ie proporties opgeblazen theatermakers Felgekleurde fossiele kunst William Sweetlove herschept de wereld in Le Coin Couleurs. Racoon op tournee met The Lemonheads PZC Donderdag 25 September 2008 37 Verrassend goed, zonnig geprijsd! •i President Rooseveltlaan 735 4383 NG Vlissingen 0118 441944 www.ascozeeland.nl door Anita Tournois IJZENDIJKE - De nieuwe expositie Not made in China in Gallery Le Coin Couleurs in IJzendijke toont opnieuw opmerkelijk werk van de Belgische kunstenaar William Sweetlove. Net als in voorgaande exposities Food and Flowers en Still Life is het geëxposeerde werk (cracking art) uitbundig en kleur rijk. Toch schuilen achter hun vro lijke facade problemen van wereld niveau. Postmodernist Sweetlove wil met zijn werk niet alleen schoonheid etaleren maar bovenal aantonen dat kunst een manier kan zijn om de toeschouwer op ar tistieke maar ironische wijze besef bij te brengen van die problema tiek. Deze werkwijze is inherent aan het lidmaatschap van de Cracking Art Group. Met dit kunstenaarscol lectief uit Noord-Italië kwam hij in aanraking tijdens Beaufort 2003 in Knokke. Ondanks dat innovatie en vernieuwing op kunstzinnig ge bied ook steeds belangrijke voor waarden waren voor zijn schep pingsproces, betekende deze ont moeting een ommezwaai in zijn kunstenaarsloopbaan. Hun ziens wijze, gebaseerd op stromingen als dadaïsme, surrealisme en popart naast actuele subculturen, spreken hem dusdanig aan dat hij lid werd. Hij deelt hun gemeenschappelijke gedachte-en geloof dat kunst een belangrijke impact kan hebben op de maatschappij. Het vurig pleit in hun manifest voor een nieuwe, leukere en kleurrijke wereld, waar in meer aandacht moet zijn voor betere ecologische structuren, on derschrijft hij volledig. Cracking Art Loves William Sweetlo ve is vanaf dan een feit. Om zijn onstuitbare ideeënstroom over kunst en cultuur vorm te geven maakt Sweetlove gebruik van di verse kanalen. Arte Stupifacente als stroming van Cracking Art vormt vanaf dan echter zijn voornaamste manier van vormgeven, met po- 'Had Leonardo da Vinei nu geleefd, dan zou hij zeker met plastic werken' lyester als favoriete materiaal. Net als pvc, plastic en harsen is het een derivaat van aardolie, verkregen door moleculair kraken (cracking). Deze fossiele kunst is biologisch niet afbreekbaar - wel recyclebaar - en kan dus voor eeuwig blijven bestaan. „Had Da Vinei nu geleefd, dan zou hij zeker met plastic werken", op pert Sweetlove. Met de expositie Not made in Chi na wil de kunstenaar vooral de kli matologische veranderingen in beeld brengen. Met een uitvoerig betoog over de opwarming van de aarde, hoe de wereld gered kan worden en welke nieuwe midde len toegepast kunnen worden, legt de kunstenaar zijn bedoeling uit. „Omdat het stijgen van de tempe ratuur ook bepaalde diersoorten treft, vormt klonen een optie. In theorie kan daar niks mis mee gaan. Het gebeurt al in China." Gedreven vertelt hij verder over ideeën en visies en de omgang met wetenschappers die voortdu rend informeren. Na zijn gedane verhaal kijkt men met andere ogen naar de felgekleurde polyes ter klonen van een groot aantal dieren. Midden in de ruimte schreeuwt een flink formaat roze roofvogel nu om aandacht, net als diverse hondenrassen in kleuren als knalgroen, geel en zilver. In zijn assemblages, veelal unica, ke ren weer andere gekloonde dieren terug maar nu in combinatie en in contrast met fossiele materialen. We zien fascinerende en kleurrijke composities, gegoten in transpa rante polyestervormen. Steeds opnieuw gaat non-confor mist Sweetlove met natuurlijk elan en levendige verbeeldings kracht de strijd en confrontatie aan met de alom aanwezige klein burgerlijkheid van de huidige sa menleving. Gestimuleerd door die enorme drang en continue behoef te om de wereld om hem heen te herscheppen. Tentoonstelling Not made in China, t/m 17 oktober in Gallery Le Coin Cou leurs, Beursstraat 10, IJzendijke. Geo pend vr. 13.00-18.00 uur en op af spraak. Open dag zo. 28 september. veroordeeld en opgehangen. Garageman Terry, supercool neer gezet door Jason Statham, is niet meer dan een onwetende stro man. Hij ruikt zijn kans om een grote kraak te zetten en dan een nieuw leven te beginnen. Dat zo iets doorgaans fout afloopt is be kend, maar het enthousiasme waarmee de makers van The Bank job de doos van Pandora openen is in dit geval beslist overdadig. Ter ry en zijn inderhaast bijeengeraap te bende zullen tot de ontdekking komen dat ze gevangen zitten in een levensgevaarlijk pokerspel waar ook een (niet historische) pornokoning, gespeeld door David Suchet, en corrupte politieagenten bij betrokken zijn. Donaldson kiest voor een brutale stijl met uitvergroot Brits realisme en zwarte humor, een aanpak die sinds Guy Ritchies Lock, Stock Two Smoking Barrels wel vaker na volging heeft gevonden. Hij vult die formule echter niet al te sub tiel in. Met zo'n opeenstapeling van verwikkelingen, waarbij marte ling en moord niet ontbreken, wordt het moeilijk te geloven dat het echt zo gegaan zou kunnen zijn. Weinig bevredigend is ook dat na de harde en gewelddadige escalatie nog even snel wordt afge rond met een zonnige uitsmijter. Onderhoudend is het wel, en de bankrovers zijn kleurrijk en sympa thiek genoeg, maar de betrekkelijk grove manier waarmee een en an der tot sensationele proporties is opgeblazen, overtuigt minder. William Sweetlove toont in Le Coin Couleurs onder meer diverse hondenrassen in kleuren als knalgroen, geel en zilver. foto Peter Nicolai dat dit risico inherent is aan het maken van voorstellingen. „In de provincie ligt een misser echter wel net wat gevoeliger dan in de randstad met een veel intensievere programmering", maakt hij als kanttekening. Nadat de rijksregeling afliep, toon de de provincie zich bereid extra budget uit te trekken voor zogehe ten 'risicovolle programmering'. Een omschrijving die volgens Schot helaas nogal wat discussie te weegbracht binnen het toenmalig provinciaal podiumoverleg. 'Risi covol' bleek vatbaar voor meerdere uitleg. Desondanks biedt de extra financiële ondersteuning van de provincie niet alleen Podium 't Beest, maar ook de Cultuurwerf in Vlissingen en het Ledeltheater in Oostburg de mogelijkheid 'jonge theatermakers' in de programme ring op te nemen. Hij hoopt dan ook dat dit beleid in de nieuwe cul tuurperiode wordt voortgezet. Schot volgt graag de ontwikkeling van beloftevolle groepen. Zo kocht hij in het verleden diverse seizoe nen achtereen de voorstellingen van 'De Wetten van Kepler' in. „Na enkele jaren bouw ik dat dan weer af, als zo'n gezelschap met meer routine voorstellingen gaat maken. Dan richt ik de aandacht weer op anderen." Zo is hij op dit moment best benieuwd-naar Roze Kater, de nieuwe productie van theatergezelschap Fantasten. Vol gens Schot was op hun debuut voorstelling vorig jaar best nog wat aan te merken, maar zag hij toch voldoende talent en durf om deze jonge theatermakers nog een keer binnen te halen in Podium 't Beest. Hun Roze Kater staat hier donderdag 2 oktober. Schot heeft als resultaat van de sa menwerking met de Cultuurwerf en de Stichting Theater Exploitatie Zeeland (STEZ) de afgelopen jaren een bredere belangstelling zien ontstaan voor het theateraanbod in 't Beest. Het publiek lijkt bereid zich weer wat meer in te spannen voor bepaalde voorstellingen. Hij is daar blij mee, want de tijd dat podia een hechte eigen groep be zoekers hadden, is veranderd. „El ke klant moet je steeds weer zien te verwerven." Toneelvoorstellingen Goes, Podium 't Beest, vrij. 26 sept. Vrede, KeesenStCo, 20.30 u.; do. 2 okt., Ro ze Kater, Fantasten, 20.30 uur. De term 'jonge theatermakers' slaat niet in de eerste plaats op leef tijd, maar op 'nieuw' in de zin van afwijkend van wat er al lange tijd was. Schot memoreert dat de ma kers daarvan in 1998 een steuntje in de rug kregen met een rijksrege ling. „Die was bedoeld om jonge theatermakers de kans te bieden op meer optredens om meer erva ring op te doen. Als program meurs kregen we in het kader van die regeling vijftig procent korting op de inkoopsom." Schot maakte er graag gebruik van. Overigens in het besef dat niet. elke productie bij voorbaat een doorslaggevend succes zou bie den. Als programmeur weet hij foto Rob Hogenhout GOES - De Zeeuwse band Racoon toert de komende weken door Eu ropa met de Amerikaanse groep The Lemonheads. Eind vorig jaar gebeurde dat ook in de Verenigde Staten. Nu doen ze onder meer Duitsland, Scandinavië en Oosten rijk aan. Morgen komt het album, Before you leave uit in Duitsland. De nieuwe single, het titelnum mer, verschijnt medio oktober in Nederland. Op 16 oktober begint de band aan een theatertournee. De Zeeuwse concerten, in Goes en Terneuzen, zijn reeds uitverkocht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 57