Zeeland
Getij dencentrale past niet
SPAAR NU MET EEN TOPRENTE VAN 5,0%
Scholieren
op fiets
bekeurd
Automobilist
onwel op N289
Geen kantoren
in Poel bij Goes
w
Wel mogelijkheden
realiseren testplatform
in Westerschelde.
MARCCAIN
ARMANI JEANS
M+F GIRBAUD
STRENESSE
ORWELL
D G
WOLFORD
FOR ALL M ANKIND
THOMAS BURBERRY
CAMBIO
HIGH
MOSCHINO cheap chic
ook op zondag open
ABNAMR0
Meer mogelijk maken
SLUIT DIRECT AF OP WWW.ABNAMRO.NL/SPAREN
Molenmaker kwam niet aan De Hoop toe
Vechtpartijen
aanleiding tot
controle politie.
PZC Woensdag 17 September 2008 29
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - In de Westerschelde
is op het grondgebied van de ge
meente Terneuzen geen geschikte
locatie te vinden voor het opzet
ten van een rendabel getijdenener-
gieproject. Het inrichten van een
testlocatie behoort wel tot de mo
gelijkheden.
Dat concludeert het bureau Altran
Technologies dat voor de gemeen
te een haalbaarheidsonderzoek
heeft gedaan naar de mogelijkhe
den voor getijdenenergie op Ter-
neuzens grondgebied.
Om getijdenenergie te kunnen op
wekken moet de stroomsnelheid
van het water hoog genoeg zijn en
moet het water diep genoeg zijn,
15 tot 20 meter. Ook moet de turbi
ne buiten de vaargeul staan.
In eerste instantie zijn de gebie
den rondom de steiger bij het ter
rein van Dow Chemical en rond
om de steiger bij de voormalige
veerhaven van Terneuzen beke
ken. Bij de Dow-steiger is de Wes
terschelde diep genoeg, maar de
stroomsnelheid te laag. Daarbij
zijn in het verleden slechte ervarin
gen opgedaan met energiewinning
uit getijdenenergie bij de Dow-stei-
ger. Vooral de turbulente stroom
van het water was daar de oorzaak
van.
De oude veerhaven voldoet niet
aan de diepte-eisen en ook niet
aan de stroomsnelheid. Dus ook
die locatie is niet geschikt voor
een commercieel rendabel getij-
denenergieproject. Ook als testloca-
tie zijn beide plekken volgens het
onderzoek niet geschikt.
Verder onderzoek leert dat ook
twee andere locaties in de Wester
schelde niet voldoen aan de mini
male stroomsnelheid. 'Op basis
van de huidige technologieën zal
een succesvol getijdenenergiepro-
ject bij deze locaties daarom waar
schijnlijk niet gerealiseerd kunnen
worden', concludeert het rapport.
Wij Een rendabel project voor het op-
wekken van getijdenenergie is in
de Westerschelde op het grond
gebied van de gemeente Terneu
zen niet haalbaar.
'Wel zouden deze gebieden kun
nen fungeren als testlocatie.' Een
locatie nabij de Griete valt af om
dat daar volgens Rijkswaterstaat
geen drijvende constructie inge
richt als testlocatie is toegestaan.
Het gebied ligt te dicht bij de vaar
geul. Blijft over een locatie mid
den in de Westerschelde tegen
over Terneuzen. Met behulp van
een drijvende ponton zouden daar
verschillende technologieën in het
water geplaatst en in de praktijk
getest kunnen worden.
Het vervolg zou nu kunnen be
staan uit het inventariseren van
geïnteresseerde partijen en wen
sen waaraan zo'n testplatform
moet voldoen, kijken naar subsi
diemogelijkheden en het uiteinde
lijk opstellen van een projectplan.
Loodgieters Installatietechniek BV
Voor installatie onderhoud
van uw cv-ketel
0118 - 479422
rmoens@zeelandnet.nl
KRABBENDIJKE - Een Belgische auto
mobilist zorgde gisteravond voor
commotie op de N289. De man
reed op de verkeerde weghelft
waardoor tegemoetkomende auto
mobilisten moesten uitwijken. Hij
ramde bermpaaltjes, botste tegen
een andere auto en reed door, ook
toen zijn auto een lekke band op
liep.
De man was niet dronken, maar
blijkt suikerziekte te hebben, waar
door hij een hypo had.
Als u geld over hebt, wilt u natuurlijk een zo hoog mogelijke
rente. Zonder het meteen voor jaren vast te moeten zetten.
Met een ABN AMRO 1 jaars Spaar Deposito kan dat.
U spaart dan met zekerheid en een vaste rente. En als u nu
een 1 jaars Spaar Deposito opent, krijgt u maar liefst 5,0%
rente. Een 1 jaars Spaar Deposito sluit u heel eenvoudig
af via www.abnamro.nl/sparen (daar vindt u ook onze
andere aantrekkelijke rentes). Bellen kan ook: 0900 - 0024
(EUR 0,10 per minuut). Regel het vandaag nog en pak
die toprente.
WEMELDINCE - Aan de rand van Wemeldinge staan ze gebroederlijk bij elkaar, de Aeolus (1869, links op de foto) en De
Hoop (1866). De wieken van de Aeolus draaien elke zaterdag, die van De Hoop staan al bijna twee jaar stil. Tot ergernis van
de Kapelse CDA-wethouder Giel-Jan Burger, maar er gloort licht aan het einde van de tunnel.
Molenmaker Johan Hoefkens uit Middelburg verzekert dat De Hoop eind oktober weer helemaal in orde is. Hoefkens - de
enige professionele molenmaker in Zeeland - kwam er maar niet aan toe het werk aan de wieken af te maken. Hij had het te
druk en raakte ook nog overwerkt. „Ik vind het ontzettend jammer dat het zo gelopen is, maar wat doe je eraan? Personeel
is niet te krijgen. Helemaal zelf opleiden is niet te doen. De overheid - toch de grootste opdrachtgever van molenmakers -
zou een hand moeten toesteken. Straks zijn er in Nederland nog maar twee grote molenmakersbedrijven over en is er in
Zeeland niet één meer te vinden."
Wethouder Burger en ambtenaar Peter Vogel hebben begrip voor Hoefkens. „Hij werkt al zes, zeven jaar voor ons, tot grote
tevredenheid", zegt Vogel. Burger beaamt dat, maar: „De Hoop mag niet meer te lang stilstaan." foto Dirk-Jan Gjeltema
GOES - Op het bedrijventerrein De
Poel 2 in Goes horen geen grote of
middelgrote kantoren. Het provin
ciebestuur heeft dit gisteren laten
weten aan de Goese gemeenteraad
in reactie op een uitbreidingsplan
voor De Poel 2. Goes moet volgens
de provincie kantoren in de stad
en het Stationspark concentreren.
GOES - De politie heeft gisteroch
tend bij controles op de fietsroutes
Wolphaartsdijk-Goes en Kapel-
le-Goes tien bekeuringen uitge
deeld aan scholieren wegens het
negeren van rode verkeerslichten
en onvoldoende rechts houden.
De controle is onderdeel van het
project 'Scholieren veilig naar
school'. Aanleiding zijn diverse ru
zies en vechtpartijen tussen scho
lieren op de genoemde routes in
het afgelopen jaar. Die ontstonden
vooral als grote groepen elkaar pas
seerden onderweg naar school.
Door middel van de controles wil
de politie proberen de problemen
tussen scholieren tot een mini
mum te beperken. Ook wil zij het
veiligheidsgevoel van scholieren
vergroten, zodat zij weer veilig op
de fiets naar school kunnen. Bij
het constateren van een conflict of
verkeersgevaarlijk gedrag wordt re
pressief opgetreden, dat wil zeg
gen dat overtreders een proces-ver-
baal krijgen.