Geld en werk e Makelaar geeft website cadeau Niet invullen van vacature kost geld Ouderwetse mannen verdienen beter Klantvriendelijkheid laat te wensen over Paal en perk aan reclame per sms Knolraap is de nieuwe 'krediet-crisis-groente' PZC Dinsdag 30 september 2008 I 1 7 Het niet onmiddellijk invullen van vacatures kan een werkgever veel geld kosten. Uit een onderzoek door het vakblad Computable blijkt dat bedrijven werkzaam in de informatie-technologie (iet) per jaar gemiddeld 50.000 euro per werknemer verdienen. Dat be tekent dat ze jaarlijks zo'n bedrag verliezen als een vacature niet wordt vervuld. Volgens Computa ble lopen de schadebedragen in de ict-sector fors op. Op dit moment zijn er zo'n 6.000 vacatures in die branche. Verwacht wordt dat het tekort in 2012 is verdubbeld. Ook ondernemer ert ideeënman Lex Groe- newegen (23) kwam met het idee van een uniek webadres voor de verkoop van je woning, volgens Groenewe- gen kunnen makelaars voortaan nog beter aan klantenbinding doen. Zijn internetconcept, www.kijkmijnhuis.nl is bedoeld voor makelaars en huizenkopers. Het gaat om een speciale site voor een gekocht huis, geschonken door de makelaar. In ruil voor de site treedt de makelaar op als digi tale verhuisassistent. Volgens Groe- newegen geven in Nederland al zo'n vijfhonderd makelaars op die manier sites als relatiegeschenk weg via kijkmijnhuis.nl. „Voor de huizenkoper biedt zo'n persoonlij ke site allerlei handige tools. Hij kan bijvoorbeeld hulp krijgen bij de inrichting, verbouwing of het energiezuinig maken van zijn huis." Online beschikt de huizen koper verder over een digitale kluis, waarin alle belangrijke docu menten bij de nieuwe woning zijn op te slaan. Van adressen en aktes tot en met bouwtekeningen. Elke site is bovendien uit te rusten met foto's van het huis, terwijl familie leden en vrienden er simpel be richtjes op kunnen achterlaten. „In verband met de privacy van mensen wordt de site wel afge schermd. Al kun je er ook voor kie zen om de site voor iedereen open te stellen", aldus Groenewegen. Q www.kijkmijnhuis.nl Als je éen hoog salaris wilt heb ben, kun je als man maar beter ouderwets zijn. Volgens een Ame rikaans onderzoek verdienen man nen die kiezen voor een traditione le rolverdeling aanzienlijk meer dan hun modernere collega's. On duidelijk is wat de oorzaak is. De wetenschappers vermoeden dat het inkomensverschil te maken heeft met het feit dat traditionele mannen meer in macht geïnteres seerd zijn. Ook zouden werkgevers alleenverdienende mannen sneller promotie geven. In de ogen van de consument zijn veel bedrijven niet klantvriende lijk. Bijna 60 procent van de consu menten is niet eens in staat een klantvriendelijk bedrijf te noe men, blijkt uit een onderzoek door MarketResponse. Albert Heijn, Bol.com en Wehkamp.nl. worden wél als klantvriendelijk ge noemd. Klantvriendelijk wordt vooral een bedrijf genoemd dat snel en efficient op de klantwen sen inspeelt. Omdat dat niet ge beurt, wijkt de consument uit naar internetwinkels. De Nederlandse Reclame Code moet ook gaan gelden voor recla mes die per sms worden ver stuurd. Op dit moment onderzoe ken adverteerders en de stichting Nederlandse Reclame Code of een sms-code mogelijk is. Consumen ten storen zich aan misleidende re clames per sms waarbij bijvoor beeld de kleine lettertjes net bui ten het scherm van hun mobieltje vallen. De Consumentenautoriteit heeft inmiddels een eigen sms-ge- dragscode, maar niet alle operators houden zich daar aan. De producenten van goedkope wortelgroentes zoals knolraap pro fiteren van de bankencrisis. Vol gens de Times Online blijkt dat de Britten vaker knolraap kopen, om dat ze andere groenten te duur vin den worden. De Times Online noemt de wortelknol daarom 'kre diet-crisis-groente'. Hoewel veel oudere Britten de goedkope knol raap herinneren als oorlogsvoed- sel, verwerken topkoks als Gordon Ramsay en Jamie Oliver de groen te de laatste tijd geregeld in hun re cepten. Je huis verkopen via een makelaar én via een zelf opgetuigde website. foto CPD familiebedrijf en wat gebeurt er na mijn overlijden met mijn tweede huis in Frankrijk? Maar ook onder werpen als het tweede huwelijk van een erflater, legaten en plotselinge rijkdom door een erfenis worden be sproken. Behalve over financiële kwesties, wordt ook informatie gegeven over emotionele zaken. Daarvoor kun nen bezoekers terecht bij deskundi gen op het gebied van familiethera pie en conflictbemiddeling. Medeorganisator van de beurs is Gert Jan Schinkel van Sdu Uitge vers. Ook hij benadrukt dat er grote behoefte is aan meer informatie over het verdelen van nalatenschap pen en hoe om te gaan met erfenis zaken: „Overlijden en daaraan gere lateerde onderwerpen zoals erfenis sen liggen nog altijd in de ta boesfeer. Met deze beurs proberen we daar verandering in te brengen." De Erfenisbeurs is op zaterdag 11 okto ber van 10 uur tot 17 uur in het Bea- trixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht. Voorverkoop van entreebewij zen via de website www.erfenis- beurs.nl. Kaartjes kosten in de voorver koop 10 euro en aan de deur 15 euro. Voor meer informatie zie ook www.er- fenisbeurs.nl Waardevolle za ken kunnen bij de verdeling van een erfenis tot grote conflicten leiden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17