Sandero is voor verstandige mensen e£S3 Suzuki Alto weer een succesnummer? Ze zijn er weer! PZC Vrijdag 3 oktober 2008 1 7 Veel verkopen in West-Europa was niet het eerste doel van Renaults Roemeense dochter Dacia. Maar die rijke markt lokt toch wel. Vandaar de Sandero. door Robbert Keegel Met de spotgoedkope Logan, waarvan de prijs inmiddels al tot 8.495 euro was geste gen, boekte Dacia op onze markt geen grote successen - hoewel wij Nederlanders toch als prijskopers gelden. Maar moederbedrijf Renault deed niet vreselijk zijn best om de spotgoedkope Dacia's hier aan de man te brengen, want veel verdienen deden ze er natuur lijk niet aan. Intussen bleef de West-Europese markt toch lonken, maar daar moét je in de kleinere segmenten absoluut een hatchback kunnen le veren. En in de wetenschap dat die elders ook wel te slijten valt, werd er op basis van de Logan zo'n auto met grote achterklep ge bouwd. Sandero is de naam en die slaat bij ons onmiddellijk beter aan dan de Logan. Niet dat de Logan afzichtelijk was, nee, een vriendelijke sedan met wat archaïsche trekjes, maar de Sandero ziet er veel vlotter en mo derner uit. Ook van binnen is ie wat opgefleurd, want in de Logan overheerste het bewustzijn dat het allemaal vooral makkelijk schoon te maken moest zijn, met het oog op te vervoeren vee en zo. Het in terieurdesign en de gebruikte mate- De Saridero komt een stuk vlotter en moderner over dan oermodel Dacia Logan. foto Robbert Keegel rialen staan op een zeer aanvaard baar niveau, het instrumentarium is duidelijk, het meubilair gewoon goed en in de iets duurdere versies ook ruim verstelbaar. Op een wiel basis van 2,59 meter is een bagage ruimte geschapen van 310 tot 1200 liter. Over praktisch gesproken, dus. Technisch wordt er nog steeds zwaar geleund op delen Renault. Stuurinrichting en wie lophanging stammen van Clio en Mégane, de motoren kcftnen zó uit het Renault-rek. Bij de Sandero kan worden gekozen uit benzine motoren van 1,4 of 1,6 liter en 75 of 90 pk. De kleinste haalt een ma gere, de grotere een dikke voldoen de. Nu is de 1,4-1 er vanaf nog steeds die 8.495 euro van de Lo gan, terwijl de i,6-l 10.330 euro op z'n vriendelijkste prijskaartje heeft staan, maar die is er dan ook pas vanaf niveau Ambiance, dat bij de 1,4 een prijsverschil van 1.100 euro uitmaakt. Voor dat bedrag krijg je vooral stuurbekrachtiging. Ambiance omvat verder centrale vergrendeling, leukere bekleding en wielen en nog wat andere niet zo belangrijke snuisterijen. Wie in beide gevallen nog wat breder wil uitpakken, komt voor duizend eu ro bij topper Lauréate terecht en dan komen er zij-airbags voorin, elektrische buitenspiegels (we be doelen dan: elektrisch bedien- en verwarmbaar), mistlampen, elek trische zijruiten voorin en af standsbediening voor de centrale vergrendeling en hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel. Nog altijd een spotprijs voor een aardige moderne auto, die rijdt als een echte Renault. Kortom: een au to voor verstandige mensen. Elektrocar van eigen bodem op Parijse salon Op de Mondial de l'Auto- mobile, de Parijse autosa lon die van 4 tot en met 19 oktober aanstaande wordt ge houden, zowaar ook een Neder landse primeur. Dat is de QJJ1CC! DiVa van de jon ge firma DuraCar, een uit kunst stof opgetrokken kleine bestelauto met elektrische aandrijving. Lithium-ion, of speciale lichtge wicht accu's zorgen voor de stroomopslag, genoeg voor een ac tieradius van 150 km, waar een ge middelde stadsbestelauto dagelijks maar vijftig aflegt. De productie moet volgend jaar al beginnen. De Nederlandse DuraCar QUICC!, een uit kunststof opgetrokken elektri sche auto, maakt zijn debuut op de Parijse autosalon. foto CPD door Peter Lodewijks Een kleine schok was het voor veel budgetrijders, toen in 2005 de goede oude Su zuki Alto van het toneel verdween en er niets voor in de plaats kwam. Het was immers al een kwart eeuw de goedkoopste, sober ste en zuinigste auto van Neder land. Dat hij er niet heel spannend uitzag, nam men graag op de koop toe. Naar het schijnt hebben mo derne milieu- en veiligheidseisen de Alto de das omgedaan. Het wagentje was in Nederland al tijd het succesnummer van Suzuki met een jaarlijkse verkoop van 4.000 tot 5.000 auto's. In het be gin gingen er nog weieens rond de ro.ooo Alto's over de toonbank. Gelukkig voor Suzuki kon de fir ma het wegvallen van de verkoop hit opvangen met de Swift en wat later de Splash, zodat de verkopen op peil bleven. En nu komt er dan toch een nieu we Alto. Na drie jaar laten de Ja panners begin oktober op de auto show van Parijs de opvolger zien. Het wagentje is aan de buitenkant enorm opgeknapt en zal ongetwij feld beter rijden, luxer en veiliger zijn. Maar wordt hij net zo zuinig en net zo goedkoop als de oude Al to? Kortom, wordt het weer zo'n voordelig succesnummer? Speciaal voor de nieuwe Alto werd een 1.0 liter benzinemotor van alu minium ontwikkeld en de firma De Suzuki Alto. belooft dat deze krachtbron zeer zuinig en milieuvriendelijk is. De Alto moet licht van gewicht zijn, ruim en zelfs enigszins sportief De conceptwagen waaruit de nieu we Alto is voortgekomen, ge naamd A-Star, werd voor het eerst getoond op de auto-expo van New Delhi. Dat was niet voor niets, want de Indiase (groei)markt is in middels voor Suzuki belangrijker geworden dan de eigen Japanse markt. Het merk bouwt de kleine vijf- deurs hatchback dan ook in India en heeft 1,2 miljard euro gestoken in het productiecentrum dat tot 2005 de oude Alto maakte. De fa briek wordt verregaand gemoder- foto CPD niseerd en Suzuki verwacht dat er straks per jaar bijna een miljoen auto's kunnen worden gemaakt. Dat is nodig om wereldwijd aan de verwachte vraag te kunnen vol doen. Ook de ontwikkelingsafdelingen worden flink uitgebreid. Het frisse, moderne wagentje zal in maart volgend jaar bij de Neder landse dealers staan. En in navol ging van wat bijvoorbeeld Toyota doet met Peugeot en Citroen (de gezamenlijke productie van Aygo/Ci/107), gaat Suzuki een eigen versie bouwen voor de grote landgenoot Nissan. Die licht afwij kende variant komt dan onder de Micra in het modellengamma. Ook het interieur is leuker dan dat van de Logan. Jong Aantrekkelijk nu bij Auto Poppe. 1 AUTO POPPE ....wie anders? www.oulopoppe nl Uw voordeel kan oplopen tot maar liefst iiyWWll Vlissingen Temeuzen ||gs. Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333 W

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17