Studeren voor een baan in de autobranche „Laat je adviseren of je hier geschikt voor bent" 9 Wist jij dat auto's intelligent te maken zijn? Dat je ze met elkaar kunt laten 'praten'? Helmond is binnenkort een volwaardige automotive-opleiding rijker. Fontys hoopt deze maand van de overheid de accreditatie te krijgen de opleiding, waarbij ook ROC ter Aa en de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) zijn betrokken. Naam: Mignon Primus Leeftijd: 30 Vooropleiding: Atheneum Vervolgopleiding: Theater, Film en Televisie wetenschappen Universiteit Utrecht en Conserva torium aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht Verdiensten operazangeres: geheel variabel Onmisbare eigenschappen: grote liefde voor het vak, talent. Je willen presenteren op een podium/voor publiek, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, muzikaal inzicht. Nadelen beroep: vergt veel zelfdiscipline, je weet nooit wat je kunt verwachten, onzekere inkomsten Voordelen beroep: Je groeit steeds meer door ervaring, je kunt in dit vak je kwetsbaar heid en je persoonlijkheid niet verloochenen, artistieke groei gaat hand in hand met persoonlijke groei. Veel afwisseling, je kunt je talenkennis gebruiken, je krijgt te maken met veel verschillende muziekstij len en je ontmoet veel verschillende mensen. Sopraan Mignon Primus leeft voor de muziek. „Mijn hart ligt er. Hier sta ik iedere ochtend voor op." Mig non zingt in opera's, muziektheatrale producties en in een aantal ensembles. Ook geeft ze zangles aan huis en op de muziekschool. Toen ze voor het eerst de stem van de Italiaanse operazangeres Cecilia Bartoli hoorde, was ze ver kocht. „Tijdens mijn middelbare schooltijd paste ik op vier kinderen. Als de jongste - een baby - op bed lag, zette ik wel eens een bandje op. Van Cecilia Bar toli was, ik gelijk onder de indruk. Toen wist ik: dit wil ik ook. Wat ook meespeelde was dat ik in die tijd een muzikaal vriendje had. Hij is inmiddels diri gent geworden." Mignon liet er geen gras over groeien en ging op zangles. Met haar Atheneumdiploma vers op zak, au diteerde ze op het conservatorium, maar werd afge wezen. Ze ging een universitaire studie doen, maar het bleef kriebelen. Een paar jaar later deed ze op nieuw auditie en dit keer was ze welkom. De theorie ging haar makkelijk af. De praktijk was lastiger „Ik had één uur zangles per week. Eén uur! De rest moest ik zelf doen. Oefenen, oefenen, oefe nen en veel luisteren. Als je de week erna dan weer op les kwam, dacht je dat je goed bezig was ge weest, maar bleek dat af en toe niet zo te zijn. Dan wist ik soms niet meer waar ik stond." Dat ze alleen 'artistiek' en niet 'zakelijk' is opgeleid, heeft ze ach teraf als een gemis ervaren. Na haar studie had ze een inhaalslag te maken voordat ze als zelfstandig ondernemer aan de slag kon. Maar het is gelukt. Ze is heel gelukkig met wat ze doet. „Je moet persoon lijk sterk in je schoenen staan, want je komt jezelf te gen als je deze studie gaat doen", geeft ze aanko mend studenten mee. „Als je hart hier ligt, laat je dan door iemand die er verstand van heeft advise ren of je er geschikt voor bent. Met alleen talent, red je het niet." 3 OKTOBER 200 hljW eixp de au-Cowo{rve-.s-{udre Föio: T<M vav\ de heulev\Uoi door Mariëtte van Wissen DE AUTOMOTIVE-STUDIE was voorheen een specialisatie van werktuigbouw of bedrijfs kunde. Vanaf volgend schooljaar, na de accre ditatie, is het een zelfstandige studie die van af dag één gevolgd kan worden. „De studie is een integratie van werktuigbouw, elektro techniek, informatica en bedrijfskunde. Stu denten moeten zich makkelijk tussen die vakgebieden kunnen bewegen", zegt Roel Akkerman, projectmanager Automotive bij Fontys. De hbo-opleiding is sinds anderhalf jaar ge vestigd op de High Tech Automotive Cam pus op het oude Volvo/Nedcar terrein. Nu zitten er alleen nog bovenbouwleerlingen, maar volgend schooljaar ook eerste- en twee dejaars. Behalve Fontys en ROC ter Aa (mbo) zoekt nu ook de Hogeschool Arn- hem-Nijmegen (HAN) aansluiting bij de campus in Helmond. „De samenwerking tus sen Fontys en HAN zal zorgen voor een uit stekende hbo-opleiding", aldus Akkerman. „Hier wordt hét automotive-centrum van Nederland neergezet, hier gaat het gebeu ren." Op de campus gaat het volgens Akkerman om de drie o's: onderwijs, ondernemers en overheid. „Fontys, HAN en ROC Ter Aa pro beren hier samen met het bedrijfsleven en de overheid een sterk dynamisch product neer te zetten. TNO is op deze campus een belangrijke partner voor ondernemers en on derwijs." Een voorbeeld van samenwerking is dat stu denten de testhal van TNO op het campus terrein mogen gebruiken. Akkerman geeft een rondleiding door de hal waarin testau to's, testkarretjes en een vrachtwagen rondrij den, vol met meetapparatuur. „Deze hal is de een ideale mogelijkheid voor studenten om praktisch onderzoek te doen", aldus Ak kerman. „En voor één onderwijsinstelling al leen is zo'n hal eigenlijk niet te bekostigen." De drie os op de campus sluiten nauw aan op de snelle automotive-ontwikkelingen in het bedrijfsleven.De speerpunten van de cam pus zijn zuiniger rijden en car-to-car commu nication, intelligente 'pratende' auto's. Als die wagens achter elkaar rijden, geven ze elkaar signalen als er hard geremd moet worden. Of ze 'praten' met elkaar bij het invoegen. Ook de ontwikkeling van de 'adaptive cruisecontrol', een cruise control die onder meer zelf afremt bij naderend gevaar, is een hot item in de auto motive-sector. Akkerman: „De technische ont wikkelingen op automotive-gebied gaan de laatste jaren zo snel dat ze eigenlijk onzicht baar zijn geworden voor de buitenwereld. Ik bedoel: een leek ziet nog wel een wagen maar ziet niet meer wat voor techniek erachter zit. Al gaat het maar om de wielophanging." De automötive-sector draait om innovatie en high tech en heeft daarom vaak te maken met geheimhouding. „Daarom laat niet ieder be drijf zonder meer stagiaires toe", zegt Akker man. In sommige gevallen willen bedrijven wel stageopdrachten geven maar die moeten dan op school worden uitgevoerd, niet in het bedrijf zelf. Bedrijven doen wel samen met Fontys-docenten de begeleiding van de stu denten." WILBERT KLOP (24) is net afgestudeerd aan Fontys automotive en kreeg van Fontys met een een baan aangeboden op de High Tech Automotive Campus. Klop ondersteunt stu denten in projecten en is bezig met een 'two track-model' waarin hij voertuigdynamica be schrijft. Klop: „In deze sector gaat het momen teel vooral om de ontwikkeling van intelligen te voertuigen. Ook belangrijk is de verbetering van de instabiliteit van de adaptive cruise con trol (acc). Een acc kan zelf beslissingen nemen maar er zitten nu nog teveel hiaten in de pro gramma's. In een bocht remt een acc bijvoor beeld sterk af omdat hij een tegenligger in een bocht als een gevaarlijk object ziet. Dat soort hiaten moet eruit gehaald worden. Maar ook het lichter maken van auto's waardoor ze min der verbruiken, is natuurlijk een belangrijk on derzoeksobject in deze sector. Automotive is zo interessant omdat je iedere dag met ver nieuwing en innovatie bezig bent."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 99