Zieken willen geld Defensie Vriezer verdelgt hoofdluis 'Historisch' akkoord luchthavens NS: enkeltje goedkoper 4 Donderdag 2 oktober 2008 PZC Marinemensen slachtoffer van giftig schoonmaakmiddel. DEN HELDER - Vier marinemede werkers of hun nabestaanden ei sen schadevergoeding van Defen sie. De marinemensen werkten al lemaal met het giftige schoon maakmiddel PXio en hebben nu ernstige vormen van kanker. „Ik heb nog zeven gevallen in onder zoek. Andere mensen hebben con tact met me opgenomen, maar aar zelen omdat ze opzien tegen een juridische procedure tegen Defen sie", zegt letselschadespecialist Jan de Bruin. Het reinigingsmiddel PXio, dat het "kankerverwekkende benzeen be vat, werd tot in de jaren negentig gebruikt. Op fregatten werden bij voorbeeld wapens gereinigd door deze onder te dompelen in grote bakken met deze vloeistof Begin jaren negentig is het gebruik van PXio in NAVO-verband verboden. Inmiddels heeft Defensie aanspra kelijkheid erkend. Er is een eerste begin gemaakt met het toekennen van een schadevergoeding. Maar het gaat veel te langzaam, stelt De Bruin. AMSTERDAM - Toeristen krijgen in Amsterdam een rondleiding langs de verzakte panden aan de Vijzelgracht. Excursiebureau Van Aemstel Produk- ties heeft de locatie opgenomen in de fietsroute 'Gluren bij de buren'. De verzakte panden zijn het gevolg van de bouw van de nieuwe metrolijn die het noorden van de stad moet verbinden met Amsterdam-Zuid. foto Marcel Antonisse/ANP bij Schiphol hetzelfde of wordt die minder, terwijl de overlast op gro tere afstand omlaag gaat. Het aantal landingen 'in glijvlucht' wordt uitgebreid, nu gebeurt dat al leen 's nachts. Ook wordt bij ge bruik van de banen meer rekening gehouden met overlast voor de omgeving. Alders sprak van een unaniem ad vies aan het kabinet. Hij erkende dat onderhandelaar Erwin von der Meer namens 27 bewonersplat forms uit het overleg is gestapt, maar wees erop dat de 'officiële' bewonersdelegatie met Cees van Ojik het akkoord wel heeft gete kend. Die sprak van 'een histo risch compromis'. De Tweede Kamer reageerde ver deeld: CDA, PvdA en WD zijn po sitief. GroenLinks is ronduit nega tief. IS £>A~T BA LKÊW E.WPE. HE-T LykT MiE-r, PAppA UTRECHT - Treinreizigers die vanaf medio volgend jaar de OV-chip- kaart gebruiken, krijgen daarbij korting. Dit voordeel geldt alleen voor enkele reizen. De Nederlandse Spoorwegen wil mensen zo aansporen met de OV-chipkaart te reizen. Mensen die echter ook weer wil len terugreizen, zullen steeds meer kwijt zijn in vergelijking met de huidige situatie. Medio volgend jaar is hun nadeel 2 procent. Het maakt daarbij niet uit of de klant met een papieren kaartje of met een OV-chipkaart reist. In 2011 loopt de verhoging van de prijs voor een retourtje op tot 6 pro cent, zo maakte de NS gisteren be kend. Schiphol mag groeien naar 510.000 vliegbewegingen. SCHIPHOL - De luchthavens Lely stad en Eindhoven moeten fors uit breiden. Ze moeten per jaar 70.000 starts en landingen verwer ken om de druk op de luchthaven Schiphol te verminderen. Dat heeft de luchtvaartsector afgespro ken met regionale bestuurders en bewoners. Dit gebeurde onder lei ding van oud-minister Hans Al ders. Schiphol mag groeien tot 510.000 vliegbewegingen in het jaar 2020. Alders overhandigde het advies gis teren aan minister Camiel Eurlings (Verkeer), die het akkoord 'histo risch' noemde. Volgens de be windsman profiteren Schiphol en omgeving van de afspraken over beperking van het lawaai. Schiphol mag groeien van 435.000 'vliegbewegingen' vorig jaar, naar 510.000 in 2020, maar volgens het advies is er in dat jaar behoefte aan 580.000 vliegbewegingen. Om die extra ruimte te creëren moeten 70.000 starts en landingen van prijsvechters en chartermaatschap pijen die niet noodzakelijk zijn voor Schiphol, uitwijken naar Lely stad en Eindhoven. Daarvoor moet de startbaan op Lelystad wor den verlengd. Een ander probleem is dat Easyjet en Transavia geen trek hebben om te verhuizen. Rijk, provincie en Schiphol trek ken dertig miljoen euro uit om de leefbaarheid voor omwonenden te verbeteren. Bij succes komt er nog eens dertig miljoen op tafel. Vol gens Alders blijft de hinder dicht LEEK - Het Nationaal Rijtuigenmu seum in Leek stelt zijn koetsenvrie- zer beschikbaar voor gezinnen die last hebben van hoofdluis. Men sen kunnen hun kussens, bedden goed of kleding in de grote vries kist laten invriezen waardoor het achtergebleven ongedierte wordt gedood. De koetsenvriezer wordt gebruikt voor de 250 historische koetsen en arrensleeën van het museum. Door die een week in de vriezer te zetten, bij een tempera tuur van min 22 graden Celsius, sterven de houtwormen en mot ten die de rijtuigen aantasten. Baanvelden 13 Postbus 88 4715 ZH Rucphen È-mail: info@skidome.nl Tel.: +31(0)165 - 34 3134 www.skidome.nl/www.kiddieskidsklup.nl PETER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 4