adz" Nederlander nuchter over kredietcrisis Professor waarschuwt: harder op N-wegen is soms gevaarlijk HOUTEN VLOEREN! Pietro e Calore "Het alternatief voor gas" ,l j Veelzijdig in dienstverlening, flexibel in oplossingen groep DE PAGTER antiek interieur BAX -TERHEUDEN PZC Zaterdag 4 oktober 2008 5 ADZ kan u nu én in de toekomst van dienst zijn op het gebied van grafimedia, data £t mailing, detachering en administratie. Wij blijven voor u beschikbaar De geplande samenvoeging van ADZ met LétÉ tot één Walehers leer-werkbedrijf in het kader van de Sociale Werkvoorziening heeft geen invloed op de werkzaamheden van ADZ. We kunnen u, zoals u van ons gewend bent, optimaal van dienst zijn. ADZ zal in de toekomst weliswaar verdwijnen als zelfstandig bedrijf in juridische zin, maar de naam blijft en het werk gaat gewoon door! Neem dus gerust contact op'voor meer informatie over onze grafische diensten, verwerking van data en mailings, detachering van mensen met een arbeidshandicap of verzorging van uw administratie. ADZ Mercuriusweg 12 4382 NC Vlissingen Postbus 140 4380 AC Vlissingen 10118-417 910 f 0118-410 765 e info@adz.nl i www.adz.nl grafimedia data mailing detachering administratie Kaai 53. VEERE ■EP 0118-501854 Markt 1DOMBURG Iedere zondag geopend! Herenstraat 9 Segeersstraat 8 MIDDELBURG Tf 01:18-634133 www.depagterantiekeiiinterieur.nl MORGEN KOOPZONDAG! overheid is honderd procent eigenaar geworden van Fortis Nederland, inclu sief het Fortis-deel van ABN Amro. foto Phil Nijhuis/ANP Weg moet eerst worden aangepast om geen 'dodenweg' te worden. DEN HAAG - De maximumsnelheid op belangrijke provinciale wegen verhogen naar honderd kilometer per uur kan de reistijd verkorten, maar kan ook zeer gevaarlijk zijn. Dat stelt hoogleraar verkeerskunde Henk Meurs van de Radboud Uni versiteit in Nijmegen in een reac tie op de uitgelekte plannen van minister Camiel Eurlings (Ver keer). Door een hogere maximumsnel heid op regionale wegen kan de au tomobilist weliswaar kiezen voor een snellere route, aldus Meurs. „Maar de tachtig kilometerwegen staan bekend als onveilig. Daar zal iets aan gedaan moeten worden om bijvoorbeeld meer frontale bot- U| De maximumsnelheid op provin- ciale wegen verhogen naar 100 kilometer per uur kan de reistijd verkorten maar kan ook zeer ge vaarlijk zijn, zegt een hoogleraar. singen te voorkomen." Als de snel heid omhoog gaat op de N-routes dan moeten deze wegen wel wor den aangepast, benadrukt ook de Stichting Wetenschappelijk Onder zoek Verkeersveiligheid (SWOV). „Anders creëer je nieuwe 'doden wegen'. Maar wij hebben begre pen dat de minister al rekening houdt met dergelijke aanpassin gen", zegt een woordvoerder van SWOV. Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat weigert echter elk com mentaar op de uitgelekte Mobili- teitsAanpak. Meurs ziet nog meer nadelen. „Zo moet het inhaalgedrag van be stuurders worden gereguleerd", legt Meurs uit. „Deze wegen heb ben veel bochten en dat is gevaar lijker." Bovendien hebben de meeste N-wegen nu gelijkvloerse kruisin gen die onveiliger zijn wanneer de maximumsnelheid hoger wordt, gaat de hoogleraar verder. „De mi nister moet uitkijken dat de nade len van zijn plannen niet groter worden dan de voordelen." Meerderheid vertrouwt op overheid, zo blijkt uit eigen enquête. DEN HAAG - De meeste Nederlan ders blijven nuchter onder de kre dietcrisis die de financiële wereld in haar greep houdt. Slechts twee procent van de bevolking zegt spaargeld van de bank te hebben gehaald, terwijl drie procent zegt dit nog van plan te zijn. De overgrote meerderheid (82 pro cent) vertrouwt erop dat de rege ring door ingrijpen de schade kan beperken of onder controle kan krijgen. Dat blijkt uit een representatieve enquête onder 827 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbu reau Motivacrion in opdracht van onder meer deze krant. Hoogleraar economische psycholo gie Fred van Raaij, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, spreekt van een 'rustige reactie'. „Het leek aanvankelijk een hecti sche week te worden. Maar de pa niek is kennelijk toch weer snel weggeëbd. Dat vijf procent van de Nederlanders spaargeld weg heeft gehaald of dat nog gaat doen, is weliswaar een uiting van wantrou wen, maar het is zeker geen volks beweging." Onderzoeker Martijn Lampert van Motivaction trekt een vergelijking met andere 'crises' in Nederland, zoals de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh en de verto ning van de anti-Koranfilm van Geert Wilders, Fitna. „Dat is ken nelijk toch onze calvinistische volksaard." Hoewel iets meer dan de helft van de Nederlanders (54 procent) zich zorgen maakt over de economi sche situatie, denken de meeste mensen (61 procent) dat hun spaargeld 'veilig' is bij hun huidige bank. Slechts een kleine groep van acht procent is het daar niet mee eens. De opvallendste consequentie die de Nederlanders aan de financiële crisis verbinden is dat grote aanko pen worden uitgesteld. Een duide lijke minderheid (40 procent) van de ondervraagden zegt dat te doen. Uit de enquête blijkt verder dat de meeste ondervraagden een rots vast vertrouwen hebben in de overheid. Zo denkt 82 procent dat de rege ring met ingrepen de schade die de internationale kredietcrisis aan richt kan beperken, of de situatie onder controle kan krijgen. Uit de enquête blijkt dat de meesten rotsvast op de overheid vertrouwen Hoogleraar Van Raaij ziet in het optreden van minister van Financiën Wouter Bos in de crisis rond Fortis een belangrijke verkla ring voor dat hoge percentage. „Bos heeft aangegeven geen bank te laten omvallen. Dat geeft natuur lijk wel vertrouwen." Een mogelijk andere verklaring is de bekendheid die de 'garantierege ling' inmiddels geniet. Tweederde van de ondervraagden zegt te weten dat De Nederland- sche Bank bij een faillissement van een bank de eerste 20.000 eu ro aan spaargeld volledig vergoedt en negentig procent van bedragen tussen de 20.000 en de 40.000 eu ro. gelegd en voor de doe-het-zelver Bergen 28 - 076-5932188 www.baxhoutenvloeren.nl www.lamelparket.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 5