De overheid is een bemoeial geworden Charley Toorop Rookprotest Vrije oever Waterdunen Tanken Onmisbaar Fietsstad Omroep Zeeland 2 Veilig verkeer PZC Donderdag 25 september 2008 11 WD-fractieleider Mark Rutte in een onderonsje met zijn SP-collega Agnes Kant tijdens de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer. foto David van Dam/CPD TE CAST Mark Rutte is fractievoorzitter van de WD in de Tweede Kamer Umag niet roken, moet ge zond eten, matig drinken, veilig vrijen en veel bewe gen. In hoeverre mag een mens nog zondig zijn? De WD vindt dat mensen hun ei gen keuzes mogen maken. Waar de Staat groter wordt, neemt de be moeienis van de overheid in het le ven van mensen toe. De Staat bepaalt wat gewenst ge drag is. Zo mag u sinds juli geen si garet meer opsteken in een café of restaurant. Dit is het type over heidsbemoeienis waar de WD zich tegen verzet, de Staat is geen geluksmachine. Op juli is het rookverbod voor de horeca ingevoerd. Van alle partijen in de Tweede Kamer heeft vooral de WD zich hiertegen verzet. Een rookverbod klinkt sympathiek, maar het opsteken van een Sigaret is volgens de WD niet iets waar mee de overheid zich hoort te be moeien. Het rookverbod is ingevoerd om werknemers het recht op een rook vrije werkplek te geven. Het klinkt sympathiek om werknemers te willen beschermen, maar de pro portionaliteit en de effectiviteit zijn in de praktijk volledig weg. Een voorbeeld hiervan is de situa tie in Etten-Leur. Hier is goed te zien welke desas treuze effecten het rookverbod heeft. Kroegbazen die een derde van hun omzet kwijt zijn. Het le gendarische café De Klomp dreigt carnaval niet meer te halen. Als het zo doorgaat, zullen de bewo ners binnenkort helemaal geen kroeg meer kunnen bezoeken. Ik pleit voor een kleine en krachti ge Staat. De overheid groeit op dit moment buitensporig en preten deert een geluksmachine te zijn. De staat geeft de norm aan waar aan de burger geacht wordt te vol doen. U mag niet roken, moet gezond eten, matig drinken, veilig vrijen en veel bewegen. In hoeverre mag een mens nog zondig zijn? Waar ligt de grens van de overheidsbe moeienis? Krijgen we straks nog te maken met boetes op ongezond gedrag? Gaan we dat ook controleren? Dat is een beklemmende samenleving waarvan de WD niets moet heb ben. Dit is precies de kern waarom de WD tegen dit overheidsingrij pen is. Een sympathiek klinkende maatre gel pakt in de praktijk vreselijk slecht uit. Europese regels geven een werknemer het recht op een rookvrije werkplek, maar in Neder land hebben we hier een plicht van gemaakt. Dit betekent dat het verboden is als een werknemer zelf wil roken. In de transportwe reld leidt dit tot een absurde situa tie. Een vrachtwagenchauffeur mag in zijn eigen truck roken, maar niet als hij in de truck van zijn baas rondrijdt. De reden is dat na hem een andere chauffeur in de cabine zou kunnen zitten. Zo is het ook merkwaardig dat een kroegbaas zonder personeel in zijn eigen café niet mag roken. Zelfs niet als zijn klanten allemaal wil len roken. In Duitsland is het rookverbod on wettig verklaard door verschillen de deelstaten, omdat het rookver bod kleine ondernemers buiten proportioneel raakt. Wat de WD betreft, is de balans volledig zoek. Als de niet-roker beschermd moet worden tegen de roker, zijn er an dere en betere manieren om dat te doen. De WD bestrijdt niet het recht van werknemers op een rookvrije werkplek, maar wel de -regeldrift van een overheid om er een plicht van te maken. Zo lang niemand er last van heeft, hoeft de overheid toch niet te bepalen of een roker zijn sigaret opsteekt? LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl (max. 150 woorden) Gezien het feit dat Charley Toorop volgens haar eigen zeggen 'het liefst in Westkapelle tussen de Westkapellaars' vertoefde zou het voor haar een belediging zijn haar toekomstig standbeeld in (bijvoor beeld) Domburg te plaatsen (PZC 24 sept). Dat Westkapelle niet voorkomt in het rijtje van mogelij ke standplaatsen voor een perma nent eerbetoon aan Charley moet daarom een vergissing of drukfout zijn, zie haar lijst van werken en biografieën. Stichting cultuurbe houd Westkapelle, aan de slag! R. van Rooijen Koudorpstraat 4, Westkapelle. Als voormalig horecaondernemer spreekt me het rookprotest in de Horeca erg aan (PZC 23/9). Als we denken aan een omzetverlies van 20 tot 50 procent, waarbij de ex ploitatiekosten gelijk blijven, kun nen we concluderen dat vele klei ne cafés gedoemd zijn te verdwij nen. Weg praathuis, weg het schouderklopje van de baas of ba zin, weg het luisterend oor, weg een stukje gezelligheid, weg de nostalgie van de bruine kroeg. De overheid heeft het link gespeeld om de maatregel in juli in te laten gaan vanwege de gewenningsperio de tot de winter, want dan was er geen alternatief, het terras, ge weest en hadden de protesten wel licht nog heviger geklonken. Waarom geen rooktafel toegestaan met daarboven een goede werken de afzuiginstallatie, zodat de ande re gasten geen last hebben en ie dereen kan delen in de gezellig heid? De betuttelende 'Daddie knows best' houding van dit kabi net is irritant. Wat is de volgende beperking? Bitterballen of frikadel len vanwege het vet? Wim van Gilst, Boogerdlaan 23, Kortgene De nu nog vrije oevers van het Veerse meer, (PZC 23-09), zijn niet zomaar tot stand gekomen. Vanaf het begin probeerden kapitaal krachtige partijen zich deze aanlok kelijke locaties toe te eigenen. Jhr van der Goes van Naters," een PvdA-coryfee, uit het verleden, ver zette zich hier fel tegen. Hij stelde dat het Veerse Meer met gemeen schapsgeld ontstaan was en dat de oevers in gemeenschapshanden moesten blijven. Tot nu toe heeft zijn verzet succes gehad. Ik hoop dat de PvdA-fractie in de Middel burgse gemeenteraad voldoende historisch besef heeft om de rode rug recht te houden en de verkoop van de Middelburgse oever niet te steunen. De rode Jonker werd wel de eerste milieuactivist genoemd. Voor het historische besef het vol gende; De Rode jonker was 'een vent uit één stuk' en leidde de PvdA-fractie na de Tweede Wereld oorlog. J.W. Minderhout Vredehoflaan 326, Vlissingen Provincie wil doorgaan met Water dunen (PZC 23/9). De provincie vindt doorgaan van Waterdunen van het grootste belang. Welk of wiens belang? De grondeigenaren willen niet verkopen, de gemeente wil niet onteigenen, het water schap wil geen zoutinlaat. Voor mi nister Cramer geldt Waterdunen niet als alternatief voor ontpolde- ren en de Deltacommissie ziet niets in binnendijkse uitbreiding van de kustbescherming. Waarom worden gemeente en eigenaren dan onder druk gezet door de pro vincie om toch maar overstag te gaan? Ook de Zeeuwse bevolking heeft genoeg van het creëren van nieuwe en natte natuur. Daarom stoppen met Waterdunen en inzet ten op zeewaartse kustversterking. P. Dieleman Aalscholver 15, Terneuzen Hierbij wil ik reageren op het arti kel Zeeuwen tanken over de grens. Daarin staat dat de BTW in België lager ligt dan in Nederland. Ik wil er u op wijzen dat het BTW-tarief in België 21% is op benzine. Ook al heb ik op een Belgische school ge zeten, naar mijn oordeel is 21% nog altijd hoger dan 19% in Neder land. Misschien is de oorzaak van de hogere benzineprijs in Neder land dat het kabinet Balkenende graaieriger is dan het Belgische ka binet. Annie Verherbrugge Prinses Beatrixstraat 18, Schoondijke Het moet nu toch niet gekker wor den. Een minister van defensie die ongevraagd eerlijk loopt te doen dat hij het zo fijn vond zelf niet in militaire dienst te hoeven omdat hij 'onmisbaar' was (PZC, 24 sep tember). Niemand is onmisbaar. En wat te denken van de gevoe lens van nabestaanden van de ge sneuvelde soldaten? Arme moe ders, vaders en geliefden! En van de mannen en vrouwen die nog steeds in Uruzgan stof lopen te happen? Goed voor het moreel hoor zo'n minister. Weg met deze figuur, stuur hem naar Uruzgan. B.J. Meijs Kinderstraat 1, Zierikzee Terecht uit uw verslaggever in de PZC van 24 september zijn twij fels over de titel voor Goes als fiets stad nr. 1. Hij richt zich met name op de vele gevaarlijke punten voor de fietsers. Het kan toch niet zo zijn, dat je met één fietsstraat al de nominatie in de wacht sleept. Maar naast de knelpunten maakt de staat van onderhoud van veel fietspaden het gebruik van de fiets onaangenaam. Twee voorbeelden: In de Goese Polder heb ik twee jaar geleden al een venijnige hob bel in het fietspad langs de Troels- tralaan aangekaart. Het ding is in middels uitgegroeid tot een ware hindernis voor fietsers en scootmo- biels. Binnenkort wordt actie on dernomen! Ten tweede: wie langs de spoorbaan fietst moet oppassen niet gestriemd te worden door overhangende braamtakken en an der ongerief. Tot slot: ook aan dacht voor de fietsende toerist is gering: een verwijzing binnen de fietsring van het Tiendenplein wijst toeristen in één klap door naar Bergen op Zoojn- Dat men liever verwezen wordt naar voor de hand liggende wijken en/of dor pen wil er maar moeilijk in'. Overi gens schijnt over dit soort beweg wijzering iets op het stadskantoor in de maak te zijn. S. Huisman Trumanlaan 24, Goes Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van mevr. Blom uit Goes in Lezers Schrijven in PZC van 24 sep tember over Omroep Zeeland. Het programma is verworden tot een oubollige aaneenschakeling van op pervlakkige reportages en herhalin gen. Het programma "Trugkieke" is in deze vorm zo langzamerhand wel achterhaald. De sport stelt hele maal niets meer voor. Het pro gramma wordt aangekondigd door een of andere dorpsomroeper en geeft nauwelijks actuele informa tie. Tot mijn verbazing zie ik dan een portret van Keetie van Oos- ten-Hage, Zeeuwse sporthelden uit het verleden. Dat is op zich leuk maar het is 'Trugkieke' in de sport. Een aardige reportage over de strandcross maakt het dan weer enigszins goed, maar er zijn ieder weekend wel aardige evenementen op sportgebied. Gelukkig is 'latje trappen' verdwe nen, want dat was wel het diepte punt van de sportjournalistiek. Pro gramma's als 'Nu U' zouden toch wat aantrekkelijker gemaakt kun nen worden. Er zit nu een ge spreksleider die van de hak op de tak springt en mensen halverwege een zin gewoon onderbreekt. Waa rom niet wat meer aangekleed met mensen op de tribune die ook vra gen kunnen stellen? Kortom, Om roep Zeeland in deze vorm kan mij niet meer boeien. Ik denk dat de Raad van Toezicht alle program ma's eens kritisch onder de loep moet nemen, bijgestaan door des kundigen van andere regionale om roepen. Cees Wiskerke Drebbelstraat 30, Terneuzen Het artikel over de kinderen die met de auro naar school gebracht worden heb ik met veel belangstel ling gelezen (PZC, 18 sept.) Veilig Verkeer Nederland vraagt de ouders om de kinderen toch voor al met de fiets naar school te laten gaan omdat ervaring de beste voor bereiding is voor het verkeer. Daar ben ik het volkomen mee eens, maar als dat onder begeleiding van de ouders moet gaan heb ik er niet veel vertrouwen in. Uitzonderin gen daargelaten. Veel ouders ma ken er maar een potje van. Zij zou den eens flink aangepakt moeten worden. Dagelijks ben ik getuige van fiet sende ouders die, met hun kinde ren op fietsjes achter zich aan op trottoirs rijden, schuin de weg over steken, het volgende trottoir ne men en aan de linkerkant van de weg hun tocht vervolgen. Boven dien negeren zij een verkeersbord dat een verplichte rijrichting aan geeft. De kinderen leren op deze manier niet zich aan de verkeersregels te houden en krijgen het slechte voor beeld van hun ouders. Als deze kinderen later zelfstandig op de fiets naar school gaan, zonder ouders, zullen zij dit gedrag zeker handhaven. Het is hen toch zo ge leerd? Nogmaals, de ouders zou den op hun fietsgedrag aangespro ken moeten worden. De verkeersre gels moeten nu eenmaal gevolgd worden. We zijn allemaal verplicht om daaraan mee te werken. W. Bos-Stolk s-Cravenpoldeweg 9, Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 11