Jurgen Bey 1 hebben? y Lavatera Muziekmeubelen ^5 11 Cv SI ./j. wonendiwegener.nl PZC ff! 024-3650509 Zaterdag 27 september 2008 Het is licht, sterk, goedkoop en bijna altijd voorhanden. Logisch dus dat ontwerpers steeds vaker gebruikmaken van doodgewoon karton om stoelen, tafels en zelfs lampen te maken, door Renske Schriemer fl r Gek op de combinatie meubels en muziek? Dan heeft het bedrijf Muziekmeubels uit Heemskerk het ultieme cadeau voor jou. Want zeg nou zelf: welke muziek- fan zou niet willen slapen in een piano, toiletteren op een gitaar- bril, zitten op een drumstel, le zen onder een microfoonlamp of eten van een gitaartafel? Extra leuk is dat veel meubels die eigenaren (en muzikanten) Den nis Janssens en Suzanne Goe man verkopen via hun website www.muziekmeubels.nl, in een vorig leven échte muziekinstru menten waren. Dus voor je het weet, slaap jij straks in een gewe zen pianootje van Prince. Of zit je op een kruk die vroeger, toen hij nog een drum was, van Phil Collins op zijn donder kreeg. Prijzen variëren van 275 euro voor drumkruk 'Floor' tot 1.995 euro voor pianobed 'Cor' (twee persoons: fijn voor een duetje?). Het icoon van de kartonnen meu bels, de Wiggle Side Chair van architect Frank Gehry. foto's GPD met grapjes erin en met aandacht voor het milieu. Droog Design bun delt deze ontwerpen en stuurt ze in 1993 naar de belangrijke meubel beurs in Milaan. De collectie slaat in als een bom en ontwerpers als Bey en Jongerius zijn in een klap wereldberoemd. „Ontwerpers wa ren ineens sterren, dat had je daar voor eigenlijk niet", vertelt Jurgen Bey. „We werden naar voren ge schoven, raakten in een soort stroom terecht. Dat is een luxeposi tie als je een studio wilt starten. Maar onder dat 'stardom' moet je wel groeien. Kijk, je kunt ook drie keer schudden met je haar. Maar je kunt ook iets willen uitdragen." Dat zat er altijd al in bij Jurgen Bey. Zijn ontwerpen zijn er nooit zomaar 'voor de mooi' of'voor de heb'. Ze gaan altijd over wat din gen voor mensen betekenen en waar ze behoefte aan hebben. Zo ontwierp hij voor een verzekerings- Groot kaasjeskruid, Malva sylvestris, is een plant die je op je gemak kunt bestuderen als je in de file staat. De plant bloeit de hele zomer met lila bloemen, die cachet krijgen door hun geprononceerde donkerpaarse aders. Groot kaasjeskruid lijkt een voorkeur te hebben voor wegbermen en, zeldzaam voor een wilde plant, voor de bebouwde kom. Ik heb me er altijd over verbaasd dat het groot kaasjes kruid nooit tot tuinplant is gepromoveerd. Andere leden van de omvangrijke kaasjeskruidfamilie, de Malvaceae, is dat wel gelukt. Het bekendste voorbeeld is de stokroos, Al- cea rosea, een naam die altijd wordt verward met Altaea of ficinalis, de wetenschappelijke naam van heemst. Heemst is een inheemse plant die vooral voorkomt in gebieden waar het water brak is. Heemst zie je niet in tuinen, maar de plant is gekruist met andere familieleden met als resul taat een drietal struikachtige planten die Parkallee, Park- rondell en Parkfrieden heten. Deze planten, die tussen een heester en een vaste plant in zitten, worden 2 meter hoog en bloeien in de zomer en de herfst met gro te stokroosachtige bloemen. Parkallee is zachtgeel, terwijl de andere twee zachtroze zijn. Bij alle plan ten is het hart gevuld. De Park-serie is pas in de laatste paar jaar in ons land bekend geworden, maar de stamboom van deze malva's gaat terug tot de jaren dertig. Al die tijd werden ze in de DDR gekweekt en gekoes terd, maar pas na het vallen van de Muur hebben ze het Westen bereikt. Grappig, hoe een muur ook een barrière voor planten kan vormen. Ook vanuit een andere richting hebben malva's onze tuinen bereikt. De Lavatera, of struikmalva, was tot een jaar of dertig geleden een plant die je uitsluitend in Engelse tuinen zag. Bij ons werd de plant als onvoldoende winterhard beschouwd. Dat is hij nog steeds, maar kennelijk is dat geen bezwaar meer. Wij zijn rijker en planten goedko per. Het zou me niet verbazen als de Lavatera de meest verkochte plant is van de afgelopen 25 jaar. De victorie van de struikmalva begon met Lavatera Barnsley, een mutatie van de aloude Lavatera olbia Rosea, een plant die wel populair was, maar waarvan de paarsro- ze kleur (mauve) veel mensen tegenstond. 'Barnsley' heeft lichtroze bloemen met een wijnrood hart. De plant ver oorzaakte een sensatie toen hij op de markt kwam. Hon derdduizenden moeten ervan verkocht zijn. Daarna gebeurde wat altijd gebeurt als een plant populair is: er ontstaan snel nieuwe variëteiten. Inmiddels zijn er wel twintig, waarvan 'Ice Cool' en 'Candy Floss' de be kendste zijn. Maar als de vraag groter is dan het aan- bod, loopt de kwaliteit te- rug. "Langlevendheid' is daarom niet iets waarin La- vatera's uitblinken. Na een jaar of vijf zijn de stengels I zo verhout, dat de plant beter kan worden inge- ruild voor een jongere. Lavatera olhia Rosea, foto GPD Bewaar de doos maar als je binnenkort een nieu we televisie, wasmachine of stoel koopt. Want kar ton is tegenwoordig meer dan een verpakking. Meubel ontwerpers gebruiken het graag als basis voor hun producten. Waar om ook niet? Het past bovendien helemaal in de trend om ecolo gisch verantwoord te produceren. En wat is duurzamer dan een nieu we stoel te maken van afval, van de doos die je anders zou weg gooien? De Nederlandse ontwerper David Graas vindt dat we veel te weinig ondernemen met ons afval. Om iets aan de afvalberg te doen, be sloot hij om er nieuwe ontwerpen mee te maken. Zijn kartonnen stoel FYS (Finish it Your Self) is Jurgen Bey hoort in het rijtje Marcel Wanders en Hella Jongerius: Dutch designers die begin jaren negentig de wereld veroverden. Bey mag volgende week de Woonbeurs Pin in ontvangst ne men, maar hij is eigenlijk wel klaar met het sterrendom. door Renske Schriemer Jurgen Bey is misschien niet direct een ontwerper die je 'op het dressoir hebt staan'. Heel anders dan bijvoorbeeld tijdgenote Hella Jongerius, die met haar grote, bolle Ikea-vazen bij veel Nederlanders op de kast belandde, is een Bey zeldzaam in de schappen van het woonwarenhuis. En toch klinkt zijn naam als een klok. Bey studeerde in 1991 af aan de Eindhovense Design Academy met de Folding Bookcase, die hij samen met Jan Konings ontwierp. Dit eerste ontwerp staat al helemaal voor wat Bey doet: een verhaal vertellen, een concept neerzetten. Zo is de kast van hout, karton en papier gemaakt, materialen waar uit een boek ook bestaat. En de kast voegt zich naar het boekenbe zit, in plaats van andersom. Dank zij de accordeonconstructie groeit of krimpt de kast naar wens. Bey is niet de enige die begin ja ren negentig bezig is met ontwer pen die draaien om een concept,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 144