Actie behoud oude Sloelijn ARTEC Maximum snelheid omlaag op gevaarlijke Oudelandsedijk 39 25 31 Colignylaan in Goes deels 3okm-zone INTERIM BV Sudderpony Feyenoord plaatst zich voor groepsfase van Uefa Cup Vrijdag 3 oktober 2008 Verburg vraagt teken van vertrouwen bij mosselvergunningen Tip? redgoes@pzc.nl Stichting voert ongelijke strijd met ProRail. door Harmen van der Werf HEINKENSZAND - Stichting tot Be houd en Herstel van Spoor en Ta lud (Stibehest) is een actie begon nen om de oude Sloelijn langs Heinkenszand in stand te houden. De 21 september buiten bedrijf ge stelde lijn is volgens Stibehest-be- stuurslid Aarnoud de Hamer van 'cultuur-historische waarde' als on derdeel van de vroegere ringlijn Borsele. Spoorwegbeheerder Pro- Rail wil de bovenbouw zo snel mo gelijk opruimen. Zij blijft anders aansprakelijk voor de veiligheid en mogelijke vervuiling. De Hamer vindt die argumenten niet sterk. „De spoorlijn ligt er al sinds 1927. Waarom zou die dan opeens weg moeten?" Te veel his torische spoorlijnen zijn al zonder slag of stoot in Nederland verdwe nen, oordeelt De Hamer. „Je hoort dan wel mensen zeggen 'het oude spoor tussen Goes en Oudelande is toch beschermd'. Maar er wor den toch ook geen molens afgebro ken, omdat er dan nog genoeg zou den overblijven." Stibehest verzamelt via de website www.stibehest.nl handtekeningen om haar verzoek tot instandhou ding van de oude Sloelijn kracht bij te zetten. Zij heeft alvast de steun van de stichting tot Behoud van de Zak van Zuid-Beveland en natuurvereniging KNNV, afdeling Bevelanden. „Het spoor is nu een rustgebied voor allerlei dieren", licht KNNV-bestuurslid Ton de Ko ning uit 's-Gravenpolder toe. „Wij vinden dat dit zo moet blijven, het liefst met behoud van het spoor. Wordt het een fiets- of wandel pad, dan mag dat niet ten koste gaan van natuur." ProRail heeft volgens Stibehest-be- stuurslid De Hamer geen toestem ming nodig om de spoorlijn op te ruimen. „Helemaal weggraven zou nog het ergste zijn." ProRail is ver plicht de grond eerst aan te bieden Te veel historische spoorlijnen zijn al verdwenen, vindt stichting Stibehest. ProRail wil de oude Sloelijn snel slopen. Stoomtrein Goes-Borsele krijgt materiaal. aan de gemeenten Goes en Borse le. De Hamer heeft zijn hoop op de twee gemeenten gevestigd om zoveel mogelijk van de lijn in stand te houden. Anita Wijnholds van camping Stel- leplas bij Heinkenszand wilde als toeristische attractie met fietskar ren op het spoor gaan rijden. Zij gelooft daar niet meer in. Stoom trein Goes Borsele (SGB) die tus sen Goes en Hoedekenskerke rijdt, is al materiaal van de Sloelijn toe gezegd. De SGB wil het tracé niet. Reinier Zondervan: „Dat voegt niks toe." De SGB zet in op de her opening van het spoor tussen Hoe dekenskerke en Oudelande. Zon- deivan mikt op 2010. Morgen in de PZC: bijlage nieu we Sloelijn. GOES - Goes krijgt er weer een der- tigkilometerzone bij. Het college van burgemeester en wethouders wil een deel van de Louise de Co lignylaan autoluw inrichten. Het gaat om het stuk vanaf de krui sing Beatrixlaan/Colignylaan/ 's-Heer Elsdorpweg tot aan het kruispunt Parkweg/Nassaulaan. Het college wil de vaart van het au toverkeer eruit halen met het oog op het (gereedgekomen) woning bouwproject Hof van Oranje. Dat nieuwe wijkje met acht pa tiowoningen, negen geschakelde woningen en 27 appartementen mondt uit op de Louise de Colig nylaan. De ontsluiting wordt veili ger, zeker voor fietsers, als er op de geasfalteerde Colignylaan verkeers remmers verschijnen. Op het overi ge deel van de laan, het deel vanaf de Nassaulaan tot aan de rotonde bij de Noordhoek, blijft de maxi mumsnelheid vijftig kilometer per uur. Mogelijk komen er duidelijke stroken voor fietsers. Het college studeert nog op een herinrichting van de kruising Beatrixlaan/Colignylaan/ 's-Heer Elsdorpweg. Wellicht is een kleine rotonde mogelijk, maar dat hangt af van de kosten. Het tijdstip waar op de dertigkilometerzone wordt ingericht, hangt af van de uitkom sten van dit onderzoek. Technisch uitzend-/detacheringsbureau zoekt kandidaten in de: elektrotechniek installatietechniek metaaltechniek bouwtechniek midden-/hogerkader Nu ook in Goes: administratief, productie, financieel, ICT, horeca, techniek Filiaal VlissingenT (0118)4401 99 Filiaal Goes (algemeen) T (0113) 25 25 20 Filiaal Bergen op Zoom T (0164) 23 0612 info@artec-interim.nl www.artec.interim.nl Aquariumhandel Brouwers b.v. Boulevard 131, 4701 ES Roosendaal T +31 (0)165 - 536216 F +31 (0)165 - 546684 E info@aquariumbrouwers.nl I www.aquariumbrouwers.nl door Rob Paardekam SINT-ANNALAND - De Oudelandse dijk tussen Sint-Annaland en Sta- venisse wordt een zestig kilometer weg. Dat heeft het Waterschap Zeeuwse Eilanden besloten. Waar schijnlijk is het over een paar we ken al zover. „Het is een kwestie van wat borden plaatsen", zegt woordvoerster Daniëlle Steijn. De discussie over de veiligheid van de weg laaide op toen er onlangs een dodelijk ongeluk plaatsvond. De Thoolse wethouder Eric Goos- sen ging meteen naar Middelburg om bij het schap maatregelen te bepleiten. Dat lijkt de zaak te heb ben bespoedigd. Het waterschap heeft besloten de maximum snel heid te verlagen van tachtig naar zestig kilometer per uur. Boven dien komt aan de dijk regelmatig een zogeheten snelheidsdisplay te staan, waarop bestuurders kunnen zien hoe hard ze rijden. „Daarmee hopen we het gedrag te beïnvloe den", zegt Steijn. Het display, dat door heel het gebied reist, komt in december wellicht voor het eerst op de Oudelandsedijk te staan. Aan de weg zelf wordt niets veran derd. Volgens het waterschap is na melijk niet zozeer de staat van de weg, maar vooral de snelheid het probleem. „Uit metingen blijkt dat er heel hard wordt gereden." Tip? redactie@pzc.nl Nee, grapjes over spelfouten zijn over het algemeen niet leuk. En ja, ook in deze krant staat wel eens een 'fautje'. Maar deze kleine advertentie in een huis-aan-huisblad op Schou- wen-Duiveland willen wij de le zer niet onthouden. Er staat een pony te koop. Negentien jaar oud en 'alleen licht te bereiden'. Kort aanbraden dus, maar ge zien de leeftijd is het wellicht raadzaam veel uien toe te voe gen en ten minste vier uur te la ten sudderen. De vraagprijs is 500 euro, inclu sief zadel. In dat geval gelieve de braadtijd nog met enkele uren te verlengen. De stijgbeugels vallen er dan vanzelf af. De oude Sloelijn kronkelt eenzaam en verlaten door de polder tussen Heinkenszand en 's-Heer Arendskerke. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 77