We draaien nooit op routine'
Vrijheid op podium is essentieel voor Narcissus
Cultuurwerf
wil werken aan
zichtbaarheid
44
Zaterdag 4 oktober 2008 PZC
NO Blues geeft morgen
Arabicana-optreden
in het Arsenaaltheater.
door Marius Roeting
VLISSINGEN - Zou het een idee
zijn? De wereldleiders van Oost en
West met al hun tegengestelde be
langen drie dagen lang opsluiten
in een fraaie ruimte? Je geeft hun
de opdracht het kruispunt tussen
westerse en Arabische waarden te
vinden.
Wat zou de samenleving er mooi
uitzien als ze het net zo bevlogen
aan zouden pakken als Ad van
Meurs (gitaren, zang), Anne-Maar-
ten van Heuvelen (contrabas) en
Haytham Safia (Ud en zang) in
muzikale zin. Uit een schijnbaar
onmogelijke opdracht creëerden
deze drie muzikanten NO Blues.
Met hun Arabicana openen ze
morgen het nieuwe seizoen folk-
en rootsconcerten in het Arsenaal
theater in Vlissingen
Het is een gedurfd idee om juist in
deze tijd twee ogenschijnlijk tegen
gestelde culturen te verenigen.
Maar zoals vaker trekt muziek zich
niets aan van grenzen en beperkin
gen. In 2004 ontdekten de drie mu
zikanten op uitnodiging van het
productiehuis Ons Nederland dat
er wel degelijk overeenkomsten
zijn tussen de westerse folkblues
en de Arabische muziek. „De wes
terse muziek kent een andere bena
dering. Zij is verticaal en kent ak
koorden. Meer noten in dezelfde
tijd dus. In het Oosten is er een ho
rizontale lijn. Eén noot met ver
schillende stemmingen", verklaart
Udspeler Haytham Safia eerst nog
een duidelijk verschil.
Maar bassist Anne-Maarten van
Heuvelen benadrukt vervolgens
verwantschap. „De Arabische Taq-
sim en folkblues zijn twee verha
lende muziekvormen. Arabische
muziek maakt gebruik van micro-
tonale toonladders. Die noten lij
ken voor de westerse muziek niet
zuiver. In de blues wordt gebruik
gemaakt van mineurtoonladder
over majeurakkoorden. Dat werd
vroeger ook beschouwd als vals. In
onze zoektocht hebben we het on
derscheid eigenlijk meteen over
boord gegooid en hebben vanaf
het begin geprobeerd samen mu
ziek te maken."
De niet eerder vertoonde mix van
instrumenten, geluiden, noten en
sfeer werd Arabicana genoemd.
„Het is heel moderne volksmu
ziek, een combinatie van onze ver
amerikaniseerde snackcultuur, ver
mengd met heel veel invloeden uit
de Arabische wereld, samenge
bracht in een Nederlands polder
model. Omdat we akoestische in-
'Wij zijn alle drie mensen
met een heel sterke mening.
Dat geeft prima vuurwerk'
strumenten gebruiken en we altijd
proberen om liedjes met een kop
en staart te maken, klinkt het alsof
de combinatie al eeuwen bestaat.
Dat is de kracht van onze mu
ziek."
Volgens de groepsleden zijn er
nauwelijks obstakels. Bassist Van
Heuvelen: „De onoverbrugbare ele
menten liggen op het punt waar
op een van ons geen water bij de
wijn wil doen. Wij zijn alle drie
mensen met een heel sterke me
ning. Dat geeft prima vuurwerk,
ook muzikaal. NO Blues is een be
wuste keus om liedjes te maken in
plaats van een hele wilde muzika
le uitspatting na te streven. Live
hoor je nog beter hoe levendig de
ze muziek is. Tijdens optredens
musiceren we vaak op het randje.
We draaien nooit op routine." Op
het podium wordt het drietal bijge
staan door Ankie Keultjes (zang)
en Osama Maleegi op percussie
De titel van de tweede cd Ya Du-
nya (In Hemelsnaam) zou kunnen
verwijzen naar de situatie in de
wereld, maar Van Heuvelen legt
het liever uit als een uitroep van
blijdschap. Net als de muziek van
NO blues. Soms klinkt ze droevig,
alsof de Mississippi overstroomt
met Palestijnse tranen. Maar even
zo goed vrolijk, met visioenen van
een buikdansende Bush. Als dat
geen mooie wereld en mooie mu
ziek oplevert...
NO Blues, morgen in Arsenaaltheater,
Vlissingen. Aanvang: 15.00 uur.
Vlissingse organisatie
biedt dit seizoen ruim
zestig voorstellingen.
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Met het concert van
NO Blues begint morgen het nieu
we theaterseizoen voor De Cul-
tuurwerf Die naam bestaat al eni
ge tijd, als overkoepelende aandui
ding voor Uit in Vlissingen, deWil-
lem3 en De Piek, maar is nog niet
echt bekend. De komende tijd wil
De Cultuurwerf zich meer gaan
profileren.
Het grote probleem, zegt directeur
Frank van Iersel, is dat De Cultuur-
werf niet over een eigen theater be
schikt. Meestal wordt gebruik ge
maakt van het Arsenaaltheater, dat
per voorstelling wordt gehuurd.
„Dat is niet altijd duidelijk voor ie
dereen. Activiteiten in het theater
worden soms door derden gedaan,
soms door ons." Doordat De Cul
tuurwerf slechts de zaal huurt,
kan zij er ook moeilijk haar stem
pel op drukken. Het contract met
het theater loopt binnenkort af
Van Iersel hoopt dat snel duidelijk
heid komt over de kansen van een
eigen onderkomen op het Schelde-
terrein. Ondertussen zint de orga
nisatie op andere mogelijkheden
om de zichtbaarheid te vergroten.
Het theaterprogramma is dit sei
zoen opnieuw gevarieerd, met 64
voorstellingen. „Je probeert zo te
programmeren dat er veel mensen
op af komen, maar daarnaast zijn
er dingen die je écht wilt laten
zien." Tegenover Youp van 't Hek
(vier uitverkochte try-outs op 16
en 17 oktober) staan bijvoorbeeld
diverse dansvoorstellingen. „Dat
blijft een moeilijk onderdeel, maar
langzamerhand zijn we wel iets
aan het opbouwen."
Op het gebied van toneel/theater
kampt De Cultuurwerf met de be
perking dat grote producties niet
in het Arsenaaltheater kunnen. Go-
te namen ontbreken daardoor.
Wel is er bijvoorbeeld als vast ele
ment Theater Nomade en nogal
wat cabaret. Van Iersel hoopt dat
het publiek 'door de grote namen
heenkijkt', omdat er nog zoveel
meer moois is. „Het zou leuk zijn
als mensen vaker de moeite ne
men zich ergens in te verdiepen
en ook eens een voorstelling kie
zen die hun niet zoveel zegt."
Q Zie ook: www.cultuurwerf.nl
Kwartet jazzsaxofonist
Robin Verheyen treedt
op in Porgy en Bess.
door Mischa Beckers
TERNEUZEN - De jury van de Djan-
go d'Or, een gezelschap van Bel
gische jazzjournalisten, organisato
ren en platenuitgevers, riep on
langs jazzsaxofonist Robin Ver
heyen uit tot jong talent van het
jaar 2008.
Deze talentvolle Verheyen (1983)
vestigt in rap tempo zijn naam in
de huidige jazzwereld. Hij begon
al vroeg in het Brussels Jazz Or
chestra, speelde met Branford Mar-
salis en startte onlangs met Bill
Carrothers een nieuwe band. Zijn
vaste band is het Narcissus Quar
tet dat enkele jaren geleden ont
stond uit het Robin Verheyen
Quartet, met naast Verheyen, Har-
men Fraanje, de Zeeuwse contra
bassist Clemens van der Feen en
Flin van Hemmen in de gelederen.
Zondag speelt de groep in Porgy
en Bess in Terneuzen. Fraanje
maakt geen deel meer uit van het
kwartet en is vervangen door Jozef
Dumoulin. Met Fraanje nam het
gezelschap eind 2005 het debuutal
bum Narcissus op.
„Tijdens de concertreeksen na het
uitkomen van de cd zijn er veel li
ve-opnames gemaakt. Oorspronke
lijk zouden die op een tweede al
bum verschijnen. Ze zijn echter
lang blijven liggen. Komende
week gaan we de studio weer in
om te beginnen met opnamen
voor de tweede cd, die in april
2009 moet uitkomen. Daarna
doen we een promotietour en ook
op de zomerfestivals spelen we
waarschijnlijk", aldus Verheyen.
'Narcissus heeft een uniek
concept dus we blijven nog
wel een tijd bij elkaar'
Verheyen en drummer Van Hem
men wonen inmiddels in New
York. Toch levert dat geen onover
komelijke problemen op. „We
componeren allemaal afzonderlijk.
Flin van Hemmen en ik kunnen el
kaar makkelijk stukken voorleg
gen. Clemens van der Feen stuurt
zijn gecomponeerde en opgeno
men materiaal gewoon op zodat
wij het kunnen beoordelen en vi
ce versa. Met Clemens en Flin
speel ik nu zo'n vijfjaar en we heb
ben een hechte band. Narcissus
heeft in onze ogen een uniek con
cept dus we blijven nog wel een
tijd bij elkaar. Met Jozef pakt het
ook goed uit, maar we doen ook
nog optredens waarbij gitarist
Guillermo Celano meespeelt."
Verheyen heeft een duidelijk her
kenbare stijl en speelt veel vanuit
improvisatie. Het Narcissus Quar
tet speelt met popgetinte en jaz-
zrock thema's, maar gaat ook rich
ting free- of avantgarde-jazz. Zon
der zichzelf hierin te verliezen wor
den de randen van de compositie
en improvisatie opgezocht en het
geheel blijft toegankelijk, hecht en
speels. Tijdens het concert speelt
de band voornamelijk eigen mate
riaal. „Maar we schrikken er niet
voor terug om eens een Standard
te spelen. Als iemand er een inzet,
gaat de rest er gewoon in mee. Die
vrijheid op het podium is essen
tieel voor ons. Zeker in de compo
sities zelf moet iedereen vrij zijn
om op het moment te beslissen
waar de muziek heen gaat. Eigen
lijk dient het geschreven materiaal
vooral als leidraad waar wij alle
maal vrij mee om kunnen gaan."
Narcissus Quartet, morgen in Porgy en
Bess, Terneuzen. Aanvang 16.00 uur.
NO Blues, met (vlnr) Ad van Meurs, Ankie Keultjes, Anne-Maarten van Heuvelen, Osama Maleegi en Haytham Safia.
foto Harry Huijskens