spectrum Als je niet kiest, ontglipt uiteindelijk alles je uit bij het heel pure, het heel kleine' PZC Zaterdag 27 september 2008 Blof afgelopen woensdag in het Arsenaaltheater in Vlissingen, bij de try-out voor de komende tournee. Diverse Oktober-nummers werden voor het eerst live gespeeld. foto Lex de Meester Het nieuwe album Oktober telt dertien tracks, met elk een eigen verhaal. De bandleden van Blof nemen alle nummers door. 1. Oktober Bassist Peter Slager: „In Ierland hadden we één dag over. Toen hebben we snel nog een nummer in elkaar geprutst. Dat werd Oktober. Het bleek uiteindelijk een soort beginselverklaring voor het hele album te zijn. Het is wel bijzonder dat wat je ter plekke nog even schrijft het titelnummer wordt en de single." Zanger-gitarist Paskal Jakobsen: „Het is een tegenhanger van het allerlaatste num mer. Dynamisch is er bijna geen opbouw. Het is een streep van begin tot eind. Teveel begint juist met bijna niks en ontploft uit eindelijk bijna." 2. Eilanden „Ons grote geluk dat steeds weer verdwijnt achter zware gordijnen van geld en succes en verdovend applaus." Peter Slager schreef het nummer en mail de het naar Jakobsen. Die zag het muziek bestand over het hoofd en zette de ontvan gen tekst daarom óók op muziek. Zijn ver sie komt op April. Slager: „Voor ons als band heeft dit num mer wel iets extra's. Toen we in de Arden nen aan de slag gingen, verkeerden we in een lichte crisis. We waren te veel met an dere dingetjes bezig. Dit liedje was het be gin van de oplossing." 3. Van Veraf Was Het Zo Mooi Slager: „Omdat we zoveel materiaal had den vroegen we ons af moeten we echt al les alleen met z'n vieren doen? Uiteinde lijk hebben we Sarah Bettens - zonder haar echt te kennen - erbij gevraagd, voor al als een soort extra instrument. Ze paste erg goed in ons groepje. Ze kwam binnen en was deel van de band. In dit nummer heeft ze een prominente rol. Eerst zou Pas- kal het alleen zingen, maar we kregen het gevoel dat het liedje zich zozeer tussen twee mensen afspeelde, dat het zich leen de voor een duet." 4. Wij Geloven Nergens In Slager: „De oerversie hebben we destijds bij Paskal thuis opgenomen zonder Nor man. Het grappige is dat in de ultieme ver sie de drums zo'n centrale plek innemen. Ik zie het liedje als een handreiking om wél ergens in te geloven, omdat dat je le ven iets minder ingewikkeld maakt." 5. Liefdesbrief Jakobsen: „Dit is het meest chansonachtige nummer, ook het best gezongen nummer van de plaat, vind ik. Het heeft dezelfde kwaliteit als Olielamp van Maarten van Roozendaal, dat ik altijd graag heb gezon gen." Slager: „Het beeld van het schrijven van een liefdesbrief bij de olielamp is zo tijd loos. Het kan ook i9e-eeuws zijn." 6. Labrador Drummer Norman Bonink: „Mijn eerste reactie was: een liedje over een hond?!" Slager: „We hebben er al wel wat reacties op gekregen, van mensen die ontroerd zijn tot 'dit is echt het raarste liedje dat jullie ooit hebben gemaakt'. En het gaat eigen lijk helemaal niet over die labrador." Toetsenist Bas Kennis: „De hond van Pickering House, ook een labrador, ging dood op de dag dat we dit opnamen. Dat was wel bizar." 7. Donkerrood Slager: „Duidelijk een scheidingsliedje. Het is ook het centrum van het album, de kern van de plaat. Meer dan met zwart en grijs associeer ik deze met donkerrood." 8. Hoe Lang Blijf Je Binnen Slager: „Een liedje over mijn dochter, opge nomen met alleen drie gitaren en een 'ei tje'. Ik ben erg gehecht aan dit nummer." Jakobsen: „Het zou door een vader en moe der gezongen kunnen zijn, maar ook door geliefden, die over dezelfde angst zingen." 9. Adem In Kennis: „De muziek is gebaseerd op een nummer van de Noorse singer-songwriter Thomas Dybdahl. We gebruiken vaker in terpretaties van andermans songs. Dan neem je een sfeer van een nummer over." Slager: „Inhoudelijk is het een van de meer hoopvolle liedjes op de plaat. Het is geschreven voor iemand met wie het op dat moment niet zo goed ging." 10. Kouder Dan Ijs Slager: „Wel het afwijkendste nummer. Wat gebeurt is dat de melodie heel sterk is gebaseerd op de gitaarpartij. Daardoor wordt het een beetje minstreelachtig. Leuk dat we ook zoiets een keer hebben ge maakt." Jakobsen: „Het is heel dicht gebleven bij het origineel dat we hadden. Vaak is de eer ste ingeving toch de beste." 11. Vallende Engel Jakobsen: „Het meest typische Blof-liedje. Het had op Boven kunnen staan. Slager: „Wel anders is dat het nummer voor een plaat een belachelijk lange solo heeft. Het 'ademt' daardoor meer. In de tijd van Boven hadden we dat toch heel an ders aangepakt." 12. Zo Mooi, Zo Mooi Slager: „Er gebeurde iets ergs in onze om geving. Ik voelde me toen geroepen daar iets over te schrijven." Jakobsen: „Het verlies van een kind is het ergste wat er bestaat. Ik kan dit ook niet met droge ogen zingen. Ik vind het echt het mooiste nummer van de plaat." 13. Teveel Slager: „Dit is ook wel chansonachtig. Een theaternummer pur sang. Eigenlijk is het een ode aan Ramses Shafïy. Ik denk dat dat er nog het meest in zit. Het heeft ook iets afsluitends. Het gaat over tijd te veel hebben, zodat je niet kiest, waardoor uit eindelijk alles je ontglipt." Jakobsen: „Het nummer sluit mijn jeugd af, de beginjaren van het succes van de band, een periode dat je te veel te kiezen hebt. Dat heeft niet alleen te maken met vrouwelijke aandacht, maar met alles in het leven. Als je iets gerichter leeft, leef je ook bewuster."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 91