ie proporties opgeblazen
theatermakers
Felgekleurde fossiele kunst
William Sweetlove
herschept de wereld
in Le Coin Couleurs.
Racoon op tournee
met The Lemonheads
PZC Donderdag 25 September 2008 37
Verrassend goed, zonnig geprijsd!
•i
President Rooseveltlaan 735 4383 NG Vlissingen 0118 441944 www.ascozeeland.nl
door Anita Tournois
IJZENDIJKE - De nieuwe expositie
Not made in China in Gallery Le
Coin Couleurs in IJzendijke toont
opnieuw opmerkelijk werk van de
Belgische kunstenaar William
Sweetlove. Net als in voorgaande
exposities Food and Flowers en Still
Life is het geëxposeerde werk
(cracking art) uitbundig en kleur
rijk. Toch schuilen achter hun vro
lijke facade problemen van wereld
niveau. Postmodernist Sweetlove
wil met zijn werk niet alleen
schoonheid etaleren maar bovenal
aantonen dat kunst een manier
kan zijn om de toeschouwer op ar
tistieke maar ironische wijze besef
bij te brengen van die problema
tiek.
Deze werkwijze is inherent aan
het lidmaatschap van de Cracking
Art Group. Met dit kunstenaarscol
lectief uit Noord-Italië kwam hij
in aanraking tijdens Beaufort 2003
in Knokke. Ondanks dat innovatie
en vernieuwing op kunstzinnig ge
bied ook steeds belangrijke voor
waarden waren voor zijn schep
pingsproces, betekende deze ont
moeting een ommezwaai in zijn
kunstenaarsloopbaan. Hun ziens
wijze, gebaseerd op stromingen als
dadaïsme, surrealisme en popart
naast actuele subculturen, spreken
hem dusdanig aan dat hij lid werd.
Hij deelt hun gemeenschappelijke
gedachte-en geloof dat kunst een
belangrijke impact kan hebben op
de maatschappij. Het vurig pleit in
hun manifest voor een nieuwe,
leukere en kleurrijke wereld, waar
in meer aandacht moet zijn voor
betere ecologische structuren, on
derschrijft hij volledig.
Cracking Art Loves William Sweetlo
ve is vanaf dan een feit. Om zijn
onstuitbare ideeënstroom over
kunst en cultuur vorm te geven
maakt Sweetlove gebruik van di
verse kanalen. Arte Stupifacente als
stroming van Cracking Art vormt
vanaf dan echter zijn voornaamste
manier van vormgeven, met po-
'Had Leonardo da Vinei
nu geleefd, dan zou hij
zeker met plastic werken'
lyester als favoriete materiaal. Net
als pvc, plastic en harsen is het een
derivaat van aardolie, verkregen
door moleculair kraken (cracking).
Deze fossiele kunst is biologisch
niet afbreekbaar - wel recyclebaar
- en kan dus voor eeuwig blijven
bestaan.
„Had Da Vinei nu geleefd, dan zou
hij zeker met plastic werken", op
pert Sweetlove.
Met de expositie Not made in Chi
na wil de kunstenaar vooral de kli
matologische veranderingen in
beeld brengen. Met een uitvoerig
betoog over de opwarming van de
aarde, hoe de wereld gered kan
worden en welke nieuwe midde
len toegepast kunnen worden, legt
de kunstenaar zijn bedoeling uit.
„Omdat het stijgen van de tempe
ratuur ook bepaalde diersoorten
treft, vormt klonen een optie. In
theorie kan daar niks mis mee
gaan. Het gebeurt al in China."
Gedreven vertelt hij verder over
ideeën en visies en de omgang
met wetenschappers die voortdu
rend informeren. Na zijn gedane
verhaal kijkt men met andere
ogen naar de felgekleurde polyes
ter klonen van een groot aantal
dieren. Midden in de ruimte
schreeuwt een flink formaat roze
roofvogel nu om aandacht, net als
diverse hondenrassen in kleuren
als knalgroen, geel en zilver. In
zijn assemblages, veelal unica, ke
ren weer andere gekloonde dieren
terug maar nu in combinatie en in
contrast met fossiele materialen.
We zien fascinerende en kleurrijke
composities, gegoten in transpa
rante polyestervormen.
Steeds opnieuw gaat non-confor
mist Sweetlove met natuurlijk
elan en levendige verbeeldings
kracht de strijd en confrontatie
aan met de alom aanwezige klein
burgerlijkheid van de huidige sa
menleving. Gestimuleerd door die
enorme drang en continue behoef
te om de wereld om hem heen te
herscheppen.
Tentoonstelling Not made in China,
t/m 17 oktober in Gallery Le Coin Cou
leurs, Beursstraat 10, IJzendijke. Geo
pend vr. 13.00-18.00 uur en op af
spraak. Open dag zo. 28 september.
veroordeeld en opgehangen.
Garageman Terry, supercool neer
gezet door Jason Statham, is niet
meer dan een onwetende stro
man. Hij ruikt zijn kans om een
grote kraak te zetten en dan een
nieuw leven te beginnen. Dat zo
iets doorgaans fout afloopt is be
kend, maar het enthousiasme
waarmee de makers van The Bank
job de doos van Pandora openen
is in dit geval beslist overdadig. Ter
ry en zijn inderhaast bijeengeraap
te bende zullen tot de ontdekking
komen dat ze gevangen zitten in
een levensgevaarlijk pokerspel
waar ook een (niet historische)
pornokoning, gespeeld door David
Suchet, en corrupte politieagenten
bij betrokken zijn.
Donaldson kiest voor een brutale
stijl met uitvergroot Brits realisme
en zwarte humor, een aanpak die
sinds Guy Ritchies Lock, Stock
Two Smoking Barrels wel vaker na
volging heeft gevonden. Hij vult
die formule echter niet al te sub
tiel in. Met zo'n opeenstapeling
van verwikkelingen, waarbij marte
ling en moord niet ontbreken,
wordt het moeilijk te geloven dat
het echt zo gegaan zou kunnen
zijn. Weinig bevredigend is ook
dat na de harde en gewelddadige
escalatie nog even snel wordt afge
rond met een zonnige uitsmijter.
Onderhoudend is het wel, en de
bankrovers zijn kleurrijk en sympa
thiek genoeg, maar de betrekkelijk
grove manier waarmee een en an
der tot sensationele proporties is
opgeblazen, overtuigt minder.
William Sweetlove toont in Le Coin Couleurs onder meer diverse hondenrassen in kleuren als knalgroen, geel en
zilver. foto Peter Nicolai
dat dit risico inherent is aan het
maken van voorstellingen. „In de
provincie ligt een misser echter
wel net wat gevoeliger dan in de
randstad met een veel intensievere
programmering", maakt hij als
kanttekening.
Nadat de rijksregeling afliep, toon
de de provincie zich bereid extra
budget uit te trekken voor zogehe
ten 'risicovolle programmering'.
Een omschrijving die volgens
Schot helaas nogal wat discussie te
weegbracht binnen het toenmalig
provinciaal podiumoverleg. 'Risi
covol' bleek vatbaar voor meerdere
uitleg. Desondanks biedt de extra
financiële ondersteuning van de
provincie niet alleen Podium 't
Beest, maar ook de Cultuurwerf in
Vlissingen en het Ledeltheater in
Oostburg de mogelijkheid 'jonge
theatermakers' in de programme
ring op te nemen. Hij hoopt dan
ook dat dit beleid in de nieuwe cul
tuurperiode wordt voortgezet.
Schot volgt graag de ontwikkeling
van beloftevolle groepen. Zo kocht
hij in het verleden diverse seizoe
nen achtereen de voorstellingen
van 'De Wetten van Kepler' in.
„Na enkele jaren bouw ik dat dan
weer af, als zo'n gezelschap met
meer routine voorstellingen gaat
maken. Dan richt ik de aandacht
weer op anderen." Zo is hij op dit
moment best benieuwd-naar Roze
Kater, de nieuwe productie van
theatergezelschap Fantasten. Vol
gens Schot was op hun debuut
voorstelling vorig jaar best nog
wat aan te merken, maar zag hij
toch voldoende talent en durf om
deze jonge theatermakers nog een
keer binnen te halen in Podium 't
Beest. Hun Roze Kater staat hier
donderdag 2 oktober.
Schot heeft als resultaat van de sa
menwerking met de Cultuurwerf
en de Stichting Theater Exploitatie
Zeeland (STEZ) de afgelopen jaren
een bredere belangstelling zien
ontstaan voor het theateraanbod
in 't Beest. Het publiek lijkt bereid
zich weer wat meer in te spannen
voor bepaalde voorstellingen. Hij
is daar blij mee, want de tijd dat
podia een hechte eigen groep be
zoekers hadden, is veranderd. „El
ke klant moet je steeds weer zien
te verwerven."
Toneelvoorstellingen Goes, Podium 't
Beest, vrij. 26 sept. Vrede,
KeesenStCo, 20.30 u.; do. 2 okt., Ro
ze Kater, Fantasten, 20.30 uur.
De term 'jonge theatermakers'
slaat niet in de eerste plaats op leef
tijd, maar op 'nieuw' in de zin van
afwijkend van wat er al lange tijd
was. Schot memoreert dat de ma
kers daarvan in 1998 een steuntje
in de rug kregen met een rijksrege
ling. „Die was bedoeld om jonge
theatermakers de kans te bieden
op meer optredens om meer erva
ring op te doen. Als program
meurs kregen we in het kader van
die regeling vijftig procent korting
op de inkoopsom."
Schot maakte er graag gebruik
van. Overigens in het besef dat
niet. elke productie bij voorbaat
een doorslaggevend succes zou bie
den. Als programmeur weet hij
foto Rob Hogenhout
GOES - De Zeeuwse band Racoon
toert de komende weken door Eu
ropa met de Amerikaanse groep
The Lemonheads. Eind vorig jaar
gebeurde dat ook in de Verenigde
Staten. Nu doen ze onder meer
Duitsland, Scandinavië en Oosten
rijk aan. Morgen komt het album,
Before you leave uit in Duitsland.
De nieuwe single, het titelnum
mer, verschijnt medio oktober in
Nederland. Op 16 oktober begint
de band aan een theatertournee.
De Zeeuwse concerten, in Goes en
Terneuzen, zijn reeds uitverkocht.