De zin van en onzin over de SPAARLAMP Ledlamp In het najaar komt WONEN&TUINEN 2 OKTOBER 2008 95 procent verspilling Bij gloeilampen wordt maar 5 procent omgezet in zichtbaar licht. De andere 95 procent is verspilde warmte. Efficiënte verlichtingstechnologieën kan de wereld een energiebesparing ople veren van 40 procent. Dat betekent 106 miljard euro besparing aan energie kosten en 555 miljoen ton minder uitstoot van C02. Dit komt overeen met de productie van 530 energiecentrales of 1560 miljoen vaten olie per jaar. Spaarlampen zijn vijf maal efficiënter dan gloeilampen. Ze hebben maar een vijfde van de energie nodig om dezelfde hoeveelheid energie te produceren als een gloeilamp. Als een consument een 60 W gloeilamp vervangt door een 11 W CFL betekent dat al een jaarlijkse besparing van 10 euro. Philips met de ledlamp Masterled op de markt voor de professionele markt, in 2009 met een ledlamp voor de consumentenmarkt. De Masterled wordt het antwoord op de ledlamp Pharox van Lemnis Lighting, opgericht door twee achterkleinzonen van An ton Philips. De Pharox, en ledlampen uit China en India, zijn al aan een flin ke opmars bezig. Mede dankzij inspan ningen van Bill Clinton voor wereldwij de invoering van ledverlichting. Waarom heeft Philips dit jaar nog een nieuwe reeks spaarlampen op de markt gebracht en steekt het zoveel energie en geld in spaarlampcampag nes als de ledlamp het alternatief lijkt te worden voor de gloeilamp? Is de spaarlamp al niet lang achterhaald door de ledlamp die vijftig jaar mee zou gaan en een euro per jaar aan stroom kost? „Nee", zegt Marc van Hoof van Philips beslist. „Nog afgezien van het feit dat 'ie dertig keer zoveel kost als een gloeilamp, is er in ledver lichting nog maar een heel beperkte keuze. En led is bijvoorbeeld nog steeds moeilijk voor de juiste kleur- weergave. Als de kwaliteit van de hui dige ledtechnologie, die veel in appa raten wordt gebruikt, standaard wordt voor binnenhuis- of professionele led verlichting, dan is dat niet goed. Men kan wel zeggen: de lamp gaat 50.000 uur mee, maar de lichtkwaliteit wordt wel duidelijk minder na een aantal ja ren. Daarom komt Philips pas met een ledlamp op de markt als die voldoet aan de eisen en verwachtingen van de consument qua kwaliteit en prijs. Want anders zitten we, net als bij de spaarlamp, over een aantal jaren weer bij elkaar met de vraag: 'waarom wil de consument toch niet?" door Mariëtte van Wissen n 1981 werd door Philips de eerste spaarlamp geïntrodu ceerd. De 'opgerolde tl-buis' was toen traag in opstarten, gaf kil wit licht, zag er lomp uit en je moest er ook nog dik voor beta len. Na bijna dertig jaar denken veel consumenten nog steeds zo over de spaarlamp. Terwijl de vooroor delen inmiddels onterecht zijn. Want spaarlampen starten tegen woordig snel op en zien er mo dieus uit. „En voor 80 procent van de lichtpunten in huis is er inmid dels passende spaarverlichting op de markt: van sfeervol in de woon kamer, tot functioneel licht voor de werkruimte", zegt Marc van Hoof Hij doet voor Philips in Ne derland de marketing van spaar lampen. „Dat spaarlampen niet dimbaar waren, was ook een drem pel voor veel consumenten. Maar de EcoClassic-serie kan worden ge dimd." De marketing manager zegt ieder vooroordeel over de spaarlamp te kunnen pareren. „Het klopt bij voorbeeld dat het vijf maal meer energie kost om een spaarlamp te produceren dan een gloeilamp. Maar spaarlampen gaan zes tot vijf tien keer langer mee dan gloeilam pen en besparen tot 80 procent energie. De extra aanschafkosten van de spaarlamp worden zo snel terugverdiend." Philips wil dit jaar de grote omslag maken in denken bij de consu ment. Met de 'green switch cam pagne' wil het bedrijf de consu ment ervan bewust maken dat een spaarlamp goed is voor porte monnee en milieu. Dat het name lijk wereldwijd 555 miljoen ton aan uitstoot van CO2 zou schelen als alle gloeilampen vervangen worden. Maar er is een probleem pje. „Ik kan voor iedere huisdeur een doos gratis spaarlampen neer zetten, maar de consument moet ze wel willen", zegt Van Hoof „Ge dragsverandering bewerkstelligen is niet eenvoudig. Er worden jaar lijks in de EU nog twee miljard gloeilampen verkocht. Slechts 15 procent van het totaal aantal lam pen in de EU is spaarlamp." Maar Philips besteedt geen cent meer aan reclames voor gloeilampen. Die moeten uiteindelijk een 'na tuurlijke dood sterven'. Philips heeft november 2008 uitge roepen tot 'Maand van de spaar lamp'. In winkelschappen, reclame spotjes en advertenties wordt de consument geïnformeerd over de mogelijkheden van spaarlampen en de besparingen. Van Hoof: „Het is belangrijk is dat we behal ve de consument, ook de winkels en bouwmarkten enthousiast krij gen voor de green switch campag ne. Dat is een grote uitdaging in de ze hele campagne." foto Philips

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 105