Overlast vrachtverkeer aangepakt Actie tegen kilometerheffing Haven bij sluis lijkt onhaalbaar Sleepboten schieten duwcombinatie te hulp ZEEUWS-VLAANDEREN 39 25 31 Reynaertcollege opent audiovisuele ruimte Feyenoord plaatst zich voor groepsfase van Uefa Cup Vrijdag 3 oktober 2008 Verburg vraagt teken van vertrouwen bij mosselvergunningen Tip? redtern@pzc.nl Grensgemeenten willen vrachtverkeer flitsen en geleiden met sluis. door Wout Bareman SAS VAN CENT - Verkeersdeskundi- gen van Zelzate en Terneuzen on derzoeken de mogelijkheid om de finitief af te rekenen met de over last van doorgaand vrachtverkeer. Maatregelen als een verkeerssluis in combinatie met flitsapparatuur moeten voortaan voorkomen dat vrachtwagens gebruikmaken van de sluiproutes dwars door het cen trum van Zelzate en Sas. Bestem mingsverkeer wordt ongemoeid ge laten, maar doorgaand vrachtver keer kan straks enkel nog gebruik maken van de doorgaande routes via de tunnel onder het Kanaal Gent-Terneuzen bij Zelzate, de brug bij Sas van Gent, de Tractaat- weg en de R4 bij Zelzate. Met die nieuwe maatregelen wordt mo menteel geëxperimenteerd op de westelijke kanaaloever tussen Zel zate en het dorp Rieme (Kluizen dok). Verkeerswethouder Co van Schaik van Terneuzen pleegde eer der deze week overleg met de colle gabestuurders in Zelzate over de aanpak. Daarover werden sluiten de afspraken gemaakt. Slaagt de proef bij Rieme, dan wor den dezelfde maatregelen getrof fen op het weggedeelte tussen de brug in Zelzate en de grens bij Sas van Gent. Dan moet wel een oplos sing worden gevonden voor de vrachtwagens van buiten de Euro- Terneuzen en Zelzate onderzoe ken de mogelijkheid om het vrachtverkeer definitief te weren uit het centrum van Zelzate en Sas van Gent. pese Unie, die nog steeds aan de grens bij Zelzate moeten inklaren. Van Schaik: „Ik heb begrepen dat wordt bekeken of daarvoor een al ternatief kan worden gevonden. Dat aantal is overigens beperkt, dus zo'n groot probleem hoeft dat niet te zijn." De gemeente Terneuzen probeert het uitgaande vrachtverkeer via borden uit Sas (Westkade) te we ren en om te leiden via de brug naar de Tractaatweg en de aanslui tende R4 over de grens. De Kanaal zonegemeenten wachten overi gens al geruime tijd met smart op een reactie van Vlaams minister Hilde Crevits (openbare werken) op de brandbrief die eerder dit jaar werd verstuurd over de ver keerssituatie in de grensstreek. Bur gemeester Freddy De Vilder van Zelzate bereikte vorig jaar al een principe-akkoord met de Vlaamse gemeenschap over de overdracht van een deel van de R4, een ge- westweg, tussen de grote verkeers wisselaar in Zelzate-west (aanslui ting op de Expresweg) en de brug bij Zelzate. Zodra die overdracht een feit is, wordt ook op die route het vrachtverkeer geweerd. Overslagkade kost te veel en belast het milieu overmatig. door Conny van Gremberghe TERNEUZEN - De aanleg van een nieuwe insteekhaven bij het slui- zencomplex van Terneuzen is zo goed als zeker van de baan. Het project is veel te duur en zou het milieu in en rond het havengebied overmatig belasten. Een en ander blijkt uit de laatste onderzoeksrapporten die vorige week werden voorgelegd aan de bi laterale overleggroep, die zich be zighoudt met studies naar een nieuwe nautische toegang van het kanaal van Gent naar Terneuzen. Bestuurders van de gemeente Ter neuzen hadden het insteekhaven- plan in het overleg gebracht als een mogelijke oplossing voor de transportproblemen in de Kanaal zone in de nabije toekomst. Eerder had de Terneuzense oud-hoogle raar Rein Scheele al eens een soort gelijk plan gelanceerd. Een insteekhaven met overslagfaci liteit brengt echter meer scheep- geleiding van docenten het beeld- en geluidmate riaal bewerken met de modernste apparatuur. Op de foto: leraar Ronny Verhelst (links) geeft scholieren uitleg in de audiovisuele ruimte. foto Camile Schelstraete vaartverkeer, weg- en mogelijk spoorverkeer met zich mee, wat weer zorgt voor geluids- en stof- overlast. Bij Terneuzen ontbreekt echter milieuruimte. HULST - Op het Reynaertcollege in Hulst is giste ren op de locatie Zoutestraat een audiovisuele ruimte geopend. Hiermee loopt het Reynaertcol lege naar eigen zeggen voorop ten opzichte van de meeste middelbare scholen in Nederland. De audiovisuele ruimte voorziet in een behoefte in het huidige digitale tijdperk. Steeds meer leerlin gen gebruiken foto- en filmmateriaal in hun digi tale presentaties. In de nieuwe ruimte kunnen leerlingen onder be- Burgemeester Mulder vindt heffing ramp voor Zeeuws-Vlaanderen. door Conny van Gremberghe HULST - Burgemeester Jan Frans 1 Mulder van Hulst wil het platform van de tien grootste plattelandsge meenten, de P10, gebruiken voor m campagne tegen de voorgeno- ?n invoering van de kilometer- ffing. Het kabinet wil met in- ng van 2011 beginnen met het in- - n van heffing per gereden kilo meter voor het vrachtverkeer. Na 2012 komt ook het personenver keer aan de beurt. Volgens Mulder is zo'n heffing voor Zeeuws-Vlaan deren 'een ramp'. „Mensen uit de ze regio moeten voor hun mobili teit al extra in de beurs tasten. Wil je de streek uit, dan ben je aange wezen op toltunnels, die extra las ten met zich meebrengen. Moet je reizen binnen de regio, dan ben je veelal aangewezen op de eigen au to, omdat het openbaar vervoer niet toereikend is. Dit heeft zijn weerslag op het autobezit. Veel ge zinnen hebben nu al twee auto's nodig. Als straks mensen hier moe ten betalen per kilometer, dan wordt voor hen autorijden schier onbetaalbaar", stelt Mulder. Vol gens de Hulster burgemeester is de kilometerheffing wellicht voor de Randstad een manier om de ver keersstromen terug te brengen, maar in landelijke gebieden zullen de effecten van zo'n heffing alleen maar negatief zijn. „We moeten al les in het werk stellen om het kabi net zover te krijgen dat de invoe ring niet doorgaat." TERNEUZEN - Sleepboten van de sleep- en bergingsbedrijven Mul traship en Union zijn woensdag avond laat de duwboot Thibo uit Wijnegem te hulp gekomen. De duwboot was met twee met ce ment geladen bakken op weg van Terneuzen naar Hansweert. In de Put van Terneuzen ging het mis. De duwbak Mare sloeg los op het moment dat de koppeldraad brak. De toegesnelde sleepboten Multratug 9 van Multraship en Gent van de Union maakten vast en sleepten de bak naar de oostbui tenhaven, waar hij op het rem- mingwerk werd afgemeerd. De sleepboot Multratug 6 begeleidde de Thibo en de duwbak Leo ook naar de haven van Terneuzen. Er werden pompen aan boord van de Leo gezet omdat de voorpiek wa ter maakte. De combinatie schutte 's nachts op, waarna medewerkers van scheepswerf De Schroef uit Sluiskil het lek dichtten. i. 3tïï

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 53