'Grote verschillen' Ziekenhuis I Medicatiefouten I Communicatie- en overdrachtfouten I Decubitis (doorliggen) I Infecties na operaties I Sneller Beter I Veilig Incident Melden I Veiligheid Management Systeem I Veiligheidsprogramma Voorkom Schade 'Het mag allemaal best wat sneller' Herre Kingma, voorzitter van de Raad van Bestuur van de ziekenhuisgroep Medisch Spectrum Twente PZC Zaterdag 4 oktober 2008 1 5 De meest voorkomende soorten incidenten in de Nederlandse ziekenhuizen zijn: Verkeerde voorschrijvingen, foute doseringen of combinaties van medicijnen die gevaar opleveren. Patiënten kunnen medicijnen ook verkeerd innemen op momenten dat er geen toezicht is. voorbeelden van oplossincen Betere kleurcodes op verpakkingen, medicijnen met namen die op elkaar lijken niet naast elkaar bewa ren. Ook treden er minder complicaties (infecties) op als sneller van een infuus naar een pil wordt overgeschakeld. In de toekomst: iedere patiënt krijgt een 'stick' waarmee op de computer alles over het medicijngebruik te lezen is. Bij analyse van fouten blijkt vaak dat de kiem ligt bij de overdracht van gegevens tussen artsen en verpleegkundigen, ook onderling. In formatie over patiënten wordt verkeerd of onvolledig overgebracht. de oplossing Standaardiseren van de overdracht door bijvoorbeeld een vaste checklist zoals dat ook in de industrie gebeurt. Al sinds jaar en dag een onuitroeibaar fenomeen. Nederland spen deert procent van het totale gezondheidsbudget aan preventie, be handeling en verlengde opnames door doorliggen. Het is na kanker en vaatziekten de duurste aandoening. oplossingen Mensen op tijd anders laten liggen, 'klokken' bij de bedden die aangeven wanneer het tijd is om te draaien en gebruik maken van speciale matrassen. Het grote struikelblok bij deze rela tief simpele oplossingen lijkt het gebrek aan 'handen aan het bed' te zijn. Na ongeveer 3 procent van de operaties raken wonden ontstoken. Dat leidt onder andere tot een langer verblijf in het ziekenhuis. oplossingen De juiste antibiotica tijdig voorschrijven, het beperken van het aantal keren dat een deur van een operatiekamer open gaat en er iemand binnenkomt, minder scheren vóór operaties, goede luchtbehandeling. In 2012 moet het aantal incidenten gehalveerd zijn In 1999 publiceert het Amerikaanse Institute of Medicine het rapport To Err is Human ('vergissen is menselijk'). Daarin staat dat er jaarlijks in de VS 98.000 doden vallen door me dische fouten. Het rapport veroorzaakt een schok die het onder werp patiëntveiligheid over de hele wereld op de agenda plaatst. In Nederland beginnen ziekenhuizen in 2004 het project Sneller Beter, waar zich 24 ziekenhuizen bij aan hebben gesloten. Zij boe ken tot dusver goede resultaten bij het terugdringen van bijvoor beeld onnodige bloedtransfusies, betere antibioticaverstrekking (eerder overschakelen van infuus naar pillen om infecties te voorko men) en betere pijnbestrijding. De methode Veilig Incident Melden (VIM), onderdeel van Sneller Beter, leidt in sommige ziekenhuizen tot een vertienvoudiging van het aantal meldingen van fouten door de zorgverleners zelf. Bij VIM staat niet centraal wie de fout heeft: gemaakt, maar hoe dat kon en hoe dat in de toekomst te voorkomen is. Sneller Beter De ziekenhuizen die meedoen aan het project Sneller Beter hebben al een aantal opvallen de resultaten geboekt: Het aantal dagen dat patiënten onnodig aan een infuus met an tibiotica lagen, nam in twee jaar met 77 procent af. Het aantal onnodige bloed transfusies daalde 36 procent. Het aantal doorliggevallen daal de 20 tot 50 procent. Wachtlijsten namen gemiddeld 21 procent af, waardoor behan delingen soms minder ingrij pend werden. - Een beter ingericht zorgproces zorgde er voor dat de gemid deld ligduur afnam van 7,7 naar 6,3 dagen. Ziekenhuizen moeten in 2012 het aantal vermijd bare doden en inciden ten hebben gehalveerd. Een woordvoerder van de Neder landse Patiënten Consumenten Fe deratie (NPCF) vindt dat dat ambi tieniveau van minister Klink (Volksgezondheid) wel wat hoger kan. „50 procent afname vinden we nogal zuinigjes. Het gaat hier om incidenten die te vermijden zijn. Je streven moet 'nul' zijn, ook al red je dat in de praktijk nooit." „We krijgen niet meer berichten van patiënten dat ze zich steeds minder veilig voelen in Nederland se ziekenhuizen, maar de aanhou dende reeks van incidenten, met het geval in de IJsselmeerzieken- huizen als voorlopig summum, toont aan dat het met de veilig heid nog altijd niet goed genoeg gesteld is. Transparantie blijft in de zorg nog altijd een knelpunt. De openheid moet groter. Zieken huizen zijn wel steeds meer bezig met dat onderwerp, maar de ver schillen zijn groot. In het ene zie kenhuis worden problemen die blijkbaar ook hogerop bekend zijn, een half jaar onder de pet gehou den. Terwijl het Rotterdamse Ha venziekenhuis afgelopen weekein de direct actie ondernam toen bleek dat er iets mis was gegaan bij operaties. Zo hoort het." Shelltopman Rein Willems maakt in 2004 voor Sneller Beter een analyse waarin hij pleit voor een Veiligheid Management Systeem (VMS). Hij past bij Shell gebruikte methodes toe op de gezond heidszorg. Willems' credo: 'Je werkt hier veilig of je werkt hier niet'. Hij wil een ware cultuuromslag. Willems denkt dat er in vijftien jaar tijd een daling van het aantal doden met 75 procent mogelijk is. De Inspectie voor de Gezond heidszorg, die in 2002 al een conferentie over patiëntveiligheid hield, stelt in een reactie op Willems' rapport voor in 2008 zo'n VMS in elk ziekenhuis verplicht te stellen. In 2007 verschijnt een rapport op verzoek van de Orde van Me disch Specialisten dat op basis van dossieronderzoek stelt dat er in Nederland jaarlijks 1.735 doden vallen door vermijdbare fouten. En 76.000 van de 1,3 miljoen mensen die jaarlijks in een ziekenhuisbed belanden, krijgen te maken met 'onbedoelde schade'. Ook in 2007 krijgt Sneller Beter een grotere broer in de vorm van het 'Veiligheidsprogramma Voorkom schade, werk veilig in de Ne derlandse ziekenhuizen'. Doelstelling: het aantal vermijdbare inci denten moet in 2012 met de helft zijn gedaald. Alle ziekenhuizen doen mee, maar ook organisaties van medisch specialisten, ver pleegkundigen, verzorgenden, universiteiten en andere expertise centra. illustratie Ronald Visser foto's ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15