eken De pornografie van het gewei Tijdreiziger in het Wenen van 1897 PZC Donderdag 25 september 2008 21 Mensen proberen de doodse leegte in hun levens zin te geven door idolen te scheppen. Arnon Grunberg schreef Onze oom. door Jaap Goedegebuure illustratie Martien Bos Onze oom, de nieuwe roman van Arnon Grunberg, begint met de verwezenlij king van een langge koesterde kinderwens. Anthony, majoor in het leger van een niet nader genoemd Zuid-Amerikaans land, is 's nachts een woning bin nengevallen met de opdracht een staatsgevaarlijk echtpaar te arreste ren. Van pure zenuwen heeft de korporaal die hem assisteert het stel doodgeschoten. Dan ontdekt Anthony dat er nog iemand in huis is: Lina, enig kind. In een im puls besluit hij haar mee te nemen en aan zijn vrouw te presenteren als was het hun eindelijk gearri veerde liefdesbaby. Met deze openingsscène wordt een klok opgewonden die in de loop van het verhaal de ene na de andere ontploffing teweegbrengt. Van begin tot einde staat Onze oom in het teken van het geweld. Voor een deel is dat geweld con ventioneel en voor krantenlezers herkenbaar nu het zich manifes teert bij wijze van revolutionaire terreur dan wel door de staat ge organiseerde contraterreur. Voor een ander deel manifesteert het zich waar je het gewoonlijk niet verwacht, bijvoorbeeld - om maar het meest in het oog sprin gende geval te noemen - in de ei genmachtige handeling waarmee een aspirant-pleegvader zich van andermans kroost meester maakt. Anthony, een controlfreak zoals ze in het werk van Grunberg wel va ker voorkomen, is in het uitleven van zijn kinderwens even extreem als in zijn kwaliteit van meedogen loze, want plichtbewuste militair. Wie hier tussen privé en openbaar een tegenstelling creëert, speelt vals of bedondert zichzelf Adop tie, met hoeveel ideële sluiers het ook omwikkeld mag zijn, dient de zelfzucht en staat haaks op de ge voelens van hen aan wie niet ge vraagd wordt of ze eigenlijk wel nieuwe ouders willen. Gezien vanuit het door Grunberg gekozen perspectief zijn uitbui ting, repressie, oorlog en terreur eerder elementen van het decor dan het eigenlijke onderwerp van zijn roman. Onze oom gaat over dingen van al ledag, maar dan monstrueus uit vergroot. Uitvergrotingen waren al tijd nog het keurmerk van Grun- bergs oeuvre. Ik denk aan de ma nier waarop in Tirza (2006) vader liefde tot een ziekteverschijnsel wordt, of aan de politieke carrière van Xavier Radek, de als ariër ge boren 'joodse messias' uit de gelijk namige roman (2004), die eindigt in de trant van Adolf Hitler: in een bunker met een geliefde, te midden van de ruïnes. Gebeurtenissen en situaties in het Grunbergiaanse universum zijn per definitie altijd zo ver over the top dat ze hilarisch worden. Onze oom vormt wat dat betreft geen uitzondering, zoals het ver volg van majoor Anthony's kid napping duidelijk maakt. Wan neer hij als gelukkige vader met zijn Lina thuiskomt, stelt hij ver baasd vast dat echtgenote Paloma allerminst geamuseerd is. Ze gaat zelfs zo tekeer dat Anthony ge bruik moet maken van het middel dat hij altijd inzet als hij de oorlog op het thuisfront wil winnen. Hij sluit zijn weerspannige vrouw op in een kast. Geen wonder dat ze haar heil zoekt bij een van zijn superieuren, een luitenant-generaal die belooft haar te zullen bevruchten in het kader van het komende offensief tegen de linkse opstandelingen. Het zijn taferelen die je voor je ziet in hun even absurde als wrange dramatiek. Even absurd en hila risch is het soort verge lijkingen waarop Grun berg patent heeft. Een karak teristiek voorbeeld is te vin den in het romangedeelte waar in de hoofdrol is overgenomen door een ouder geworden Lina. Ze is inmiddels aan het werk gezet in een goudmijn. Haar pleegbroers plegen haar van tijd aan een keu ring te onderwerpen: 'ze knijpen vakkundig, zoals de mannen in de mijn op de muren kijken om te ho ren of de boel niet op instorten staat. Ze knijpen in Lina om te kij ken of haar borsten niet op instor ten staan. Elke dag weer constate ren ze met tevredenheid dat dat niet het geval is'. Tegen de tijd dat we bij deze episode zijn beland, is er veel gebeurd. Majoor Anthony is in handen van de revolutionai ren gevallen en door een volkstri bunaal tot de hongerdood veroor deeld. Paloma heeft bij een terro ristische vergeldingsactie het lood je gelegd. En Lina wordt na deelna me aan de plaatselijke Miss Mijn- verkiezing de minnares van de Di rigent. Deze revolutionaire leider heeft veel weg van Abimael Gu zman, de tot levenslang veroordeel de leider van de Peruviaanse maoïstische beweging Lichtend Pad. Zelfs nu Grunberg zich oriënteert op een bestaande werkelijkheid, Arnon Grunberg gaat het hem niet om een min of meer realistische weergave van de politieke en sociale omstandighe den in Latijns-Amerika. Juist de tweede helft van de roman, gesi tueerd in een onherbergzaam berg landschap, krijgt al meer en meer het karakter van een gelijkenis. Onze oom draait uiteindelijk om de verwoede pogingen waarmee mensen de doodse leegte in hun levens zin proberen te geven door idolen te scheppen. In alle geval len worden die hier aangeduid als 'onze oom', onverschillig of dat personage nu de alomtegenwoordi ge staat belichaamt, een kaal en de solaat landschap, een met bijge- ant,r»n\|>er.a>ii>. loof omgeven beeld aan wie angsti ge mijnwerkers sigaretten en cog nac offeren, of de vergoddelijkte Grote Leider die allengs minder in zichzelf gelooft. In de laatste driehonderd bladzij den zien we Arnon Grunberg groeien in een rol waarvoor hij zich in zijn hoedanigheid van oor logscorrespondent aan het Af ghaanse front al heeft warmgelo pen: die van cultuurcriticus. Even nihilistisch en illusieloos als in zijn vroegere werk, maar toch een cul tuurcriticus. Q Arnon Grunberg - Onze oom. Uitgeve rij Lebowski, 633 pag., 19,90 euro. door Mieske van Eek Een van de mooiste uitvin dingen van het menselijk brein is de tijdmachine. We vinden zo'n apparaat onder meer in romans (H.G. Wells, Thea Beekman), strip albums (Suske en Wiske) en tallo ze films. Een tijdmachine brengt mensen terug in de tijd, iets dat, helaas of gelukkig, alleen in onze fantasie mogelijk is. Het reizen door de tijd is niet al leen een bron van avontuur en ver maak, maar spoort ook aan tot na denken en filosoferen. Want stel dat tijdreizen tot onze mogelijkhe den behoort, kan een tijdreiziger dan ook invloed uitoefenen op de geschiedenis en daarmee op zijn ei gen leven? Op dit gegeven heeft Selden Edwards een knappe ro man gebouwd, die zijn hoofdper soon Wheeler Burden vanuit de ja ren tachtig min of meer parachu teert in het Wenen van 1897. Het is de bloeitijd van de cultuur in Wenen, waar in de koffiehuizen intellectuelen en kunstenaars be vlogen debatteren over politiek, kunst en leven. Het is ook aan de vooravond van de onvermijdelijke neergang van de Oostenrijkse hoofdstad die na de Eerste Wereld oorlog nooit meer zijn oude luis ter zal hervinden. Fin de siècle is alleen om de prachti ge stofomslag al begeerlijk. De ro man is het debuut van de Ameri kaanse schrijver Selden Edwards die er meer dan dertig jaar aan heeft gewerkt. Edwards heeft zijn tijd goed gekozen, want het We nen van net voor de eeuwwisse ling vormt een scharnierpunt in de geschiedenis, waar figuren als Sigmund Freud en Gustav Mahler de eerste schreden zetten op het pad naar eeuwige roem. Wenen is daarnaast de stad waar de haat te gen joden langzaam maar onstuit baar groeide. Wheeler Burden - in zijn eigen tijd befaamd honkbalspeler en rockster - weet niet hoe hij in het Wenen van 1897 is terechtgeko men, wel is hij door zijn studietijd goed bekend met de stad, omdat zijn meest geliefde leermeester er vandaan kwam. Als hij in contact komt met Sig mund Freud, weet hij bijvoor beeld meer over diens theorieën dan de grondlegger van de psycho analyse zelf. Burden maakt verder kennis met een aantal vooraan staande denkers en kunstenaars en werpt op afstand een blik op de 8-jarige Adolf Hitier. Maar hij ontmoet ook mensen die in zijn le ven in de twintigste eeuw belang rijk voor hem waren. Zo dringt zich steeds weer de vraag op of je als tijdreiziger invloed mag uitoefe nen op anderen, op het gevaar af dat je daarmee je eigen bestaan on dergraaft. Daarnaast is Fin de siècle een schit terende roman over opgroeien tot volwassenheid, over het Wenen van eind negentiende eeuw, honk bal, muziek en over maatschappe lijke verantwoordelijkheid. Ook al is het gegeven totaal onbestaan baar en stapelen de toevallige ont moetingen zich er op, Selden slaagt erin van het begin tot het eind te boeien. Selden Edwards - Fin de siècle. Verta ling Adriaan Krabbendam. Signatuur, 441 pagina's, 22,95 euro,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 21