Je kunt je leven kleur geven, je kunt kleur bekennen. Kleur. Onze taal is er door gekleurd, onze omgeving. Maar het is niet alleen een kwestie van geel, rood, groen of blauw. Kleur is meer. Kleur geeft een eigen identiteit. Clara Froger is de konin gin van de kleur van Nederland. Een ontdekkingsreis door een fleurig wonderland. door Hans Jacobs Ze was veertien. Het ge beurde tijdens de geschie denisles op de HBS. Het moment proeft ze nog als de dag van toen. „Wat wil ik? Ik wil omgevingen maken voor mensen waar ze gelukkig wor den." Ze zit in haar atelier in Rot terdam. Clara Froger. Ze is de onge kroonde koningin van de kleur in Nederland. Haar grijze haar met ei genwijze donkere flarden, is het enige kleurloze dat aan haar is te ontdekken. Die hbs-tijd is al lang geleden. Daarom de vraag of het haar gelukt is mensen gelukkig te maken. „Ja", zegt ze. „Gezien de ve le reacties: ja. Tijdens de vakantie belde me nog een dame. Ik had haar huis gedaan en ze moest me bellen om te vertellen hoe blij ze ermee was. Hoe aangenaam ver rast ze was." EEN LEVEN VOL KLEUR Clara schikt haar boeket r aan creatieve opleidin gen: de kunstacademie, bouwkunde, Feng Shui en nog veel meer. Nu is i ze zover dat ze kleur ook O wetenschappelijk onder zoekt, samen met de psy- choloog Crétien van Campen. De wetenschap per en de kunstenaar sa men, een unieke combinatie. „Want", zo doceert ze: „kleur is meer. Kleur is geen verf, kleur is een identiteit, kleur is een primai re levensbehoefte. Kleur is niet al leen wat je waarneemt met je ogen maar met iedere cel in je lichaam. Wat wij allemaal met kleur kunnen doen, wordt onder schat." Het is haar heilige overtui ging. Veertig jaar is Clara nu profes sioneel met kleur bezig. „Mijn hele praktijk is het bewijs van mijn overtuiging." De journalist krijg colle ge, zoals de professionals die krijgen op de Neder landse Kleurenschool die ze mede opgericht heeft. Twee dikke bijbels komen op tafel. Twee vuistdikke regenbogen met negentienhonderd verschillende kleuren. Je ogen kunnen het bijna niet verwerken. Maar het is niet alleen geel, rood, groen en blauwach tig. Kleurtoon, de helderheids graad van kleur en de verzadiging van kleuren spelen een hoofdrol. Af en toe kijkt ze op. Of het nog te volgen is. De verslaggever krijgt een rood hoofd van zo veel infor matie. Maar daarom is ze ook de koningin. En ze vragen haar. Ge meenten, architecten, landschaps architecten. Sinds de jaren zeven tig werkt ze samen in multidiscipli naire ontwerpteams. Een wijk bij voorbeeld. Clara gaat aan de slag. Ze gaat de wijk in, ze wandelt, gaat met de fiets, met de auto, luncht in de wijk, praat met men sen en kijkt en kijkt. Wat doet het licht overdag, wat 's avonds, wat is de kleur van de bakstenen, wat die van de dakpannen? „Ik inventari seer de wijk op kleurmateriaal en verwerk de plannen van de op drachtgever. Een pallet. Dat bied ik aan, niet wat mijn voorkeur is, maar wat ik zie. Daarmee kunnen architecten en landschapsarchitec ten verder werken. Wat ik doe, is mensen leren kijken en daar rolt uiteindelijk een ontwerp uit." KLEUR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 98