Ninja is gedurfde stap Kawasaki Austin Healey is gemaakt voor rally rijden PZC Vrijdag 3 oktober 2008 15 Je bent 18 en wil na je brommer nu op een motor. Maar de wetgever zegt dat je tot je 21ste alleen op een lichte motor mag. Niet echt een droomoverstap. door Michiel Snik Kawasaki speelt met de Ninja 250R handig op dat gevoel in. Want deze nieuwe Kawa is wel dege lijk een echte motor, oogt volwas sen en ziet er snel en stoer uit. Mooi afgewerkt ook. Het lichte 2-cilinder blok is knap weggestopt achter de sportieve kuip. Dat kunststof geeft ruim voldoende be scherming tegen wind en regen. Als je hem voor de deur van een bromfietszaak naast de populaire sportieve Aprilia RS50 zet, zie je meteen dat de Kawa op alle pun ten echt een slag groter is. Daar naast is dit nieuwe instapmodel van Kawasaki 'slechts' 1.500 euro duurder dan de populaire Italiaan se brommer. Dus voor nog geen vijf mille heb je een nieuwe, fraai ogende motorfiets voor je deur staan. Dat is voor jongeren die meestal iets minder te besteden hebben een interessante keuze. Als je wat beter kijkt, zie je dat de 250 iets minder volwassen is dan hij in eerste instantie uitstraalt. De banden zijn wat smaller en de zit is laag. Je moet wel erg klein zijn om niet met je voeten gemakkelijk aan de grond te komen. Doordat het stuur wat hoger en verder naar achter is geplaatst, is de zit redelijk recht en minder sportief dan je zou verwachten. Ook de stuuruit- slag is ruim, wat prettig is bij het kort draaien en corrigeren. Alle maal ideaal voor de beginnende motorrijder. Eenmaal gezeten op het zadel valt je oog direct op het ouderwetse, eenvoudige dashboard met analo ge tellers. De meeste brommers hebben dat al beter voor elkaar. Jammer, want het doet afbreuk aan het stoere imago van deze Kawa. Dat geldt ook een beetje De Ninja 250R. voor de enorme uitlaat die een poeslief geluid laat horen zo gauw je op de startknop duwt. Wegrij den op de lichtste Ninja kan ieder een. Zo ongelofelijk gemakkelijk als het allemaal gaat. Zelfs als je vergeet de motor in de laagste ver snelling te zetten. Sterker nog, in de hoogste versnelling hoef je maar een klein beetje met je kop peling te spelen of de 2-cilinder komt al soepel van zijn plaats. Het maakt ook niet uit als je een paar versnellingen te hoog zit in een haakse bocht. Ongestraft mag je al les fout doen als (beginnende) mo torrijder. De soepele kleine twin poetst alles keurig weg, waardoor je je vooral kunt concentreren op het overige verkeer en je eigen rij gedrag. Sturen en remmen doet hij vervolgens zoals je van een goe de motor mag verwachten. Het verplicht geringe vermogen is door de wetgever niet voor niets bedacht. Jonge, onervaren motor rijders veroorzaakten te veel onge lukken, omdat zij de vele pk's en hoge snelheden niet onder contro le konden houden. Daar hoefje bij deze Ninja niet bang voor te zijn, want echt hard gaat het allemaal niet. Niet veel sneller dan een vlot te auto trekt de motor druk schake lend op naar de 100. Langzamer gaat het dan naar de 120. Om ver volgens aarzelend de 140 aan te tik ken. Maar als je wat achter het kuipje kruipt gaat de Ninja ge woon door tot de 160 km/uur. Dan is het op, maar dat zijn toch volwassen snelheden, die je je ver se rijbewijs kunnen kosten. Als je niet beter weet is het geringe ver mogen geen probleem. Maar de er varen motorrijder, die gewend is minimaal een veelvoud onder zich te hebben, moet oppassen bij het even inhalen buiten de bebouwde kom. Want daarvoor heb je be hoorlijk wat ruimte nodig. Even snel het gas er op voor een snelle inhaalactie is er niet bij. Doordat de Ninja 250 zo licht en wendbaar is, prijst Kawasaki hem ook aan als ideale 'stadsfiets'. Zelfs voor de meer ervaren motorrijder. Toegege ven, binnen de bebouwde kom heb je voldoende aan het beperkte vermogen. De koppeling gaat ook superlicht en dat is wel prettig in de stad waar je veel moet schake len. Dus voor mensen die een mo foto CPD torscooter niet zien zitten, is het inderdaad een alternatief Door de lage zit en prijs is de lichte Ninja ook aantrekkelijk voor mensen met korte benen of een kleine por temonnee, zo benadrukt de impor teur. De markt waarin Kawasaki deze nieuwe motor probeert te verko pen, is echter relatief klein. Want de meeste jonge beginnende mo torrijders kopen voor minder geld een oude terug-getunede motor of wachten een paar jaar zodat ze meteen op een zwaardere mogen stappen. Het is een gewaagde stap van Kawasaki, maar ze zijn wel de enige. De jonge startende motorrij der die een nieuwe sportieve mo torfiets zoekt, komt dus al snel'bij deze Ninja terecht. door Joeri Wisse Zeker, het is een mooie au to. Eigenaar Ko den Her der mag dan ook graag kij ken naar zijn vierzits Austin Healey 3000 MKi uit 1959. On danks dat is zijn auto beslist geen museumstuk. De Engelse sport wagen is namelijk gekocht en ge restaureerd voor de rallysport. Begin jaren negentig raakte Den Herder in de verleiding. „Het kwam eigenlijk door mijn zwa ger. Die reed geregeld rally's, in een Porsche 356. 'Koop nou eens zelf zo'n ding', zei hij op een gege ven moment." Zo gezegd, zo gedaan. Den Her der wist ook meteen welke auto het zou worden: juist die ene Aus tin Healey van eind jaren vijftig, begin jaren zestig die maar op be perkte schaal is gemaakt. „In to taal zijn er zo'n 10.800 van ge maakt. Daarvan is negentig pro cent naar de Verenigde Staten ge gaan." Vooral de dikke drieliter- motor die goed is voor 140 pk en de auto naar de 180 kilometer per uur drijft, was aantrekkelijk voor de Amerikanen. Hij koos bewust voor het model met hardtop. „Dan is de lijn van de auto veel mooier." Den Her der ging bewust op zoek naar een wat krakkemikkig exemplaar. „Ik koop liever een slechte auto, dan één die half gerestaureerd is." Hij schuwde niet om verbeteringen aan te brengen. „Bij deze heb ik een luikje gemaakt in het dak, zo dat de warmte weg kan. Healeys staan daar bekend om, in de zo mer kan het wel veertig graden worden." Het luikje is wel 'verant woord' gemaakt. „Engelse rallyrij ders deden het ook al, daar heb ik goed naar gekeken." Na de restauratie heeft hij een perfecte auto. „Van alle auto's die ik heb opgeknapt, weet ik dat het goed zit." En inderdaad, motor- pech heeft hij nooit gehad met de Healey. Blikschade, dat wel. „Ik had de auto een paar jaar toen ik op het Zuidplein in Rot terdam werd aangereden. We wa ren onderweg naar de start van de Tulpenrally in Noordwijk." Ge lukkig kon hij ook met ingedeukt portier en achterflank doorrij den, zodat hij nog aan de befaam de autorit kon meedoen. Het ge luk was echter die week niet aan zijn zijde. „Op de terugweg werd ik weer buiten mijn schuld om aangereden." Voor rally's wordt de Healey niet meer gebruikt. „Daar heb ik twee mini's voor, die zijn speciaal geprepareerd." In vier jaar restaureerde Ko den Herder zijn Healey. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15