Vissers durven weer voc
RE
Extra geld voor het bedreigde kind
wan:
=_L
Winterdienstregeling veerdienst
Breskens-Vlissingen gaat weer in
VIER VRAGEN OVER
Boomkorvisserij
Zeventig mille nodig
om jeugdbeschermers
op één lijn te krijgen.
36 I Woensdag 17 september 2008 PZC
Autoverkopers hebben deze zomer aanzien
lijk minder auto's verkocht dan vorig jaar.
Zo niet in Zeeland. Daar gaven de verkoop
cijfers zelfs een lichte stijging te zien.
Naam: Rob Strating (61
Functie: Voorzitter Merkendealers Midden-Zee
land
Woonplaats: Kloetinge
Hobby: automobielen
door Ondine van der Vleuten
Overal in Nederland en in de rest van de Europese Unie is de verkoop van
nieuwe auto's sterk verminderd - in augustus zelfs bijna 16procent lager dan
een jaar geleden - maar de Zeeuwse dealers wrijven zich in de handen.
Inderdaad, dat is opmerkelijk. In Zeeland hebben wij nu al meer nieuwe
auto's verkocht dan in heel 2007.
Hoeveel meer?
Precieze cijfers ken ik nog niet, maar er is een lichte toename. In aanmer
king genomen dat de verkoop elders overal flink gedaald is, is die toena
me toch bijzonder te noemen. Voor de duidelijkheid: we hebben het zui
ver over de particuliere markt. Niet over de zakelijke. Die trekt zich wei
nig aan van factoren als consumentenvertrouwen.
De slechte verkoopcijfers elders worden geweten aan de dure brandstof en het
lage consumentenvertrouwen in de economie. Zeeland heeft met dezelfde pro
blemen te maken. Wat maakt de situatie hier anders?
Het openbaar vervoer. Dat wordt hier almaar slechter. Rotterdam-Zuid
telt 380.000 inwoners. Zeeland ook, maar dan verspreid over de hele pro
vincie. Dan is het duurder een goed netwerk van openbaar vervoer in
stand te houden. Het is duidelijk dat dat in Zeeland niet lukt. Ie ziet aan
het soort auto dat de Zeeuwse consument koopt, dat het puur om nood
zakelijk vervoer gaat. Geen pronk, maar een voertuig dat de gewone
man van a naar b brengt. Ga maar eens elke dag van Ellewoutsdijk met
het openbaar vervoer naar Goes. Dat is praktisch onmogelijk.
De Troonrede was duidelijk: we moeten de auto uit en het openbaar vervoer
in. Goed voor het milieu, toch?
la, ik heb het gehoord. De aanschaf van een zuinige auto wordt goedko
per, maar de wegenbelasting wordt hoger en de benzine zal ook nog wel
duurder worden. Voor Zeeuwen betekent dat problemen. Wij zijn aange
wezen op die auto en worden eigenlijk dubbel gestraft.
Ik haal altijd Zwitersland aan als voorbeeld van hoe het ook kan. Daar
rijdt elk uur wel een bus, in elk dorp. Je ziet dat mensen dan ook veel
meer gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar al zouden wij hier
in Zeeland de auto willen laten staan: er zijn gewoon amper bussen.
Sterker nog, als je beslist dan maar een taxi te nemen, voor een bezoek
aan het ziekenhuis bijvoorbeeld, kun je uren wachten. Want taxichauf
feurs zijn ook al schaars! En dus verkopen wij meer auto's.
VLISSINGEN/BRESKENS - Het fietS-
voetveer tussen Vlissingen en Bres-
kens vaart vanaf aanstaande zater
dag weer volgens de winterdienst
regeling.
De fastferry vaart één keer per
uur, behalve tijdens de spitsuren.
Vanuit Vlissingen zijn er extra af
vaarten om 7.20 uur, 8.20 uur,
16.20 uur en 17.20 uur. Vanuit Bres-
kens gaan de extra afvaarten om
7.50 uur, 8.50 uur, 16.50 uur en
17.50 uur. Deze extra afvaarten gel
den niet op zaterdagen, zondagen
en feestdagen.
Vanaf maandag 22 tot en met vrij
dag 26 september vervallen de
extra afvaarten in de spits, vanwe
ge regulier onderhoud aan één
van de schepen.
In de herfstvakantie - van 13 tot en
met 17 oktober - vaart de fastferry
nog wel volgens de zomerdienstre
geling. Er zijn dan de hele dag elk
half uur afvaarten, vanuit beide
richtingen.
Eén dag in het jaar mag de
Zeeuwse visserij wel eens in
het zonnetje worden gezet.
Zaterdag is het weer zover
in Vlissingen. Vissers durven
ook weer te investeren, al
staat de sector onder druk.
door Harmen van der Werf
In de haven van Stellendam
ligt de Stellendam 27 'Johan
nes' aan de kade. De viskot-
ter is versierd met vlaggetjes.
Schipper Johan van Seters
heeft ook iets te vieren. Hij kan na
drie jaar weer uitvaren met 'een
spulletje van zijn eigen', een 'mo
dern spulletje'. Van Seters is op
een uit Denemarken overgewaaide
vismethode overgestapt, fly-
shooten (zie één van de schetsen
hierboven). Het grote voordeel
van flyshooten is dat veel minder
brandstof nodig is. „Tienduizend li
ter per week", vertelt echtgenote
Anne-Marie van Seters. „terwijl
een grotere boomkorkotter in een
visweek drie of vier keer zoveel
verstookt."
Van Seters had zelf eerst een
boomkorkotter, het scheepstype
dat de Nederlandse Noordzeevisse
rij sinds het midden van de jaren
zestig zoveel welvaart heeft ge
bracht. In 2005 ging Van Seters'
schip in vlammen op. Een andere
boomkorkotter kopen en door
gaan, was, aldus zijn vrouw, geen
optie. Brussel verlaagde jaar na
jaar de maximale vangsthoeveelhe-
den voor tong en schol. En de
boomkorvisserij is door het hoge
olieverbruik duur, zeker als de
brandstofkosten zo stijgen als het
afgelopen jaar.
De druk van natuurorganisaties
om delen van de Noordzee tot be
schermd gebied te verklaren - wat
Brussel ook wil - komt daar nog
bij. Van Seters durfde het toch aan
te investeren in een nieuw schip.
Hij liet machinefabriek Padmos in
Stellendam de 'oude' boomkorkot
ter Goedereede 7 ombouwen tot
een flyshooter, waarmee hij vooral
op ongequoteerde vis kan vissen,
zoals rode poon, inktvis, mul en
zeebaars. Het 'prettige' van fly
shooten is ook dat de zeebodem
minder wordt beroerd, terwijl
boomkorvisserij juist vanwege de
bodemberoering zwaar onder
vuur ligt.
„Maar niet iedereen kan op fly
shooten overstappen", reageert vis
serijbestuurder jaap Fenijn uit
Breskens. „Het is prima dat daarin
wordt geïnvesteerd, maar in de
loop der tijd heeft de boomkorvis
serij zich wel heel goed bewezen.
Tong- en scholbestanden in de
Noordzee trekken ook weer aan.
Zo slecht is die visserij dus niet.
En wij moeten het vooral van
tong hebben. Die vang je niet met
flyshooten."
Zeeuwse boomkorvissers zitten
ook niet stil. Zij investeren in aan-
Quistenburg 21
44545 PZ Borssele
P. VAN EIJZEREN B.V. Tel. 0113-352040
MECHANISATIE- CONSTRUCTIE- pav 01 o qcopcq
EN INSTALLATIEBEDRIJF 3X „„5?
en
organiseren op 26 september van 10.00 tot 22.00 uur en
27 september van 10.00 tot 16.00 uur
voorlichtingsdagen over het programma van de
Kverneland groep en gps inclusief ploegbesturing.
De nadruk zal liggen op het Vicon programma.
Graag tot ziens bij: Van Eijzeren Borssele tel. 0113-352040
Kijk voor onze complete voorraad, meer informatie en een
routebeschrijving op onze site www.vaneiizeren.nl
door Claudia Sondervan
GOES - Gedeputeerde Staten trek
ken 70.000 euro uit om kinderen
die risico lopen op mishandeling
of verwaarlozing sneller be
schermd te krijgen. Van het geld
betalen Bureau Jeugdzorg Zeeland,
jeugdzorgaanbieder AZZ en de
Raad voor de Kinderbescherming
trainingen om de nieuwe, snellere
werkwijze van de instanties in te
voeren en een symposium om de
nieuwe manier van werken be
kend te maken onder jeugdzorgbe
trokkenen.
Bedreigde kinderen kunnen snel
ler veilig gesteld worden als par
tijen niet meer langs elkaar heen
werken. Voorheen moest alles ge
probeerd zijn om tot vrijwillige
hulp in het gezin te komen voor
dat gedwongen maatregelen wer
den overwogen. Omdat het gezin
als het maar even kon bij elkaar ge
houden moest worden, woog het
belang van de ouders soms zwaar
der dan dat van het kind. De Raad
voor de Kinderbescherming ging
terughoudend om met verzoeken
om onderzoek en vroeg op zijn
beurt met aarzeling om bescher
mingsmaatregelen, veronderstel
lend dat de kinderrechter die wel
licht niet zou toekennen. Nu staat
voorop dat risicokinderen veilig
zijn. Vanaf het begin zijn een
voogd en raadsonderzoeker bij het
overleg met BJZ en AZZ en onder
zoeken en aanvragen voor maatre
gelen lopen voortaan parallel.
Aan beide zijden van de
kotter hangt een net in
het water aan gieken.
PZC Willem Adriaansens
leder visnet is met een lijn vastgemaakt aan de
giek en wordt opengehouden door een boom.
Een visser legt tijdens een eerdere editie van de Dag van de Zeeuwse Visserij in de Vlissi