Laguna Estate GT: veel meerwaarde BMW3 -serie is al klaar voor Euro 6 558FMRS2 Honda presenteert nieuwe hybride in Parijs Extra voordeel tijdens de vriendenprijsweken bij Auto Poppe! PZC Vrijdag 19 september 2008 1 7 Vooral in de hogere middenklasse zijn stationcars zeer in trek. Bij de Renault Laguna heten die tegenwoordig 'Estate'. door Robbert Keegel Onlangs werd de Renault Laguna ver rijkt met een versie GT, waarover wij u al kort berichtten. Ook daarop zal de sta tioncar, die nu niet meer 'Grand Tour' maar heel gewoontjes 'Esta te' heet, waarschijnlijk de hoogste ogen gooien. Daarom combineer den we GT en Estate, geen verkeer de keus. De GT-versies zijn een tikkeltje sportiever dan de andere Laguna's en voorlopig is de motorkeuze be perkt tot één benzinemotor (twee liter, 205 pk) en één diesel (ook 2,0-1,180 pk). We reden met de benzineversie. Een iets sportiever uiterlijk, voor namelijk door wat extra luchthap- pers. Van binnen is eerder de luxe toegenomen dan de sportiviteit. Lekkere leren bekleding, mooi Al cantara en een afwerking die ook bij Renault steeds een trapje om hoog klimt. Het belangrijkste wapenfeit van de GT is echter de vierwielbesturing. Dat is niets nieuws, want in de vo rige eeuw bezondigden een paar Ja panners zich daar al eens aan, maar toentertijd werkte het geheel puur mechanisch en was weinig overtuigend. Nu echter hebben we talrijke elektronische systemen die bijvoorbeeld kunnen waken over de richtingstabiliteit van een auto. De grap van de huidige vierwielbe sturing is dat 'ie twee doelen dient. In de eerste plaats is dat de verkleining van de draaicirkel, geen overbodige luxe bij de Lagu na. Daartoe kunnen de achterwie len in tegengestelde richting van de voorwielen maximaal 3,5° uit slaan en daardoor krimpt de draai cirkel tot 10,80 m. Dat is tien pro cent minder en precies even groot als die van de Clio. Tot een rijsnel heid van 60 km/h werkt de vier wielbesturing op deze wijze. Daar boven dient het de stabiliteit. Bij al die aandacht voor de vier wielbesturing zou je bijna verge ten dat de GT ook vierwielaandrij ving heeft, hetgeen natuurlijk ook een factor van jewelste bij de rijsta- biliteit is. Mede daardoor mag de GT Estate ook mee naar de winter sport en dan kan er lekker veel ba gage mee, want op de wielbasis van 2,76 m meet het makkelijk toe gankelijke bagageruim (de ruit in de achterklep kan apart open) 508 tot 1593 liter. Het geheel rijdt buitengewoon prettig en je zit er ook lekker in. Het dashboard is goed ingedeeld en heel overzichtelijk. Er zitten snufjes in de GT als zo'n hands- free, met een magneetkaart te be dienen vergrendeling, maar ook standaard een heel makkelijk te be dienen navigatiesysteem. Dan verwacht je natuurlijk een for se meerprijs, maar dat valt erg mee: de Laguna GT Estate is er vanaf 36 mille rond (label C), ter wijl de diesel precies twee mille meer kost en label D draagt. De se dans kosten 1200 euro minder. Niet doen, de Estate heeft een gro tere meerwaarde. De goedkoopste (minimaal tweeliter) komt op 29.800 euro. door Robbert Keegel De Duitse fabrikant BMW vond het tijd de 3-serie wat op te frissen en be dacht daar en passant ook maar een nieuwe dieselmotor bij, die zelfs al voldoet aan de gloednieu we Euro 6 voorschriften die pas in 2014 van kracht zullen worden. BMW is over het algemeen erg goed bezig met het 'schoon' krij gen van zijn motoren. Ook zij ge bruiken de 'Blue' om hun campag ne kleur te geven: naast BlueTec en BlueEfficiency van Merce des-Benz en BlueMotion van Volkswagen, schermen de Beiers met BluePerformance, naast hun EfïicientDynamics-programma. 'Groen' ging de autobouwers ken nelijk te ver. De opfrisbeurt van de 3-serie be helst een nieuwe neuspartij, met ook hier wat bredere nieren, grote koplampunits met LED's voor de corona's rond de koplampen en wat duidelijker gedefinieerde luch tinlaten. Staat mooi, maar de groot ste verbetering vind ik de nieuwe achterlichten, waar het lelijke wit te glaasje van de achteruitrijdlam- pen nu een net rood kleurtje heeft gekregen, al schijnen ze natuurlijk wel wit. Ook van binnen is een en ander opgeknapt, waarbij de 'alumini um' sierlijsten nu echt koel aanvoe len, doordat het plastic dat de ba sis er voor vormt, een echte laag Honda toont op de Autosalon van Parijs (4-19 oktober) een nieuw hy brideconcept, dat net als hun eer ste vingeroefening op dat vlak In sight heet. Hij wordt vergezeld van een sportieve hybride met de naam CR-Z. De Insight komt, in de eerste helft van volgend jaar al, als vijfdeurs hatchback en is gebouwd op een nieuw platform. De ontwerpers hebben de controle-unit en de ac cu onder de vloer van de bagage ruimte geplaatst; daarmee heeft de Insight een laag zwaartepunt en biedt de auto de praktische voorde len van een conventioneel aange dreven hatchback. Oe nieuwe hybride van Honda. De nieuwe BMW 3-serie voldoet aan de nieuwste normen. foto CPD metaal heeft gekregen. Maar daar is de vernieuwde iDrive belangrij ker, die aanvankelijk wat onlogisch ingerichte 'vaste muis' waarmee zowat alles aan boord te bedienen valt. De nieuwe 7-serie krijgt die ook en het werkt veel makkelijker en inzichtelijker, bijna zoals bij Au di, dat het idee stal maar beter uit voerde. Het toch al zo efficiënt werkende en zeer omvangrijke motorenpalet kreeg uitbreiding met een weer eens verbeterde drieliter diesel met precisie-inspuiting plus een verstelbare turbo. Dat levert 245 pk en 520 Nm op (wegrijden in één, de rest van de dag in zes laten staan) en beantwoordt aan het nog niet eens van kracht zijnde Eu ro 5. Maar als optie is er een Blue- Performance-pakket (met extra stikstofoxide opslag-katalysator) dat al voldoet aan Euro 6. De eisen voor die limiet zijn pas op 1 sep tember vast komen staan en ze gaan in 2014 in. De verder beschik bare vijf benzine- en vijf dieselmo toren voldoen allemaal aan Euro 5. Verder is er op de 335! benzine nu ook de zeventraps DSG-automaat beschikbaar die het rijden in dat kanon tot een genoegen maakt. De 3-serie is er vanaf 33.1250 euro (3i6i met A-label), de 33od komt op 52.500 euro en voor de BluePer formance komt daar €1340 bij. Ben je schoon tot na 2014. Het belangrijkste wapenfeit van de nieuwe Laguna GT Estate heeft meer te bieden dan alleen het grapje van de vierwielbesturing. Het interieur is goed ingedeeld en zit prettig. Kom snel naar onze showroom of bezoek de bedrijfsdagen op het Almeerder strand t/m 20 september. Vraag naar uw verkoopadviseur Paul de Rijke. Vlissingen Terneuzen Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17