We draaien nooit op routine' Vrijheid op podium is essentieel voor Narcissus Cultuurwerf wil werken aan zichtbaarheid 44 Zaterdag 4 oktober 2008 PZC NO Blues geeft morgen Arabicana-optreden in het Arsenaaltheater. door Marius Roeting VLISSINGEN - Zou het een idee zijn? De wereldleiders van Oost en West met al hun tegengestelde be langen drie dagen lang opsluiten in een fraaie ruimte? Je geeft hun de opdracht het kruispunt tussen westerse en Arabische waarden te vinden. Wat zou de samenleving er mooi uitzien als ze het net zo bevlogen aan zouden pakken als Ad van Meurs (gitaren, zang), Anne-Maar- ten van Heuvelen (contrabas) en Haytham Safia (Ud en zang) in muzikale zin. Uit een schijnbaar onmogelijke opdracht creëerden deze drie muzikanten NO Blues. Met hun Arabicana openen ze morgen het nieuwe seizoen folk- en rootsconcerten in het Arsenaal theater in Vlissingen Het is een gedurfd idee om juist in deze tijd twee ogenschijnlijk tegen gestelde culturen te verenigen. Maar zoals vaker trekt muziek zich niets aan van grenzen en beperkin gen. In 2004 ontdekten de drie mu zikanten op uitnodiging van het productiehuis Ons Nederland dat er wel degelijk overeenkomsten zijn tussen de westerse folkblues en de Arabische muziek. „De wes terse muziek kent een andere bena dering. Zij is verticaal en kent ak koorden. Meer noten in dezelfde tijd dus. In het Oosten is er een ho rizontale lijn. Eén noot met ver schillende stemmingen", verklaart Udspeler Haytham Safia eerst nog een duidelijk verschil. Maar bassist Anne-Maarten van Heuvelen benadrukt vervolgens verwantschap. „De Arabische Taq- sim en folkblues zijn twee verha lende muziekvormen. Arabische muziek maakt gebruik van micro- tonale toonladders. Die noten lij ken voor de westerse muziek niet zuiver. In de blues wordt gebruik gemaakt van mineurtoonladder over majeurakkoorden. Dat werd vroeger ook beschouwd als vals. In onze zoektocht hebben we het on derscheid eigenlijk meteen over boord gegooid en hebben vanaf het begin geprobeerd samen mu ziek te maken." De niet eerder vertoonde mix van instrumenten, geluiden, noten en sfeer werd Arabicana genoemd. „Het is heel moderne volksmu ziek, een combinatie van onze ver amerikaniseerde snackcultuur, ver mengd met heel veel invloeden uit de Arabische wereld, samenge bracht in een Nederlands polder model. Omdat we akoestische in- 'Wij zijn alle drie mensen met een heel sterke mening. Dat geeft prima vuurwerk' strumenten gebruiken en we altijd proberen om liedjes met een kop en staart te maken, klinkt het alsof de combinatie al eeuwen bestaat. Dat is de kracht van onze mu ziek." Volgens de groepsleden zijn er nauwelijks obstakels. Bassist Van Heuvelen: „De onoverbrugbare ele menten liggen op het punt waar op een van ons geen water bij de wijn wil doen. Wij zijn alle drie mensen met een heel sterke me ning. Dat geeft prima vuurwerk, ook muzikaal. NO Blues is een be wuste keus om liedjes te maken in plaats van een hele wilde muzika le uitspatting na te streven. Live hoor je nog beter hoe levendig de ze muziek is. Tijdens optredens musiceren we vaak op het randje. We draaien nooit op routine." Op het podium wordt het drietal bijge staan door Ankie Keultjes (zang) en Osama Maleegi op percussie De titel van de tweede cd Ya Du- nya (In Hemelsnaam) zou kunnen verwijzen naar de situatie in de wereld, maar Van Heuvelen legt het liever uit als een uitroep van blijdschap. Net als de muziek van NO blues. Soms klinkt ze droevig, alsof de Mississippi overstroomt met Palestijnse tranen. Maar even zo goed vrolijk, met visioenen van een buikdansende Bush. Als dat geen mooie wereld en mooie mu ziek oplevert... NO Blues, morgen in Arsenaaltheater, Vlissingen. Aanvang: 15.00 uur. Vlissingse organisatie biedt dit seizoen ruim zestig voorstellingen. door Rolf Bosboom VLISSINGEN - Met het concert van NO Blues begint morgen het nieu we theaterseizoen voor De Cul- tuurwerf Die naam bestaat al eni ge tijd, als overkoepelende aandui ding voor Uit in Vlissingen, deWil- lem3 en De Piek, maar is nog niet echt bekend. De komende tijd wil De Cultuurwerf zich meer gaan profileren. Het grote probleem, zegt directeur Frank van Iersel, is dat De Cultuur- werf niet over een eigen theater be schikt. Meestal wordt gebruik ge maakt van het Arsenaaltheater, dat per voorstelling wordt gehuurd. „Dat is niet altijd duidelijk voor ie dereen. Activiteiten in het theater worden soms door derden gedaan, soms door ons." Doordat De Cul tuurwerf slechts de zaal huurt, kan zij er ook moeilijk haar stem pel op drukken. Het contract met het theater loopt binnenkort af Van Iersel hoopt dat snel duidelijk heid komt over de kansen van een eigen onderkomen op het Schelde- terrein. Ondertussen zint de orga nisatie op andere mogelijkheden om de zichtbaarheid te vergroten. Het theaterprogramma is dit sei zoen opnieuw gevarieerd, met 64 voorstellingen. „Je probeert zo te programmeren dat er veel mensen op af komen, maar daarnaast zijn er dingen die je écht wilt laten zien." Tegenover Youp van 't Hek (vier uitverkochte try-outs op 16 en 17 oktober) staan bijvoorbeeld diverse dansvoorstellingen. „Dat blijft een moeilijk onderdeel, maar langzamerhand zijn we wel iets aan het opbouwen." Op het gebied van toneel/theater kampt De Cultuurwerf met de be perking dat grote producties niet in het Arsenaaltheater kunnen. Go- te namen ontbreken daardoor. Wel is er bijvoorbeeld als vast ele ment Theater Nomade en nogal wat cabaret. Van Iersel hoopt dat het publiek 'door de grote namen heenkijkt', omdat er nog zoveel meer moois is. „Het zou leuk zijn als mensen vaker de moeite ne men zich ergens in te verdiepen en ook eens een voorstelling kie zen die hun niet zoveel zegt." Q Zie ook: www.cultuurwerf.nl Kwartet jazzsaxofonist Robin Verheyen treedt op in Porgy en Bess. door Mischa Beckers TERNEUZEN - De jury van de Djan- go d'Or, een gezelschap van Bel gische jazzjournalisten, organisato ren en platenuitgevers, riep on langs jazzsaxofonist Robin Ver heyen uit tot jong talent van het jaar 2008. Deze talentvolle Verheyen (1983) vestigt in rap tempo zijn naam in de huidige jazzwereld. Hij begon al vroeg in het Brussels Jazz Or chestra, speelde met Branford Mar- salis en startte onlangs met Bill Carrothers een nieuwe band. Zijn vaste band is het Narcissus Quar tet dat enkele jaren geleden ont stond uit het Robin Verheyen Quartet, met naast Verheyen, Har- men Fraanje, de Zeeuwse contra bassist Clemens van der Feen en Flin van Hemmen in de gelederen. Zondag speelt de groep in Porgy en Bess in Terneuzen. Fraanje maakt geen deel meer uit van het kwartet en is vervangen door Jozef Dumoulin. Met Fraanje nam het gezelschap eind 2005 het debuutal bum Narcissus op. „Tijdens de concertreeksen na het uitkomen van de cd zijn er veel li ve-opnames gemaakt. Oorspronke lijk zouden die op een tweede al bum verschijnen. Ze zijn echter lang blijven liggen. Komende week gaan we de studio weer in om te beginnen met opnamen voor de tweede cd, die in april 2009 moet uitkomen. Daarna doen we een promotietour en ook op de zomerfestivals spelen we waarschijnlijk", aldus Verheyen. 'Narcissus heeft een uniek concept dus we blijven nog wel een tijd bij elkaar' Verheyen en drummer Van Hem men wonen inmiddels in New York. Toch levert dat geen onover komelijke problemen op. „We componeren allemaal afzonderlijk. Flin van Hemmen en ik kunnen el kaar makkelijk stukken voorleg gen. Clemens van der Feen stuurt zijn gecomponeerde en opgeno men materiaal gewoon op zodat wij het kunnen beoordelen en vi ce versa. Met Clemens en Flin speel ik nu zo'n vijfjaar en we heb ben een hechte band. Narcissus heeft in onze ogen een uniek con cept dus we blijven nog wel een tijd bij elkaar. Met Jozef pakt het ook goed uit, maar we doen ook nog optredens waarbij gitarist Guillermo Celano meespeelt." Verheyen heeft een duidelijk her kenbare stijl en speelt veel vanuit improvisatie. Het Narcissus Quar tet speelt met popgetinte en jaz- zrock thema's, maar gaat ook rich ting free- of avantgarde-jazz. Zon der zichzelf hierin te verliezen wor den de randen van de compositie en improvisatie opgezocht en het geheel blijft toegankelijk, hecht en speels. Tijdens het concert speelt de band voornamelijk eigen mate riaal. „Maar we schrikken er niet voor terug om eens een Standard te spelen. Als iemand er een inzet, gaat de rest er gewoon in mee. Die vrijheid op het podium is essen tieel voor ons. Zeker in de compo sities zelf moet iedereen vrij zijn om op het moment te beslissen waar de muziek heen gaat. Eigen lijk dient het geschreven materiaal vooral als leidraad waar wij alle maal vrij mee om kunnen gaan." Narcissus Quartet, morgen in Porgy en Bess, Terneuzen. Aanvang 16.00 uur. NO Blues, met (vlnr) Ad van Meurs, Ankie Keultjes, Anne-Maarten van Heuvelen, Osama Maleegi en Haytham Safia. foto Harry Huijskens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 46