spectrum
Als je niet kiest, ontglipt uiteindelijk alles je
uit
bij het
heel pure, het
heel
kleine'
PZC
Zaterdag 27 september 2008
Blof afgelopen woensdag in het Arsenaaltheater in Vlissingen, bij de try-out voor de komende tournee. Diverse Oktober-nummers werden voor het eerst live gespeeld. foto Lex de Meester
Het nieuwe album Oktober telt
dertien tracks, met elk een eigen
verhaal. De bandleden van Blof
nemen alle nummers door.
1. Oktober
Bassist Peter Slager: „In Ierland hadden we
één dag over. Toen hebben we snel nog
een nummer in elkaar geprutst. Dat werd
Oktober. Het bleek uiteindelijk een soort
beginselverklaring voor het hele album te
zijn. Het is wel bijzonder dat wat je ter
plekke nog even schrijft het titelnummer
wordt en de single."
Zanger-gitarist Paskal Jakobsen: „Het is
een tegenhanger van het allerlaatste num
mer. Dynamisch is er bijna geen opbouw.
Het is een streep van begin tot eind. Teveel
begint juist met bijna niks en ontploft uit
eindelijk bijna."
2. Eilanden
„Ons grote geluk dat steeds weer verdwijnt
achter zware gordijnen van geld en succes en
verdovend applaus."
Peter Slager schreef het nummer en mail
de het naar Jakobsen. Die zag het muziek
bestand over het hoofd en zette de ontvan
gen tekst daarom óók op muziek. Zijn ver
sie komt op April.
Slager: „Voor ons als band heeft dit num
mer wel iets extra's. Toen we in de Arden
nen aan de slag gingen, verkeerden we in
een lichte crisis. We waren te veel met an
dere dingetjes bezig. Dit liedje was het be
gin van de oplossing."
3. Van Veraf Was Het Zo Mooi
Slager: „Omdat we zoveel materiaal had
den vroegen we ons af moeten we echt al
les alleen met z'n vieren doen? Uiteinde
lijk hebben we Sarah Bettens - zonder
haar echt te kennen - erbij gevraagd, voor
al als een soort extra instrument. Ze paste
erg goed in ons groepje. Ze kwam binnen
en was deel van de band. In dit nummer
heeft ze een prominente rol. Eerst zou Pas-
kal het alleen zingen, maar we kregen het
gevoel dat het liedje zich zozeer tussen
twee mensen afspeelde, dat het zich leen
de voor een duet."
4. Wij Geloven Nergens In
Slager: „De oerversie hebben we destijds
bij Paskal thuis opgenomen zonder Nor
man. Het grappige is dat in de ultieme ver
sie de drums zo'n centrale plek innemen.
Ik zie het liedje als een handreiking om
wél ergens in te geloven, omdat dat je le
ven iets minder ingewikkeld maakt."
5. Liefdesbrief
Jakobsen: „Dit is het meest chansonachtige
nummer, ook het best gezongen nummer
van de plaat, vind ik. Het heeft dezelfde
kwaliteit als Olielamp van Maarten van
Roozendaal, dat ik altijd graag heb gezon
gen."
Slager: „Het beeld van het schrijven van
een liefdesbrief bij de olielamp is zo tijd
loos. Het kan ook i9e-eeuws zijn."
6. Labrador
Drummer Norman Bonink: „Mijn eerste
reactie was: een liedje over een hond?!"
Slager: „We hebben er al wel wat reacties
op gekregen, van mensen die ontroerd zijn
tot 'dit is echt het raarste liedje dat jullie
ooit hebben gemaakt'. En het gaat eigen
lijk helemaal niet over die labrador."
Toetsenist Bas Kennis: „De hond van
Pickering House, ook een labrador, ging
dood op de dag dat we dit opnamen. Dat
was wel bizar."
7. Donkerrood
Slager: „Duidelijk een scheidingsliedje. Het
is ook het centrum van het album, de kern
van de plaat. Meer dan met zwart en grijs
associeer ik deze met donkerrood."
8. Hoe Lang Blijf Je Binnen
Slager: „Een liedje over mijn dochter, opge
nomen met alleen drie gitaren en een 'ei
tje'. Ik ben erg gehecht aan dit nummer."
Jakobsen: „Het zou door een vader en moe
der gezongen kunnen zijn, maar ook door
geliefden, die over dezelfde angst zingen."
9. Adem In
Kennis: „De muziek is gebaseerd op een
nummer van de Noorse singer-songwriter
Thomas Dybdahl. We gebruiken vaker in
terpretaties van andermans songs. Dan
neem je een sfeer van een nummer over."
Slager: „Inhoudelijk is het een van de
meer hoopvolle liedjes op de plaat. Het is
geschreven voor iemand met wie het op
dat moment niet zo goed ging."
10. Kouder Dan Ijs
Slager: „Wel het afwijkendste nummer.
Wat gebeurt is dat de melodie heel sterk is
gebaseerd op de gitaarpartij. Daardoor
wordt het een beetje minstreelachtig. Leuk
dat we ook zoiets een keer hebben ge
maakt."
Jakobsen: „Het is heel dicht gebleven bij
het origineel dat we hadden. Vaak is de eer
ste ingeving toch de beste."
11. Vallende Engel
Jakobsen: „Het meest typische Blof-liedje.
Het had op Boven kunnen staan.
Slager: „Wel anders is dat het nummer
voor een plaat een belachelijk lange solo
heeft. Het 'ademt' daardoor meer. In de
tijd van Boven hadden we dat toch heel an
ders aangepakt."
12. Zo Mooi, Zo Mooi
Slager: „Er gebeurde iets ergs in onze om
geving. Ik voelde me toen geroepen daar
iets over te schrijven."
Jakobsen: „Het verlies van een kind is het
ergste wat er bestaat. Ik kan dit ook niet
met droge ogen zingen. Ik vind het echt
het mooiste nummer van de plaat."
13. Teveel
Slager: „Dit is ook wel chansonachtig. Een
theaternummer pur sang. Eigenlijk is het
een ode aan Ramses Shafïy. Ik denk dat
dat er nog het meest in zit. Het heeft ook
iets afsluitends. Het gaat over tijd te veel
hebben, zodat je niet kiest, waardoor uit
eindelijk alles je ontglipt."
Jakobsen: „Het nummer sluit mijn jeugd
af, de beginjaren van het succes van de
band, een periode dat je te veel te kiezen
hebt. Dat heeft niet alleen te maken met
vrouwelijke aandacht, maar met alles in
het leven. Als je iets gerichter leeft, leef je
ook bewuster."