Laguna Estate GT: veel meerwaarde
BMW3 -serie
is al klaar voor Euro 6
558FMRS2
Honda presenteert nieuwe hybride in Parijs
Extra voordeel tijdens
de vriendenprijsweken
bij Auto Poppe!
PZC Vrijdag 19 september 2008 1 7
Vooral in de hogere
middenklasse zijn
stationcars zeer in trek. Bij
de Renault Laguna heten die
tegenwoordig 'Estate'.
door Robbert Keegel
Onlangs werd de
Renault Laguna ver
rijkt met een versie GT,
waarover wij u al kort
berichtten. Ook daarop zal de sta
tioncar, die nu niet meer 'Grand
Tour' maar heel gewoontjes 'Esta
te' heet, waarschijnlijk de hoogste
ogen gooien. Daarom combineer
den we GT en Estate, geen verkeer
de keus.
De GT-versies zijn een tikkeltje
sportiever dan de andere Laguna's
en voorlopig is de motorkeuze be
perkt tot één benzinemotor (twee
liter, 205 pk) en één diesel (ook
2,0-1,180 pk). We reden met de
benzineversie.
Een iets sportiever uiterlijk, voor
namelijk door wat extra luchthap-
pers. Van binnen is eerder de luxe
toegenomen dan de sportiviteit.
Lekkere leren bekleding, mooi Al
cantara en een afwerking die ook
bij Renault steeds een trapje om
hoog klimt.
Het belangrijkste wapenfeit van de
GT is echter de vierwielbesturing.
Dat is niets nieuws, want in de vo
rige eeuw bezondigden een paar Ja
panners zich daar al eens aan,
maar toentertijd werkte het geheel
puur mechanisch en was weinig
overtuigend. Nu echter hebben we
talrijke elektronische systemen die
bijvoorbeeld kunnen waken over
de richtingstabiliteit van een auto.
De grap van de huidige vierwielbe
sturing is dat 'ie twee doelen
dient. In de eerste plaats is dat de
verkleining van de draaicirkel,
geen overbodige luxe bij de Lagu
na. Daartoe kunnen de achterwie
len in tegengestelde richting van
de voorwielen maximaal 3,5° uit
slaan en daardoor krimpt de draai
cirkel tot 10,80 m. Dat is tien pro
cent minder en precies even groot
als die van de Clio. Tot een rijsnel
heid van 60 km/h werkt de vier
wielbesturing op deze wijze. Daar
boven dient het de stabiliteit.
Bij al die aandacht voor de vier
wielbesturing zou je bijna verge
ten dat de GT ook vierwielaandrij
ving heeft, hetgeen natuurlijk ook
een factor van jewelste bij de rijsta-
biliteit is. Mede daardoor mag de
GT Estate ook mee naar de winter
sport en dan kan er lekker veel ba
gage mee, want op de wielbasis
van 2,76 m meet het makkelijk toe
gankelijke bagageruim (de ruit in
de achterklep kan apart open) 508
tot 1593 liter.
Het geheel rijdt buitengewoon
prettig en je zit er ook lekker in.
Het dashboard is goed ingedeeld
en heel overzichtelijk. Er zitten
snufjes in de GT als zo'n hands-
free, met een magneetkaart te be
dienen vergrendeling, maar ook
standaard een heel makkelijk te be
dienen navigatiesysteem.
Dan verwacht je natuurlijk een for
se meerprijs, maar dat valt erg
mee: de Laguna GT Estate is er
vanaf 36 mille rond (label C), ter
wijl de diesel precies twee mille
meer kost en label D draagt. De se
dans kosten 1200 euro minder.
Niet doen, de Estate heeft een gro
tere meerwaarde. De goedkoopste
(minimaal tweeliter) komt op
29.800 euro.
door Robbert Keegel
De Duitse fabrikant BMW
vond het tijd de 3-serie
wat op te frissen en be
dacht daar en passant ook maar
een nieuwe dieselmotor bij, die
zelfs al voldoet aan de gloednieu
we Euro 6 voorschriften die pas in
2014 van kracht zullen worden.
BMW is over het algemeen erg
goed bezig met het 'schoon' krij
gen van zijn motoren. Ook zij ge
bruiken de 'Blue' om hun campag
ne kleur te geven: naast BlueTec
en BlueEfficiency van Merce
des-Benz en BlueMotion van
Volkswagen, schermen de Beiers
met BluePerformance, naast hun
EfïicientDynamics-programma.
'Groen' ging de autobouwers ken
nelijk te ver.
De opfrisbeurt van de 3-serie be
helst een nieuwe neuspartij, met
ook hier wat bredere nieren, grote
koplampunits met LED's voor de
corona's rond de koplampen en
wat duidelijker gedefinieerde luch
tinlaten. Staat mooi, maar de groot
ste verbetering vind ik de nieuwe
achterlichten, waar het lelijke wit
te glaasje van de achteruitrijdlam-
pen nu een net rood kleurtje heeft
gekregen, al schijnen ze natuurlijk
wel wit.
Ook van binnen is een en ander
opgeknapt, waarbij de 'alumini
um' sierlijsten nu echt koel aanvoe
len, doordat het plastic dat de ba
sis er voor vormt, een echte laag
Honda toont op de Autosalon van
Parijs (4-19 oktober) een nieuw hy
brideconcept, dat net als hun eer
ste vingeroefening op dat vlak In
sight heet. Hij wordt vergezeld van
een sportieve hybride met de
naam CR-Z.
De Insight komt, in de eerste helft
van volgend jaar al, als vijfdeurs
hatchback en is gebouwd op een
nieuw platform. De ontwerpers
hebben de controle-unit en de ac
cu onder de vloer van de bagage
ruimte geplaatst; daarmee heeft de
Insight een laag zwaartepunt en
biedt de auto de praktische voorde
len van een conventioneel aange
dreven hatchback.
Oe nieuwe hybride van Honda.
De nieuwe BMW 3-serie voldoet aan de nieuwste normen. foto CPD
metaal heeft gekregen. Maar daar
is de vernieuwde iDrive belangrij
ker, die aanvankelijk wat onlogisch
ingerichte 'vaste muis' waarmee
zowat alles aan boord te bedienen
valt. De nieuwe 7-serie krijgt die
ook en het werkt veel makkelijker
en inzichtelijker, bijna zoals bij Au
di, dat het idee stal maar beter uit
voerde.
Het toch al zo efficiënt werkende
en zeer omvangrijke motorenpalet
kreeg uitbreiding met een weer
eens verbeterde drieliter diesel
met precisie-inspuiting plus een
verstelbare turbo. Dat levert 245
pk en 520 Nm op (wegrijden in
één, de rest van de dag in zes laten
staan) en beantwoordt aan het
nog niet eens van kracht zijnde Eu
ro 5. Maar als optie is er een Blue-
Performance-pakket (met extra
stikstofoxide opslag-katalysator)
dat al voldoet aan Euro 6. De eisen
voor die limiet zijn pas op 1 sep
tember vast komen staan en ze
gaan in 2014 in. De verder beschik
bare vijf benzine- en vijf dieselmo
toren voldoen allemaal aan Euro 5.
Verder is er op de 335! benzine nu
ook de zeventraps DSG-automaat
beschikbaar die het rijden in dat
kanon tot een genoegen maakt.
De 3-serie is er vanaf 33.1250 euro
(3i6i met A-label), de 33od komt
op 52.500 euro en voor de BluePer
formance komt daar €1340 bij. Ben
je schoon tot na 2014.
Het belangrijkste wapenfeit van de nieuwe Laguna GT Estate heeft meer te bieden dan alleen het grapje van de vierwielbesturing.
Het interieur is goed ingedeeld en zit prettig.
Kom snel naar onze showroom of bezoek
de bedrijfsdagen op het Almeerder strand
t/m 20 september. Vraag naar uw
verkoopadviseur Paul de Rijke.
Vlissingen Terneuzen
Tel. (0118) 424000 Tel. (0115) 647333