Weg is weer vrij voor Burger draait op voor kosten mooie plannen 'Onteigenen moet mogelijk zijn' Appartementen Spoorbrug laat Kapellenaren koud WIM HUURMAN SCHILDERSBEDRIJF vai\ sim HET WORDT NOG MOOIER IN ZEELAND! 2080 Krabbels tegen industrie in Schorebrug Artsenprakijk Riethoven 0 met extra gevel tegen lawaai 26 Vrijdag 3 oktober 2008 pzc B GOES 0113-22 08 35 Rioolbelasting stijgt mee met ambities van Vlissings stadsbestuur. vlissingen - Volgend jaar gaat het allemaal gebeuren in Vlissingen. In de nieuwe begroting van de ge meente barst het van de planvor mingen, voorbereidingen en einde lijk ook: uitvoeringen. Al moeten inwoners daar wél meer belasting voor betalen. De rioolbelasting stijgt met 3,7 pro cent aangevuld met de inflatie, die ongeveer 2,5 procent zal bedragen. Van de rest blijft de gemeente, op de inflatiestijging na, af. Alles wat ze overhoudt, zo'n 2,5 miljoen eu ro, steekt ze in onderhoud van we gen. Dat geeft rust in het potje van de algemene reserve. Maar sparen zit er voorlopig nog niet in. Bezuinigen dan weer wel. Bijvoor beeld op de Sociale Dienst, die vol gend jaar veel minder klanten in haar bestand heeft, zodat de ge meente daar ook minder aan bij draagt. Voor vertraagde projecten als de brede scholen en sportpark Vrij- burgh (de vermaarde Sportboule- vard) wordt een ton uitgetrokken, om weer vaart te krijgen. Het is de kruiningen - Tweeduizendtachtig handtekeningen. Dat is de oogst van de 'bliksemactie' van bewo ners van de polder Schorebrug bij Kruiningen tegen de mogelijke komst van een havengebonden in dustrieterrein. Gisteren zijn ze overhandigd aan burgemeester Jan Huisman van Reimerswaal. De krabbels zijn de afgelopen weken opgehaald in Kruiningen, Schore en Vlake. „We willen aantonen dat wij als bewoners van de polder niet als enigen tegen de plannen zijn", aldus Jacques van Loo van het actiecomité. Ook vanuit het be drijfsleven is er verzet. Volgens Huisman heeft de locatie-Schore- brug voor- en nadelen. „De raad moet die tegen elkaar afwegen. Als het doorgaat, dan moet er een goe de oplossing voor bewoners ko men. Die toezegging heb je." Overi gens wordt de locatie pas eind dit jaar definitief gekozen. Acupunctuur van Universiteit Beijing, China, 1981 Alle functionele pijnklachten als migraines, hoofdpijnen, rug-, nek- en schouderklachten, verlammingen, stress- en slaapproblemen en vele andere niet begrepen klachten. Neuraal therapie Voor vele lokale pijnklachten. Deehergocding zorgverzekeraars Wijngaardstraat 37 Goes T (0113) 223 999 www.biomedischcentrum.com bedoeling dat de atletiekbaan en de hockeyvelden volgend jaar wor den aangelegd. De spa voor de bre de school in het Spaans Kwartier gaat dan ook de grond in. Die voor Souburg-Noord nog niet. De aan besteding gaat wel van start. 2009 is ook het jaar van de invoe ring van de binnenstadsmanager, de opening van een bedrijvenlo- ket, de kustversterking bij West duin en de planvorming om de boulevards veiliger te maken voor fietsers en toeristen. En natuurlijk worden er huizen gebouwd. Volop zelfs: in het Scheldekwartier be gint de bouw van het eerste deel- plan, het 'eiland' in Sou burg-Noord gaat in de verkoop en de eerste huizen op het Bunkerter rein en in Tuindorp-Oost worden opgeleverd. Als het casco van de Timmerfa briek eenmaal is opgeknapt, wil de gemeente daarin een soort Ho tel New York, zoals in Rotterdam. Het projectbureau Scheldekwar tier praat met potentiële uitbaters. PW De Vlissingse begroting barst van de planvormingen, voorberei dingen en eindelijk ook: uitvoe ringen. De burger moet er wel meer belasting voor betalen. ttOESE MET.MLILINDEL recycling van non-ferro metalen schroot accu's diverse PVC's en grondkabels electromotoren en oude lasapparaten wi:sthavi:\i)i,ik goes TELEFOON (Ki 20 44 2!) 44 Raad vindt traverse onhandig en niet gebruiksvriendelijk. door Lilian Dominicus KAPELLE - Binnenkort staat de raad van Kapelle voor de keuze: komt er bij het station een fiet- sers-/voetgangersbrug over of een tunnel onder het spoor? Het tun neltje lijkt de voorkeur te hebben van de meeste fracties in Kapelle, nadat deze week de resultaten van de haalbaarheidsstudie naar de brug bekend werden gemaakt: De verbinding is nodig om de toekom stige wijk Zuidhoek aan te sluiten op de voorzieningen in Kapelle. Wat kosten betreft is het verschil niet zo groot als werd gedacht. Een brug of traverse kost de ge meenschap 3,8, een tunnel naar schatting 4,2 tot 5 miljoen euro. Maar het is niet alleen een centen kwestie: als gekozen wordt voor een traverse, kijkt Kapelle de ko mende jaren aan tegen een bouw werk met een lengte van 90 meter langs het spoor en een hoogte van bijna 11 meter. Fietsers, rolstoelers en moeders met kinderwagens moeten over een hellingbaan van in totaal 560 meter. Een verre van ideale situatie, vindt fractievoorzitter Ria Rijkens van de Christenunie. „Dit is eigenlijk niet gebruiksvriendelijk." Zij is al tijd al voorstander van een tunnel tje geweest. „We hebben het over een object dat hier voor jaren zal staan. Het is een zorgelijke zaak als financiële afwegingen het winnen van het oog op de toekomst." Ook André Schmid van Gemeente belang vindt de traverse 'geen han dig ding'. „Er komen aan elke kant drie of vier knikken in en die hel lingbaan heeft een helling van 4 procent terwijl 2 procent wordt ge adviseerd." Maar hij zegt nog geen volmondig 'ja' tegen de tunnel. „Waarom kan er geen gewone spoorwegovergang komen? Voor dat we zulke uitgaven doen, moe ten we ons echt nog achter de oren krabben. Zonder al te pessi mistisch te zijn, er is een kredietcri sis. Wat heeft dat voor effect op de huizenmarkt? Komen die wonin gen in de Zuidhoek er wel?" Voor de WD is er geen twijfel mo gelijk: „Wij zijn altijd voorstander van een tunnel geweest", zegt frac tievoorzitter Peter Arkenbout. „De traverse wordt een steil geval, het is niet veilig en ook optisch gezien moeten we hier niet voor kiezen." Fractievoorzitter Evert Damen is 'niet van plan mee te werken aan het plan voor de brug'. „Want wil je een spoorbrug waar iedereen over heen kan, dan moet je hem over half Kapelle heen zetten. Dat is niet de bedoeling." De PvdA 'zit nog met veel vragen', zegt fractievoorzitter Rob Lam- beck. „Het verhaal is onduidelijk. Zelf hebben we onderzoek gedaan naar soortgelijke tunneltjes in de omgeving. Die zijn veel goedko per. Wij zouden wel eens willen weten waar die bedragen vandaan komen. Het verbaast mij ook dat de bedragen van de brug nog zo hoog zijn." De SGP laat zich niet uit over de vraag: tunnel of traverse? „Als we de discussie in de krant voeren, hoeven we niet meer te vergade ren", is de mening van fractievoor zitter Leo Niewenhuijse. Q De meningvormende vergadering vindt plaats op 7 oktober om 19.30 uur in De Wemel in Wemeldinge. Een brug over het spoor als ver- binding tussen de toekomstige wijk Zuidhoek en de voorzienin gen in Kapelle wordt 90 meter lang en 11 meter hoog. Bewoners hebben wel een voorkeur voor een fietstunnel bij station. door Koen van Bommel kapelle - Of de nieuwe verbin ding tussen nieuwbouwwijk Zuid hoek en het centrum van Kapelle nou een tunneltje of een brug wordt, houdt de inwoners nog niet echt bezig. Toch denken de meeste mensen dat de ondergrond se oplossing beter is, ook al gaat die meer geld kosten. „Als je je huis gaat schilderen, neem je ook geen roze verf omdat die toevallig een paar cent goedko per is," zegt Jurgen vanachter de bar in hotel De Zwaan. „Er wordt verder ook niet veel over gepraat in het café. Het rookbeleid houdt de mensen hier meer bezig." Het zal Kapellenaar Richard van de Wal lood om oud ijzer zijn voor welke oplossing gekozen wordt. „Alhoewel, die tunnel is toch wel flink wat duurder. Ja, laat ze toch maar een brug neerzetten. Kan je nog een beetje van het uit zicht gemeten. En met zo'n tunnel is het vragen om overlast. Gaan er straks weer jongeren hangen. Voor je het weet zit de boel weer onder de graffiti." Maria Hoogsteger twijfelt nog over wat de beste oplossing is. „Die brug is wel goedkoper hè? Maar ja, 'Je neemt toch ook geen roze verf voor je huis omdat dat goedkoper is?' zeven meter is ook niet niks. Dat er iets aan de huidige situatie ge daan moet worden, lijkt me een duidelijke zaak. Al die jonge gezin nen die straks in de Zuidhoek gaan wonen moeten wel een beet je makkelijk bij de winkels kun nen komen." Ina van Hoorn gaat ook voor de tunnel. „Dat lijkt me stukken han diger. Sowieso om sneller in het dorp te kunnen komen. Ik denk al leen wel dat de Van der Biltlaan dan een stuk drukker wordt. Mochten ze toch een brug gaan bouwen, dan maakt het me ook weer niet zoveel uit. Ik ben niet het type om daar actie tegen te gaan voeren." Een echtpaar dat graag anoniem wil blijven, ziet een brug totaal niet zitten. „Die gaat het uitzicht verpesten. Daarnaast is het ook on handig voor fietsers, als die straks zeven meter de hoogte in moeten. Het is ook nog steeds niet bekend waar de brede school komt, moe ten ze dat niet even afwachten? Voor de winkels in het dorp is het wel belangrijk dat er iets verandert aan de huidige situatie. Maar waar om moet zo'n project gelijk zo duur zijn? Het gaat tegenwoordig niet meer om tienduizenden eu ro's, maar gelijk om miljoenen", zeggen de twee. Raad vindt dat plan woningbouw Yerseke moet kunnen doorgaan. door Luc Oggel yerseke - Als het op een andere manier niet lukt, dan moeten gron den in het noordelijke deel van de Molenpolder in Yerseke onteigend kunnen worden. Dat vindt een meerderheid in de Reimerswaalse gemeenteraad. Reimerswaal heeft woningbouw plannen in de Molenpolder en is daarvoor een samenwerking aange gaan met ontwikkelaar AM Zee land. De raad heeft daar deze week mee ingestemd. Omdat het project ook voor AM Zeeland een 'risicovolle onderneming' is, wil de ontwikkelaar echter zekerheid hebben dat het doorgaat en daar om eventueel een onteigeningspro cedure kunnen inzetten. Hoewel bijna alle fracties lof heb ben voor de plannen, vinden ze dat er bij eventuele onteige ningen) zeer omzichtig te werk moet worden gegaan. Zover als Leefbaar Reimerswaal, dat het 'drukmiddel' onteigenen uit de overeenkomst geschrapt wil zien, willen de partijen niet gaan. Het amendement kreeg alleen steun van de Christenunie, die princi pieel tegen onteigenen is. Wethouder ]aap Sinke zei onteige nen tot het uiterste te willen voor komen en alle vertrouwen te heb ben in de goede wil van de ont wikkelaar. Overigens bleek tijdens de vergadering dat inwoners van de Molenpolder niet blij zijn met de plannen. Inspreker Dies Sinke stelde dat zij eigenlijk nog van niks weten en in elk geval niet 'met een jodenfooi de polder uitgewerkt willen worden'. Maandag 6 oktober wordt er om 19.30 uur in De Zaete een informa tieavond over de plannen gehou den. CDA-fractievoorzitter Peter Koeman 'merkte op dat het beter was geweest als die bijeenkomst vóór het raadsbesluit zou hebben plaatsgevonden. Wethouder Sinke moest hem daar gelijk in geven. Koeman stelde het college tevens voor om voorkeursrecht op de gronden te vestigen, om te voorko men dat een andere ontwikkelaar ze wegkaapt. goes - Op de hoek Middelburgse- straat en 's Heer Hendrikskinde- rendijk in Goes komt mogelijk een blok van vier appartementen. Pro Konsult in Goes is bezig met een plan, dat volgende week bij de gemeente ter inzage ligt. Het is overigens wegens geldende geluids normen voor gevelbelasting niet toegestaan zo dicht aan de Middel burgsestraat te bouwen, maar Pro Konsult lost dat op met een glazen gevel. „Het complex krijgt feitelijk een dubbele gevel", zegt Hans Swemmer van Pro Konsult. De luxe appartementen tellen drie slaapkamers. Ze kosten tussen de drie en vier ton. Onder het pand komt parkeerruimte.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 78