land Toename van vrachtverkeer aan banden 'Het is tijd voor een nieuw Provincie maant industrieel elan in Zeeland' Doelstelling in nieuw provinciaal verkeers- en vervoersplan. Dow-topman wil dat Zeeland brutaler en groter gaat denken. Onderzoek naar wijze om tijdsindeling burger te vergemakkelijken. Duistere activiteiten tijdens Nacht van de Nacht PZC Donderdag 18 september 2008 31 door Ben Jansen MIDDELBURG - Doorgaand vracht verkeer via de Dammenroute (N57) en de Midden-Zeelandroute (N256/N59) mag de komende ja ren niet méér toenemen dan de al gemene groei van het wegverkeer. Deze doelstelling legt het dagelijks provinciebestuur zich op in het nieuwe Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Zeeland. Alleen op de A58 en het traject Sloeweg-Westerscheldetunnel- Tractaatweg mag het vrachtver keer sterker groeien. Die gelden voor deze verkeersstroom dan ook als voorkeursroutes. Het kenteken- onderzoek doorgaand verkeer dat in mei is uitgevoerd dient als basis om te bepalen of niet te veel vrachtauto's op de Dammen- en de Midden-Zeelandroute komen. Sinds het aantreden van het huidi ge dagelijks provinciebestuur, vo rig jaar april, is de duurzaamheids driehoek uitgangspunt voor alle in spanningen die vanuit het provin ciehuis in Middelburg worden ge daan. Dat betekent streven naar De provincie wil alleen op de A58 en het traject Sloeweg-Wes- terscheldetunnel-Tractaatweg het doorgaand vrachtverkeer la ten groeien. evenwicht tussen mens, milieu en winst. Ook in het geactualiseerde Provinciaal Verkeers- en Vervoers plan is die ambitie de rode draad. In het geval van het goederenver voer ligt de nadruk op economie. Bij het personenvervoer heeft ruim driekwart van de verplaatsin gen een sociaalrecreatief motief (boodschappen doen, familiebe zoek of een tochtje bij wijze van ontspanning). Het overblijvend kwart is woon-werk en zakelijk verkeer. Wat het dagelijks provinciebestuur betreft moet er meer gefietst wor den. Doel is dat Zeeuwen en toeris ten op ruim een derde van de af standen tot 7,5 kilometer de fiets gebruiken. Dat kan door te zorgen voor wat in het verkeers- en ver voersplan als een integraal Zeeuws fietsklimaat wordt aangeduid. Zo'n klimaat is te bereiken met aantrekkelijke en veilige routes voor woon-werkverkeer, scholie ren en recreanten. Het plan onderscheidt zes typen gebieden met eigen kenmerken op het gebied van verkeer en vervoer: zeehavens industrie, stedelijk netwerk, dagrecreatie, verblijfsre- creatie, cultuurlandschap en na tuurlandschap. Voor de verschil lende delen van Zeeland moeten regio-agenda's worden uitgewerkt. Het Provinciaal Verkeers- en Ver voersplan komt maandag in de Sta tencommissie economie en mobili teit aan de orde. GOES - Het moet pikkedonker worden in Zeeland, op za terdagavond 25 oktober. Tijdens de Nacht van de Nacht doven bedrijven en overheden hun lichten. De Zeeuwse milieufederatie en 11 andere milieuorganisaties vragen daarmee aandacht voor lichtvervuiling. De gemeenten Middelburg en Terneuzen en Zeeland Seaports doven hun verlichting tijdens de Nacht van de Nacht. De Lange Jan, verschillende molens en de water toren van Axel blijven donker. Er zijn bovendien allerlei activeiten. Sterren kijken bij volksterrenwacht Phillipus Lansbergen in Middelburg, een nachtwandeling bij Neel- tje Jans, avontuur bij Fort Ellewoutsdijk, of een roman tisch parcours bij Cadzand Bad. archieffoto Willem Mieras Kijk op www.nachtvandenacht.nl voor alle activiteiten door Ben Jansen MIDDELBURG - De industrie blijft ook in de 21ste eeuw een toonaan gevende bedrijfstak in Zeeland. De sector zal blijven groeien en ver nieuwen en dat hoeft niet ten kos te te gaan van de ruimte en het leef- en woonklimaat. Peter Ho- licki, algemeen directeur van Dow Chemical, zei gisteren tijdens een debat over kans op groei voor Zee land dat de tijd rijp is voor een nieuw industrieel elan. Zeeland moet de kracht van de in dustrie niet onderschatten, vond Holicki. De helft van wat in deze provincie wordt verdiend, komt uit de havens en de industrie. Hij onderstreepte dat de industrie niet alleen maar mag worden be schouwd als een bedrijfstak die Zeeland door de tweede helft van de 20ste eeuw heeft geholpen. Aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen bedrijf onderstreepte hij de innovatiekracht van de sector. De oorspronkelijk alleen voor de ver werking van nafta ontworpen kra kers van Dow zijn nu geschikt ge maakt voor ruimer beschikbare gascondensaten en lpg. Bovendien is de capaciteit van de krakers op geschroefd van 1,3 tot 2 miljoen ton per jaar. „Dankzij de innovatie kracht van onze medewerkers", verzekerde Holicki. Hij noemde ook het ultramoderne laborato rium dat Dow heeft ingericht en dat top-onderzoekers uit de hele wereld trekt. „Dit soort dingen ge beuren niet alleen bij Dow. Kijk 'Bij de industrie heerst een ken-en-doe mentaliteit. Geen uitdaging is te groot' maar eens naar de manier waarop Yara en Thermphos met CO2 om springen. Bij de industrie in Zee land heerst een ken-en-doe menta liteit. Geen uitdaging is te groot." Volgens Holocki kunnen andere chemie-regio's daar een puntje aan zuigen. De Hogeschool Zeeland en de Roosevelt Academy moeten naar de mening van de Dow-topman worden versterkt met opleidingen en studies in de bèta-richting, zo dat de chemische industrie niet al te zeer is aangewezen op technici van buiten Zeeland. Hij erkende dat nogal wat Zeeuwen die buiten de provincie hebben gestudeerd, op den duur terugkeren. „Prima", vond Holicki, „ze zitten vast nog vol creativiteit, maar ze zijn dan wel de durf-en-lef fase voorbij. En dat zijn juist eigenschappen waar door de Zeeuwse industrie haar vooraanstaande rol kan blijven spe len en verder uitbouwen." Durf, lef en een beetje brutaliteit moet heel Zeeland uitstralen, be toogde Holicki. Bijvoorbeeld op het gebied van de infrastructuur. „Waar blijven een nieuw Sloege- bied, de opvolger van de Deltawer ken en een tweede Westerschelde- tunnel? Wat is het volgende grote project dat Zeeland aanpakt?" „Een tweede kerncentrale?" opper de iemand in de zaal. „Zou kun nen", knikte Holicki. Wat de Dow-chef betreft mag er in Zeeland ook meer worden ge- polderd. Goede afspraken over langdurige samenwerking achtte hij nodig omdat de reikwijdte er van veel verder strekt dan de perio de waarop politici en bestuurders hun plannen afstemmen. door Claudia Sondervan MIDDELBURG - Harry van Waveren maant de Zeeuwse gemeenten, mee te doen aan de inventarisatie bij gemeenten, bedrijven en bur gers van wensen en voorzieningen buiten kantoortijden. De inventari satie gebeurt als deel van een pro ject van minister Plasterk van Emancipatie, waarin Zeeland als koploper is aangewezen. Met financiële steun van Rijk en provincie voeren het Amsterdam se onderzoekbureau Déhora en het Zeeuwse welzijnsinsituut Scoop een onderzoek uit naar tege moetkomingen in openstellingen, gemaksdiensten en kinderopvang die het de Zeeuwen makkelijker maken om werk, gezin, mantel zorg, vrijwilligerswerk en vereni gingsleven te combineren. Belang rijke Zeeuwse gemeenten als Mid delburg en Vlissingen hebben la ten weten niet aan het onderzoek, dat bekend staat onder de titel 'De zeven tot zeven samenleving', mee te doen. Anderen twijfelen nog. Slechts zes van de dertien Zeeuw se gemeenten heeft zich gecommit teerd aan het project Tijdenbeleid, zoals het ministerie het noemt. Dat kan niet aan de kosten liggen, meent de dagelijks bestuurder met de Zeeuwse economie in zijn por tefeuille Van Waveren. De door lichting van het klantvriendelijk niveau van gemeentelijke voorzie ningen kost 1500 euro, deelname aan de burgerraadpleging van de inwoners nog eens 600 euro. „Het is onze taak het mensen mo gelijk te maken om te werken. Als dit onderzoek Zeelandbreed kan worden uitgevoerd, ligt er een uniek document van voorzienin gen die een provincie biedt en de wensen van de Zeeuwen." Hij be loofde gisteren bij de startconferen tie van het project Tijdenbeleid in Middelburg zich in te zetten om gemeenten te overtuigen. De resul taten van de onderzoeken bij over heid, bedrijven en burgers worden in het voorjaar gepresenteerd, sa men met nieuwe initiatieven die al in gang zijn gezet. Minister Plas terk komt de resultaten hoogst waarschijnlijk zelf vernemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 33