Actie behoud oude Sloelijn
ARTEC
Maximum snelheid omlaag
op gevaarlijke Oudelandsedijk
39
25
31
Colignylaan
in Goes deels
3okm-zone
INTERIM BV
Sudderpony
Feyenoord plaatst zich
voor groepsfase
van Uefa Cup
Vrijdag 3 oktober 2008
Verburg vraagt teken
van vertrouwen bij
mosselvergunningen
Tip? redgoes@pzc.nl
Stichting voert
ongelijke strijd met
ProRail.
door Harmen van der Werf
HEINKENSZAND - Stichting tot Be
houd en Herstel van Spoor en Ta
lud (Stibehest) is een actie begon
nen om de oude Sloelijn langs
Heinkenszand in stand te houden.
De 21 september buiten bedrijf ge
stelde lijn is volgens Stibehest-be-
stuurslid Aarnoud de Hamer van
'cultuur-historische waarde' als on
derdeel van de vroegere ringlijn
Borsele. Spoorwegbeheerder Pro-
Rail wil de bovenbouw zo snel mo
gelijk opruimen. Zij blijft anders
aansprakelijk voor de veiligheid en
mogelijke vervuiling.
De Hamer vindt die argumenten
niet sterk. „De spoorlijn ligt er al
sinds 1927. Waarom zou die dan
opeens weg moeten?" Te veel his
torische spoorlijnen zijn al zonder
slag of stoot in Nederland verdwe
nen, oordeelt De Hamer. „Je hoort
dan wel mensen zeggen 'het oude
spoor tussen Goes en Oudelande
is toch beschermd'. Maar er wor
den toch ook geen molens afgebro
ken, omdat er dan nog genoeg zou
den overblijven."
Stibehest verzamelt via de website
www.stibehest.nl handtekeningen
om haar verzoek tot instandhou
ding van de oude Sloelijn kracht
bij te zetten. Zij heeft alvast de
steun van de stichting tot Behoud
van de Zak van Zuid-Beveland en
natuurvereniging KNNV, afdeling
Bevelanden. „Het spoor is nu een
rustgebied voor allerlei dieren",
licht KNNV-bestuurslid Ton de Ko
ning uit 's-Gravenpolder toe. „Wij
vinden dat dit zo moet blijven, het
liefst met behoud van het spoor.
Wordt het een fiets- of wandel
pad, dan mag dat niet ten koste
gaan van natuur."
ProRail heeft volgens Stibehest-be-
stuurslid De Hamer geen toestem
ming nodig om de spoorlijn op te
ruimen. „Helemaal weggraven zou
nog het ergste zijn." ProRail is ver
plicht de grond eerst aan te bieden
Te veel historische spoorlijnen
zijn al verdwenen, vindt stichting
Stibehest. ProRail wil de oude
Sloelijn snel slopen. Stoomtrein
Goes-Borsele krijgt materiaal.
aan de gemeenten Goes en Borse
le. De Hamer heeft zijn hoop op
de twee gemeenten gevestigd om
zoveel mogelijk van de lijn in
stand te houden.
Anita Wijnholds van camping Stel-
leplas bij Heinkenszand wilde als
toeristische attractie met fietskar
ren op het spoor gaan rijden. Zij
gelooft daar niet meer in. Stoom
trein Goes Borsele (SGB) die tus
sen Goes en Hoedekenskerke rijdt,
is al materiaal van de Sloelijn toe
gezegd. De SGB wil het tracé niet.
Reinier Zondervan: „Dat voegt
niks toe." De SGB zet in op de her
opening van het spoor tussen Hoe
dekenskerke en Oudelande. Zon-
deivan mikt op 2010.
Morgen in de PZC: bijlage nieu
we Sloelijn.
GOES - Goes krijgt er weer een der-
tigkilometerzone bij. Het college
van burgemeester en wethouders
wil een deel van de Louise de Co
lignylaan autoluw inrichten.
Het gaat om het stuk vanaf de krui
sing Beatrixlaan/Colignylaan/
's-Heer Elsdorpweg tot aan het
kruispunt Parkweg/Nassaulaan.
Het college wil de vaart van het au
toverkeer eruit halen met het oog
op het (gereedgekomen) woning
bouwproject Hof van Oranje.
Dat nieuwe wijkje met acht pa
tiowoningen, negen geschakelde
woningen en 27 appartementen
mondt uit op de Louise de Colig
nylaan. De ontsluiting wordt veili
ger, zeker voor fietsers, als er op de
geasfalteerde Colignylaan verkeers
remmers verschijnen. Op het overi
ge deel van de laan, het deel vanaf
de Nassaulaan tot aan de rotonde
bij de Noordhoek, blijft de maxi
mumsnelheid vijftig kilometer per
uur. Mogelijk komen er duidelijke
stroken voor fietsers.
Het college studeert nog op een
herinrichting van de kruising
Beatrixlaan/Colignylaan/ 's-Heer
Elsdorpweg. Wellicht is een kleine
rotonde mogelijk, maar dat hangt
af van de kosten. Het tijdstip waar
op de dertigkilometerzone wordt
ingericht, hangt af van de uitkom
sten van dit onderzoek.
Technisch uitzend-/detacheringsbureau
zoekt kandidaten in de:
elektrotechniek
installatietechniek
metaaltechniek
bouwtechniek
midden-/hogerkader
Nu ook in Goes:
administratief, productie,
financieel, ICT, horeca, techniek
Filiaal VlissingenT (0118)4401 99
Filiaal Goes (algemeen) T (0113) 25 25 20
Filiaal Bergen op Zoom T (0164) 23 0612
info@artec-interim.nl www.artec.interim.nl
Aquariumhandel Brouwers b.v.
Boulevard 131, 4701 ES Roosendaal
T +31 (0)165 - 536216
F +31 (0)165 - 546684
E info@aquariumbrouwers.nl
I www.aquariumbrouwers.nl
door Rob Paardekam
SINT-ANNALAND - De Oudelandse
dijk tussen Sint-Annaland en Sta-
venisse wordt een zestig kilometer
weg. Dat heeft het Waterschap
Zeeuwse Eilanden besloten. Waar
schijnlijk is het over een paar we
ken al zover. „Het is een kwestie
van wat borden plaatsen", zegt
woordvoerster Daniëlle Steijn.
De discussie over de veiligheid van
de weg laaide op toen er onlangs
een dodelijk ongeluk plaatsvond.
De Thoolse wethouder Eric Goos-
sen ging meteen naar Middelburg
om bij het schap maatregelen te
bepleiten. Dat lijkt de zaak te heb
ben bespoedigd. Het waterschap
heeft besloten de maximum snel
heid te verlagen van tachtig naar
zestig kilometer per uur. Boven
dien komt aan de dijk regelmatig
een zogeheten snelheidsdisplay te
staan, waarop bestuurders kunnen
zien hoe hard ze rijden. „Daarmee
hopen we het gedrag te beïnvloe
den", zegt Steijn. Het display, dat
door heel het gebied reist, komt in
december wellicht voor het eerst
op de Oudelandsedijk te staan.
Aan de weg zelf wordt niets veran
derd. Volgens het waterschap is na
melijk niet zozeer de staat van de
weg, maar vooral de snelheid het
probleem. „Uit metingen blijkt dat
er heel hard wordt gereden."
Tip? redactie@pzc.nl
Nee, grapjes over spelfouten zijn
over het algemeen niet leuk. En
ja, ook in deze krant staat wel
eens een 'fautje'.
Maar deze kleine advertentie in
een huis-aan-huisblad op Schou-
wen-Duiveland willen wij de le
zer niet onthouden. Er staat een
pony te koop. Negentien jaar
oud en 'alleen licht te bereiden'.
Kort aanbraden dus, maar ge
zien de leeftijd is het wellicht
raadzaam veel uien toe te voe
gen en ten minste vier uur te la
ten sudderen.
De vraagprijs is 500 euro, inclu
sief zadel. In dat geval gelieve de
braadtijd nog met enkele uren te
verlengen. De stijgbeugels vallen
er dan vanzelf af.
De oude Sloelijn kronkelt eenzaam en verlaten door de polder tussen Heinkenszand en 's-Heer Arendskerke.
foto Willem Mieras