Nooit meer een uitverkc Meer animo Chemiedag 'De aanpak Watermerk zoekt steun H 1 f t) VIER VRAGEN OVER f'x li I» 3 6 Vrijdag 3 oktober 2008 PZC Zeeland kan profiteren van de alsmaar uit dijende metropool en stijgende zeespiegel. Het onderzoeksrapport Watermerk geeft een eerste aanzet voor ambitieuze plannen. Naam: prof. dr. ir. Jan Rotmans Leeftijd: 47 Woonplaats: Rotterdam Functie: wetenschappelijk directeur onderzoeks groep Drift aan de Erasmus Universiteit door Marcel Modde Dorpen op het water, wegen die deels ondergronds gaan, het klinkt allemaal nogal abstract. Zijn er elders in het land al vergelijkbare projecten uit een transitie-agenda geconcretiseerd? „Jazeker. In Rotterdam bijvoorbeeld worden plannen gemaakt voor her ontwikkeling van het oude havengebied. Daar hebben ze ingezien dat een ingrijpende transitie noodzakelijk is om een belangrijke meerwaar de te creëren. Dat krijgt vorm in de bouw van een waterstad, 5000 tot 20.000 drijvende woningen. Je bent op die manier ook veel flexibeler in je mogelijkheden. Wil bijvoorbeeld de plaatselijke Albert Heijn verhui zen naar een andere plek, dan pak je de boel eenvoudig op en versleep je het gebouw naar de nieuwe locatie. Geen gedoe meer met sloop en straten die daarvoor moeten worden afgesloten." Maar in Zeeland is nog ruimte zat. Waarom zou je dan ook op water gaan bouwen. Of is dat om op land extra ruimte te scheppen? „Dat zou een belangrijk argument kunnen zijn. Wijken die aan een op knapbeurt toe zijn, zou je volgens dat concept volledig kunnen transfor meren. Daarmee wordt gelijk ook voldaan aan de groeiende behoefte aan extra waterberging." Welk thema uit de Zeeuwse transitieagenda maakt volgens u kans om bin nen nu en tien jaar te worden gerealiseerd? „Dan denk ik toch in eerste instantie aan de landbouw en de productie van biobrandstoffen voor de chemische industrie. Maar dan wel de twee de generatie biobrandstoffen. Dat betekent dat elke gram die niet wordt benut door menselijke consumptie, als grondstofdeel voor fabrieken wordt verwerkt." Zeeland kan daarin vooruitstrevend zijn? „Sterker nog. Koploper. Hier is alles al bij elkaar." door Marcel Modde MIDDELBURG - Wanneer de plan nen interessant genoeg zijn, ko men de investeerders volgens Da vid Moolenburgh vanzelf De voorlichter van Zeeland Seaports is één van de 'friskijkers en dwarsdenkers' achter het rap port Watermerk dat gisteren in Middelburg werd gepresenteerd. Hij deed een oproep tot de oprich ting van een Zeeuws Investerings Netwerk, om de miljarden euro's Bij Fashion Gallery in Middelburg wisselt de collectie snel. Daarmee proberen de eigenaren van de winkel beter in te spelen op de vraag van klanten. door Nadia Berkelder Is het een warme winter, dan koopt Margot den Toonder even geen dikke truien in. Zo dra de temperatuur omslaat, hangen die truien heel snel in de winkel. „We hebben geen voor raad, we kopen van alles maar twee exemplaren. Ik kan ook nooit zeggen dat alles er is, als je volgende week binnenkomt, han gen er weer nieuwe spullen." Voor haar winkels Fashion Gallery in Middelburg en Ladylike in Goes, die ze samen met haar part ner John Riemens runt, doet ze haar inkopen in Gent en Parijs. Di rect erna hangen de kleren in de winkel. „We kiezen voor merken die hier onbekend zijn, maar groot zijn in Frankrijk en Italië." Door haar in- koopbeleid kan ze zich onderschei den van de grote modeketens. Ze verkoopt andere kleren dan ande ren en ze kan sneller wisselen in het aanbod. Twee keer per jaar inkopen, de winkel in één keer helemaal vol hangen met de nieuwe seizoenscol lectie en steevast aan het eind van het seizoen uitverkoop: het is ouderwets, vindt Margot. „Dat werkt niet meer, daar zijn de grote ketens inmiddels ook al achter. Mijn ideaal is om nooit meer uit verkoop te hebben. Dat probeer ik te bereiken door kleding in te ko pen die je op het moment dat je het koopt kunt dragen." Margot en John kopen in wat ze zelf zouden dragen. „Het is hier één grote kledingkast", zegt John. Margot. „Ik doe gewoon wat ik zelf prettig vind, ik koop geen spul- 'Ik dacht dat niemand ooit Skinnyjeans zou dragen, nu is dat heel normaal' len in die ik zelf niet zou dragen." Of iets dat ze zelf niet zou kopen: ze letten op prijzen. Spijkerbroe ken van 200 euro komen er niet in. „Onze duurste jurkjes kosten 160 euro, dat is voor ons écht duur." John: „Maar als je een duur der jurkje koopt, dan pak je daar een vestje op van 30 euro, die ver kopen we ook." Deze zomer is hun winkel in Middelburg zo op het oog vervijfvoudigd in vloeroppervlakte. Is dat het begin van meer uitbreidingen en nieuwe vestigingen? „Nee", zegt Margot. „Dit kwam op ons pad, het was to- kostende ambities voor de toe komst waar te maken. Dat de pro vincie ook bereid is financieel z'n nek uit te steken, lijkt vooralsnog niet waarschijnlijk. Het college deelt weliswaar de ambitie, aldus gedeputeerde Marten Wiersma, maar hij twijfelt of de burgers wel zo ver willen meegaan. Een drogreden, vindt Jan Rotmans van de Erasmus Universiteit. Hij wijst op de denkers achter het rap port: „Dit zijn juist de burgers!" ?-V 4 -V V Fashion Gallery in de Langeviele in Middelburg. foto Lex de Meester taal onverwacht. Zo'n kans krijg je nooit meer, zeker niet hier in de straat." John: „Het was eigenlijk al goed, maar toen gingen we Goes er nog bij doen." Margot: „We ver kopen daar nu de goedkopere kle ding, eerst hing alles dubbel in de twee winkels, nu heb ik beter over zicht." Margot den Toonder droomde als klein meisje al van een eigen win kel. „Mijn moeder had ook een winkel, in Vlissingen. Toen ik twaalf was wilde ik naar een school waar ik mijn middenstands diploma kon halen. Ik heb ook al tijd in winkels gewerkt." In 2001 opende ze haar eerste zaak in Middelburg, die toen nog Ladyli ke heette, Goes volgde en nu is de Middelburgse zaak fors uitgebreid. De buurman, meubelwinkel Die- zijn, had de ruimte niet meer no- dig. Klanten kunnen nu van de meubels doorsteken naar de kle ding, en andersom. Margot en Jo hn verkopen nu ook kleding voor mannen en kinderen en zelfs voor kleine hondjes. „Ik dacht: daar ver kopen we niets van, maar dat ge beurt wel." Hun manier van werken zorgt er voor dat ze altijd flexibel kunnen zijn. „Mode is grillig", zegt Margot. „Ik dacht dat niemand ooit Skinny jeans, strakke broeken, zou dra gen, nu is dat heel normaal. Het zelfde zie je nu weer met de broe ken met wijde pijpen. Daar willen ze nog niet aan. Mensen moeten daar eerst even aan wennen." Vroeger was het duidelijk. 1\vee keer per jaar hingen er nieuwe kleren in de win kels. In het najaar kocht je een winterjas en laarzen, in het voor jaar sandalen of een bikini. Die tij den zijn veranderd. Winkelketens kunnen door moderne technieken steeds beter bijhouden wat klan ten kopen. En daar spelen ze ver volgens op in. „Succesvolle ketens als H&M, Zara en Bestseller, waar Vero Moda en ,o> Chemische bedrijven openen hun deuren voor het publiek. door Nadia Berkelder GOES - Dit jaar doen meer Zeeuw se bedrijven mee aan de Dag van de Chemie. Twee jaar geleden kon den bezoekers alleen terecht bij Ar- kema in Vlissingen-Oost en bij Dow in Terneuzen. Dit jaar zijn ze ook welkom bij Eastman en Va- rian in Middelburg en bij Therm- phos in Vlissingen-Oost. De Dag van de Chemie is een ini tiatief van chemische bedrijven en instellingen. Ze willen het publiek kennis laten maken met chemie. Voor één keer mogen bezoekers - onder begeleiding - over het ter rein wandelen; er zijn demonstra ties, presentaties en mensen kun nen zelf proefjes doen. 'Chemie is overal', is deze keer het thema. Bij Thermphos - producent van fosfor en fosfaten - krijgen men sen uitleg over het productiepro ces en een rondleiding. Bezoekers moeten zich kunnen legitimeren. Kinderen tot twaalf jaar mógen niet mee, kinderen tussen de twaalf en zestien mogen alleen on der begeleiding naar binnen. Aan melden is noodzakelijk via e-mail: dagvandechemie@thermphos.com Bij Arkema waar glascoatings en kunststoffen worden gemaakt, zijn er speciale activiteiten voor jonge ren. Er is een pretlab en een crèche. Alleen voor de rondleidin gen over het terrein moet je ouder zijn dan twaalf Ook hier is aan melden noodzakelijk via e-mail: marjolein.eversdijk@arkema.com. Dow, producent van kunststoffen en chemicaliën, heeft een looprou te over het terrein. Er is een mu- Tijdens de dag van de chemie die op 18 oktober wordt gehou den zijn dit jaar in Zeeland vijf chemische bedrijven geopend voor het publiek. ziektent en er zijn bustours met 'uitstapmomenten'. Registreren moet, via de website www.open- dagdow.nl. Bezoekers van kunstharsfabriek Eastman moeten uithoudingsver mogen hebben: zij krijgen een rondleiding van twee uur over het fabrieksterrein. Kinderen tot twaalf jaar worden niet toegelaten, kinderen tussen de twaalf en zes tien zijn alleen welkom onder be geleiding van een volwassene. Aan melden kan via e-mail: opendag@eastman.com. Varian noemt zich Center for Excel lence for Gaschromatographyze maken er laboratoriuminstrumen ten waarmee mengsels kunnen worden geanalyseerd. Bezoekers krijgen een rondleiding en infor matie over de producten die het bedrijf maakt. De dag van de Chemie is op 18 okto ber. Elk bedrijf hanteert andere ope ningstijden. Meer informatie op: www.dagvandechemie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 38