Studeren
voor een baan
in de autobranche
„Laat je adviseren of je
hier geschikt voor bent"
9
Wist jij dat auto's intelligent te maken zijn? Dat je ze met elkaar
kunt laten 'praten'? Helmond is binnenkort een volwaardige
automotive-opleiding rijker. Fontys hoopt deze maand van de
overheid de accreditatie te krijgen de opleiding, waarbij ook
ROC ter Aa en de Hogeschool Arnhem Nijmegen
(HAN) zijn betrokken.
Naam: Mignon Primus
Leeftijd: 30
Vooropleiding: Atheneum
Vervolgopleiding: Theater, Film en Televisie
wetenschappen Universiteit Utrecht en Conserva
torium aan de Hogeschool voor de Kunsten in
Utrecht
Verdiensten operazangeres: geheel variabel
Onmisbare eigenschappen: grote liefde voor
het vak, talent. Je willen presenteren op een
podium/voor publiek, doorzettingsvermogen,
zelfvertrouwen, muzikaal inzicht.
Nadelen beroep: vergt veel zelfdiscipline, je weet
nooit wat je kunt verwachten, onzekere inkomsten
Voordelen beroep: Je groeit
steeds meer door ervaring,
je kunt in dit vak je kwetsbaar
heid en je persoonlijkheid
niet verloochenen, artistieke
groei gaat hand in hand
met persoonlijke groei.
Veel afwisseling, je kunt
je talenkennis gebruiken, je
krijgt te maken met veel
verschillende muziekstij
len en je ontmoet veel
verschillende mensen.
Sopraan Mignon Primus leeft voor de muziek. „Mijn
hart ligt er. Hier sta ik iedere ochtend voor op." Mig
non zingt in opera's, muziektheatrale producties en
in een aantal ensembles. Ook geeft ze zangles aan
huis en op de muziekschool.
Toen ze voor het eerst de stem van de Italiaanse
operazangeres Cecilia Bartoli hoorde, was ze ver
kocht. „Tijdens mijn middelbare schooltijd paste ik
op vier kinderen. Als de jongste - een baby - op bed
lag, zette ik wel eens een bandje op. Van Cecilia Bar
toli was, ik gelijk onder de indruk. Toen wist ik: dit
wil ik ook. Wat ook meespeelde was dat ik in die
tijd een muzikaal vriendje had. Hij is inmiddels diri
gent geworden."
Mignon liet er geen gras over groeien en ging op
zangles. Met haar Atheneumdiploma vers op zak, au
diteerde ze op het conservatorium, maar werd afge
wezen. Ze ging een universitaire studie doen, maar
het bleef kriebelen. Een paar jaar later deed ze op
nieuw auditie en dit keer was ze welkom.
De theorie ging haar makkelijk af. De praktijk was
lastiger „Ik had één uur zangles per week. Eén uur!
De rest moest ik zelf doen. Oefenen, oefenen, oefe
nen en veel luisteren. Als je de week erna dan weer
op les kwam, dacht je dat je goed bezig was ge
weest, maar bleek dat af en toe niet zo te zijn. Dan
wist ik soms niet meer waar ik stond." Dat ze alleen
'artistiek' en niet 'zakelijk' is opgeleid, heeft ze ach
teraf als een gemis ervaren. Na haar studie had ze
een inhaalslag te maken voordat ze als zelfstandig
ondernemer aan de slag kon. Maar het is gelukt. Ze
is heel gelukkig met wat ze doet. „Je moet persoon
lijk sterk in je schoenen staan, want je komt jezelf te
gen als je deze studie gaat doen", geeft ze aanko
mend studenten mee. „Als je hart hier ligt, laat je
dan door iemand die er verstand van heeft advise
ren of je er geschikt voor bent. Met alleen talent,
red je het niet."
3 OKTOBER 200
hljW eixp de au-Cowo{rve-.s-{udre
Föio: T<M vav\ de heulev\Uoi
door Mariëtte van Wissen
DE AUTOMOTIVE-STUDIE was voorheen een
specialisatie van werktuigbouw of bedrijfs
kunde. Vanaf volgend schooljaar, na de accre
ditatie, is het een zelfstandige studie die van
af dag één gevolgd kan worden. „De studie is
een integratie van werktuigbouw, elektro
techniek, informatica en bedrijfskunde. Stu
denten moeten zich makkelijk tussen die
vakgebieden kunnen bewegen", zegt Roel
Akkerman, projectmanager Automotive bij
Fontys.
De hbo-opleiding is sinds anderhalf jaar ge
vestigd op de High Tech Automotive Cam
pus op het oude Volvo/Nedcar terrein. Nu
zitten er alleen nog bovenbouwleerlingen,
maar volgend schooljaar ook eerste- en twee
dejaars. Behalve Fontys en ROC ter Aa
(mbo) zoekt nu ook de Hogeschool Arn-
hem-Nijmegen (HAN) aansluiting bij de
campus in Helmond. „De samenwerking tus
sen Fontys en HAN zal zorgen voor een uit
stekende hbo-opleiding", aldus Akkerman.
„Hier wordt hét automotive-centrum van
Nederland neergezet, hier gaat het gebeu
ren."
Op de campus gaat het volgens Akkerman
om de drie o's: onderwijs, ondernemers en
overheid. „Fontys, HAN en ROC Ter Aa pro
beren hier samen met het bedrijfsleven en
de overheid een sterk dynamisch product
neer te zetten. TNO is op deze campus een
belangrijke partner voor ondernemers en on
derwijs."
Een voorbeeld van samenwerking is dat stu
denten de testhal van TNO op het campus
terrein mogen gebruiken. Akkerman geeft
een rondleiding door de hal waarin testau
to's, testkarretjes en een vrachtwagen rondrij
den, vol met meetapparatuur. „Deze hal is
de een ideale mogelijkheid voor studenten
om praktisch onderzoek te doen", aldus Ak
kerman. „En voor één onderwijsinstelling al
leen is zo'n hal eigenlijk niet te bekostigen."
De drie os op de campus sluiten nauw aan
op de snelle automotive-ontwikkelingen in
het bedrijfsleven.De speerpunten van de cam
pus zijn zuiniger rijden en car-to-car commu
nication, intelligente 'pratende' auto's. Als die
wagens achter elkaar rijden, geven ze elkaar
signalen als er hard geremd moet worden. Of
ze 'praten' met elkaar bij het invoegen. Ook de
ontwikkeling van de 'adaptive cruisecontrol',
een cruise control die onder meer zelf afremt
bij naderend gevaar, is een hot item in de auto
motive-sector. Akkerman: „De technische ont
wikkelingen op automotive-gebied gaan de
laatste jaren zo snel dat ze eigenlijk onzicht
baar zijn geworden voor de buitenwereld. Ik
bedoel: een leek ziet nog wel een wagen maar
ziet niet meer wat voor techniek erachter zit.
Al gaat het maar om de wielophanging."
De automötive-sector draait om innovatie en
high tech en heeft daarom vaak te maken met
geheimhouding. „Daarom laat niet ieder be
drijf zonder meer stagiaires toe", zegt Akker
man. In sommige gevallen willen bedrijven
wel stageopdrachten geven maar die moeten
dan op school worden uitgevoerd, niet in het
bedrijf zelf. Bedrijven doen wel samen met
Fontys-docenten de begeleiding van de stu
denten."
WILBERT KLOP (24) is net afgestudeerd aan
Fontys automotive en kreeg van Fontys met
een een baan aangeboden op de High Tech
Automotive Campus. Klop ondersteunt stu
denten in projecten en is bezig met een 'two
track-model' waarin hij voertuigdynamica be
schrijft. Klop: „In deze sector gaat het momen
teel vooral om de ontwikkeling van intelligen
te voertuigen. Ook belangrijk is de verbetering
van de instabiliteit van de adaptive cruise con
trol (acc). Een acc kan zelf beslissingen nemen
maar er zitten nu nog teveel hiaten in de pro
gramma's. In een bocht remt een acc bijvoor
beeld sterk af omdat hij een tegenligger in een
bocht als een gevaarlijk object ziet. Dat soort
hiaten moet eruit gehaald worden. Maar ook
het lichter maken van auto's waardoor ze min
der verbruiken, is natuurlijk een belangrijk on
derzoeksobject in deze sector. Automotive is
zo interessant omdat je iedere dag met ver
nieuwing en innovatie bezig bent."