Film van moeder én dochter
Gezietl Big Lebowski op Bellamypark
U
Festival kan onderzoek
boekverfilming opleveren
S3 i
Postergirl Film by the
Sea steunt graag bredere
bekendheid festival.
Van 'schuren' tot 'schuttingtaai' in Nightwriters
Op de site vindt u:
international film festival
Script The Edge of Love
werd geschreven door
moeder Keira Knightley.
PZC Vrijdag 19 september 2008 33
Op 17-09-2008 is ten laste van Erik
Yan Piet Swartz (geb. 6-1-1975),
thans zijnde zonder bekende woon-
of verblijfplaats zowel in als buiten
Nederland, een proces verbaal
betekend door N.A. Polderman, t.k.-
gerechtsdeurwaarder.
Bij voormeld exploot wordt op ver
zoek van de vereniging Zeeuwland
het vonnis betekend van 14-09-2004
gewezen en uitgesproken door de
Rechtbank Middelburg, sector kan
ton, locatie Zierikzee. Bij voormeld
vonnis is betrokkene veroordeeld tot
onder meer het betalen van een
geldsom.
Een afschrift van dit exploot kan
worden verkregen bij onderstaand
gerechtsdeurwaarderkantoor.
Buys Partners B.V.
Ondernemersweg 5
4691 SLTholen
mmmDeurwaardetsKsmoot Zeeland
Uit een exploot van gerechtsdeurwaar
der J.L. van Doorn d.d. 15-09-2008
blijkt, dat t.v.v. Consonare Vastgoed
B.V., gevestigd te Vinkeveen aan onder
meer zij die (onrechtmatig) verblijven in
de gebouwde onroerende zaak (of een
gedeelte daarvan) gelegen te Axel,
Kerkdreef 16 E en Kerkdreef 16D is
betekend het door de
Voorzieningenrechter van de rechtbank
Middelburg in kort geding gewezen von
nis van 09-09-2008. Bij dit exploot is
onder meer bevel gedaan tot betaling
van een som geld binnen twee dagen
daarna, alsmede om binnen drie dagen
daarna voormelde onroerende zaken te
ontruimen en te verlaten.
Belanghebbenden kunnen een afschrift
van dit exploot verkrijgen op een van
onderstaande adressen.
Gerechtsdeurwaarderskantoor Zeeland
Dam 2 Westsingel 132
4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes
Thekla Reuten.
ren weggelaten. Die kennis zou
me dan alleen maar in de weg zit
ten", motiveert Reuten. Volgens
haar was dat anders bij haar rol
van Belle Bettien, de vrouw die be
gin jaren tachtig betrokken raakte
bij een drugsnetwerk tussen Ne
derland en Colombia. Hierin staat
het werkelijk bestaande personage
Bettien Martens centraal, terwijl
'Scripts gebaseerd op een
goed boek leveren sterk
uitgewerkte personages op'
het in De Tweeling ging om het ver
haal. Het boek van Frank Boven
kerk heeft ze derhalve wel nadruk
kelijk gelezen.
„Wat is in godsnaam een goede
film, vroeg ik me even af deze
week. Ik denk dat het uiteindelijk
toch de film wordt, die me aan het
einde van het festival het meeste
bijblijft. De meningen zijn overi
gens nu al een beetje verdeeld."
Naast jurylid is Reuten met plezier
ook postergirl dit jaar. „Dit festival
verdient het breder bekend te wor
den. Daar werk ik graag aan mee."
De PZC belicht deze week dagelijks
een van de juryleden van de Film
Literatuur-competitie. Vandaag: ac
trice Thekla Reuten.
door Ali Pankow
VUSSINGEN - „Even aan Gerbrand
vragen", zegt ze en zij rent snel
naar het terras van Solskin waar
de jury tussen de middag beraad
slaagt. Zij is direct weer terug. „Ja,
hoor wij zijn het eens", meldt The
kla Reuten. Zij en auteur Ger
brand Bakker lanceren zaterdag
het voorstel de komende jaren wél
een relatie te leggen tussen film én
boek. „Wij denken aan zes boeken
die in het Engels of Nederlands
zijn uitgebracht en die een half
jaar van te voren bekend worden
gemaakt. De juryleden kunnen
dan elke maand een boek lezen en
tijdens het festival de films bekij
ken. Als dat een paar jaar achter
een op die manier gebeurt, kan
dat een mooi onderzoek opleve
ren naar de vraag wat een boekver
filming nou eigenlijk inhoudt."
Reuten bedoelt het niet als kritiek
op de huidige manier van jureren
waarbij uitsluitend de films op
hun merites worden beoordeeld,
maar hecht als actrice ook waarde
aan een dergelijk onderzoek.
„Scripts die gebaseerd zijn op een
goed boek, leveren meestal sterk
uitgewerkte personages op."
Bij het voorstellen van de jury be
gin deze week gaf Reuten te ken
nen het boek De Tweeling van Tes
sa de Loo, waarvan zij in de verfil
ming een van de hoofdrollen ver
tolkte, nooit te hebben gelezen.
„Dat deed ik om te voorkomen dat
ik in het boek misschien passages
zou lezen die door Marieke van
der Pol bewust in het verhaal wa-
Love comes lately (Jan Schütte,
competitie: Met de 8o-jarige
schrijver Max Kohn als centrale
hoofdpersoon verweeft Schütte
drie verhalen van de bekende Jood
se auteur Isaac Bashevis Singer
door elkaar. Max is een levensge
nieter, die zich eigenzinnig verzet
tegen een rustiger leven in relatie
met zijn leeftijd. Hij geniet van
zijn status als succesvol schrijver
en manifesteert zich tegenover
een vrouw nog onverminderd als
elegante charmeur. Heldere film
die recht doet aan de kenmerken
de sfeer van Singer, maar iets meer
tempo zou kunnen gebruiken. Oor
deel: 3 sterren.
Nieuws
Win boek
met prijsvraag
Tip v.d. dag
Weblogs
Eerdere
verslagen
www.pzc.nl/filmbythesea
VUSSINGEN - „Literatuur hoort niet alleen in bibliothe- programma bleef licht van toon met passages uit eigen
ken en parochiezaaltjes, maar ook in poptempels en op werk over onder meer 'schuren''schuttingtaal' en een
festivals als dit", aldus presentatrice Saar Meuleman 'zelfportret' door Kluun, Saskia Noort en de Vlaamse
van Nightwriters gisteravond bij Film by the Sea. Het schrijver Christophe Vekeman (foto), foto Lex de Meester
Blindness (Fernando Meirelles,
competitie): Het verfilmen van
een prachtig boek leidt bijna on
vermijdelijk tot een teleurstelling.
Toch is Meirelles erin geslaagd José
Saramago's De stad der blinden op
een uitstekende manier in beeld te
brengen. De film - over een stad
waar de inwoners worden getrof
fen door een besmettelijke vorm
van plotselinge blindheid - roept
net als het boek een zeer beklem
mende sfeer op. Julianne Moore is
sterk als de vrouw die als enige
kan blijven zien en overeind pro
beert te blijven in een omgeving
die in totale anarchie vervalt. Oor
deel: 4 sterren.
VUSSINGEN - Film by the Sea biedt
vanavond een gratis openlucht
voorstelling. Op het Bellamypark
wordt vanaf 21.00 uur The Big Le
bowski (1998) vertoond, van het
Amerikaanse filmmakersduo Joel
en Ethan Coen. Hun jongste film,
Burn after reading, opende een
week geleden het Vlissingse film
festival.
In The Big Lebowski is 'The Dude'
Lebowski (Jeff Bridges) het slacht
offer van een persoonsverwisse
ling, waardoor er bij hem wordt in-
broken. Lebowski gaat verhaal ha
len bij zijn naamgenoot, die miljo
nair is. Als de vrouw van de miljo
nair ontvoerd wordt, vraagt hij
The Dude om het losgeld aan de
ontvoerders te overhandigen.
g£~v< v,„ - - - r c /- 'wfr-'1 v-
lilm^sea
12-21 lelember
-
door Rolf Bosboom
VLISSINGEN - Al zo'n zes, zeven
jaar geleden begon Sharman Mac-
donald aan het script voor The ed
ge of love, die gisteravond in Vlis-
singen in haar bijzijn de Neder
landse première beleefde. Dat de
film is gemaakt, is vooral te dan
ken aan een van de hoofdrolspeel
sters: Keira Knightley. De lijnen
zijn kort, want zij is Macdonalds
dochter. „Zonder haar was er hele
maal geen film geweest."
The edge of love gaat over dichter
Dylan Thomas en vooral over
twee belangrijke vrouwen in diens
leven: echtgenote Caitlin (Sienna
Miller) en jeugdliefde Vera Philips
(Keira Knightley), die later trouwt
met legerkapitein William Killick.
Een van de producenten, Rebekah
Gilbertson, is de kleindochter van
de Killicks. Zij benaderde indertijd
Macdonald met het verhaal van de
band van haar grootouders met
Thomas. „Ik vond het meteen een
geweldig verhaal."
Toen Macdonald begon te schrij
ven, was haar dochter pas zeven
tien. Het script bleef lange tijd lig
gen. Tijdens de opnames van Do-
Sharman Macdonald: „Keira heeft het
mino begon Knightley het te lezen
en was zo enthousiast dat ze haar
medewerking toezegde. Dankzij
haar al gevestigde naam lukte het
financiers te interesseren.
Macdonald is trots op de inbreng
van haar dochter. „Zij heeft het
buitengewoon gedaan. Ze heeft bij
voorbeeld zichzelf heel precies het
accent van de straattaal van Swan
sea aangeleerd." En ze zingt. „Kei
ra zei altijd dat ze niet kon zingen,
terwijl ik zeker wist dat ze dat wel
kon. Dat heeft ze nu bewezen."
buitengewoon gedaan."
foto Lex de Meester
Macdonald maakte vooral naam
als toneelschrijver. Het schrijven
voor film is 'totaal anders', zegt ze.
„Bij toneel heb je veel meer vrij
heid. Je kunt van alles bedenken
en hebt als schrijver carte blanche.
Bij film moet je veel meer reke
ning houden met wat mogelijk is
en wat de regisseur wil. Je moet
echt als een team opereren en daar
hou ik erg van. Het was geweldig
om aan deze film mee te werken.
Iedereen heeft een bijzondere pres
tatie geleverd."