spectrum
Alles voor de eeuwigheid
7
Opdat zij allen één zijn
Johannes 17:21a
PZC
Zaterdag 27 september 2008
tekst Ondine van der Vleuten
zwartwitfoto's Nico Out
Het leven is voorbereiding op de eeuwigheid, zegt Wim Kolijn. Niemand weet wanneer hij sterft. Het
kan ineens zo ver zijn. En dan velt God het oordeel. „Voor ons betekent het dat we de tijd die ons ge
geven is zo goed en nuttig mogelijk moeten besteden." Daarin past onderwijs dat geheel in overeen
stemming is met die reformatorische levenshouding. „Het heeft alles te maken met hoe je in het le
ven staat."
Wat brengt iemand er
toe met zijn hele ge
zin naar de andere
kant van de wereld
te verhuizen, om
zending te bedrijven? God zelf, zou
Dirk Paans antwoorden. Hij kreeg een
ernstig auto-ongeluk en belandde op
de intensive care. Een ouderling die op
ziekenbezoek kwam, zei: „De Heere
heeft nog werk voor je." Dirk hoorde
het hem duidelijk zeggen, maar toen
hij de ouderling er later over aansprak,
wist die zich niets meer van zijn woor
den te herinneren. „Voor mij was hij
op dat moment de spreekbuis van de
Heere."
Die ervaring mondde, na een studie
theologie, uit in zes jaar zendingswerk.
De missie: het opbouwen van een kerk
gemeente in de miljoenenstad Guaya
quil. Na zes jaar werd het gezin Paans
teruggeroepen, maar Dirk kijkt met vol-
Els Schot heeft tot de kinderen kwamen
gewerkt als verloskundige en is actief in
het kerkelijk verenigingsleven en de Vrij
willige Thuiszorg.
doening terug. „Als gezin zijn we naar
elkaar toegegroeid. Als één van de kin
deren uit logeren is, voelt het al niet
meer compleet. Dat is sterker dan het
vroeger was. Er is daar veel zorg voor
elkaar, niet alleen binnen het gezin
maar ook daarbuiten. En we hebben
leren relativeren. Dan wordt het mak
kelijker wezenlijke van niet wezenlijke
dingen te scheiden."
In hun boekenkast staat een groot
aantal boeken en Bijbels in vreemde
talen, waaronder het Birmees. De Bij
bel is het alfa en omega van de gere
formeerden, het woord van God, lei
draad bij alles. Er gaat geen dag voorbij
zonder dat er uit de Bijbel gelezen
wordt. Meermalen zelfs. Bij het op
staan, bij het slapengaan en bij de maal
tijden.
Vaak wordt ook nog een Dagboek op
geslagen. Daarin staan teksten ter ver
klaring en verdieping, voor elke dag
één. Dagboeken zijn populair als ca
deau, met Nieuwjaar, een verjaardag of
een kennismakingsbezoek bijvoor
beeld. Ze zijn er rond thema's of voor
bepaalde leeftijden.
Het is heel normaal dat een substanti
eel deel van de boekenkast gevuld is
met geloofsgerelateerde boeken. Bij
Onno en Els Schot staan alleen al een
stuk of twintig Bijbels. „En we hebben
er ongetwijfeld nog wel een paar op
cd", voegt Onno toe. „Trouwens, als je
teksten zoekt, kun je ook de online Bij
bel raadplegen, op internet."
Maar je kunt niet alles uit boeken ha
len. Gelovigen van gereformeerde ge
zindte worden ook wel aangeduid als
'bevindelijken'. Dat duidt op het onder
vinden van de genade Gods: die moet
je doorleven of ervaren. Een punt waar
aan heel veel aandacht wordt gegeven
binnen deze gezindte. Marc van Kralin
gen: „Een christen maakt in zijn leven
een hele zoektocht door. Hoe een
mens terugkomt bij God, dat is niet zo
maar weer goed."
De kerkgang is onontbeer
lijk voor de terugkeer
naar God. Is de zaterdag
de gezinsdag bij uitstek,
met familiebezoek en ac
tiviteiten buitenshuis, op zondag daalt
over alle gezinnen van de reformatori
sche gezindte mst neer. Alles draait
om bezinning en kerkbezoek. De eer
ste gang is 's ochtends vroeg. Soms is
er voor de kleinste kinderen opvang
bij de kerk, zodat de ouders gezamen
lijk kunnen gaan. En uiteraard is ieder
een 'op z'n zondags'. De mannen zijn
in de kerk blootshoofds, de vrouwen
bedekken juist het hoofd voor God.
Na de eerste kerkgang volgt een twee
de, later op de dag. En soms nog een
derde. Werk dat niet noodzakelijk is,
blijft liggen. De zondag dient te wor
den geheiligd, door samen te komen
in de eredienst en te luisteren naar
Gods Woord: het geestelijke voedsel.
Daarna, in de rust van de dag, wordt
dit geestelijk voedsel verteerd. De rust
is dus een middel en niet het doel.
Voor een nog beter begrip van de Bij
bel bezoeken veel kerkenleden een Bij
belstudiekring.
Onno Schot: „Wij slapen ook acht uur,
wij zijn ook aan het werk, wij zijn niet
altijd met de Bijbel bezig. Maar het is
wel onze leidraad voor het dagelijks le-
willen ze weten. Ben je nog dezelfde
als vorig jaar? Ook het gedrag wordt
onder de loep genomen. Er kan bij
voorbeeld gewezen worden op het bij
belse gegeven dat omwille van het on
derscheid tussen man en vrouw, de
één kort en de ander lang haar heeft.
Wim Kolijn is sinds 1974 actief in de poli
tiek, waarvan 21 jaar in Provinciale Sta
ten (SGP).
ven. Inspirerend, bezielend. Dat geeft
energie. Daar kun je niet te veel van
krijgen."
Eens per jaar komen de ouderlingen
op huisbezoek. Wim Kolijn: „Dat is be
doeld om de vinger aan de pols te hou
den. Je zit het hele jaar in de kerk; wat
voor vruchten heeft dat voortgebracht,
Gerrie van Koeveringe werkt als ver
pleegkundige op oproepbasis en heeft
vijf kinderen.
Waarbij je dan kunt twisten over de
vraag wat té kort is."
Ouders zijn zich er terdege van bewust
dat jonge kinderen nog erg beïnvloed
baar zijn. Tegen de tijd dat ze de maat
schappij ingaan, moeten ze sterk ge
noeg in hun schoenen staan om trouw
te blijven aan de normen, waarden en
denkbeelden die hen thuis werden in
geprent. Het onderwijs speelt een be
langrijke rol in dit proces. Kolijn: „Wor
den daar niet dezelfde normen en
waarden uitgedragen, dan ontstaan
conflicten. Vandaar het belang van re
formatorisch onderwijs. Het gaat niet
alleen over inhoudelijke zaken als de
schepping, maar over de hele atmo
sfeer. Alleen al de gesprekken tussen
de kinderen onderling: over tv-pro-
gramma's, over een andere levensstijl -
over uitgaan, als ze wat ouder worden.
Wij hebben vrienden van wie de kin
deren noodgedwongen naar een gewo
ne school gaan. Als ze maandag op
school komen, is de hele klas is naar de
disco geweest. Die kinderen staan daar
buiten en dat maakt ze tot eenlingen."
Ook binnen het reforma
torisch onderwijs staat
de tijd niet stil. Dirk
Paans, docent Gods
dienst op het Calvijn
College, is kort geleden gekozen in de
voorlopige medezeggenschapsraad van
de reformatorische basisschool in
's-Gravenpolder. „Dat was een heikel
punt, die medezeggenschapsraad. In re
formatorische kring werd invloed van
de ouders op de gang van zaken op
school afgewezen, vanuit het gezags-
principe en ook uit angst voor verkeer
de invloeden. Nu die inspraak via de
medezeggenschapsraad wettelijk ver
plicht is, moesten er toch leden geko
zen worden." Vernieuwend is ook het
No Apologies Project. „Dat gaat over
verleidingen als seks, drugs, drank.
Durf nee te zeggen, is de boodschap.
Het afgelopen jaar is dat project voor
het eerst op het Calvijn College uitge
voerd, in de tweede klas. Het was heel
succesvol, wordt dit jaar herhaald en
uitgebouwd tot een doorgaande leer
lijn, tot aan vwoö. Seksualiteit is in het
algemeen al meer bespreekbaar gewor
den dan vroeger. Als je taboe defini
eert als onbespreekbaar, dan is seksuali
teit en seks buiten het huwelijk nu dus
niet meer zo'n taboe. Ik denk dan eer
der aan homoseksualiteit; als je daar
over begint, dan gaan mensen echt op
hun stoelen schuiven."
Gerrie en Hans van Koeveringe doen
zoals veel bevindelijken aan evangelisa
tie. Elk jaar staan zij voor de Paranor-
ma-beurs. De evangelisatie bij de Para-
norma-beurs is ontstaan uit de behoef
te van de kerken, de beursbezoekers te
laten weten dat er een alternatief is
voor het occulte. „Wij willen een te
gengeluid laten horen. Wij reiken fol
dertjes en boekjes uit en spreken de
beursbezoekers aan. Hebben ze iets
kunnen vinden in het occulte aanbod
binnen? Wat zoeken ze eigenlijk? We
ten ze wat het christelijk geloof hun te
bieden heeft? )e hoopt op spontane,
vruchtbare gesprekken. Zonder een
'voet tussen de deur'." Gereformeer-
Marc van Kralingen (19) studeert natuur-
en sterrenkunde aan de Universiteit van
Leiden en is lid van de Christelijke stu
dentenvereniging CSSR. Zijn hobby's zijn
zeilen, lezen, orgelspelen en klassieke
muziek.
den van verschillende denominaties
staan zij aan zij in de kraam. Ook het
reformatorisch onderwijs is een voor
beeld van goede samenwerking tussen
de verschillende kerken op reformatori
sche grondslag. Maar op het punt van
prediking in de kerk lukt het maar niet
tot eenheid te komen. „De kerkelijke
verdeeldheid is de zwakte van de Gere
formeerde Gezindte", zegt Van Kralin
gen. „Absoluut in tegenstrijd met de
bijbelse opdracht, want dat is er een
van eenheid. Onze boodschap klinkt
door die verdeeldheid minder krach
tig. Een sterke wens voor de toekomst
is dat de eenheid hersteld wordt."
De tentoonstelling Zichtbaar Geloven in de
Zeeuwse Bibliotheek is nog te zien tot en met
u oktober. Dit was het laatste deel in deze
serie over het dagelijks leven van bevindelijk
gereformeerden. Zie voor de vorige afleverin
gen en de gehele tekst van de interviews met
de gezinnen: www.pzc.nl/gereformeerden.