'Ik hoef niet zo nodig te shockeren' Een rat in de snoek Eerherstel voor Lodewijk Pincoffs BOEKEN KORT BOEKEN KORT PZC Donderdag 18 September 2008 19 Jezus bedoelde 'heb uw vijanden lief niet letterlijk, stelt cineast Paul Verhoeven. foto GPD/David van Dam Maria is tijdens de joodse opstand in Calilea door een Romeinse soldaat verkracht en Jezus was daarvan het gevolg. Ook schuwde Jezus lichamelijk geweld niet. Het zijn maar een paar van de stellingen die cineast Paul Verhoeven neerzet in zijn ophef veroorzakende boek Jezus van Nazaret, dat volgens hem na nauwgezette exegese is ontstaan. Paul Verhoeven heeft Je zus teruggebracht tot een Che Guevara avant-la-let- tre, een man wiens groot ste verdienste er in schuilt dat hij de heersende ethiek doorbrak. Verhoeven: „Ik zou een film willen maken over deze men selijke Jezus. Maar niet in Ameri ka. Dat is te gevaarlijk. Als je daar zo'n film maakt, loop je zeker de kans om afgeschoten te worden." Verhoeven stelt in zijn boek dat de apostelen in hun evangelieën be wust talloze zaken door elkaar heb ben gehaald. De apostelen deden dit om het 'hemelse' gehalte van Jezus te vergroten en de zaak dra maturgisch mooier voor te stellen. Hij gelooft niet dat Jezus de zoon van God was, maar een rebel die voor een beter bestaan streed en intussen wachtte op het konink rijk Gods. In de duiveluitdrijvingen en gene zingen die hij uitvoerde, zag Jezus de komst van dat rijk naderen. Ver hoeven: „Het wordt altijd voorge steld alsof Jezus de mensen heel discreet aanraakte en dat ze dan weer konden zien of lopen. Maar zo was het niet. Hij schreeuwde om de demonen uit te drijven, hij spuwde de mensen op hun ogen en stopte zijn vingers in hun oren." De uitspraken van Jezus moeten volgens Verhoeven niet helemaal naar de letter worden genomen. Zo is het gezegde 'heb uw vijan den lief zeker nooit letterlijk be doeld. „Jezus gaf daarmee veel meer de richting aan waarin we moeten denken", zegt Verhoeven. „Dat we ons moeten afvragen waar die vijandschap vandaan komt en in wat voor situatie die vijand zich bevindt. Maar je ziet dat zoiets nog lang niet is doorge drongen. Ik kan me nog herinne ren dat de Amerikaanse schrijfster Susan Sontag na 9/11 voorstelde om eens te kijken waar de haat van de terroristen nu vandaan kwam. Er stak in Amerika een storm van verontwaardiging op." „Als ik dit leven van Jezus zou gaan verfilmen, zou ik kijken of Europese geldschieters zo'n 50 mil joen euro kunnen vrijmaken. Maar in Amerika, waar het chris tendom de bevolking steeds meer in de tang krijgt, zal dat zeker niet lukken. Als het in Europa gebeurt, zullen de Amerikanen zeggen: 'Ik heb nog steeds symphatie voor Jezus' nou ja, die Europeanen...." Hoewel Verhoeven in zijn boek menig heilig huisje slecht, is de toon nergens verwijtend of be schuldigend, maar alleen constate rend. „Ik heb natuurlijk het gege ven dat Jezus het product zou zijn van een verkrachting nagetrokken. Het is zeer wel mogelijk. Maar zo iets zou ik alleen in mijn film op nemen als ik daarmee iets kon uit drukken. Bijvoorbeeld dat Jezus van huis uit een verschoppeling was en later juist voor die ver schoppelingen opkwam. Ik hoef niet zo nodig te shockeren in zo'n film." Verhoeven (70) ziet er uit als een jongen van 23 die door de tijd met zevenmijlslaarzen is ingehaald. Het ene na het andere idee komt aan de orde. Maar dan, ingetogen: „Ik heb nog steeds sympathie voor Jezus. In zijn gelijkenissen is hij een groot woordkunstenaar. Zijn ethiek onderschrijf ik. Ik zou ook willen dat die heilsverwachting van het christendom bewaarheid werd. Wie ziet zijn familieleden en geliefden nu niet graag terug na zijn dood? Je kunt geen 50.000 jaar vooruitkijken. Maar met de sprongen die de wetenschap nu maakt, zou het wel eens zo kun nen zijn dat die wetenschap voor zo'n hiernamaals zal gaan zorgen." Paul Verhoeven - Jezus van Nazaret, in samenspraak met Rob van Scheers. Uitgeverij Meulenhoff, 19,90 euro. HUWELIJK Van oudsher wordt de Zuid-Amerikaanse literatuur gedomineerd door mannen, met als grote uitzondering Isa bel Allende - die in de VS woont. Daar woont ook Eliza beth Subercaseaux, eveneens ge boren Chileense. Haar roman Een week in oktober verscheen in 1999 en is nu vertaald. De ro man gaat over een vrouw van een architect. Ze is ongeneeslijk ziek en schrijft haar levensver haal op. Haar man vindt het boek, waaruit blijkt dat ze van zijn affaires wist, dat ze hem do delijk saai vond en dat zij ook hem ontrouw is geweest. Is een leven verwoest als het anders is geleefd dan anderen denken? Elizabeth Subercaseaux - Een week in okto ber. Mouria, 18,50 euro. UITGEVEN De vijfde roman van Marco Kamphuis speelt afwisse lend in Amsterdam in de jaren tachtig en in het Frankfurt van nu. Uitgever Ivo Vonk is op de Frankfurter Buchmesse wan neer daar het gerucht rondgaat dat de Nederlandse schrijver Jan Noorman kandidaat is om de Nobelprijs te winnen. Hij kent Noorman, en nog beter kent hij diens dochter, want zij heeft Vonk ooit in het literaire wereld je geïntroduceerd. De prijs stelt Vonk voor keuzes die hij voor zich uit heeft geschoven. Marco Kamphuis - De prijs. Wereldbiblio theek, 14,50 euro. 2EEPC Tegenwoordige genera ties groeien op met internet en mobiele telefonie en kunnen zich niet voorstellen dat contact met familie en kennissen vroe ger een kwestie was van tijd en geduld. Brieven uit overzeese ge bieden deden er weken over. Soms werden ze gekaapt zelfs. Roelof van Gelder heeft in Zee post brieven bijeengebracht uit de zeventiende en achttiende eeuw die nooit bezorgd zijn. Ze bieden een serie inkijkjes in het leven van alledag uit voorbije eeuwen. Waarbij het besef dat deze liefdesbrieven en wan- hoopsepistels nooit gelezen zijn, een vreemd gevoel geven. Roelof van Gelder - Zeepost. Atlas, 22,95 euro. Siska Mulder - Doof. Uitgeverij Arena, 18,95 euro door Peter Kuijt Oscar Stellendam, de hoofdpersoon in Doof, de eerste thriller van Siska Mulder (1971), is een man van de wereld. Een in een Citroen DS rondrijdende tv-presenta- tor a la Beau van Erven Do rens, die de mensen thuis ver moeit met belangrijk nieuws uit de showbizz. Hij krijgt de kans uit te groeien tot een soort Matthijs van Nieuwkerk als hem het voorstel wordt ge daan de live talkshow Oscar te gaan leiden. Een aanbod dat hij met beide handen aan grijpt, want zo kan hij hét trauma in zijn leven proberen te vergeten: de dramatische dood van zijn zoontje Jimmy. Zijn vrouw Stella, op haar twintigste doof geworden als gevolg van een hersenvliesont steking, doet er echter alles aan om de herinnering aan Jimmy levend te houden. Dat de moderne techniek be halve zegeningen ook nade len kent, merkt Oscar als zijn blackberry plotseling dreig-sms'jes begint door te geven. Op een gegeven mo ment vindt Oscar zelfs een dode rat in het dashboardkast je van zijn 'Snoek'. Onze tv-presentator heeft een stal ker op zijn dak die z'n vak ver staat. De bedreigingen aan zijn adres worden zelfs zo se rieus, dat Oscar voor zijn le ven moet vrezen. Columniste en journaliste Sis ka Mulder, een van de 'lea ding ladies' van het gezel schap Writers on Heels, schreef eerder de roman Zus. Maar ook met een thriller blijkt ze heel goed uit de voe ten te kunnen. Dialogen lo pen goed, personages zijn ge raffineerd uitgewerkt en de fi nale is meer dan verrassend. Doof is een knappe thriller. Robert Haasnoot - Langzame wals. Uitgeverij De Geus, 18,90 euro. door Sonja de Jong Lodewijk Pincoffs was een joodse Rotterdam mer die leefde van 1827 tot 1911. Samen met een zwager richtte hij een handelsmaatschappij op die zich eerst richtte op verf- en kleurstoffen en later op handel met Afrikaanse lan den. Hij werd rijk met zijn Rotterdamsche Handelsveree- niging (RHV) maar verloor zijn geld toen het slecht ging met zijn Afrikaansche Han- delsvereeniging. Tijdelijk slechts, meende Pincoffs, en hij probeerde de tekorten aan te zuiveren met geld uit de RHV. Toen deze fraude aan het licht kwam, restte hem in 1879 geen andere mogelijk heid dan een smadelijke vlucht met zijn gezin naar Amerika, waar hij tot zijn dood in grote armoede leef de. Pas eind vorige eeuw reha biliteerde de stad Rotterdam Pincoffs enigszins. Schrijver Robert Haasnoot, die eerder in zijn boeken Waanzee en De heugling ook al met een mix van histori sche feiten en fictie speelde, raakte geboeid door Pincoffs. Haasnoot liet zijn fantasie op hem los: wie was Pincoffs, wat dreef hem. Hij vermeng de dit verhaal in Langzame Wals met twee andere, even eens deels op feiten gebaseer de gebeurtenissen: het ver haal van de Fenianen, Ierse vrijheidsstrijders die vanuit Amerika de Engelsen te vuur en te zwaard bestreden en het verhaal van de eenper soonsduikboot van John P. Holland de allereerste Ameri kaanse onderzeeër. Van die drie verhaallijnen vlocht hij een fascinerende roman. Haasnoot pleit Pincoffs niet vrij, maar maakt zijn hande len wel begrijpelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 19