spectrum Alles voor de eeuwigheid 7 Opdat zij allen één zijn Johannes 17:21a PZC Zaterdag 27 september 2008 tekst Ondine van der Vleuten zwartwitfoto's Nico Out Het leven is voorbereiding op de eeuwigheid, zegt Wim Kolijn. Niemand weet wanneer hij sterft. Het kan ineens zo ver zijn. En dan velt God het oordeel. „Voor ons betekent het dat we de tijd die ons ge geven is zo goed en nuttig mogelijk moeten besteden." Daarin past onderwijs dat geheel in overeen stemming is met die reformatorische levenshouding. „Het heeft alles te maken met hoe je in het le ven staat." Wat brengt iemand er toe met zijn hele ge zin naar de andere kant van de wereld te verhuizen, om zending te bedrijven? God zelf, zou Dirk Paans antwoorden. Hij kreeg een ernstig auto-ongeluk en belandde op de intensive care. Een ouderling die op ziekenbezoek kwam, zei: „De Heere heeft nog werk voor je." Dirk hoorde het hem duidelijk zeggen, maar toen hij de ouderling er later over aansprak, wist die zich niets meer van zijn woor den te herinneren. „Voor mij was hij op dat moment de spreekbuis van de Heere." Die ervaring mondde, na een studie theologie, uit in zes jaar zendingswerk. De missie: het opbouwen van een kerk gemeente in de miljoenenstad Guaya quil. Na zes jaar werd het gezin Paans teruggeroepen, maar Dirk kijkt met vol- Els Schot heeft tot de kinderen kwamen gewerkt als verloskundige en is actief in het kerkelijk verenigingsleven en de Vrij willige Thuiszorg. doening terug. „Als gezin zijn we naar elkaar toegegroeid. Als één van de kin deren uit logeren is, voelt het al niet meer compleet. Dat is sterker dan het vroeger was. Er is daar veel zorg voor elkaar, niet alleen binnen het gezin maar ook daarbuiten. En we hebben leren relativeren. Dan wordt het mak kelijker wezenlijke van niet wezenlijke dingen te scheiden." In hun boekenkast staat een groot aantal boeken en Bijbels in vreemde talen, waaronder het Birmees. De Bij bel is het alfa en omega van de gere formeerden, het woord van God, lei draad bij alles. Er gaat geen dag voorbij zonder dat er uit de Bijbel gelezen wordt. Meermalen zelfs. Bij het op staan, bij het slapengaan en bij de maal tijden. Vaak wordt ook nog een Dagboek op geslagen. Daarin staan teksten ter ver klaring en verdieping, voor elke dag één. Dagboeken zijn populair als ca deau, met Nieuwjaar, een verjaardag of een kennismakingsbezoek bijvoor beeld. Ze zijn er rond thema's of voor bepaalde leeftijden. Het is heel normaal dat een substanti eel deel van de boekenkast gevuld is met geloofsgerelateerde boeken. Bij Onno en Els Schot staan alleen al een stuk of twintig Bijbels. „En we hebben er ongetwijfeld nog wel een paar op cd", voegt Onno toe. „Trouwens, als je teksten zoekt, kun je ook de online Bij bel raadplegen, op internet." Maar je kunt niet alles uit boeken ha len. Gelovigen van gereformeerde ge zindte worden ook wel aangeduid als 'bevindelijken'. Dat duidt op het onder vinden van de genade Gods: die moet je doorleven of ervaren. Een punt waar aan heel veel aandacht wordt gegeven binnen deze gezindte. Marc van Kralin gen: „Een christen maakt in zijn leven een hele zoektocht door. Hoe een mens terugkomt bij God, dat is niet zo maar weer goed." De kerkgang is onontbeer lijk voor de terugkeer naar God. Is de zaterdag de gezinsdag bij uitstek, met familiebezoek en ac tiviteiten buitenshuis, op zondag daalt over alle gezinnen van de reformatori sche gezindte mst neer. Alles draait om bezinning en kerkbezoek. De eer ste gang is 's ochtends vroeg. Soms is er voor de kleinste kinderen opvang bij de kerk, zodat de ouders gezamen lijk kunnen gaan. En uiteraard is ieder een 'op z'n zondags'. De mannen zijn in de kerk blootshoofds, de vrouwen bedekken juist het hoofd voor God. Na de eerste kerkgang volgt een twee de, later op de dag. En soms nog een derde. Werk dat niet noodzakelijk is, blijft liggen. De zondag dient te wor den geheiligd, door samen te komen in de eredienst en te luisteren naar Gods Woord: het geestelijke voedsel. Daarna, in de rust van de dag, wordt dit geestelijk voedsel verteerd. De rust is dus een middel en niet het doel. Voor een nog beter begrip van de Bij bel bezoeken veel kerkenleden een Bij belstudiekring. Onno Schot: „Wij slapen ook acht uur, wij zijn ook aan het werk, wij zijn niet altijd met de Bijbel bezig. Maar het is wel onze leidraad voor het dagelijks le- willen ze weten. Ben je nog dezelfde als vorig jaar? Ook het gedrag wordt onder de loep genomen. Er kan bij voorbeeld gewezen worden op het bij belse gegeven dat omwille van het on derscheid tussen man en vrouw, de één kort en de ander lang haar heeft. Wim Kolijn is sinds 1974 actief in de poli tiek, waarvan 21 jaar in Provinciale Sta ten (SGP). ven. Inspirerend, bezielend. Dat geeft energie. Daar kun je niet te veel van krijgen." Eens per jaar komen de ouderlingen op huisbezoek. Wim Kolijn: „Dat is be doeld om de vinger aan de pols te hou den. Je zit het hele jaar in de kerk; wat voor vruchten heeft dat voortgebracht, Gerrie van Koeveringe werkt als ver pleegkundige op oproepbasis en heeft vijf kinderen. Waarbij je dan kunt twisten over de vraag wat té kort is." Ouders zijn zich er terdege van bewust dat jonge kinderen nog erg beïnvloed baar zijn. Tegen de tijd dat ze de maat schappij ingaan, moeten ze sterk ge noeg in hun schoenen staan om trouw te blijven aan de normen, waarden en denkbeelden die hen thuis werden in geprent. Het onderwijs speelt een be langrijke rol in dit proces. Kolijn: „Wor den daar niet dezelfde normen en waarden uitgedragen, dan ontstaan conflicten. Vandaar het belang van re formatorisch onderwijs. Het gaat niet alleen over inhoudelijke zaken als de schepping, maar over de hele atmo sfeer. Alleen al de gesprekken tussen de kinderen onderling: over tv-pro- gramma's, over een andere levensstijl - over uitgaan, als ze wat ouder worden. Wij hebben vrienden van wie de kin deren noodgedwongen naar een gewo ne school gaan. Als ze maandag op school komen, is de hele klas is naar de disco geweest. Die kinderen staan daar buiten en dat maakt ze tot eenlingen." Ook binnen het reforma torisch onderwijs staat de tijd niet stil. Dirk Paans, docent Gods dienst op het Calvijn College, is kort geleden gekozen in de voorlopige medezeggenschapsraad van de reformatorische basisschool in 's-Gravenpolder. „Dat was een heikel punt, die medezeggenschapsraad. In re formatorische kring werd invloed van de ouders op de gang van zaken op school afgewezen, vanuit het gezags- principe en ook uit angst voor verkeer de invloeden. Nu die inspraak via de medezeggenschapsraad wettelijk ver plicht is, moesten er toch leden geko zen worden." Vernieuwend is ook het No Apologies Project. „Dat gaat over verleidingen als seks, drugs, drank. Durf nee te zeggen, is de boodschap. Het afgelopen jaar is dat project voor het eerst op het Calvijn College uitge voerd, in de tweede klas. Het was heel succesvol, wordt dit jaar herhaald en uitgebouwd tot een doorgaande leer lijn, tot aan vwoö. Seksualiteit is in het algemeen al meer bespreekbaar gewor den dan vroeger. Als je taboe defini eert als onbespreekbaar, dan is seksuali teit en seks buiten het huwelijk nu dus niet meer zo'n taboe. Ik denk dan eer der aan homoseksualiteit; als je daar over begint, dan gaan mensen echt op hun stoelen schuiven." Gerrie en Hans van Koeveringe doen zoals veel bevindelijken aan evangelisa tie. Elk jaar staan zij voor de Paranor- ma-beurs. De evangelisatie bij de Para- norma-beurs is ontstaan uit de behoef te van de kerken, de beursbezoekers te laten weten dat er een alternatief is voor het occulte. „Wij willen een te gengeluid laten horen. Wij reiken fol dertjes en boekjes uit en spreken de beursbezoekers aan. Hebben ze iets kunnen vinden in het occulte aanbod binnen? Wat zoeken ze eigenlijk? We ten ze wat het christelijk geloof hun te bieden heeft? )e hoopt op spontane, vruchtbare gesprekken. Zonder een 'voet tussen de deur'." Gereformeer- Marc van Kralingen (19) studeert natuur- en sterrenkunde aan de Universiteit van Leiden en is lid van de Christelijke stu dentenvereniging CSSR. Zijn hobby's zijn zeilen, lezen, orgelspelen en klassieke muziek. den van verschillende denominaties staan zij aan zij in de kraam. Ook het reformatorisch onderwijs is een voor beeld van goede samenwerking tussen de verschillende kerken op reformatori sche grondslag. Maar op het punt van prediking in de kerk lukt het maar niet tot eenheid te komen. „De kerkelijke verdeeldheid is de zwakte van de Gere formeerde Gezindte", zegt Van Kralin gen. „Absoluut in tegenstrijd met de bijbelse opdracht, want dat is er een van eenheid. Onze boodschap klinkt door die verdeeldheid minder krach tig. Een sterke wens voor de toekomst is dat de eenheid hersteld wordt." De tentoonstelling Zichtbaar Geloven in de Zeeuwse Bibliotheek is nog te zien tot en met u oktober. Dit was het laatste deel in deze serie over het dagelijks leven van bevindelijk gereformeerden. Zie voor de vorige afleverin gen en de gehele tekst van de interviews met de gezinnen: www.pzc.nl/gereformeerden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 95