Weg is weer vrij voor
Burger draait op voor
kosten mooie plannen
'Onteigenen moet mogelijk zijn' Appartementen
Spoorbrug laat Kapellenaren koud
WIM HUURMAN
SCHILDERSBEDRIJF
vai\ sim
HET WORDT NOG MOOIER IN ZEELAND!
2080 Krabbels
tegen industrie
in Schorebrug
Artsenprakijk Riethoven
0 met extra gevel
tegen lawaai
26 Vrijdag 3 oktober 2008 pzc
B
GOES 0113-22 08 35
Rioolbelasting stijgt
mee met ambities van
Vlissings stadsbestuur.
vlissingen - Volgend jaar gaat het
allemaal gebeuren in Vlissingen.
In de nieuwe begroting van de ge
meente barst het van de planvor
mingen, voorbereidingen en einde
lijk ook: uitvoeringen. Al moeten
inwoners daar wél meer belasting
voor betalen.
De rioolbelasting stijgt met 3,7 pro
cent aangevuld met de inflatie, die
ongeveer 2,5 procent zal bedragen.
Van de rest blijft de gemeente, op
de inflatiestijging na, af. Alles wat
ze overhoudt, zo'n 2,5 miljoen eu
ro, steekt ze in onderhoud van we
gen. Dat geeft rust in het potje van
de algemene reserve. Maar sparen
zit er voorlopig nog niet in.
Bezuinigen dan weer wel. Bijvoor
beeld op de Sociale Dienst, die vol
gend jaar veel minder klanten in
haar bestand heeft, zodat de ge
meente daar ook minder aan bij
draagt.
Voor vertraagde projecten als de
brede scholen en sportpark Vrij-
burgh (de vermaarde Sportboule-
vard) wordt een ton uitgetrokken,
om weer vaart te krijgen. Het is de
kruiningen - Tweeduizendtachtig
handtekeningen. Dat is de oogst
van de 'bliksemactie' van bewo
ners van de polder Schorebrug bij
Kruiningen tegen de mogelijke
komst van een havengebonden in
dustrieterrein. Gisteren zijn ze
overhandigd aan burgemeester Jan
Huisman van Reimerswaal. De
krabbels zijn de afgelopen weken
opgehaald in Kruiningen, Schore
en Vlake. „We willen aantonen dat
wij als bewoners van de polder
niet als enigen tegen de plannen
zijn", aldus Jacques van Loo van
het actiecomité. Ook vanuit het be
drijfsleven is er verzet. Volgens
Huisman heeft de locatie-Schore-
brug voor- en nadelen. „De raad
moet die tegen elkaar afwegen. Als
het doorgaat, dan moet er een goe
de oplossing voor bewoners ko
men. Die toezegging heb je." Overi
gens wordt de locatie pas eind dit
jaar definitief gekozen.
Acupunctuur van Universiteit
Beijing, China, 1981
Alle functionele pijnklachten als migraines,
hoofdpijnen, rug-, nek- en schouderklachten,
verlammingen, stress- en slaapproblemen en
vele andere niet begrepen klachten.
Neuraal therapie
Voor vele lokale pijnklachten.
Deehergocding zorgverzekeraars
Wijngaardstraat 37 Goes T (0113) 223 999
www.biomedischcentrum.com
bedoeling dat de atletiekbaan en
de hockeyvelden volgend jaar wor
den aangelegd. De spa voor de bre
de school in het Spaans Kwartier
gaat dan ook de grond in. Die voor
Souburg-Noord nog niet. De aan
besteding gaat wel van start.
2009 is ook het jaar van de invoe
ring van de binnenstadsmanager,
de opening van een bedrijvenlo-
ket, de kustversterking bij West
duin en de planvorming om de
boulevards veiliger te maken voor
fietsers en toeristen. En natuurlijk
worden er huizen gebouwd. Volop
zelfs: in het Scheldekwartier be
gint de bouw van het eerste deel-
plan, het 'eiland' in Sou
burg-Noord gaat in de verkoop en
de eerste huizen op het Bunkerter
rein en in Tuindorp-Oost worden
opgeleverd.
Als het casco van de Timmerfa
briek eenmaal is opgeknapt, wil
de gemeente daarin een soort Ho
tel New York, zoals in Rotterdam.
Het projectbureau Scheldekwar
tier praat met potentiële uitbaters.
PW De Vlissingse begroting barst
van de planvormingen, voorberei
dingen en eindelijk ook: uitvoe
ringen. De burger moet er wel
meer belasting voor betalen.
ttOESE MET.MLILINDEL
recycling van non-ferro
metalen
schroot
accu's
diverse PVC's en
grondkabels
electromotoren en
oude lasapparaten
wi:sthavi:\i)i,ik goes
TELEFOON (Ki 20 44 2!) 44
Raad vindt traverse
onhandig en niet
gebruiksvriendelijk.
door Lilian Dominicus
KAPELLE - Binnenkort staat de raad
van Kapelle voor de keuze: komt
er bij het station een fiet-
sers-/voetgangersbrug over of een
tunnel onder het spoor? Het tun
neltje lijkt de voorkeur te hebben
van de meeste fracties in Kapelle,
nadat deze week de resultaten van
de haalbaarheidsstudie naar de
brug bekend werden gemaakt: De
verbinding is nodig om de toekom
stige wijk Zuidhoek aan te sluiten
op de voorzieningen in Kapelle.
Wat kosten betreft is het verschil
niet zo groot als werd gedacht.
Een brug of traverse kost de ge
meenschap 3,8, een tunnel naar
schatting 4,2 tot 5 miljoen euro.
Maar het is niet alleen een centen
kwestie: als gekozen wordt voor
een traverse, kijkt Kapelle de ko
mende jaren aan tegen een bouw
werk met een lengte van 90 meter
langs het spoor en een hoogte van
bijna 11 meter. Fietsers, rolstoelers
en moeders met kinderwagens
moeten over een hellingbaan van
in totaal 560 meter.
Een verre van ideale situatie, vindt
fractievoorzitter Ria Rijkens van
de Christenunie. „Dit is eigenlijk
niet gebruiksvriendelijk." Zij is al
tijd al voorstander van een tunnel
tje geweest. „We hebben het over
een object dat hier voor jaren zal
staan. Het is een zorgelijke zaak als
financiële afwegingen het winnen
van het oog op de toekomst."
Ook André Schmid van Gemeente
belang vindt de traverse 'geen han
dig ding'. „Er komen aan elke kant
drie of vier knikken in en die hel
lingbaan heeft een helling van 4
procent terwijl 2 procent wordt ge
adviseerd." Maar hij zegt nog geen
volmondig 'ja' tegen de tunnel.
„Waarom kan er geen gewone
spoorwegovergang komen? Voor
dat we zulke uitgaven doen, moe
ten we ons echt nog achter de
oren krabben. Zonder al te pessi
mistisch te zijn, er is een kredietcri
sis. Wat heeft dat voor effect op de
huizenmarkt? Komen die wonin
gen in de Zuidhoek er wel?"
Voor de WD is er geen twijfel mo
gelijk: „Wij zijn altijd voorstander
van een tunnel geweest", zegt frac
tievoorzitter Peter Arkenbout. „De
traverse wordt een steil geval, het
is niet veilig en ook optisch gezien
moeten we hier niet voor kiezen."
Fractievoorzitter Evert Damen is
'niet van plan mee te werken aan
het plan voor de brug'. „Want wil
je een spoorbrug waar iedereen
over heen kan, dan moet je hem
over half Kapelle heen zetten. Dat
is niet de bedoeling."
De PvdA 'zit nog met veel vragen',
zegt fractievoorzitter Rob Lam-
beck. „Het verhaal is onduidelijk.
Zelf hebben we onderzoek gedaan
naar soortgelijke tunneltjes in de
omgeving. Die zijn veel goedko
per. Wij zouden wel eens willen
weten waar die bedragen vandaan
komen. Het verbaast mij ook dat
de bedragen van de brug nog zo
hoog zijn."
De SGP laat zich niet uit over de
vraag: tunnel of traverse? „Als we
de discussie in de krant voeren,
hoeven we niet meer te vergade
ren", is de mening van fractievoor
zitter Leo Niewenhuijse.
Q De meningvormende vergadering
vindt plaats op 7 oktober om 19.30
uur in De Wemel in Wemeldinge.
Een brug over het spoor als ver-
binding tussen de toekomstige
wijk Zuidhoek en de voorzienin
gen in Kapelle wordt 90 meter
lang en 11 meter hoog.
Bewoners hebben wel
een voorkeur voor een
fietstunnel bij station.
door Koen van Bommel
kapelle - Of de nieuwe verbin
ding tussen nieuwbouwwijk Zuid
hoek en het centrum van Kapelle
nou een tunneltje of een brug
wordt, houdt de inwoners nog
niet echt bezig. Toch denken de
meeste mensen dat de ondergrond
se oplossing beter is, ook al gaat
die meer geld kosten.
„Als je je huis gaat schilderen,
neem je ook geen roze verf omdat
die toevallig een paar cent goedko
per is," zegt Jurgen vanachter de
bar in hotel De Zwaan. „Er wordt
verder ook niet veel over gepraat
in het café. Het rookbeleid houdt
de mensen hier meer bezig."
Het zal Kapellenaar Richard van
de Wal lood om oud ijzer zijn
voor welke oplossing gekozen
wordt. „Alhoewel, die tunnel is
toch wel flink wat duurder. Ja, laat
ze toch maar een brug neerzetten.
Kan je nog een beetje van het uit
zicht gemeten. En met zo'n tunnel
is het vragen om overlast. Gaan er
straks weer jongeren hangen. Voor
je het weet zit de boel weer onder
de graffiti."
Maria Hoogsteger twijfelt nog over
wat de beste oplossing is. „Die
brug is wel goedkoper hè? Maar ja,
'Je neemt toch ook geen
roze verf voor je huis
omdat dat goedkoper is?'
zeven meter is ook niet niks. Dat
er iets aan de huidige situatie ge
daan moet worden, lijkt me een
duidelijke zaak. Al die jonge gezin
nen die straks in de Zuidhoek
gaan wonen moeten wel een beet
je makkelijk bij de winkels kun
nen komen."
Ina van Hoorn gaat ook voor de
tunnel. „Dat lijkt me stukken han
diger. Sowieso om sneller in het
dorp te kunnen komen. Ik denk al
leen wel dat de Van der Biltlaan
dan een stuk drukker wordt.
Mochten ze toch een brug gaan
bouwen, dan maakt het me ook
weer niet zoveel uit. Ik ben niet
het type om daar actie tegen te
gaan voeren."
Een echtpaar dat graag anoniem
wil blijven, ziet een brug totaal
niet zitten. „Die gaat het uitzicht
verpesten. Daarnaast is het ook on
handig voor fietsers, als die straks
zeven meter de hoogte in moeten.
Het is ook nog steeds niet bekend
waar de brede school komt, moe
ten ze dat niet even afwachten?
Voor de winkels in het dorp is het
wel belangrijk dat er iets verandert
aan de huidige situatie. Maar waar
om moet zo'n project gelijk zo
duur zijn? Het gaat tegenwoordig
niet meer om tienduizenden eu
ro's, maar gelijk om miljoenen",
zeggen de twee.
Raad vindt dat plan
woningbouw Yerseke
moet kunnen doorgaan.
door Luc Oggel
yerseke - Als het op een andere
manier niet lukt, dan moeten gron
den in het noordelijke deel van de
Molenpolder in Yerseke onteigend
kunnen worden. Dat vindt een
meerderheid in de Reimerswaalse
gemeenteraad.
Reimerswaal heeft woningbouw
plannen in de Molenpolder en is
daarvoor een samenwerking aange
gaan met ontwikkelaar AM Zee
land. De raad heeft daar deze
week mee ingestemd. Omdat het
project ook voor AM Zeeland een
'risicovolle onderneming' is, wil
de ontwikkelaar echter zekerheid
hebben dat het doorgaat en daar
om eventueel een onteigeningspro
cedure kunnen inzetten.
Hoewel bijna alle fracties lof heb
ben voor de plannen, vinden ze
dat er bij eventuele onteige
ningen) zeer omzichtig te werk
moet worden gegaan. Zover als
Leefbaar Reimerswaal, dat het
'drukmiddel' onteigenen uit de
overeenkomst geschrapt wil zien,
willen de partijen niet gaan. Het
amendement kreeg alleen steun
van de Christenunie, die princi
pieel tegen onteigenen is.
Wethouder ]aap Sinke zei onteige
nen tot het uiterste te willen voor
komen en alle vertrouwen te heb
ben in de goede wil van de ont
wikkelaar. Overigens bleek tijdens
de vergadering dat inwoners van
de Molenpolder niet blij zijn met
de plannen. Inspreker Dies Sinke
stelde dat zij eigenlijk nog van niks
weten en in elk geval niet 'met een
jodenfooi de polder uitgewerkt
willen worden'.
Maandag 6 oktober wordt er om
19.30 uur in De Zaete een informa
tieavond over de plannen gehou
den. CDA-fractievoorzitter Peter
Koeman 'merkte op dat het beter
was geweest als die bijeenkomst
vóór het raadsbesluit zou hebben
plaatsgevonden. Wethouder Sinke
moest hem daar gelijk in geven.
Koeman stelde het college tevens
voor om voorkeursrecht op de
gronden te vestigen, om te voorko
men dat een andere ontwikkelaar
ze wegkaapt.
goes - Op de hoek Middelburgse-
straat en 's Heer Hendrikskinde-
rendijk in Goes komt mogelijk een
blok van vier appartementen.
Pro Konsult in Goes is bezig met
een plan, dat volgende week bij de
gemeente ter inzage ligt. Het is
overigens wegens geldende geluids
normen voor gevelbelasting niet
toegestaan zo dicht aan de Middel
burgsestraat te bouwen, maar Pro
Konsult lost dat op met een glazen
gevel. „Het complex krijgt feitelijk
een dubbele gevel", zegt Hans
Swemmer van Pro Konsult. De
luxe appartementen tellen drie
slaapkamers. Ze kosten tussen de
drie en vier ton. Onder het pand
komt parkeerruimte.