spectrum 12 Arjan Ederveen benut zijn 'Ik vind het geen wereld om kinderen in te laten opgroeien' PZC Zaterdag 27 september 2008 handicaps Dat zijn website ophoudt bij 2005 is geen toeval. Door een stevige depressie trok hij zich nog meer terug dan hij al doet. Eenmaal uit de put is Arjan Ederveen (52) de elektronische folder helemaal vergeten. „Ik hoef mezelf niet meer zo nodig uit te dragen. Ik wil mooie dingen maken, maar heb de drang niet meer de lat steeds hoger te leggen. door Monique de Knegt foto's Evert Elzinga/GPO f k ben niet zo'n prater", is de eerste zin bij de ontmoeting die een interview moet wor den. „Ik ben verlegen, be scheiden van aard", zegt Ar jan Ederveen. „Ik zoek graag de stilte op. Observeren van uit een hoekje. Toneel is een goede thera pie voor mij." Hij hapt een broodje weg bij Studio Dant- zig, de chique naam voor een rommelige loods op een onbestemd haventerrein. Ac teurs van naam en faam parkeren hun fiets en halen een stapeltje papier tevoor schijn. Het is het script van de voorstelling Hera, die in oktober in première gaat. De repetitieruimte met haar oude bankstellen en afgedankte gordijnen lijkt nog het meest op een gedateerd jeugdhonk. Op de vloer slingeren gehavende poppen, een hond geeuwt verveeld en aan het plafond draaien ventilatoren dezelfde bedompte lucht rond. „Welkom in de onderwereld!", begroet ac trice Vera Mann het geveinsde publiek. Die woorden zouden eigenlijk uitgespro ken worden door Loes Luca. Maar de actri ce verloor begin augustus totaal onver wacht haar man. Werk kan intens verdriet even stelpen, maar niet als je in de huid moet kruipen van godin Hera, die de do den de kans geeft in een nieuw lichaam te rug te keren. Arjan Ederveen is Fabio, de bedrijfsleider van de reïncarnatiekliniek. Hij lapt mensen op voor nieuwe ronden, nieuwe kansen. „Het is een leuk en poë tisch stuk, dat laat zien dat God een verzin sel is. Een slimme truc van mannen om macht te creëren door mensen angst aan te jagen. „Ik geloof zelf ook niet in een hemel of een hel. Ik ben humanist. Ik weet waar voor de mens bestemd is: voortplanten. Dat is de enige reden waarom je hier bent. Dat heb ik dus niet gedaan. Toen ik een jaar of 25 was, heb ik wel aan een kind van een draagmoeder gedacht. Het was de tijd van de aidsepidemie en ik wilde me niet laten testen. Wat had ik eraan te weten dat ik besmet was als er toch niets aan te doen was? Mijn broer had aids. Later heb ik me wel laten testen, maar toen hoefde ik niet zo nodig meer. „Nu ben ik blij dat ik geen kinderen heb. Ik zou die verantwoordelijkheid niet wil len dragen. Oorlogen, godsdienstfanatis- me, aftakelend milieu. Ik vind het geen we reld om kinderen in te laten opgroeien. Als ik kinderen had, zou ik daar waar schijnlijk anders over praten. Mijn kinde ren zijn de bomen op mijn landgoed in Friesland. Dat natuurreservaat is hetgeen dat ik terug kan geven. Als ik vrij ben, ga ik naar Friesland, alleen. Lekker in de tuin wroeten. Dan voel ik me zielsgelukkig. Het zou niet goed zijn als ik daar altijd zou blij ven. Ik moet mezelf dwingen naar buiten te gaan, anders word ik een kluizenaar. „Ik ben een gesloten mens. Mijn vriend legt altijd zijn hand achter zijn oor als ge baar dat ik moet vertellen hoe mijn dag was. Ik ben bezeten van mijn werk, maar dat je het dan toch kunt." Daar is moed voor nodig. „Ik ben niet bang. Ik heb altijd het avon tuur opgezocht, nooit op veilig gespeeld. Omdat je dingen niet kunt, ze juist toch doen. Naar de etaleurschool gaan terwijl je kleurenblind bent. Kiezen voor de Klein kunstacademie terwijl je niet kunt zingen en ook nog dyslectisch bent, waardoor scripts extra veel moeite kosten. Ik heb mijn handicaps altijd omgedraaid en er een slaatje uitgeslagen. Mijn verlegenheid compenseer ik door mensen op te zoeken die graag praten. Ik heb ook een heel druk ke partner." Geen man van woorden, maar beelden. „Ja, ik ben visueel ingesteld. Iedereen ziet weer wat anders. Misschien kijk ik anders omdat ik kleurenblind ben." In de veel bekroonde serie '30 Minuten' toon je je een fijnzinnige observator, die dingen ziet die andere mensen pas zien op het mo ment dat jij ze uitbeeldt. „Ik weet niet wat andere mensen zien. Ik probeer niet te oordelen, maar te laten zien. Sommige mensen vinden dat een zwakte. Misschien hebben ze gelijk. Ik wil het oordeel aan de kijker laten. Wel raar eigenlijk, want in het dagelijks leven oor deel ik heel snel. Te snel vaak. Dan heb ik iemand bestempeld als 'deugt' of'deugt niet' en dan blijk ik er achteraf naast te zit ten." neem het nooit mee naar huis. Ik moet echt moeite doen wat te vertellen. Daar hebben we ook discussies over. 'Je zegt nooit wat', zegt hij dan met recht. 'Ik moet het altijd uit je trekken!' Daarna belanden we in een ruzieachtige sfeer en dan is het weer goed: is er toch discussie geweest." Natuurlijk heeft hij geen mobiele telefoon. Dan moet hij ongevraagd praten. „Ik heb angst voor een mobiele telefoon. Ik wil niet altijd en overal bereikbaar zijn." Lange man met overslaande stem. Hij kan de ogen opzetten van een waanzinnige. De ernst en timing waarmee hij op het to neel absurde zinnen uitspreekt, maken hem komisch. Beetje vreemde vogel, vin den mensen hem. „Soms cultiveer ik dat, soms zou ik het liefst zo normaal en grijs zijn als de rest van de wereld. Ik wil onop vallend in de rij bij de bakker staan, maar ik ben 1 meter 96." Opmerkelijk dat zo'n verlegen slungel op het toneel wilde. „Op het toneel kun je zijn wie je maar wil. Net doen alsof je kunt zingen. Het rare is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 100