Hij zou er ge noeg van heb ben, de man, de spiegel te kijken. Bier, hamburgers en de juiste deo - daar gaat het om, is de nieuw ste boodschap. Jammer. De ideale man Kijk, Italianen, die hoef je niets te vertellen over mode, over stijl, over flair. Ze staan be kend om hun goede smaak en een aangebo ren gevoel voor kwaliteit. „Wij hebben van nature dandy-dna", meent Fiat-topman Lapo Elkann, die is uitgeroepen tot een van de tien best geklede mannen ter wereld. Nee, dan 'de' Nederlandse man. „Hij is niet verzorgd. En hij draagt sportsokken onder een kostuum in model hobbezak", zegt eige naar Maarten de Jong van mannenmo dezaak Town Country in Arnhem. De Jong zou het graag anders zien. „Be steed er nou gewoon eens wat meer aandacht aan. Draag een paar mooie manchetknopen. Poets je schoenen. En steek je in een fris pak." Het gros van de mannen geeft maar 250 tot 400 euro uit aan een kostuum, weet De Jong. „Dat is niet zo erg, maar dan moet je nóg creatiever zijn om het leuk te maken." Town Country leeft van de metrosek- sueel: de heteroseksuele stadsman die houdt van kleding, accessoires en cosmetica - én van winkelen. De term metroseksueel is een jaar of vijftien geleden bedacht voor wat toen nog een nieuw fenomeen was. Inmiddels vindt Maarten de Jong het heel gewoon dat in zijn winkel zestien geuren te koop zijn - en zijn klanten idem dito. „Mijn klanten zijn erg modebewust en al tijd op zoek naar gekke dingetjes. Een ander streepje, een aparte kraag. Daar speel ik op in met mijn assortiment. Laatst had ik bijvoor beeld een mooi shirt met een staande boord woord. Hij smeert al jaren crèmes op z'n ge zicht, harst zijn borst, epileert zijn wenkbrau wen en trimt zijn schaamstreek. Zijn hoofd haar, evenwel, is heilig: na het ochtendritueel met gel en schuim is dat de rest van de dag een strengbewaakte no touching zone. Of hij ten langen leste, a la Robbie Williams, zwicht voor 'manscara' en 'guy-liner'? Ach, wat zou het. Met die ijdelheid zit het wel goed. Met het modebewustzijn minder. Bij Pim Jagers Herenmode in Helmond be horen ze tot een uitstervend ras, de mannen die zich door hun vrouw laten aankleden. „Vraag ik hem: wat zoekt u? Dan zegt zij: hij zoekt een pak. Vraag ik hem dan: in welke door Joienta Weijers om almaar in met drie knoopjes en een afwijkend tegenbe- leg. Mevrouw: als warme broodjes." Toch lijkt het gedaan met de metroseksueel. Tenminste, als we mogen afgaan op wat televi sie-reclames ons laten zien. Hij schijnt er al weer genoeg van te hebben om alsmaar in die spiegel te moeten kijken, de man. Geeft hem bier, een flinke hamburger en de juiste deo om in de smaak te vallen bij het vrouwvolk, en hij is volmaakt tevreden. Hij is geen metro seksueel meer, maar een retroseksueel: hij keert terug naar de oervorm waarin we hem allemaal kennen. De macho. Mook, wordt hij minder flatteus ook wel genoemd: een lompe, barse man met niet-aflatend puberaal gedrag. Tsja. En het begon net zo lekker te gaan in Nederland, dat toch bepaald niet bekend staat om z'n modieuze kleedgedrag. 'Doe maar ge woon, da's gek genoeg' was lange tijd een eu femisme voor 'doe maar niets'. Dié tijd lijkt definitief voorbij. Het heeft even geduurd, maar ook de NL-man lijkt eindelijk te snap pen dat een gezonde portie ijdelheid geen pijn doet. Nou ja, ijdel is misschien niet het goede kleur? Dan zegt zij: hij wil een zwart." Pim Jagers grinnikt. „Ze zijn er nog wel hoor. Maar steeds minder." Tegenwoordig krijgt hij mannen in de zaak die 'net zo'n shirt' willen als Albert Verlinde vandeweek droeg bij RTL Boulevard. „En ik kijk al jaren lang om de paar dagen naar Goede Tijden, Slechte Tijden. Erg trendbepalend. Wie had nou ooit gedacht dat Lacoste nog eens zo hip zou worden?" Al te frivool moet het nog steeds niet worden, merkt Jagers wel, vooral bij mannen van boven de 40. „Want dan zegt hun omgeving: midlife crisis?" Bij Hans Rutten Mannenmode zijn het vooral de young professionals die er graag modieus bij lopen. Maar wie voor z'n werk niet in het pak hoeft, schaft er hooguit eens een aan voor een feest. „En dan komt 'zij' mee." Hans Rutten ziet vrijetijdskleding wel steeds modieuzer worden. „Ook de 50-plusser doet daaraan mee. Die had vroeger één jeans en een ouwe ribbroek, maar ziet nu in dat hij er ook nog leuk bij kan lopen." Maar al met al vindt Rutten het nog slecht gesteld met het kleedgedrag van de Nederland se man. „Kijk maar op straat. Ze lopen al-le-maal in jeans, ik vraag me af: kan het niet wat netter? Maar je kleden om te gaan fla neren, dat doen we niet meer. En op verjaar dagen zie je dat zij zich helemaal heeft opge tut, terwijl hij er in z'n kloffie naast zit. Jam mer. Want het is heel leuk om er goed uit te zien." illustratie Judith Hofmann BIER" 'De ideale man - mode voor echte mannen' is de titel van een tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum over mannenmode. De expositie toont de geschiedenis van de mannenmode van de zeventiende eeuw tot nu. Sportiviteit, rebellie, decadentie, macht en autoriteit hebben altijd hun invloed doen gelden. Voor de tentoonstelling zijn de nieuwe collecties van Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, Bernhard WilIhelm, Walter van Beirendonck en John Galliano op spectaculaire wijze gefotografeerd door fotograaf Oof Verschuren. Tot en met 26 oktober.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 35