Petje af voor nieuwe Golf
Zelfs de onderkant van de Citroën SM glimt
VW zelf vindt de nieuwe Golfde beste ooit.
foto Robbert Keegel
Dat Volkswagen zelf de
zesde generatie van
succesnummer Golf 'de
beste ooit' noemt, is niet zo
verwonderlijk. Opmerkelijk
is dat we het er van harte
mee eens zijn.
door Robbert Keegel
Het is de VW-ingenieurs ge
lukt, de kwalitatief al zo
hoogstaande Golf juist op
het punt van de kwaliteit nog eens
duidelijk te verbeteren. Dat mag
een huzarenstukje worden ge
noemd.
Al voor het instappen maken de ui
termate smalle en volstrekt regel
matige carrosserienaden een per
fecte indruk. Vervolgens maken de
portieren een geluid alsof ze van
dezelfde fabrikant komen als de
kluisdeuren van Fort Knox, terwijl
ze juist lichter zijn gemaakt.
Binnen zijn gekozen materialen
en afwerking van absoluut topni
veau. De instrumenten zijn recht
streeks overgenomen van subtop
per Passat CC en het geheel ademt
verwantschap uit met vlaggen
schip Phaeton. Dat die commer
cieel is mislukt, doet niet ter zake.
Pas tijdens het rijden wordt het
kwaliteitsgevoel écht over je vaar
dig. De nieuwe Golf is namelijk on
waarschijnlijk stil, waarbij het na
tuurlijk helpt dat bij de diesels de
overstap van de nogal lawaaiige
pompverstuivers naar de moderne
common rail is gemaakt. Ook bij
de benzinemotoren is de stilte in
het interieur om je pet voor af te
nemen.
VW heeft daartoe héél veel isola
tiemateriaal gebruikt, maar het is
allemaal licht spul. Zo werd de
voorruit voorzien van een geluid
dempende folie en tien procent
dikker, maar niét zwaarder. Afhan
kelijk van de uitvoering is de Golf
VI tot wel vijftig kilogram lichter
geworden, een opmerkelijk wapen
feit voor een merk dat de laatste ja
ren zijn producten aan steeds ster
ker overgewicht deed lijden.
Ook bij de motoren wordt de
'downsizing' consequent doorge
voerd. Op benzine speelt de 1,4-li-
ter direct ingespoten TSI de eerste
viool, die al dan niet met turbo
en/of mechanische compressor
van 80 tot 160 pk levert. Ze zijn
tot 28 procent zuiniger gemaakt
dan hun voorgangers, met als bes
te een verbruik van 6 l/ioo km.
Vergelijkbare spaarzaamheid sprei
den de tweeliter diesels ten toon,
die in eerste instantie (vanaf okto
ber, prijzen weten we nog niet)
met 110 of 140 pk leverbaar zijn.
De zuinigste wil 4,5 l/ioo km. Van
beide motortypen volgen later
krachtiger versies.
Er zijn vier transmissies te koop:
handgeschakeld vijf of zes versnel
lingen en DSG-automaten met zes
of zeven verzetten. Die laatste be
vorderen de zuinigheid nog eens
extra.
De Golf is niet groter geworden
(wielbasis 2,56 m, voor zowel drie
als vierdeurs) maar wel ruimer. Zo
meet de kofferbak nu 350 tot 1305
liter. Dat het ontwerp erg voorspel
baar is, behoort tot de filosofie
van VW, dat zijn trouwe klanten
niet wil afschrikken.
Ook verruimd is het accessoi-
re-aanbod, dat nu actieve cruise
control omvat, dat met laserstralen
de afstand tot voorliggers hand
33UK-
haaft, plus een parkeerautomaat,
actieve hoofdsteunen, gordelcon
trole achterin, instelbaar onderstel
en nog een enorme waslijst. Bo
vendien zijn de stoelen enorm ver
beterd.
En de Golf VI rijdt ook nog eens
beter dan ooit.
De instrumenten van de nieuwe Golf zijn rechtstreeks overgenomen van
subtopper Passat CC. foto GPD
door Joeri Wisse
Half Nederland kent 'm als
de 'Johan Cruijff-auto',
de Citroën SM. Al in de
tijd dat hij bij Ajax speelde, was
het een bijzondere verschijning.
Vandaag de dag is de kans nóg
kleiner om een Citroën-met-Ma-
seratimotor in het wild tegen te
komen. Sinds kort is Nederland
echter weer een exemplaar rijker,
eentje die in topconditie is. Vader
Sjaak en zoon Jean-Pierre Hame
link uit Terneuzen hebben twee
jaar lang vrijwel elke avond gesto
ken in de restauratie van de sport
wagen uit 1973. Daarbij zijn ze
zeer grondig te werk gegaan.
Sjaak somt op: „De motor is gere
viseerd, veel onderdelen zijn ver
nieuwd, de matten zijn uitgewas
sen. Alles glimt, zelfs de onder
kant van de auto."
In vergelijking met de zoektocht
naar een SM was de restauratie
snel achter de rug. „We hebben
vijftien jaar gezocht naar een
goeie. Omdat er nog zo weinig
zijn, worden hoge prijzen ge
vraagd. Dat beperkt je zoek
tocht." Een andere voorwaarde
van vader en zoon Hamelink was
dat de auto in originele staat ver
keerde. „We wilden niet dat ie
mand anders er al aan gelast
heeft." De auto die ze vonden,
bleek een goede koop te zijn. „Hij
is geïmporteerd uit Amerika, op
de teller stond maar 68.000 mijl."
Een voordeel zo weet Sjaak. „De
Maserati-motor is een echte race
motor. Als je een beetje sportief
rijdt, moet-ie na 110.000 kilome
ter helemaal uit elkaar."
Het is één van de kenmerken
waardoor de auto nooit een suc
ces is geworden. „Er zijn er maar
12.000 gemaakt, in de tijd van de
oliecrisis kochten maar weinig
mensen een auto van minimaal
44.000 gulden. Daar had je toen
ook een échte Maserati voor." Be
halve de motor is ook het interi
eur goeddeels Italiaans. „Maar er
zitten ook typische Citroëndin-
gen in. Zo draait bij stilstand het
stuur automatisch terug als de
wielen gedraaid staan."
Garagehouder André Dees volgde
het tweejarige project met interes
se. „Toen ik alles uit elkaar zag lig
gen dacht ik dat het een tienjaren
plan zou worden." Begin dit jaar
was de klus af De Hamelinks zijn
trots dat hun werk nu 'geëxpo
seerd wordt. Dat de SM al veel be
zoekers heeft gehad, verbaast ze
niets. „Die auto is zó mooi. Ik
kan gewoon een stoel pakken en
er rustig een uur naar kijken."
PZC Vrijdag 19 september 2008 15
De SM staat als een museumstuk in de showroom. foto Wim Kooyman