Jurgen Bey
1
hebben?
y
Lavatera
Muziekmeubelen
^5 11 Cv SI ./j. wonendiwegener.nl
PZC ff! 024-3650509
Zaterdag 27 september 2008
Het is licht, sterk, goedkoop en
bijna altijd voorhanden. Logisch
dus dat ontwerpers steeds
vaker gebruikmaken van
doodgewoon karton om
stoelen, tafels en zelfs lampen
te maken,
door Renske Schriemer
fl
r
Gek op de combinatie meubels
en muziek? Dan heeft het bedrijf
Muziekmeubels uit Heemskerk
het ultieme cadeau voor jou.
Want zeg nou zelf: welke muziek-
fan zou niet willen slapen in een
piano, toiletteren op een gitaar-
bril, zitten op een drumstel, le
zen onder een microfoonlamp of
eten van een gitaartafel?
Extra leuk is dat veel meubels die
eigenaren (en muzikanten) Den
nis Janssens en Suzanne Goe
man verkopen via hun website
www.muziekmeubels.nl, in een
vorig leven échte muziekinstru
menten waren. Dus voor je het
weet, slaap jij straks in een gewe
zen pianootje van Prince. Of zit
je op een kruk die vroeger, toen
hij nog een drum was, van Phil
Collins op zijn donder kreeg.
Prijzen variëren van 275 euro
voor drumkruk 'Floor' tot 1.995
euro voor pianobed 'Cor' (twee
persoons: fijn voor een duetje?).
Het icoon van de
kartonnen meu
bels, de Wiggle
Side Chair van
architect Frank
Gehry. foto's GPD
met grapjes erin en met aandacht
voor het milieu. Droog Design bun
delt deze ontwerpen en stuurt ze
in 1993 naar de belangrijke meubel
beurs in Milaan. De collectie slaat
in als een bom en ontwerpers als
Bey en Jongerius zijn in een klap
wereldberoemd. „Ontwerpers wa
ren ineens sterren, dat had je daar
voor eigenlijk niet", vertelt Jurgen
Bey. „We werden naar voren ge
schoven, raakten in een soort
stroom terecht. Dat is een luxeposi
tie als je een studio wilt starten.
Maar onder dat 'stardom' moet je
wel groeien. Kijk, je kunt ook drie
keer schudden met je haar. Maar je
kunt ook iets willen uitdragen."
Dat zat er altijd al in bij Jurgen
Bey. Zijn ontwerpen zijn er nooit
zomaar 'voor de mooi' of'voor de
heb'. Ze gaan altijd over wat din
gen voor mensen betekenen en
waar ze behoefte aan hebben. Zo
ontwierp hij voor een verzekerings-
Groot kaasjeskruid, Malva sylvestris, is een plant
die je op je gemak kunt bestuderen als je in de
file staat. De plant bloeit de hele zomer met lila
bloemen, die cachet krijgen door hun geprononceerde
donkerpaarse aders. Groot kaasjeskruid lijkt een voorkeur
te hebben voor wegbermen en, zeldzaam voor een wilde
plant, voor de bebouwde kom.
Ik heb me er altijd over verbaasd dat het groot kaasjes
kruid nooit tot tuinplant is gepromoveerd. Andere leden
van de omvangrijke kaasjeskruidfamilie, de Malvaceae, is
dat wel gelukt. Het bekendste voorbeeld is de stokroos, Al-
cea rosea, een naam die altijd wordt verward met Altaea of
ficinalis, de wetenschappelijke naam van heemst. Heemst
is een inheemse plant die vooral voorkomt in gebieden
waar het water brak is. Heemst zie je niet in tuinen, maar
de plant is gekruist met andere familieleden met als resul
taat een drietal struikachtige planten die Parkallee, Park-
rondell en Parkfrieden heten. Deze planten, die tussen
een heester en een vaste plant in zitten, worden 2 meter
hoog en bloeien in de zomer en de herfst met gro
te stokroosachtige bloemen. Parkallee is zachtgeel,
terwijl de andere twee zachtroze zijn. Bij alle plan
ten is het hart gevuld.
De Park-serie is pas in de laatste paar jaar in ons
land bekend geworden, maar de stamboom van
deze malva's gaat terug tot de jaren dertig. Al die
tijd werden ze in de DDR gekweekt en gekoes
terd, maar pas na het vallen van de Muur hebben
ze het Westen bereikt. Grappig, hoe een muur
ook een barrière voor planten kan vormen.
Ook vanuit een andere richting hebben malva's
onze tuinen bereikt. De Lavatera, of struikmalva,
was tot een jaar of dertig geleden een plant die je
uitsluitend in Engelse tuinen zag. Bij ons werd de
plant als onvoldoende winterhard beschouwd.
Dat is hij nog steeds, maar kennelijk is dat geen
bezwaar meer. Wij zijn rijker en planten goedko
per. Het zou me niet verbazen als de Lavatera de
meest verkochte plant is van de afgelopen 25 jaar.
De victorie van de struikmalva begon met Lavatera
Barnsley, een mutatie van de aloude Lavatera olbia Rosea,
een plant die wel populair was, maar waarvan de paarsro-
ze kleur (mauve) veel mensen tegenstond. 'Barnsley' heeft
lichtroze bloemen met een wijnrood hart. De plant ver
oorzaakte een sensatie toen hij op de markt kwam. Hon
derdduizenden moeten ervan verkocht zijn.
Daarna gebeurde wat altijd gebeurt als een plant populair
is: er ontstaan snel nieuwe variëteiten. Inmiddels zijn er
wel twintig, waarvan 'Ice Cool' en 'Candy Floss' de be
kendste zijn. Maar als de
vraag groter is dan het aan-
bod, loopt de kwaliteit te-
rug. "Langlevendheid' is
daarom niet iets waarin La-
vatera's uitblinken. Na een
jaar of vijf zijn de stengels I
zo verhout, dat de plant
beter kan worden inge-
ruild voor een jongere. Lavatera olhia Rosea, foto GPD
Bewaar de doos maar als
je binnenkort een nieu
we televisie, wasmachine
of stoel koopt. Want kar
ton is tegenwoordig
meer dan een verpakking. Meubel
ontwerpers gebruiken het graag als
basis voor hun producten. Waar
om ook niet? Het past bovendien
helemaal in de trend om ecolo
gisch verantwoord te produceren.
En wat is duurzamer dan een nieu
we stoel te maken van afval, van
de doos die je anders zou weg
gooien?
De Nederlandse ontwerper David
Graas vindt dat we veel te weinig
ondernemen met ons afval. Om
iets aan de afvalberg te doen, be
sloot hij om er nieuwe ontwerpen
mee te maken. Zijn kartonnen
stoel FYS (Finish it Your Self) is
Jurgen Bey hoort in het rijtje
Marcel Wanders en Hella Jongerius: Dutch designers
die begin jaren negentig de wereld veroverden. Bey
mag volgende week de Woonbeurs Pin in ontvangst ne
men, maar hij is eigenlijk wel klaar met het sterrendom.
door Renske Schriemer
Jurgen Bey is misschien niet
direct een ontwerper die je
'op het dressoir hebt staan'.
Heel anders dan bijvoorbeeld
tijdgenote Hella Jongerius,
die met haar grote, bolle
Ikea-vazen bij veel Nederlanders
op de kast belandde, is een Bey
zeldzaam in de schappen van het
woonwarenhuis. En toch klinkt
zijn naam als een klok.
Bey studeerde in 1991 af aan de
Eindhovense Design Academy met
de Folding Bookcase, die hij samen
met Jan Konings ontwierp. Dit
eerste ontwerp staat al helemaal
voor wat Bey doet: een verhaal
vertellen, een concept neerzetten.
Zo is de kast van hout, karton en
papier gemaakt, materialen waar
uit een boek ook bestaat. En de
kast voegt zich naar het boekenbe
zit, in plaats van andersom. Dank
zij de accordeonconstructie groeit
of krimpt de kast naar wens.
Bey is niet de enige die begin ja
ren negentig bezig is met ontwer
pen die draaien om een concept,