Gouden formule rf~r- Het evolueert naar een event. Een feest met bekende artiesten en modeshows Hoogleraar Fred van Raaij PZC Donderdag 2 oktober 2008 1 3 In de rij bij de kassa. foto Cees Zorn/GPD Wouter in 't Velt. „Consumenten zijn niet meer in te delen in hokjes. Ook topinkomens doen tegenwoordig hun dagelijkse boodschappen bij Lidl of Aldi, omdat daar alles zo lekker goedkoop is. Misschien juist omdat ze de avond tevoren voor 500 euro uit eten zijn ge weest." De DDD-formule is in winkelland de afgelopen 25 jaar nooit geëvenaard, wel geïmiteerd. V&.D begon enkele ja ren geleden met het Prijzencircus. Doorgaans enkele da gen voorafgaand aan het graaifeest van De Bijenkorf. Het Prijzencircus heeft toch meer het karakter van een gewone opruiming, opgetuigd met een paar toeters en bellen. Het past ook meer bij het doemaargewoonkarak- ter van V8cD dat niet stunt met sjieke merken, maar de klant vooral van het vaste assortiment laat profiteren. Het prijzencircus duurt een week, maar van kinnesinne onderling lijkt geen sprake. „Het is leuk als mensen bij alle twee langsgaan", aldus een bescheiden V&D-woordvoerder. Bijenkorf en V8cD maken beide deel uit van Maxeda. Ook bij de HEMA zijn er geen jaloerse gevoelens jegens de succesformule van De Bijenkorf. „Een echt begrip en hartstikke slim bedacht", zegt een woordvoerder. De HEMA heeft zelf geen acties waarvoor speciaal produc ten worden ingekocht. Ook voor HEMA-acties wordt het standaard assortiment ingezet, de winkelketen ver koopt alleen eigen merken. Het was inkoopdirecteur Jan Kessels van De Bijenkorf die een kwart eeuw geleden inspiratie opdeed bij het eveneens luxe Parijse warenhuis Les Galeries Lafayette. Die kent al sinds 1958 Les 3/ (Les 3 jours, de drie dagen). Voor de Nederlandse variant besloot de Bijenkorf spe ciale aanbiedingen in te kopen. De Drie Dolle Dwaze Dagen moest de campagne oorspronkelijk gaan heten. Maar vanwege een mogelijke associatie met Dolle Dins dag uit de Tweede Wereldoorlog (5 september 1944, de dag waarop een vals gerucht dat de bevrijding nabij was werd verspreid) werd het de Drie Dwaze Dagen. Maar dol is het wel geworden op de winkelvloer. Dat zal dit jaar niet anders zijn. De Bijenkorf pakt elk jaar weer groots uit. Dit keer is er zelfs een heuse ruimte- vlucht te koop. Voor het winkelpersoneel, steevast ver kleed in zwart en geel, zijn het tropendagen. Maar ze willen het niet missen, zeggen Bernadette Dek ker en Ditte van Schaik beslist. „Het personeel wordt er ook door opgezweept", zegt Dekker. „Het is gigantisch hoeveel mensen erop afkomen. Ze staan met duizen den tegelijk voor de deur en vechten soms voor de toon bank nog over een aanbieding." Alle verloven zijn inge trokken, extra personeel wordt ingehuurd. Van Schaik is de afgelopen dagen extra vroeg naar bed gegaan. „We beginnen om half acht 's morgens en zijn 's avonds om elf uur pas klaar. Echt dwaze dagen, ook voor ons. Maar je wilt net niet missen." Topdrukte bij de onderbroeken, foto Erik van 't Wout/ANP Rennen op de eerste dag. foto Robin Utrecht/ANP door Floor Ligtvoet en Carine Neefjes Normaal gesproken komt ze nóóit in De Bijen korf „Veel te duur", zucht Wil Pel (63). Maar vanmorgen stond ze als een van de eersten bij het filiaal van De Bijenkorf op de stoep. Het doel: een paar flink afgeprijsde bontlaarsjes bemach tigen. Niet voor haar zelf „Voor mijn kleindochter." Pels heeft haar tactiek al uitgedacht. „Ik ren straks de winkel in en er ook héél snel weer uit. Ik word namelijk hypernerveus van al die mensen die duwen en trek ken." Maar voor haar kleindochters vurige wens is ze zelf ook niet te beroerd haar ellebogen te gebruiken, geeft ze eerlijk toe. De Drie Dwaze Dagen bestaan dit jaar 25 jaar. De actie werd ooit bedacht om het noodlijdende warenhuis in 1984 uit het slop trekken. Begin jaren tachtig, toen de economie niet meezat, werd het warenhuis gemeden door het grote publiek. Te elitair, te duur, alleen maar een winkel om je te vergapen aan de luxe. Sluiting dreig de zelfs voor het luxe warenhuis. Er moest meer volk over de vloer komen, een breder publiek. De marketing afdeling verzon een list: Drie Dwaze Dagen. Een slim bedachte marketingstrategie. Cijfers wil De Bijenkorf niet noemen. Maar de DDD staan garant voor een groot deel van de jaaromzet. Het driedaagse koopfeest moest meer zijn dan een ordi naire opruiming. Met speciaal voor de gelegenheid inge kochte producten van topmerken. Anders schier onbe reikbaar voor de doorsnee huishoudportemonnee. Nu plotseling binnen het bereik van de modale hebzucht. Met elke dag van de driedaagse weer speciale aanbiedin gen die alleen die dag geldig zijn. Het wakkert niet al leen de begeerte aan, het garandeert bovendien maxi maal bezoek. Carien Karsten en Klazien Laansma schre ven er een boek over. Shoppen, de lust, het lijden en de lol. Daarin beschrijven zij hoe de aanvankelijke schaam te al snel plaats maakt voor de scoringsdrift. „Al vlot maakt het me geen reet meer uit en ren ik in onder broek tussen de rekken door om om net even die leuke rok te scoren die mijn buurvrouw zojuist aanhad." Be dachtzame vrouwen worden onversaagde jagers, het the ma van dit jaar. Standsverschillen, voor zover ze nog bestaan, vervagen. Zowel bijstandsmoeders als drie maal modaal verdrin gen zich om de bakken, signaleert marketingdeskundige 2000 2001 Bijzondere Online aanbieding: veiling Oldtimer- schilderij jukeboxen. Brood. reclame 1992 Nieuw: kijkdagen in het weekend voorde Drie Dwaze Dagen. 1997 7.000 kilo gerookte paling verkocht in kramen buiten de winkels. 2002 Sms-acties met elk uur een nieuwe aanbieding. 2008 25ste Drie Dwaze Dagen Bijzondere aanbieding: ruimtevlucht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 13