Petje af voor nieuwe Golf Zelfs de onderkant van de Citroën SM glimt VW zelf vindt de nieuwe Golfde beste ooit. foto Robbert Keegel Dat Volkswagen zelf de zesde generatie van succesnummer Golf 'de beste ooit' noemt, is niet zo verwonderlijk. Opmerkelijk is dat we het er van harte mee eens zijn. door Robbert Keegel Het is de VW-ingenieurs ge lukt, de kwalitatief al zo hoogstaande Golf juist op het punt van de kwaliteit nog eens duidelijk te verbeteren. Dat mag een huzarenstukje worden ge noemd. Al voor het instappen maken de ui termate smalle en volstrekt regel matige carrosserienaden een per fecte indruk. Vervolgens maken de portieren een geluid alsof ze van dezelfde fabrikant komen als de kluisdeuren van Fort Knox, terwijl ze juist lichter zijn gemaakt. Binnen zijn gekozen materialen en afwerking van absoluut topni veau. De instrumenten zijn recht streeks overgenomen van subtop per Passat CC en het geheel ademt verwantschap uit met vlaggen schip Phaeton. Dat die commer cieel is mislukt, doet niet ter zake. Pas tijdens het rijden wordt het kwaliteitsgevoel écht over je vaar dig. De nieuwe Golf is namelijk on waarschijnlijk stil, waarbij het na tuurlijk helpt dat bij de diesels de overstap van de nogal lawaaiige pompverstuivers naar de moderne common rail is gemaakt. Ook bij de benzinemotoren is de stilte in het interieur om je pet voor af te nemen. VW heeft daartoe héél veel isola tiemateriaal gebruikt, maar het is allemaal licht spul. Zo werd de voorruit voorzien van een geluid dempende folie en tien procent dikker, maar niét zwaarder. Afhan kelijk van de uitvoering is de Golf VI tot wel vijftig kilogram lichter geworden, een opmerkelijk wapen feit voor een merk dat de laatste ja ren zijn producten aan steeds ster ker overgewicht deed lijden. Ook bij de motoren wordt de 'downsizing' consequent doorge voerd. Op benzine speelt de 1,4-li- ter direct ingespoten TSI de eerste viool, die al dan niet met turbo en/of mechanische compressor van 80 tot 160 pk levert. Ze zijn tot 28 procent zuiniger gemaakt dan hun voorgangers, met als bes te een verbruik van 6 l/ioo km. Vergelijkbare spaarzaamheid sprei den de tweeliter diesels ten toon, die in eerste instantie (vanaf okto ber, prijzen weten we nog niet) met 110 of 140 pk leverbaar zijn. De zuinigste wil 4,5 l/ioo km. Van beide motortypen volgen later krachtiger versies. Er zijn vier transmissies te koop: handgeschakeld vijf of zes versnel lingen en DSG-automaten met zes of zeven verzetten. Die laatste be vorderen de zuinigheid nog eens extra. De Golf is niet groter geworden (wielbasis 2,56 m, voor zowel drie als vierdeurs) maar wel ruimer. Zo meet de kofferbak nu 350 tot 1305 liter. Dat het ontwerp erg voorspel baar is, behoort tot de filosofie van VW, dat zijn trouwe klanten niet wil afschrikken. Ook verruimd is het accessoi- re-aanbod, dat nu actieve cruise control omvat, dat met laserstralen de afstand tot voorliggers hand 33UK- haaft, plus een parkeerautomaat, actieve hoofdsteunen, gordelcon trole achterin, instelbaar onderstel en nog een enorme waslijst. Bo vendien zijn de stoelen enorm ver beterd. En de Golf VI rijdt ook nog eens beter dan ooit. De instrumenten van de nieuwe Golf zijn rechtstreeks overgenomen van subtopper Passat CC. foto GPD door Joeri Wisse Half Nederland kent 'm als de 'Johan Cruijff-auto', de Citroën SM. Al in de tijd dat hij bij Ajax speelde, was het een bijzondere verschijning. Vandaag de dag is de kans nóg kleiner om een Citroën-met-Ma- seratimotor in het wild tegen te komen. Sinds kort is Nederland echter weer een exemplaar rijker, eentje die in topconditie is. Vader Sjaak en zoon Jean-Pierre Hame link uit Terneuzen hebben twee jaar lang vrijwel elke avond gesto ken in de restauratie van de sport wagen uit 1973. Daarbij zijn ze zeer grondig te werk gegaan. Sjaak somt op: „De motor is gere viseerd, veel onderdelen zijn ver nieuwd, de matten zijn uitgewas sen. Alles glimt, zelfs de onder kant van de auto." In vergelijking met de zoektocht naar een SM was de restauratie snel achter de rug. „We hebben vijftien jaar gezocht naar een goeie. Omdat er nog zo weinig zijn, worden hoge prijzen ge vraagd. Dat beperkt je zoek tocht." Een andere voorwaarde van vader en zoon Hamelink was dat de auto in originele staat ver keerde. „We wilden niet dat ie mand anders er al aan gelast heeft." De auto die ze vonden, bleek een goede koop te zijn. „Hij is geïmporteerd uit Amerika, op de teller stond maar 68.000 mijl." Een voordeel zo weet Sjaak. „De Maserati-motor is een echte race motor. Als je een beetje sportief rijdt, moet-ie na 110.000 kilome ter helemaal uit elkaar." Het is één van de kenmerken waardoor de auto nooit een suc ces is geworden. „Er zijn er maar 12.000 gemaakt, in de tijd van de oliecrisis kochten maar weinig mensen een auto van minimaal 44.000 gulden. Daar had je toen ook een échte Maserati voor." Be halve de motor is ook het interi eur goeddeels Italiaans. „Maar er zitten ook typische Citroëndin- gen in. Zo draait bij stilstand het stuur automatisch terug als de wielen gedraaid staan." Garagehouder André Dees volgde het tweejarige project met interes se. „Toen ik alles uit elkaar zag lig gen dacht ik dat het een tienjaren plan zou worden." Begin dit jaar was de klus af De Hamelinks zijn trots dat hun werk nu 'geëxpo seerd wordt. Dat de SM al veel be zoekers heeft gehad, verbaast ze niets. „Die auto is zó mooi. Ik kan gewoon een stoel pakken en er rustig een uur naar kijken." PZC Vrijdag 19 september 2008 15 De SM staat als een museumstuk in de showroom. foto Wim Kooyman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 15