Cultuur Veere bindende factor bij divers werk Kirkby etaleert perfecte techniek en prachtige dictie Paalvast, Mohrmann en Ten Klooster exposeren in De Schotse Huizen. PZC Maandag 29 september 2008 17 Roof van Europa, werk van Michiel Paalvast. foto Lex de Meester door Ali Pankow VEERE - Alle drie hebben ze iets met Veere. De huidige exposanten in museum De Schotse Huizen zijn ooit in dit stadje geboren, heb ben er gewoond, gingen weg en zijn teruggekeerd of hebben zich er pas na vele omzwervingen ge vestigd. Die diversiteit geldt voor de drie beeldend kunstenaars die sinds zaterdag hun werk expose ren in museum De Schotse Hui zen in Veere. Het zijn Michiel Paal vast (32), Erica Mohrmann (54) en Luc ten Klooster (55). De eerste twee zijn kunstschilders, maar zeer verschillend van elkaar, ter wijl Luc ten Klooster zich toelegt op fotografie. Kenmerkend binnen het werk van Paalvast zijn landschappen en stil levens. Zijn schilderijen zijn niet realistisch, maar gestileerd naar ei gen voorkeur. Vaak ook combi neert hij beide begrippen en krij gen zijn stillevens letterlijk een de cor van landschappelijke elemen ten, zoals bij De Muze en Europa. Het 'behang' als achtergrond is ver sierd met luiten en stieren. „Lui ten ter versterking van de Muze en stieren ter bevestiging dat het in derdaad om Europa gaat", licht de kunstenaar toe. De twee mythi sche figuren visualiseert hij als 'ste nen beeldje'. En het flesje Spa daar naast? „Mijn bron van water, om dat de Muze vaak in de buurt van een bron of beek wordt afgebeeld op zeventiende-eeuwse schilde rijen", zegt Paalvast. Ook zijn wer ken Atalanta en Hippomenes en Roof van Europa binnen deze serie verdienen een intensieve bestude ring. Met de schilderijen die hij en plein air maakte, levert de kunstenaar niet alleen een boeiende serie land schappen maar vooral ook een doorkijkje naar waar hij in de toe komst ongetwijfeld heen wil: ver dere abstrahering van contouren, lijnen en vlakverdelingen. Zover is het echter nog niet. Een kwestie van de tijd die daar rijp voor moet zijn, volgens Paalvast. Zijn huidige fase binnen deze en plein air ge schilderde werken is bovendien be slist een beschouwing waard. Schil deren in de open lucht vergt snel heid en keuzen om zoveel moge lijk sfeer en omstandigheden te kunnen vasthouden. Ook Erica Mohrmann onderwerpt zich bewust aan voorwaarde scheppende omstandigheden. Zij tekent onder meer in pastelkrijt, bister en houtskool naar model len. Dat gebeurt meestal onder tijdsdruk en dat noopt haar keuzes t te maken. Dat levert soms een ver rassend resultaat op zoals in Let's Tango. Het is een tekening van een wulpse vrouw met op de plaats waar het hoofd geprojecteerd zou kunnen worden, alleen een sensue le mond. Mohrmanns passie voor de schil derkunst ontsproot op Curasao waar zij lange tijd woonde. Zij noemt zichzelf autodidact en vol- gens haar houdt dat in: observatie, informatie, scholing en reflectie. Dat laatste heeft zij zichzelf be wust moeten aanleren. „Even een stapje naar achteren doen, goed kij ken naar je eigen werk en je afvra gen hoe het ook anders kan", legt zij uit. Het bracht haar onder meer tot het besef dat tekenen naar mo del meer is dan alleen kijken naar de fysieke aspecten, maar vooral ook naar de verborgen verhalen achter het personage. Naast haar tekeningen toont Mohrmann hier ook enkele recente schilderijen waarvoor zij het paletmes hanteer de om weer eens volledig los te ko men van de lijnen. De expositie omvat verder werk van fotograaf Luc ten Klooster dat al eerder dit seizoen te zien was in De Schotse Huizen. Hij vertegen woordigt de derde generatie van de Veerse kunstenaarsfamilie Ten Klooster. Zijn werk bestaat uit fraaie fotobeelden met een nostal gische basis. Expositie Michiel Paalvast, Erica Mohr mann en Luc ten Klooster, t/m vr. 31 okt in Museum De Schotse Huizen in Veere. Geopend: dagelijks 13.00-17.00 uur. LES AMOURS BAROQUE Met Les Amours Baroques presenteerden London Baroque en Emma Kirk by een programma met Engelse en Franse barok waarin de liefde in vele facetten werd vertolkt. De Grote Kerk in Veere was uitver kocht en terecht. Deze musici zijn toonaangevend en Kirkby is al ja ren een fenomeen op haar gebied. Tijdens de Chaconne van Purcell was het even wennen aan de weid se akoestiek, zeker voor deze intie me muziek, gespeeld op authen tieke instrumenten. Ingrid Seifert, Richard Gwilt (violen), Charles Medlam (gamba) en Steven Devi- ne (klavecimbel) vormen een mooi ensemble dat genuanceerd musiceert met respect voor de mu ziekstijl. Natuurlijk keek het pu bliek uit naar de bijdragen van Em ma Kirkby. Zij schitterde nog niet in de vier aria's uit The Fairy Queen van Purcell. Wel bleek dat zij nog steeds zingt met het groot ste gemak. Haar stem klinkt nog steeds kristal helder in de hoge tonen en in de lagere regionen is de metallieke in kleuring nog altijd aantrekkelijk. De dictie is perfect en met uitge kiende fraseringen en een natuur lijke dynamiek werden de aria's ex pressief vertolkt. Vooral de gevoe lig glissandi onderstreepten de droeve passages. L'Apothéose de Corelli van Coupe- rin komt uit de bundel Les Goüts réunis. Het werk is een grote sona te, een soort allegorisch eerbetoon Door London Baroque en Emma Kirkby (sopraan). Gehoord: zo. 28/9, Grote Kerk in Veere. door Jeanette Vergouwen aan Corelli. De zeven delen van de sonate worden begeleid met sug gestieve en vaak humoristische on dertitels. Deze werden met een goede Franse uitspraak gesproken door de gambist. Het werk werd sprankelend en vlot vertolkt. La Morte di Lucretia van Michel de Montéclair was voor mij het hoog tepunt van het concert. Wat een invoelen van tekst, emotie en mu ziek. Kirkby bracht de recitatieven en aria's met een niet te evenaren expressie en vooral het triple pia no gebrachte Io moro, addio was adembenemend. Na de pauze werd door de instru mentalisten de Trio sonata in g van Handel gespeeld. Mooi in balans en met Vele nuances. De inbreng van de klavecinist was belangrijk. Hij speelde stimulerend en onder steunend. De drie korte werken van For- queray voor gamba en klavecimbel waren een demonstratie van de techniek en de klankmogelijkhe den van de zevensnarige gamba. De verschillende karakters in La Regente, La Du Vaucel en La Leclair kwamen goed over. Emma Kirkby en London Baroque, gi: Het concert werd afgesloten met vier liederen van Thomas Arne op teksten van Shakespeare. Kirkby demonstreerde hierin haar tech :rmiddag in de Grote Kerk in Veere. niek die steunt op een perfecte adembeheersing, en prachtige dic tie. Alle woorden worden voor in de mond gevormd. De verschillen foto Lex de Meester in de liederen van vrolijk via virtu oos naar volksliedachtig kwamen allen tot hun recht. Een geweldig concert.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17