Overlast vrachtverkeer aangepakt
Actie tegen kilometerheffing
Haven bij
sluis lijkt
onhaalbaar
Sleepboten schieten
duwcombinatie te hulp
ZEEUWS-VLAANDEREN
39
25
31
Reynaertcollege opent audiovisuele ruimte
Feyenoord plaatst zich
voor groepsfase
van Uefa Cup
Vrijdag 3 oktober 2008
Verburg vraagt teken
van vertrouwen bij
mosselvergunningen
Tip? redtern@pzc.nl
Grensgemeenten willen
vrachtverkeer flitsen en
geleiden met sluis.
door Wout Bareman
SAS VAN CENT - Verkeersdeskundi-
gen van Zelzate en Terneuzen on
derzoeken de mogelijkheid om de
finitief af te rekenen met de over
last van doorgaand vrachtverkeer.
Maatregelen als een verkeerssluis
in combinatie met flitsapparatuur
moeten voortaan voorkomen dat
vrachtwagens gebruikmaken van
de sluiproutes dwars door het cen
trum van Zelzate en Sas. Bestem
mingsverkeer wordt ongemoeid ge
laten, maar doorgaand vrachtver
keer kan straks enkel nog gebruik
maken van de doorgaande routes
via de tunnel onder het Kanaal
Gent-Terneuzen bij Zelzate, de
brug bij Sas van Gent, de Tractaat-
weg en de R4 bij Zelzate. Met die
nieuwe maatregelen wordt mo
menteel geëxperimenteerd op de
westelijke kanaaloever tussen Zel
zate en het dorp Rieme (Kluizen
dok). Verkeerswethouder Co van
Schaik van Terneuzen pleegde eer
der deze week overleg met de colle
gabestuurders in Zelzate over de
aanpak. Daarover werden sluiten
de afspraken gemaakt.
Slaagt de proef bij Rieme, dan wor
den dezelfde maatregelen getrof
fen op het weggedeelte tussen de
brug in Zelzate en de grens bij Sas
van Gent. Dan moet wel een oplos
sing worden gevonden voor de
vrachtwagens van buiten de Euro-
Terneuzen en Zelzate onderzoe
ken de mogelijkheid om het
vrachtverkeer definitief te weren
uit het centrum van Zelzate en
Sas van Gent.
pese Unie, die nog steeds aan de
grens bij Zelzate moeten inklaren.
Van Schaik: „Ik heb begrepen dat
wordt bekeken of daarvoor een al
ternatief kan worden gevonden.
Dat aantal is overigens beperkt,
dus zo'n groot probleem hoeft dat
niet te zijn."
De gemeente Terneuzen probeert
het uitgaande vrachtverkeer via
borden uit Sas (Westkade) te we
ren en om te leiden via de brug
naar de Tractaatweg en de aanslui
tende R4 over de grens. De Kanaal
zonegemeenten wachten overi
gens al geruime tijd met smart op
een reactie van Vlaams minister
Hilde Crevits (openbare werken)
op de brandbrief die eerder dit
jaar werd verstuurd over de ver
keerssituatie in de grensstreek. Bur
gemeester Freddy De Vilder van
Zelzate bereikte vorig jaar al een
principe-akkoord met de Vlaamse
gemeenschap over de overdracht
van een deel van de R4, een ge-
westweg, tussen de grote verkeers
wisselaar in Zelzate-west (aanslui
ting op de Expresweg) en de brug
bij Zelzate. Zodra die overdracht
een feit is, wordt ook op die route
het vrachtverkeer geweerd.
Overslagkade kost te
veel en belast het
milieu overmatig.
door Conny van Gremberghe
TERNEUZEN - De aanleg van een
nieuwe insteekhaven bij het slui-
zencomplex van Terneuzen is zo
goed als zeker van de baan. Het
project is veel te duur en zou het
milieu in en rond het havengebied
overmatig belasten.
Een en ander blijkt uit de laatste
onderzoeksrapporten die vorige
week werden voorgelegd aan de bi
laterale overleggroep, die zich be
zighoudt met studies naar een
nieuwe nautische toegang van het
kanaal van Gent naar Terneuzen.
Bestuurders van de gemeente Ter
neuzen hadden het insteekhaven-
plan in het overleg gebracht als
een mogelijke oplossing voor de
transportproblemen in de Kanaal
zone in de nabije toekomst. Eerder
had de Terneuzense oud-hoogle
raar Rein Scheele al eens een soort
gelijk plan gelanceerd.
Een insteekhaven met overslagfaci
liteit brengt echter meer scheep-
geleiding van docenten het beeld- en geluidmate
riaal bewerken met de modernste apparatuur.
Op de foto: leraar Ronny Verhelst (links) geeft
scholieren uitleg in de audiovisuele ruimte.
foto Camile Schelstraete
vaartverkeer, weg- en mogelijk
spoorverkeer met zich mee, wat
weer zorgt voor geluids- en stof-
overlast. Bij Terneuzen ontbreekt
echter milieuruimte.
HULST - Op het Reynaertcollege in Hulst is giste
ren op de locatie Zoutestraat een audiovisuele
ruimte geopend. Hiermee loopt het Reynaertcol
lege naar eigen zeggen voorop ten opzichte van
de meeste middelbare scholen in Nederland. De
audiovisuele ruimte voorziet in een behoefte in
het huidige digitale tijdperk. Steeds meer leerlin
gen gebruiken foto- en filmmateriaal in hun digi
tale presentaties.
In de nieuwe ruimte kunnen leerlingen onder be-
Burgemeester Mulder
vindt heffing ramp voor
Zeeuws-Vlaanderen.
door Conny van Gremberghe
HULST - Burgemeester Jan Frans
1 Mulder van Hulst wil het platform
van de tien grootste plattelandsge
meenten, de P10, gebruiken voor
m campagne tegen de voorgeno-
?n invoering van de kilometer-
ffing. Het kabinet wil met in-
ng van 2011 beginnen met het in-
- n van heffing per gereden kilo
meter voor het vrachtverkeer. Na
2012 komt ook het personenver
keer aan de beurt. Volgens Mulder
is zo'n heffing voor Zeeuws-Vlaan
deren 'een ramp'. „Mensen uit de
ze regio moeten voor hun mobili
teit al extra in de beurs tasten. Wil
je de streek uit, dan ben je aange
wezen op toltunnels, die extra las
ten met zich meebrengen. Moet je
reizen binnen de regio, dan ben je
veelal aangewezen op de eigen au
to, omdat het openbaar vervoer
niet toereikend is. Dit heeft zijn
weerslag op het autobezit. Veel ge
zinnen hebben nu al twee auto's
nodig. Als straks mensen hier moe
ten betalen per kilometer, dan
wordt voor hen autorijden schier
onbetaalbaar", stelt Mulder. Vol
gens de Hulster burgemeester is de
kilometerheffing wellicht voor de
Randstad een manier om de ver
keersstromen terug te brengen,
maar in landelijke gebieden zullen
de effecten van zo'n heffing alleen
maar negatief zijn. „We moeten al
les in het werk stellen om het kabi
net zover te krijgen dat de invoe
ring niet doorgaat."
TERNEUZEN - Sleepboten van de
sleep- en bergingsbedrijven Mul
traship en Union zijn woensdag
avond laat de duwboot Thibo uit
Wijnegem te hulp gekomen. De
duwboot was met twee met ce
ment geladen bakken op weg van
Terneuzen naar Hansweert.
In de Put van Terneuzen ging het
mis. De duwbak Mare sloeg los op
het moment dat de koppeldraad
brak. De toegesnelde sleepboten
Multratug 9 van Multraship en
Gent van de Union maakten vast
en sleepten de bak naar de oostbui
tenhaven, waar hij op het rem-
mingwerk werd afgemeerd. De
sleepboot Multratug 6 begeleidde
de Thibo en de duwbak Leo ook
naar de haven van Terneuzen. Er
werden pompen aan boord van de
Leo gezet omdat de voorpiek wa
ter maakte. De combinatie schutte
's nachts op, waarna medewerkers
van scheepswerf De Schroef uit
Sluiskil het lek dichtten.
i. 3tïï