martijn Lampert van
Motivaction trekt een vergelijking
met andere 'crises' in Nederland,
zoals de moorden op Pim Fortuyn
en Theo van Gogh en de verto
ning van de anti-Koranfilm van
Geert Wilders, Fitna. „Dat is ken
nelijk toch onze calvinistische
volksaard."
Hoewel iets meer dan de helft van
de Nederlanders (54 procent) zich
zorgen maakt over de economi
sche situatie, denken de meeste
mensen (61 procent) dat hun
spaargeld 'veilig' is bij hun huidige
bank. Slechts een kleine groep van
acht procent is het daar niet mee
eens.
De opvallendste consequentie die
de Nederlanders aan de financiële
crisis verbinden is dat grote aanko
pen worden uitgesteld. Een duide
lijke minderheid (40 procent) van
de ondervraagden zegt dat te
doen.
Uit de enquête blijkt verder dat de
meeste ondervraagden een rots
vast vertrouwen hebben in de
overheid.
Zo denkt 82 procent dat de rege
ring met ingrepen de schade die
de internationale kredietcrisis aan
richt kan beperken, of de situatie
onder controle kan krijgen.
Uit de enquête blijkt dat
de meesten rotsvast op de
overheid vertrouwen
Hoogleraar Van Raaij ziet in het
optreden van minister van
Financiën Wouter Bos in de crisis
rond Fortis een belangrijke verkla
ring voor dat hoge percentage.
„Bos heeft aangegeven geen bank
te laten omvallen. Dat geeft natuur
lijk wel vertrouwen."
Een mogelijk andere verklaring is
de bekendheid die de 'garantierege
ling' inmiddels geniet.
Tweederde van de ondervraagden
zegt te weten dat De Nederland-
sche Bank bij een faillissement
van een bank de eerste 20.000 eu
ro aan spaargeld volledig vergoedt
en negentig procent van bedragen
tussen de 20.000 en de 40.000 eu
ro.
gelegd en voor de doe-het-zelver
Bergen 28 - 076-5932188
www.baxhoutenvloeren.nl
www.lamelparket.nl