Zieken
willen geld
Defensie
Vriezer verdelgt hoofdluis 'Historisch' akkoord luchthavens
NS: enkeltje
goedkoper
4 Donderdag 2 oktober 2008 PZC
Marinemensen
slachtoffer van giftig
schoonmaakmiddel.
DEN HELDER - Vier marinemede
werkers of hun nabestaanden ei
sen schadevergoeding van Defen
sie. De marinemensen werkten al
lemaal met het giftige schoon
maakmiddel PXio en hebben nu
ernstige vormen van kanker. „Ik
heb nog zeven gevallen in onder
zoek. Andere mensen hebben con
tact met me opgenomen, maar aar
zelen omdat ze opzien tegen een
juridische procedure tegen Defen
sie", zegt letselschadespecialist Jan
de Bruin.
Het reinigingsmiddel PXio, dat het
"kankerverwekkende benzeen be
vat, werd tot in de jaren negentig
gebruikt. Op fregatten werden bij
voorbeeld wapens gereinigd door
deze onder te dompelen in grote
bakken met deze vloeistof Begin
jaren negentig is het gebruik van
PXio in NAVO-verband verboden.
Inmiddels heeft Defensie aanspra
kelijkheid erkend. Er is een eerste
begin gemaakt met het toekennen
van een schadevergoeding. Maar
het gaat veel te langzaam, stelt De
Bruin.
AMSTERDAM - Toeristen krijgen in Amsterdam
een rondleiding langs de verzakte panden aan de
Vijzelgracht. Excursiebureau Van Aemstel Produk-
ties heeft de locatie opgenomen in de fietsroute
'Gluren bij de buren'. De verzakte panden zijn
het gevolg van de bouw van de nieuwe metrolijn
die het noorden van de stad moet verbinden met
Amsterdam-Zuid.
foto Marcel Antonisse/ANP
bij Schiphol hetzelfde of wordt die
minder, terwijl de overlast op gro
tere afstand omlaag gaat.
Het aantal landingen 'in glijvlucht'
wordt uitgebreid, nu gebeurt dat al
leen 's nachts. Ook wordt bij ge
bruik van de banen meer rekening
gehouden met overlast voor de
omgeving.
Alders sprak van een unaniem ad
vies aan het kabinet. Hij erkende
dat onderhandelaar Erwin von der
Meer namens 27 bewonersplat
forms uit het overleg is gestapt,
maar wees erop dat de 'officiële'
bewonersdelegatie met Cees van
Ojik het akkoord wel heeft gete
kend. Die sprak van 'een histo
risch compromis'.
De Tweede Kamer reageerde ver
deeld: CDA, PvdA en WD zijn po
sitief. GroenLinks is ronduit nega
tief.
IS £>A~T BA LKÊW E.WPE.
HE-T LykT MiE-r, PAppA
UTRECHT - Treinreizigers die vanaf
medio volgend jaar de OV-chip-
kaart gebruiken, krijgen daarbij
korting. Dit voordeel geldt alleen
voor enkele reizen.
De Nederlandse Spoorwegen wil
mensen zo aansporen met de
OV-chipkaart te reizen.
Mensen die echter ook weer wil
len terugreizen, zullen steeds meer
kwijt zijn in vergelijking met de
huidige situatie. Medio volgend
jaar is hun nadeel 2 procent. Het
maakt daarbij niet uit of de klant
met een papieren kaartje of met
een OV-chipkaart reist. In 2011
loopt de verhoging van de prijs
voor een retourtje op tot 6 pro
cent, zo maakte de NS gisteren be
kend.
Schiphol mag groeien
naar 510.000
vliegbewegingen.
SCHIPHOL - De luchthavens Lely
stad en Eindhoven moeten fors uit
breiden. Ze moeten per jaar
70.000 starts en landingen verwer
ken om de druk op de luchthaven
Schiphol te verminderen. Dat
heeft de luchtvaartsector afgespro
ken met regionale bestuurders en
bewoners. Dit gebeurde onder lei
ding van oud-minister Hans Al
ders. Schiphol mag groeien tot
510.000 vliegbewegingen in het
jaar 2020.
Alders overhandigde het advies gis
teren aan minister Camiel Eurlings
(Verkeer), die het akkoord 'histo
risch' noemde. Volgens de be
windsman profiteren Schiphol en
omgeving van de afspraken over
beperking van het lawaai.
Schiphol mag groeien van 435.000
'vliegbewegingen' vorig jaar, naar
510.000 in 2020, maar volgens het
advies is er in dat jaar behoefte
aan 580.000 vliegbewegingen. Om
die extra ruimte te creëren moeten
70.000 starts en landingen van
prijsvechters en chartermaatschap
pijen die niet noodzakelijk zijn
voor Schiphol, uitwijken naar Lely
stad en Eindhoven. Daarvoor
moet de startbaan op Lelystad wor
den verlengd. Een ander probleem
is dat Easyjet en Transavia geen
trek hebben om te verhuizen.
Rijk, provincie en Schiphol trek
ken dertig miljoen euro uit om de
leefbaarheid voor omwonenden te
verbeteren. Bij succes komt er nog
eens dertig miljoen op tafel. Vol
gens Alders blijft de hinder dicht
LEEK - Het Nationaal Rijtuigenmu
seum in Leek stelt zijn koetsenvrie-
zer beschikbaar voor gezinnen die
last hebben van hoofdluis. Men
sen kunnen hun kussens, bedden
goed of kleding in de grote vries
kist laten invriezen waardoor het
achtergebleven ongedierte wordt
gedood. De koetsenvriezer wordt
gebruikt voor de 250 historische
koetsen en arrensleeën van het
museum. Door die een week in de
vriezer te zetten, bij een tempera
tuur van min 22 graden Celsius,
sterven de houtwormen en mot
ten die de rijtuigen aantasten.
Baanvelden 13 Postbus 88 4715 ZH Rucphen È-mail: info@skidome.nl
Tel.: +31(0)165 - 34 3134 www.skidome.nl/www.kiddieskidsklup.nl
PETER