Sandero is voor verstandige mensen
e£S3
Suzuki Alto weer een succesnummer?
Ze zijn er weer!
PZC Vrijdag 3 oktober 2008 1 7
Veel verkopen in
West-Europa was niet het
eerste doel van Renaults
Roemeense dochter Dacia.
Maar die rijke markt lokt
toch wel. Vandaar de
Sandero.
door Robbert Keegel
Met de spotgoedkope
Logan, waarvan de
prijs inmiddels al tot
8.495 euro was geste
gen, boekte Dacia op onze markt
geen grote successen - hoewel wij
Nederlanders toch als prijskopers
gelden. Maar moederbedrijf
Renault deed niet vreselijk zijn
best om de spotgoedkope Dacia's
hier aan de man te brengen, want
veel verdienen deden ze er natuur
lijk niet aan.
Intussen bleef de West-Europese
markt toch lonken, maar daar
moét je in de kleinere segmenten
absoluut een hatchback kunnen le
veren. En in de wetenschap dat
die elders ook wel te slijten valt,
werd er op basis van de Logan
zo'n auto met grote achterklep ge
bouwd. Sandero is de naam en die
slaat bij ons onmiddellijk beter
aan dan de Logan.
Niet dat de Logan afzichtelijk was,
nee, een vriendelijke sedan met
wat archaïsche trekjes, maar de
Sandero ziet er veel vlotter en mo
derner uit. Ook van binnen is ie
wat opgefleurd, want in de Logan
overheerste het bewustzijn dat het
allemaal vooral makkelijk schoon
te maken moest zijn, met het oog
op te vervoeren vee en zo. Het in
terieurdesign en de gebruikte mate-
De Saridero komt een stuk vlotter en moderner over dan oermodel Dacia Logan. foto Robbert Keegel
rialen staan op een zeer aanvaard
baar niveau, het instrumentarium
is duidelijk, het meubilair gewoon
goed en in de iets duurdere versies
ook ruim verstelbaar. Op een wiel
basis van 2,59 meter is een bagage
ruimte geschapen van 310 tot 1200
liter. Over praktisch gesproken,
dus. Technisch wordt er nog
steeds zwaar geleund op delen
Renault. Stuurinrichting en wie
lophanging stammen van Clio en
Mégane, de motoren kcftnen zó uit
het Renault-rek. Bij de Sandero
kan worden gekozen uit benzine
motoren van 1,4 of 1,6 liter en 75
of 90 pk. De kleinste haalt een ma
gere, de grotere een dikke voldoen
de. Nu is de 1,4-1 er vanaf nog
steeds die 8.495 euro van de Lo
gan, terwijl de i,6-l 10.330 euro op
z'n vriendelijkste prijskaartje heeft
staan, maar die is er dan ook pas
vanaf niveau Ambiance, dat bij de
1,4 een prijsverschil van 1.100 euro
uitmaakt. Voor dat bedrag krijg je
vooral stuurbekrachtiging.
Ambiance omvat verder centrale
vergrendeling, leukere bekleding
en wielen en nog wat andere niet
zo belangrijke snuisterijen. Wie in
beide gevallen nog wat breder wil
uitpakken, komt voor duizend eu
ro bij topper Lauréate terecht en
dan komen er zij-airbags voorin,
elektrische buitenspiegels (we be
doelen dan: elektrisch bedien- en
verwarmbaar), mistlampen, elek
trische zijruiten voorin en af
standsbediening voor de centrale
vergrendeling en hoogteverstelling
voor de bestuurdersstoel.
Nog altijd een spotprijs voor een
aardige moderne auto, die rijdt als
een echte Renault. Kortom: een au
to voor verstandige mensen.
Elektrocar van eigen bodem op Parijse salon
Op de Mondial de l'Auto-
mobile, de Parijse autosa
lon die van 4 tot en met
19 oktober aanstaande wordt ge
houden, zowaar ook een Neder
landse primeur.
Dat is de QJJ1CC! DiVa van de jon
ge firma DuraCar, een uit kunst
stof opgetrokken kleine bestelauto
met elektrische aandrijving.
Lithium-ion, of speciale lichtge
wicht accu's zorgen voor de
stroomopslag, genoeg voor een ac
tieradius van 150 km, waar een ge
middelde stadsbestelauto dagelijks
maar vijftig aflegt.
De productie moet volgend jaar al
beginnen.
De Nederlandse DuraCar QUICC!, een uit kunststof opgetrokken elektri
sche auto, maakt zijn debuut op de Parijse autosalon. foto CPD
door Peter Lodewijks
Een kleine schok was het
voor veel budgetrijders, toen
in 2005 de goede oude Su
zuki Alto van het toneel verdween
en er niets voor in de plaats
kwam. Het was immers al een
kwart eeuw de goedkoopste, sober
ste en zuinigste auto van Neder
land. Dat hij er niet heel spannend
uitzag, nam men graag op de koop
toe. Naar het schijnt hebben mo
derne milieu- en veiligheidseisen
de Alto de das omgedaan.
Het wagentje was in Nederland al
tijd het succesnummer van Suzuki
met een jaarlijkse verkoop van
4.000 tot 5.000 auto's. In het be
gin gingen er nog weieens rond de
ro.ooo Alto's over de toonbank.
Gelukkig voor Suzuki kon de fir
ma het wegvallen van de verkoop
hit opvangen met de Swift en wat
later de Splash, zodat de verkopen
op peil bleven.
En nu komt er dan toch een nieu
we Alto. Na drie jaar laten de Ja
panners begin oktober op de auto
show van Parijs de opvolger zien.
Het wagentje is aan de buitenkant
enorm opgeknapt en zal ongetwij
feld beter rijden, luxer en veiliger
zijn. Maar wordt hij net zo zuinig
en net zo goedkoop als de oude Al
to? Kortom, wordt het weer zo'n
voordelig succesnummer?
Speciaal voor de nieuwe Alto werd
een 1.0 liter benzinemotor van alu
minium ontwikkeld en de firma
De Suzuki Alto.
belooft dat deze krachtbron zeer
zuinig en milieuvriendelijk is. De
Alto moet licht van gewicht zijn,
ruim en zelfs enigszins sportief
De conceptwagen waaruit de nieu
we Alto is voortgekomen, ge
naamd A-Star, werd voor het eerst
getoond op de auto-expo van New
Delhi. Dat was niet voor niets,
want de Indiase (groei)markt is in
middels voor Suzuki belangrijker
geworden dan de eigen Japanse
markt.
Het merk bouwt de kleine vijf-
deurs hatchback dan ook in India
en heeft 1,2 miljard euro gestoken
in het productiecentrum dat tot
2005 de oude Alto maakte. De fa
briek wordt verregaand gemoder-
foto CPD
niseerd en Suzuki verwacht dat er
straks per jaar bijna een miljoen
auto's kunnen worden gemaakt.
Dat is nodig om wereldwijd aan
de verwachte vraag te kunnen vol
doen.
Ook de ontwikkelingsafdelingen
worden flink uitgebreid.
Het frisse, moderne wagentje zal
in maart volgend jaar bij de Neder
landse dealers staan. En in navol
ging van wat bijvoorbeeld Toyota
doet met Peugeot en Citroen (de
gezamenlijke productie van
Aygo/Ci/107), gaat Suzuki een
eigen versie bouwen voor de grote
landgenoot Nissan. Die licht afwij
kende variant komt dan onder de
Micra in het modellengamma.
Ook het interieur is leuker dan dat van de Logan.
Jong Aantrekkelijk
nu bij Auto Poppe.
1 AUTO POPPE ....wie anders?
www.oulopoppe nl
Uw voordeel kan oplopen
tot maar liefst iiyWWll
Vlissingen Temeuzen ||gs.
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 W