De overheid is een bemoeial geworden
Charley Toorop
Rookprotest
Vrije oever
Waterdunen
Tanken
Onmisbaar
Fietsstad
Omroep Zeeland 2
Veilig verkeer
PZC Donderdag 25 september 2008 11
WD-fractieleider Mark Rutte in een onderonsje met zijn SP-collega Agnes
Kant tijdens de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer.
foto David van Dam/CPD
TE CAST
Mark Rutte is fractievoorzitter
van de WD in de Tweede Kamer
Umag niet roken, moet ge
zond eten, matig drinken,
veilig vrijen en veel bewe
gen. In hoeverre mag een mens
nog zondig zijn?
De WD vindt dat mensen hun ei
gen keuzes mogen maken. Waar
de Staat groter wordt, neemt de be
moeienis van de overheid in het le
ven van mensen toe.
De Staat bepaalt wat gewenst ge
drag is. Zo mag u sinds juli geen si
garet meer opsteken in een café of
restaurant. Dit is het type over
heidsbemoeienis waar de WD
zich tegen verzet, de Staat is geen
geluksmachine.
Op juli is het rookverbod voor de
horeca ingevoerd. Van alle partijen
in de Tweede Kamer heeft vooral
de WD zich hiertegen verzet. Een
rookverbod klinkt sympathiek,
maar het opsteken van een Sigaret
is volgens de WD niet iets waar
mee de overheid zich hoort te be
moeien.
Het rookverbod is ingevoerd om
werknemers het recht op een rook
vrije werkplek te geven. Het klinkt
sympathiek om werknemers te
willen beschermen, maar de pro
portionaliteit en de effectiviteit
zijn in de praktijk volledig weg.
Een voorbeeld hiervan is de situa
tie in Etten-Leur.
Hier is goed te zien welke desas
treuze effecten het rookverbod
heeft. Kroegbazen die een derde
van hun omzet kwijt zijn. Het le
gendarische café De Klomp dreigt
carnaval niet meer te halen. Als
het zo doorgaat, zullen de bewo
ners binnenkort helemaal geen
kroeg meer kunnen bezoeken.
Ik pleit voor een kleine en krachti
ge Staat. De overheid groeit op dit
moment buitensporig en preten
deert een geluksmachine te zijn.
De staat geeft de norm aan waar
aan de burger geacht wordt te vol
doen.
U mag niet roken, moet gezond
eten, matig drinken, veilig vrijen
en veel bewegen. In hoeverre mag
een mens nog zondig zijn? Waar
ligt de grens van de overheidsbe
moeienis?
Krijgen we straks nog te maken
met boetes op ongezond gedrag?
Gaan we dat ook controleren? Dat
is een beklemmende samenleving
waarvan de WD niets moet heb
ben. Dit is precies de kern waarom
de WD tegen dit overheidsingrij
pen is.
Een sympathiek klinkende maatre
gel pakt in de praktijk vreselijk
slecht uit. Europese regels geven
een werknemer het recht op een
rookvrije werkplek, maar in Neder
land hebben we hier een plicht
van gemaakt. Dit betekent dat het
verboden is als een werknemer
zelf wil roken. In de transportwe
reld leidt dit tot een absurde situa
tie. Een vrachtwagenchauffeur
mag in zijn eigen truck roken,
maar niet als hij in de truck van
zijn baas rondrijdt. De reden is dat
na hem een andere chauffeur in
de cabine zou kunnen zitten.
Zo is het ook merkwaardig dat een
kroegbaas zonder personeel in zijn
eigen café niet mag roken. Zelfs
niet als zijn klanten allemaal wil
len roken.
In Duitsland is het rookverbod on
wettig verklaard door verschillen
de deelstaten, omdat het rookver
bod kleine ondernemers buiten
proportioneel raakt.
Wat de WD betreft, is de balans
volledig zoek.
Als de niet-roker beschermd moet
worden tegen de roker, zijn er an
dere en betere manieren om dat te
doen.
De WD bestrijdt niet het recht
van werknemers op een rookvrije
werkplek, maar wel de -regeldrift
van een overheid om er een plicht
van te maken. Zo lang niemand er
last van heeft, hoeft de overheid
toch niet te bepalen of een roker
zijn sigaret opsteekt?
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
(max. 150 woorden)
Gezien het feit dat Charley Toorop
volgens haar eigen zeggen 'het
liefst in Westkapelle tussen de
Westkapellaars' vertoefde zou het
voor haar een belediging zijn haar
toekomstig standbeeld in (bijvoor
beeld) Domburg te plaatsen (PZC
24 sept). Dat Westkapelle niet
voorkomt in het rijtje van mogelij
ke standplaatsen voor een perma
nent eerbetoon aan Charley moet
daarom een vergissing of drukfout
zijn, zie haar lijst van werken en
biografieën. Stichting cultuurbe
houd Westkapelle, aan de slag!
R. van Rooijen
Koudorpstraat 4, Westkapelle.
Als voormalig horecaondernemer
spreekt me het rookprotest in de
Horeca erg aan (PZC 23/9). Als we
denken aan een omzetverlies van
20 tot 50 procent, waarbij de ex
ploitatiekosten gelijk blijven, kun
nen we concluderen dat vele klei
ne cafés gedoemd zijn te verdwij
nen. Weg praathuis, weg het
schouderklopje van de baas of ba
zin, weg het luisterend oor, weg
een stukje gezelligheid, weg de
nostalgie van de bruine kroeg. De
overheid heeft het link gespeeld
om de maatregel in juli in te laten
gaan vanwege de gewenningsperio
de tot de winter, want dan was er
geen alternatief, het terras, ge
weest en hadden de protesten wel
licht nog heviger geklonken.
Waarom geen rooktafel toegestaan
met daarboven een goede werken
de afzuiginstallatie, zodat de ande
re gasten geen last hebben en ie
dereen kan delen in de gezellig
heid? De betuttelende 'Daddie
knows best' houding van dit kabi
net is irritant. Wat is de volgende
beperking? Bitterballen of frikadel
len vanwege het vet?
Wim van Gilst,
Boogerdlaan 23, Kortgene
De nu nog vrije oevers van het
Veerse meer, (PZC 23-09), zijn niet
zomaar tot stand gekomen. Vanaf
het begin probeerden kapitaal
krachtige partijen zich deze aanlok
kelijke locaties toe te eigenen. Jhr
van der Goes van Naters," een
PvdA-coryfee, uit het verleden, ver
zette zich hier fel tegen. Hij stelde
dat het Veerse Meer met gemeen
schapsgeld ontstaan was en dat de
oevers in gemeenschapshanden
moesten blijven. Tot nu toe heeft
zijn verzet succes gehad. Ik hoop
dat de PvdA-fractie in de Middel
burgse gemeenteraad voldoende
historisch besef heeft om de rode
rug recht te houden en de verkoop
van de Middelburgse oever niet te
steunen. De rode Jonker werd wel
de eerste milieuactivist genoemd.
Voor het historische besef het vol
gende; De Rode jonker was 'een
vent uit één stuk' en leidde de
PvdA-fractie na de Tweede Wereld
oorlog.
J.W. Minderhout
Vredehoflaan 326, Vlissingen
Provincie wil doorgaan met Water
dunen (PZC 23/9). De provincie
vindt doorgaan van Waterdunen
van het grootste belang. Welk of
wiens belang? De grondeigenaren
willen niet verkopen, de gemeente
wil niet onteigenen, het water
schap wil geen zoutinlaat. Voor mi
nister Cramer geldt Waterdunen
niet als alternatief voor ontpolde-
ren en de Deltacommissie ziet
niets in binnendijkse uitbreiding
van de kustbescherming. Waarom
worden gemeente en eigenaren
dan onder druk gezet door de pro
vincie om toch maar overstag te
gaan? Ook de Zeeuwse bevolking
heeft genoeg van het creëren van
nieuwe en natte natuur. Daarom
stoppen met Waterdunen en inzet
ten op zeewaartse kustversterking.
P. Dieleman
Aalscholver 15, Terneuzen
Hierbij wil ik reageren op het arti
kel Zeeuwen tanken over de grens.
Daarin staat dat de BTW in België
lager ligt dan in Nederland. Ik wil
er u op wijzen dat het BTW-tarief
in België 21% is op benzine. Ook al
heb ik op een Belgische school ge
zeten, naar mijn oordeel is 21%
nog altijd hoger dan 19% in Neder
land. Misschien is de oorzaak van
de hogere benzineprijs in Neder
land dat het kabinet Balkenende
graaieriger is dan het Belgische ka
binet.
Annie Verherbrugge
Prinses Beatrixstraat 18, Schoondijke
Het moet nu toch niet gekker wor
den. Een minister van defensie die
ongevraagd eerlijk loopt te doen
dat hij het zo fijn vond zelf niet in
militaire dienst te hoeven omdat
hij 'onmisbaar' was (PZC, 24 sep
tember). Niemand is onmisbaar.
En wat te denken van de gevoe
lens van nabestaanden van de ge
sneuvelde soldaten? Arme moe
ders, vaders en geliefden! En van
de mannen en vrouwen die nog
steeds in Uruzgan stof lopen te
happen? Goed voor het moreel
hoor zo'n minister. Weg met deze
figuur, stuur hem naar Uruzgan.
B.J. Meijs
Kinderstraat 1, Zierikzee
Terecht uit uw verslaggever in de
PZC van 24 september zijn twij
fels over de titel voor Goes als fiets
stad nr. 1. Hij richt zich met name
op de vele gevaarlijke punten voor
de fietsers. Het kan toch niet zo
zijn, dat je met één fietsstraat al de
nominatie in de wacht sleept.
Maar naast de knelpunten maakt
de staat van onderhoud van veel
fietspaden het gebruik van de fiets
onaangenaam. Twee voorbeelden:
In de Goese Polder heb ik twee
jaar geleden al een venijnige hob
bel in het fietspad langs de Troels-
tralaan aangekaart. Het ding is in
middels uitgegroeid tot een ware
hindernis voor fietsers en scootmo-
biels. Binnenkort wordt actie on
dernomen! Ten tweede: wie langs
de spoorbaan fietst moet oppassen
niet gestriemd te worden door
overhangende braamtakken en an
der ongerief. Tot slot: ook aan
dacht voor de fietsende toerist is
gering: een verwijzing binnen de
fietsring van het Tiendenplein
wijst toeristen in één klap door
naar Bergen op Zoojn- Dat men
liever verwezen wordt naar voor
de hand liggende wijken en/of dor
pen wil er maar moeilijk in'. Overi
gens schijnt over dit soort beweg
wijzering iets op het stadskantoor
in de maak te zijn.
S. Huisman
Trumanlaan 24, Goes
Ik sluit me helemaal aan bij de
reactie van mevr. Blom uit Goes in
Lezers Schrijven in PZC van 24 sep
tember over Omroep Zeeland. Het
programma is verworden tot een
oubollige aaneenschakeling van op
pervlakkige reportages en herhalin
gen. Het programma "Trugkieke"
is in deze vorm zo langzamerhand
wel achterhaald. De sport stelt hele
maal niets meer voor. Het pro
gramma wordt aangekondigd door
een of andere dorpsomroeper en
geeft nauwelijks actuele informa
tie. Tot mijn verbazing zie ik dan
een portret van Keetie van Oos-
ten-Hage, Zeeuwse sporthelden
uit het verleden. Dat is op zich
leuk maar het is 'Trugkieke' in de
sport. Een aardige reportage over
de strandcross maakt het dan weer
enigszins goed, maar er zijn ieder
weekend wel aardige evenementen
op sportgebied.
Gelukkig is 'latje trappen' verdwe
nen, want dat was wel het diepte
punt van de sportjournalistiek. Pro
gramma's als 'Nu U' zouden toch
wat aantrekkelijker gemaakt kun
nen worden. Er zit nu een ge
spreksleider die van de hak op de
tak springt en mensen halverwege
een zin gewoon onderbreekt. Waa
rom niet wat meer aangekleed met
mensen op de tribune die ook vra
gen kunnen stellen? Kortom, Om
roep Zeeland in deze vorm kan
mij niet meer boeien. Ik denk dat
de Raad van Toezicht alle program
ma's eens kritisch onder de loep
moet nemen, bijgestaan door des
kundigen van andere regionale om
roepen.
Cees Wiskerke
Drebbelstraat 30, Terneuzen
Het artikel over de kinderen die
met de auro naar school gebracht
worden heb ik met veel belangstel
ling gelezen (PZC, 18 sept.) Veilig
Verkeer Nederland vraagt de
ouders om de kinderen toch voor
al met de fiets naar school te laten
gaan omdat ervaring de beste voor
bereiding is voor het verkeer. Daar
ben ik het volkomen mee eens,
maar als dat onder begeleiding van
de ouders moet gaan heb ik er niet
veel vertrouwen in. Uitzonderin
gen daargelaten. Veel ouders ma
ken er maar een potje van. Zij zou
den eens flink aangepakt moeten
worden.
Dagelijks ben ik getuige van fiet
sende ouders die, met hun kinde
ren op fietsjes achter zich aan op
trottoirs rijden, schuin de weg over
steken, het volgende trottoir ne
men en aan de linkerkant van de
weg hun tocht vervolgen. Boven
dien negeren zij een verkeersbord
dat een verplichte rijrichting aan
geeft.
De kinderen leren op deze manier
niet zich aan de verkeersregels te
houden en krijgen het slechte voor
beeld van hun ouders. Als deze
kinderen later zelfstandig op de
fiets naar school gaan, zonder
ouders, zullen zij dit gedrag zeker
handhaven. Het is hen toch zo ge
leerd? Nogmaals, de ouders zou
den op hun fietsgedrag aangespro
ken moeten worden. De verkeersre
gels moeten nu eenmaal gevolgd
worden. We zijn allemaal verplicht
om daaraan mee te werken.
W. Bos-Stolk
s-Cravenpoldeweg 9, Goes