Natuurvriendelijk onderhoud J'ei mè te zitten...! fa Een pas aangelegde na tuurvriendelijke oever bij Koudekerke. foto Ruben Oreel Natuurvriendelijke oevers rukken op in Zeeland. De waarde van deze ecologisch belangrijke gebieden valt omstaat bij goed onder houd door Joeri Wisse Natuurvriendelijke oevers Waterschap Zeeuws-Vlaanderen heeft 132 kilometer natuurvriendelij ke oever, Zeeuwse Eilanden 118. Sinds kort hebben beide waterschap pen onderhoudplannen beschikbaar. Daarin krijgen de oevers die onder deel zijn van de Ecologische Hoofd structuur extra aandacht. De onderhoudsplannen zijn 'dyna misch'. Afhankelijk van hoe de oevers zich ontwikkelen, past het wa terschap de beheerprogramma's aan. Als Anne zich er niet mee bemoeit, zou den we hier gewoon met de klepel maaier overheen gaan. Met een armge baar wijst Bart Wielart naar de dikke rietkragen aan de natuurvriendelijke oever van de Meliskerksche Watergang. Tussen het nog jonge riet - de oever is pas drie jaar geleden ge transformeerd tot 'natuurvriendelijk'- priemen jonge wilgjes. Houtopslag, in waterschapsjar gon. Maar Anne bemoeit zich wel met Bart en z'n mannen die het onderhoud aan sloten en wa tergangen uitvoeren. Anne Fortuin is de aqua- tisch ecoloog van het Waterschap Zeeuwse Ei landen (WZE) Hij weet als geen ander hoe be langrijk de flauwe, brede oevers zijn voor tal van insecten en bijzondere planten. Om over de vele rietbroedvogels nog maar te zwijgen. Zulke oevers worden de laatste jaren steeds meer aangelegd. In Zeeland was het Water schap Zeeuws-Vlaanderen er in 1992 als eerste bij. Daar ontstond drie jaar geleden behoefte aan een onderhoudsplan, dat beschrijft hoe de nieuwe natuurgebiedjes met respect voor flora en fauna beheerd kunnen worden. Aan 'de overkant' kwam de natuurvriendelijke oever la ter op gang. Fortuin: „Halverwege de jaren ne gentig werden de eerste watergangen aange pakt." Sinds die tijd was het devies om de na tuur op de aangepaste slootkanten gewoon hun gang te laten gaan. Dat was in de eerste ja ren zeker geen probleem, legt medewerker wa terbeheer Wielart uit. „Nu komt onderhoud van de eerste nieuwe oevers pas in beeld." Daar op stelde WZE per watergang een onderhouds plan op. „Bij veel watergangen hoeft het riet niet gemaaid te worden. Waar nodig, doen we dat gefaseerd", zegt Fortuin. „Je kunt bijvoor beeld kiezen om één kant te maaien en de an dere oever te ontzien. Dieren kunnen daar dan verder leven." Een algemeen onderhoudsschema voor alle wa tergangen, zoals voor veel kleine slootjes be staat, is geen optie. Door verschillende omstan digheden moet elke watergang anders bekeken worden. In brak water groeit het riet minder enthousiast dan in zoet water. Ook het bodem type speelt een belangrijke rol in de onder houdsplannen. Veenoevers kalven sneller af dan kleioevers. Daar komt bij dat veenoevers slechter begroeien. Voor ruim honderd kilometer natuurvriendelij ke oever met een 'hoog ecologisch potentieel' heeft het waterschap afzonderlijke program ma's opgesteld. Daarin zijn bijzondere natuur waarden opgenomen, die bij het onderhoud ge spaard dienen te worden. Zo mogen de oevers tussen Oostdijk en Kruiningen, waar de zeldza me en beschermde heemst groeit, niet gemaaid worden. Nog steeds ontstaan nieuwe natuurvriendelijke oevers, zoals aan de Meliskersche watergang bij voorbeeld. Wielart: „Straks, als de aardappelen van het land zijn, pakken we ook deze oever aan. De boer had mij gebeld. De huidige oever is namelijk aan het afkalven waardoor hij al een keer bijna met z'n trekker in het water was beland. Behalve steviger oevers zijn er nog meer voordelen voor boeren. Minder maai- werk en - een noviteit in het Zeeuwse land schap - de boer zal steeds vaker een 'maaiboot' tegenkomen." door Frans van der Heijde Onze vrouwen aode dit jaer wi es wat anders bedocht: een tiendaegse nae- zeumerreis nè Italië. Mè, en dat was 't nieuwe, me reisde mee een pendelbus, die ons brocht en wi opaelde. Je was dan di, in Zuud Europa, j'n eihen baas. Gelokt deu d'antrekkelijke anbieding van de be kende reisorganisatie P. L., da Middelburg onze opstapplekke wier, gaeve me ons eihen over an deze vö ons nieuwe ervaeringe. J'ao mè te zitten en di kon je doe wat je wou. Op oop van ze gen...! Mè P. L. bedocht vlak vö 't vertrek da me toch mè beter nè Eindhoven konde komme om op te stappen..! Ik za julder de beschrieving van de contacten die a'k toen haod ebbe mee P. L. be- spaere. Di bin meer woorden an vuul gemaekt dan dit verhaaltje lang is. En je leert'ervan da 'kleine lettertjes' vö joe as klant nie zö vriende lijk bin. Mè uuteindelijk zaete me op een vriedagmiddeg om alf twee in de bus in Eindhoven, de bus, die ons nae twintig uren in ons hotel moest afzette. Z'aode van P. L. wè dudelijk gemaekt wat ao je zö a kon kope 'an boord'. Een lange lieste stierde ze toe! J'oefde niks mee te slepen. En vol bleek de bus ook nie. Ons mee onze drie vrouwen. Nog een echtpaer wi a de man, ik za mè zeie, zö uut de kluten gewasse was, dat'n twi stoelen nódig ao. Dan kwaeme d'r drie Limburg se zusters in, die - andoenlijk mè nutteloos - pro beerde te verbergen, da ze a oma waere of dreig de toren. Een wat ouwere dame met d'r doch ter, die aolmè an mekaore zaete te frunniken, waere d'r ook nog en nog één stil mens. De 'grie- ze pleag' reisde de zunne tegemoet. Vö d'eeste keer in m'n leven ebbe'ik twintig uren in een bus gezete, alléén onderbroke deu een paer korte pauzes om te roken en de blaeze leeg te maeken. Het schietuus in de bus was echt vö noodgevallen...! Je kon d'r je kont nie kere. De uutgebreide etensvoorraed bleek inééns nie anwezig. Van P. L. was niemand mee en de twi chauffeurs konde alléén koffie en wat fris an- bieë. Mè 't is een kniesoor die dirover zou klae- he..! Wan j'ei uuteindelijk mè te zitten Mensen, ik kan julder vertelle, da twintig uren in een bus zitte toch een êle stuit is. En d'n elt rie je in 't doenker. En dan bin de 'lichtjes' over al 't zelfde. ]e zit nie as tuus in je stoel en de film die ze laete zie doe je de tied ook nie vergete..! En me moeste de meegebrachte broodjes noe wè verdêle over aol de uren. Me waere blie dat onze vrouwen toch een bitje op d'r voorraed waere. Nae Basel bin me 'nè bed' gehae. De lich ten in de bus hienge uut en iedereên ao twi stoe len as bed. Ik docht dat het wè een deuwaekte nacht zou ore. Toch was 't inééns alf viere en passeerde me net de afslag Lugano. Ik ebbe even rondgekeke toen de bus bie een tol- poortje bleef stae. Mensen, die ange te slapen ore d'r echt nie knapper op. D'n énen ieng ach terover mee een open mond bomen om te zae- hen. Bie een anderen viel 't ood aolmè tegen de rute en wi een anderen lag 'in een drol' op de bank. 'k Was blie da'k m'n eihen nie ebbe zie slaope! Net negen uren 's ochens kwaeme me an bie de 'mare Adriatico'. 't Was a dertig graden. Me konde noe naezeumere en m'oefde pas over een weke wi trug! Me zaete drieonderd meter van strange, net zo vère as tuus in Zoetelande...! En ik za't tegen iedereên zeie: „J'ei mè te zitten en je komt er vaneihens..!" P.S. Dit verhaal is geschreve in Rimini. Toen wist ik nog niks over de trugreize..! 30 Dinsdag 23 september 2008 PZC

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 32