fGeen ov-kaart is een vorm van discriminatie Ineke Steendam Denny van Steyn 3 OKTOBER '2008 (moeder van mbo-studente, 42 jaar, Delft) „Mijn dochter wil een opleiding voor goudsmid volgen. Daar is er maar een van in Schoonhoven. Dat is meer dan 50 kilometer reizen, zo'n tweeënhalf uur heen en terug. Maar dat heeft ze er voor over. En om de kosten maakt zij zich niet druk, maar ik wel, ik ben een alleenstaande moeder en ik moet nu iedere maand 165 euro reiskosten ophoesten. En dat anderhalf lang, tot ze achttien is. Ik heb de petitie van JOB ondertekend maar het antwoord van de staatssecretaris, dat er genoeg mbo-scholen zijn, oftewel dat er altijd wel eentje in de buurt is, klopt helemaal niet. Ook wordt gesuggereerd dat de reiskosten zijn verwerkt in de tegemoetkoming schoolkosten. Van dat bedrag kan ik niet eens de gewone schoolkosten betalen." Ondanks ludieke acties, petities en demonstraties op het Binnenhof van diverse jongerenorganisaties heeft Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt in juni besloten dat zestien- en zeventienjarige mbo-studenten geen ov-kaart krijgen. Het is te duur. Inmiddels onderzoeken de regeringspartijen of het toch mogelijk is. Die ov-kaart moet er komen, vindt de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB). Nu hoesten de ouders van mbo-ers de reiskosten op. door Anne Salomons foto's Rob Keeris en zventien jaar krijgen nu nog geen ov-kaart omdat deze kaart studiefinanciering gebonden is. Mbo-studenten, die veelal op hun zestiende aan een vervolgoplei ding beginnen, kunnen pas vanaf hun achttien de jaar studiefinanciering krijgen. Dat is kortweg de reden waarom zij hun reiskosten zelf moeten betalen. En dat loopt soms op tot meer dan hon derd euro per maand. Meestal draaien de ouders daar voor op. Een oneerlijk systeem vinden dan ook velen. „Het leidt tot veel uitval op de mbo's omdat leerlingen de reiskosten niet kunnen beta len voor de opleiding die ze het liefst willen vol gen, maar die alleen vele kilometers verderop ge geven wordt", vertelt Bart Jonkers, bestuurslid van JOB en zelf ook mbo-student. „Wij vinden dat je moet kunnen reizen om goed onderwijs te volgen. De staatssecretaris beweert dat er altijd wel een opleiding dichter bij huis is, maar dat is gewoonweg niet waar. En dat er geen geld voor een ov-kaart is, vinden we een slecht argument. Daarmee zegt ze eigenlijk dat het niet belangrijk genoeg is. Dat geld kan toch ook uit andere pot jes komen, zoals Algemene Middelen." De ov-kaart voor mbo-ers zou de staat ito mil joen euro kosten. Maar het voorstel vanuit de po litiek om dan maar een trajectkaart, in te voeren heeft ook geen zin zo blijkt uit berekeningen van JOB. „Ze hebben de trajectkaart beraamd op 60 miljoen euro maar dan gaan ze uit van alleen de trajecten tussen huis en onderwijsinstelling, en -- - - Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB): www.job-site.nl Petitie: www.geenovnietok.nl Ministerie van OCW: www.minocw.nl dus niet het reizen naar de stageplekken. Als ze die meerekenen, kost zo'n trajectkaart zelfs meer dan 110 miljoen Bovendien blijft er dan toch een vorm van ongelijkheid met hbo- en wo-studen- ten die overal gratis reizen." Van Bijsterveldt heeft in gesprekken met JOB en tijdens verschillende debatten in de TWeede Ka mer aangegeven in principe sympathie te heb ben voor het streven van de jongerenorganisatie. „Als ik mogelijkheden zie om iets te doen in het kader van het openbaar vervoer voor jongeren in het mbo, dan zal ik die zeker benutten", zo gaf zij aan in de beantwoording van mondelinge Ka mervragen in maart van dit jaar. „Eigenlijk is ie dereen voor de kaart, ik heb althans nog geen en kel tegenargument gehoord", benadrukt Jonkers. worden nu voor stellen voor kortingen of trajectkaarten gedaan. Maar dat loopt nog niet zo'n vaart. Het heeft er wel toe geleid dat de provincie Noord-Holland onderzoekt om hoeveel leerlingen het in die pro vincie gaat. En in Drenthe wordt vanaf septem ber een proef met kortingskaarten gestart. In Friesland krijgen minderjarige mbo-studenten dankzij de provincie vanaf het komende studie jaar korting op hun reiskosten. „We juichen deze initiatieven van harte toe", aldus Jonkers. „Maar dat is nog geen structurele oplossing voor het probleem. Het blijft een vorm van discriminatie. Uiteraard hebben we ook een rechtszaak overwo- (mbo-student watersporttechniek, 16 jaar, Rijnsburg) „Ik wil havenmeester worden en daarvoor moet ik tweeëneenhalf jaar de studie water sporttechniek volgen in Amsterdam-Noord. Bij elkaar is dat drie uur reizen per dag en dat drie dagen, in de week. Het gedeelte van Rijnsburg naar Leiden kan ik met de scooter doen, maar verder neem ik de trein. Dat kost tenminste twaalf euro per dag, dat is dus 144 euro per maand. Gelukkig willen mijn ouders daar voor opdraaien. Maar ze hebben wel nadrukkelijk gezegd dat ze hopen dat ik de studie afmaak. Wat ik vooral raar en oneerlijk vindt is dat een klasgenoot die vijf minuten van school woont, wel een OV-kaart krijgt, omdat hij achttien jaar is." gen, maar de rechter kan het niet in behandeling nemen omdat het nu eenmaal formele wetge ving is." Toch houden de jongeren van JOB goede hoop, ze blijven vechten voor gelijkheid met andere stu denten. De publieke opinie hebben ze goeddeels mee. Zo blijkt ook op de website geenovnieto- ke.nl, waar je niet alleen een petitie kunt teke nen door op de neus van minister Ronald Plas- terk te klikken maar waar je ook je persoonlijke boodschap kunt achterlaten. Iets waar velen hon derden verontwaardigde bbo-studenten en ouders al gebruik van hebben gemaakt. W: De ov-studentenkaart is inge voerd in 1991 en was bedoeld als bezuiniging op de gewone studiefinanciering. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zou met deze kaart minder geld kwijt zijn. omdat meer studenten bij hun ouders bleven wonen, en omdat de reiskostenvergoe ding uit de studiebeurs werd geschrapt. Bij de introductie van de ov-kaart kregen alle studenten boven de achttien jaar recht op gratis reizen met het openbaar vervoer. De kaart wordt door de Informatie Beheer Groep uitgereikt als vorm van studiefinanciering aan hbo- en wo-studenten en aan mbo-schotieren. Bij mbo- scholieren gaat het alleen om scholieren vanaf achttien jaar en ouder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 95