Vissers durven weer voc RE Extra geld voor het bedreigde kind wan: =_L Winterdienstregeling veerdienst Breskens-Vlissingen gaat weer in VIER VRAGEN OVER Boomkorvisserij Zeventig mille nodig om jeugdbeschermers op één lijn te krijgen. 36 I Woensdag 17 september 2008 PZC Autoverkopers hebben deze zomer aanzien lijk minder auto's verkocht dan vorig jaar. Zo niet in Zeeland. Daar gaven de verkoop cijfers zelfs een lichte stijging te zien. Naam: Rob Strating (61 Functie: Voorzitter Merkendealers Midden-Zee land Woonplaats: Kloetinge Hobby: automobielen door Ondine van der Vleuten Overal in Nederland en in de rest van de Europese Unie is de verkoop van nieuwe auto's sterk verminderd - in augustus zelfs bijna 16procent lager dan een jaar geleden - maar de Zeeuwse dealers wrijven zich in de handen. Inderdaad, dat is opmerkelijk. In Zeeland hebben wij nu al meer nieuwe auto's verkocht dan in heel 2007. Hoeveel meer? Precieze cijfers ken ik nog niet, maar er is een lichte toename. In aanmer king genomen dat de verkoop elders overal flink gedaald is, is die toena me toch bijzonder te noemen. Voor de duidelijkheid: we hebben het zui ver over de particuliere markt. Niet over de zakelijke. Die trekt zich wei nig aan van factoren als consumentenvertrouwen. De slechte verkoopcijfers elders worden geweten aan de dure brandstof en het lage consumentenvertrouwen in de economie. Zeeland heeft met dezelfde pro blemen te maken. Wat maakt de situatie hier anders? Het openbaar vervoer. Dat wordt hier almaar slechter. Rotterdam-Zuid telt 380.000 inwoners. Zeeland ook, maar dan verspreid over de hele pro vincie. Dan is het duurder een goed netwerk van openbaar vervoer in stand te houden. Het is duidelijk dat dat in Zeeland niet lukt. Ie ziet aan het soort auto dat de Zeeuwse consument koopt, dat het puur om nood zakelijk vervoer gaat. Geen pronk, maar een voertuig dat de gewone man van a naar b brengt. Ga maar eens elke dag van Ellewoutsdijk met het openbaar vervoer naar Goes. Dat is praktisch onmogelijk. De Troonrede was duidelijk: we moeten de auto uit en het openbaar vervoer in. Goed voor het milieu, toch? la, ik heb het gehoord. De aanschaf van een zuinige auto wordt goedko per, maar de wegenbelasting wordt hoger en de benzine zal ook nog wel duurder worden. Voor Zeeuwen betekent dat problemen. Wij zijn aange wezen op die auto en worden eigenlijk dubbel gestraft. Ik haal altijd Zwitersland aan als voorbeeld van hoe het ook kan. Daar rijdt elk uur wel een bus, in elk dorp. Je ziet dat mensen dan ook veel meer gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar al zouden wij hier in Zeeland de auto willen laten staan: er zijn gewoon amper bussen. Sterker nog, als je beslist dan maar een taxi te nemen, voor een bezoek aan het ziekenhuis bijvoorbeeld, kun je uren wachten. Want taxichauf feurs zijn ook al schaars! En dus verkopen wij meer auto's. VLISSINGEN/BRESKENS - Het fietS- voetveer tussen Vlissingen en Bres- kens vaart vanaf aanstaande zater dag weer volgens de winterdienst regeling. De fastferry vaart één keer per uur, behalve tijdens de spitsuren. Vanuit Vlissingen zijn er extra af vaarten om 7.20 uur, 8.20 uur, 16.20 uur en 17.20 uur. Vanuit Bres- kens gaan de extra afvaarten om 7.50 uur, 8.50 uur, 16.50 uur en 17.50 uur. Deze extra afvaarten gel den niet op zaterdagen, zondagen en feestdagen. Vanaf maandag 22 tot en met vrij dag 26 september vervallen de extra afvaarten in de spits, vanwe ge regulier onderhoud aan één van de schepen. In de herfstvakantie - van 13 tot en met 17 oktober - vaart de fastferry nog wel volgens de zomerdienstre geling. Er zijn dan de hele dag elk half uur afvaarten, vanuit beide richtingen. Eén dag in het jaar mag de Zeeuwse visserij wel eens in het zonnetje worden gezet. Zaterdag is het weer zover in Vlissingen. Vissers durven ook weer te investeren, al staat de sector onder druk. door Harmen van der Werf In de haven van Stellendam ligt de Stellendam 27 'Johan nes' aan de kade. De viskot- ter is versierd met vlaggetjes. Schipper Johan van Seters heeft ook iets te vieren. Hij kan na drie jaar weer uitvaren met 'een spulletje van zijn eigen', een 'mo dern spulletje'. Van Seters is op een uit Denemarken overgewaaide vismethode overgestapt, fly- shooten (zie één van de schetsen hierboven). Het grote voordeel van flyshooten is dat veel minder brandstof nodig is. „Tienduizend li ter per week", vertelt echtgenote Anne-Marie van Seters. „terwijl een grotere boomkorkotter in een visweek drie of vier keer zoveel verstookt." Van Seters had zelf eerst een boomkorkotter, het scheepstype dat de Nederlandse Noordzeevisse rij sinds het midden van de jaren zestig zoveel welvaart heeft ge bracht. In 2005 ging Van Seters' schip in vlammen op. Een andere boomkorkotter kopen en door gaan, was, aldus zijn vrouw, geen optie. Brussel verlaagde jaar na jaar de maximale vangsthoeveelhe- den voor tong en schol. En de boomkorvisserij is door het hoge olieverbruik duur, zeker als de brandstofkosten zo stijgen als het afgelopen jaar. De druk van natuurorganisaties om delen van de Noordzee tot be schermd gebied te verklaren - wat Brussel ook wil - komt daar nog bij. Van Seters durfde het toch aan te investeren in een nieuw schip. Hij liet machinefabriek Padmos in Stellendam de 'oude' boomkorkot ter Goedereede 7 ombouwen tot een flyshooter, waarmee hij vooral op ongequoteerde vis kan vissen, zoals rode poon, inktvis, mul en zeebaars. Het 'prettige' van fly shooten is ook dat de zeebodem minder wordt beroerd, terwijl boomkorvisserij juist vanwege de bodemberoering zwaar onder vuur ligt. „Maar niet iedereen kan op fly shooten overstappen", reageert vis serijbestuurder jaap Fenijn uit Breskens. „Het is prima dat daarin wordt geïnvesteerd, maar in de loop der tijd heeft de boomkorvis serij zich wel heel goed bewezen. Tong- en scholbestanden in de Noordzee trekken ook weer aan. Zo slecht is die visserij dus niet. En wij moeten het vooral van tong hebben. Die vang je niet met flyshooten." Zeeuwse boomkorvissers zitten ook niet stil. Zij investeren in aan- Quistenburg 21 44545 PZ Borssele P. VAN EIJZEREN B.V. Tel. 0113-352040 MECHANISATIE- CONSTRUCTIE- pav 01 o qcopcq EN INSTALLATIEBEDRIJF 3X „„5? en organiseren op 26 september van 10.00 tot 22.00 uur en 27 september van 10.00 tot 16.00 uur voorlichtingsdagen over het programma van de Kverneland groep en gps inclusief ploegbesturing. De nadruk zal liggen op het Vicon programma. Graag tot ziens bij: Van Eijzeren Borssele tel. 0113-352040 Kijk voor onze complete voorraad, meer informatie en een routebeschrijving op onze site www.vaneiizeren.nl door Claudia Sondervan GOES - Gedeputeerde Staten trek ken 70.000 euro uit om kinderen die risico lopen op mishandeling of verwaarlozing sneller be schermd te krijgen. Van het geld betalen Bureau Jeugdzorg Zeeland, jeugdzorgaanbieder AZZ en de Raad voor de Kinderbescherming trainingen om de nieuwe, snellere werkwijze van de instanties in te voeren en een symposium om de nieuwe manier van werken be kend te maken onder jeugdzorgbe trokkenen. Bedreigde kinderen kunnen snel ler veilig gesteld worden als par tijen niet meer langs elkaar heen werken. Voorheen moest alles ge probeerd zijn om tot vrijwillige hulp in het gezin te komen voor dat gedwongen maatregelen wer den overwogen. Omdat het gezin als het maar even kon bij elkaar ge houden moest worden, woog het belang van de ouders soms zwaar der dan dat van het kind. De Raad voor de Kinderbescherming ging terughoudend om met verzoeken om onderzoek en vroeg op zijn beurt met aarzeling om bescher mingsmaatregelen, veronderstel lend dat de kinderrechter die wel licht niet zou toekennen. Nu staat voorop dat risicokinderen veilig zijn. Vanaf het begin zijn een voogd en raadsonderzoeker bij het overleg met BJZ en AZZ en onder zoeken en aanvragen voor maatre gelen lopen voortaan parallel. Aan beide zijden van de kotter hangt een net in het water aan gieken. PZC Willem Adriaansens leder visnet is met een lijn vastgemaakt aan de giek en wordt opengehouden door een boom. Een visser legt tijdens een eerdere editie van de Dag van de Zeeuwse Visserij in de Vlissi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 72