Zeeland Getij dencentrale past niet SPAAR NU MET EEN TOPRENTE VAN 5,0% Scholieren op fiets bekeurd Automobilist onwel op N289 Geen kantoren in Poel bij Goes w Wel mogelijkheden realiseren testplatform in Westerschelde. MARCCAIN ARMANI JEANS M+F GIRBAUD STRENESSE ORWELL D G WOLFORD FOR ALL M ANKIND THOMAS BURBERRY CAMBIO HIGH MOSCHINO cheap chic ook op zondag open ABNAMR0 Meer mogelijk maken SLUIT DIRECT AF OP WWW.ABNAMRO.NL/SPAREN Molenmaker kwam niet aan De Hoop toe Vechtpartijen aanleiding tot controle politie. PZC Woensdag 17 September 2008 29 door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - In de Westerschelde is op het grondgebied van de ge meente Terneuzen geen geschikte locatie te vinden voor het opzet ten van een rendabel getijdenener- gieproject. Het inrichten van een testlocatie behoort wel tot de mo gelijkheden. Dat concludeert het bureau Altran Technologies dat voor de gemeen te een haalbaarheidsonderzoek heeft gedaan naar de mogelijkhe den voor getijdenenergie op Ter- neuzens grondgebied. Om getijdenenergie te kunnen op wekken moet de stroomsnelheid van het water hoog genoeg zijn en moet het water diep genoeg zijn, 15 tot 20 meter. Ook moet de turbi ne buiten de vaargeul staan. In eerste instantie zijn de gebie den rondom de steiger bij het ter rein van Dow Chemical en rond om de steiger bij de voormalige veerhaven van Terneuzen beke ken. Bij de Dow-steiger is de Wes terschelde diep genoeg, maar de stroomsnelheid te laag. Daarbij zijn in het verleden slechte ervarin gen opgedaan met energiewinning uit getijdenenergie bij de Dow-stei- ger. Vooral de turbulente stroom van het water was daar de oorzaak van. De oude veerhaven voldoet niet aan de diepte-eisen en ook niet aan de stroomsnelheid. Dus ook die locatie is niet geschikt voor een commercieel rendabel getij- denenergieproject. Ook als testloca- tie zijn beide plekken volgens het onderzoek niet geschikt. Verder onderzoek leert dat ook twee andere locaties in de Wester schelde niet voldoen aan de mini male stroomsnelheid. 'Op basis van de huidige technologieën zal een succesvol getijdenenergiepro- ject bij deze locaties daarom waar schijnlijk niet gerealiseerd kunnen worden', concludeert het rapport. Wij Een rendabel project voor het op- wekken van getijdenenergie is in de Westerschelde op het grond gebied van de gemeente Terneu zen niet haalbaar. 'Wel zouden deze gebieden kun nen fungeren als testlocatie.' Een locatie nabij de Griete valt af om dat daar volgens Rijkswaterstaat geen drijvende constructie inge richt als testlocatie is toegestaan. Het gebied ligt te dicht bij de vaar geul. Blijft over een locatie mid den in de Westerschelde tegen over Terneuzen. Met behulp van een drijvende ponton zouden daar verschillende technologieën in het water geplaatst en in de praktijk getest kunnen worden. Het vervolg zou nu kunnen be staan uit het inventariseren van geïnteresseerde partijen en wen sen waaraan zo'n testplatform moet voldoen, kijken naar subsi diemogelijkheden en het uiteinde lijk opstellen van een projectplan. Loodgieters Installatietechniek BV Voor installatie onderhoud van uw cv-ketel 0118 - 479422 rmoens@zeelandnet.nl KRABBENDIJKE - Een Belgische auto mobilist zorgde gisteravond voor commotie op de N289. De man reed op de verkeerde weghelft waardoor tegemoetkomende auto mobilisten moesten uitwijken. Hij ramde bermpaaltjes, botste tegen een andere auto en reed door, ook toen zijn auto een lekke band op liep. De man was niet dronken, maar blijkt suikerziekte te hebben, waar door hij een hypo had. Als u geld over hebt, wilt u natuurlijk een zo hoog mogelijke rente. Zonder het meteen voor jaren vast te moeten zetten. Met een ABN AMRO 1 jaars Spaar Deposito kan dat. U spaart dan met zekerheid en een vaste rente. En als u nu een 1 jaars Spaar Deposito opent, krijgt u maar liefst 5,0% rente. Een 1 jaars Spaar Deposito sluit u heel eenvoudig af via www.abnamro.nl/sparen (daar vindt u ook onze andere aantrekkelijke rentes). Bellen kan ook: 0900 - 0024 (EUR 0,10 per minuut). Regel het vandaag nog en pak die toprente. WEMELDINCE - Aan de rand van Wemeldinge staan ze gebroederlijk bij elkaar, de Aeolus (1869, links op de foto) en De Hoop (1866). De wieken van de Aeolus draaien elke zaterdag, die van De Hoop staan al bijna twee jaar stil. Tot ergernis van de Kapelse CDA-wethouder Giel-Jan Burger, maar er gloort licht aan het einde van de tunnel. Molenmaker Johan Hoefkens uit Middelburg verzekert dat De Hoop eind oktober weer helemaal in orde is. Hoefkens - de enige professionele molenmaker in Zeeland - kwam er maar niet aan toe het werk aan de wieken af te maken. Hij had het te druk en raakte ook nog overwerkt. „Ik vind het ontzettend jammer dat het zo gelopen is, maar wat doe je eraan? Personeel is niet te krijgen. Helemaal zelf opleiden is niet te doen. De overheid - toch de grootste opdrachtgever van molenmakers - zou een hand moeten toesteken. Straks zijn er in Nederland nog maar twee grote molenmakersbedrijven over en is er in Zeeland niet één meer te vinden." Wethouder Burger en ambtenaar Peter Vogel hebben begrip voor Hoefkens. „Hij werkt al zes, zeven jaar voor ons, tot grote tevredenheid", zegt Vogel. Burger beaamt dat, maar: „De Hoop mag niet meer te lang stilstaan." foto Dirk-Jan Gjeltema GOES - Op het bedrijventerrein De Poel 2 in Goes horen geen grote of middelgrote kantoren. Het provin ciebestuur heeft dit gisteren laten weten aan de Goese gemeenteraad in reactie op een uitbreidingsplan voor De Poel 2. Goes moet volgens de provincie kantoren in de stad en het Stationspark concentreren. GOES - De politie heeft gisteroch tend bij controles op de fietsroutes Wolphaartsdijk-Goes en Kapel- le-Goes tien bekeuringen uitge deeld aan scholieren wegens het negeren van rode verkeerslichten en onvoldoende rechts houden. De controle is onderdeel van het project 'Scholieren veilig naar school'. Aanleiding zijn diverse ru zies en vechtpartijen tussen scho lieren op de genoemde routes in het afgelopen jaar. Die ontstonden vooral als grote groepen elkaar pas seerden onderweg naar school. Door middel van de controles wil de politie proberen de problemen tussen scholieren tot een mini mum te beperken. Ook wil zij het veiligheidsgevoel van scholieren vergroten, zodat zij weer veilig op de fiets naar school kunnen. Bij het constateren van een conflict of verkeersgevaarlijk gedrag wordt re pressief opgetreden, dat wil zeg gen dat overtreders een proces-ver- baal krijgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 65