land
Toename van
vrachtverkeer
aan banden
'Het is tijd voor een nieuw Provincie maant
industrieel elan in Zeeland'
Doelstelling in nieuw
provinciaal verkeers-
en vervoersplan.
Dow-topman wil dat
Zeeland brutaler en
groter gaat denken.
Onderzoek naar wijze
om tijdsindeling burger
te vergemakkelijken.
Duistere activiteiten tijdens Nacht van de Nacht
PZC Donderdag 18 september 2008 31
door Ben Jansen
MIDDELBURG - Doorgaand vracht
verkeer via de Dammenroute
(N57) en de Midden-Zeelandroute
(N256/N59) mag de komende ja
ren niet méér toenemen dan de al
gemene groei van het wegverkeer.
Deze doelstelling legt het dagelijks
provinciebestuur zich op in het
nieuwe Provinciaal Verkeers- en
Vervoersplan Zeeland.
Alleen op de A58 en het traject
Sloeweg-Westerscheldetunnel-
Tractaatweg mag het vrachtver
keer sterker groeien. Die gelden
voor deze verkeersstroom dan ook
als voorkeursroutes. Het kenteken-
onderzoek doorgaand verkeer dat
in mei is uitgevoerd dient als basis
om te bepalen of niet te veel
vrachtauto's op de Dammen- en
de Midden-Zeelandroute komen.
Sinds het aantreden van het huidi
ge dagelijks provinciebestuur, vo
rig jaar april, is de duurzaamheids
driehoek uitgangspunt voor alle in
spanningen die vanuit het provin
ciehuis in Middelburg worden ge
daan. Dat betekent streven naar
De provincie wil alleen op de
A58 en het traject Sloeweg-Wes-
terscheldetunnel-Tractaatweg
het doorgaand vrachtverkeer la
ten groeien.
evenwicht tussen mens, milieu en
winst. Ook in het geactualiseerde
Provinciaal Verkeers- en Vervoers
plan is die ambitie de rode draad.
In het geval van het goederenver
voer ligt de nadruk op economie.
Bij het personenvervoer heeft
ruim driekwart van de verplaatsin
gen een sociaalrecreatief motief
(boodschappen doen, familiebe
zoek of een tochtje bij wijze van
ontspanning). Het overblijvend
kwart is woon-werk en zakelijk
verkeer.
Wat het dagelijks provinciebestuur
betreft moet er meer gefietst wor
den. Doel is dat Zeeuwen en toeris
ten op ruim een derde van de af
standen tot 7,5 kilometer de fiets
gebruiken. Dat kan door te zorgen
voor wat in het verkeers- en ver
voersplan als een integraal Zeeuws
fietsklimaat wordt aangeduid.
Zo'n klimaat is te bereiken met
aantrekkelijke en veilige routes
voor woon-werkverkeer, scholie
ren en recreanten.
Het plan onderscheidt zes typen
gebieden met eigen kenmerken op
het gebied van verkeer en vervoer:
zeehavens industrie, stedelijk
netwerk, dagrecreatie, verblijfsre-
creatie, cultuurlandschap en na
tuurlandschap. Voor de verschil
lende delen van Zeeland moeten
regio-agenda's worden uitgewerkt.
Het Provinciaal Verkeers- en Ver
voersplan komt maandag in de Sta
tencommissie economie en mobili
teit aan de orde.
GOES - Het moet pikkedonker worden in Zeeland, op za
terdagavond 25 oktober. Tijdens de Nacht van de Nacht
doven bedrijven en overheden hun lichten. De Zeeuwse
milieufederatie en 11 andere milieuorganisaties vragen
daarmee aandacht voor lichtvervuiling.
De gemeenten Middelburg en Terneuzen en Zeeland
Seaports doven hun verlichting tijdens de Nacht van de
Nacht. De Lange Jan, verschillende molens en de water
toren van Axel blijven donker. Er zijn bovendien allerlei
activeiten. Sterren kijken bij volksterrenwacht Phillipus
Lansbergen in Middelburg, een nachtwandeling bij Neel-
tje Jans, avontuur bij Fort Ellewoutsdijk, of een roman
tisch parcours bij Cadzand Bad. archieffoto Willem Mieras
Kijk op www.nachtvandenacht.nl voor alle activiteiten
door Ben Jansen
MIDDELBURG - De industrie blijft
ook in de 21ste eeuw een toonaan
gevende bedrijfstak in Zeeland. De
sector zal blijven groeien en ver
nieuwen en dat hoeft niet ten kos
te te gaan van de ruimte en het
leef- en woonklimaat. Peter Ho-
licki, algemeen directeur van Dow
Chemical, zei gisteren tijdens een
debat over kans op groei voor Zee
land dat de tijd rijp is voor een
nieuw industrieel elan.
Zeeland moet de kracht van de in
dustrie niet onderschatten, vond
Holicki. De helft van wat in deze
provincie wordt verdiend, komt
uit de havens en de industrie. Hij
onderstreepte dat de industrie niet
alleen maar mag worden be
schouwd als een bedrijfstak die
Zeeland door de tweede helft van
de 20ste eeuw heeft geholpen. Aan
de hand van voorbeelden uit zijn
eigen bedrijf onderstreepte hij de
innovatiekracht van de sector. De
oorspronkelijk alleen voor de ver
werking van nafta ontworpen kra
kers van Dow zijn nu geschikt ge
maakt voor ruimer beschikbare
gascondensaten en lpg. Bovendien
is de capaciteit van de krakers op
geschroefd van 1,3 tot 2 miljoen
ton per jaar. „Dankzij de innovatie
kracht van onze medewerkers",
verzekerde Holicki. Hij noemde
ook het ultramoderne laborato
rium dat Dow heeft ingericht en
dat top-onderzoekers uit de hele
wereld trekt. „Dit soort dingen ge
beuren niet alleen bij Dow. Kijk
'Bij de industrie heerst een
ken-en-doe mentaliteit.
Geen uitdaging is te groot'
maar eens naar de manier waarop
Yara en Thermphos met CO2 om
springen. Bij de industrie in Zee
land heerst een ken-en-doe menta
liteit. Geen uitdaging is te groot."
Volgens Holocki kunnen andere
chemie-regio's daar een puntje
aan zuigen.
De Hogeschool Zeeland en de
Roosevelt Academy moeten naar
de mening van de Dow-topman
worden versterkt met opleidingen
en studies in de bèta-richting, zo
dat de chemische industrie niet al
te zeer is aangewezen op technici
van buiten Zeeland. Hij erkende
dat nogal wat Zeeuwen die buiten
de provincie hebben gestudeerd,
op den duur terugkeren. „Prima",
vond Holicki, „ze zitten vast nog
vol creativiteit, maar ze zijn dan
wel de durf-en-lef fase voorbij. En
dat zijn juist eigenschappen waar
door de Zeeuwse industrie haar
vooraanstaande rol kan blijven spe
len en verder uitbouwen."
Durf, lef en een beetje brutaliteit
moet heel Zeeland uitstralen, be
toogde Holicki. Bijvoorbeeld op
het gebied van de infrastructuur.
„Waar blijven een nieuw Sloege-
bied, de opvolger van de Deltawer
ken en een tweede Westerschelde-
tunnel? Wat is het volgende grote
project dat Zeeland aanpakt?"
„Een tweede kerncentrale?" opper
de iemand in de zaal. „Zou kun
nen", knikte Holicki.
Wat de Dow-chef betreft mag er
in Zeeland ook meer worden ge-
polderd. Goede afspraken over
langdurige samenwerking achtte
hij nodig omdat de reikwijdte er
van veel verder strekt dan de perio
de waarop politici en bestuurders
hun plannen afstemmen.
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Harry van Waveren
maant de Zeeuwse gemeenten,
mee te doen aan de inventarisatie
bij gemeenten, bedrijven en bur
gers van wensen en voorzieningen
buiten kantoortijden. De inventari
satie gebeurt als deel van een pro
ject van minister Plasterk van
Emancipatie, waarin Zeeland als
koploper is aangewezen.
Met financiële steun van Rijk en
provincie voeren het Amsterdam
se onderzoekbureau Déhora en
het Zeeuwse welzijnsinsituut
Scoop een onderzoek uit naar tege
moetkomingen in openstellingen,
gemaksdiensten en kinderopvang
die het de Zeeuwen makkelijker
maken om werk, gezin, mantel
zorg, vrijwilligerswerk en vereni
gingsleven te combineren. Belang
rijke Zeeuwse gemeenten als Mid
delburg en Vlissingen hebben la
ten weten niet aan het onderzoek,
dat bekend staat onder de titel 'De
zeven tot zeven samenleving', mee
te doen. Anderen twijfelen nog.
Slechts zes van de dertien Zeeuw
se gemeenten heeft zich gecommit
teerd aan het project Tijdenbeleid,
zoals het ministerie het noemt.
Dat kan niet aan de kosten liggen,
meent de dagelijks bestuurder met
de Zeeuwse economie in zijn por
tefeuille Van Waveren. De door
lichting van het klantvriendelijk
niveau van gemeentelijke voorzie
ningen kost 1500 euro, deelname
aan de burgerraadpleging van de
inwoners nog eens 600 euro.
„Het is onze taak het mensen mo
gelijk te maken om te werken. Als
dit onderzoek Zeelandbreed kan
worden uitgevoerd, ligt er een
uniek document van voorzienin
gen die een provincie biedt en de
wensen van de Zeeuwen." Hij be
loofde gisteren bij de startconferen
tie van het project Tijdenbeleid in
Middelburg zich in te zetten om
gemeenten te overtuigen. De resul
taten van de onderzoeken bij over
heid, bedrijven en burgers worden
in het voorjaar gepresenteerd, sa
men met nieuwe initiatieven die
al in gang zijn gezet. Minister Plas
terk komt de resultaten hoogst
waarschijnlijk zelf vernemen.