Cultuur
Filmcollege fileert
het interpreteren
Godard als grote voorbeeld
sea
zijn jong'
Lf
Nominaties boekenprijs
Gezien
Indische speelfilm in première
Regie Award van
Estapona (Spanje) voor
Ad Bol met Blindspot
Hans van Driel neemt
gehoor mee op de weg
van de semiotiek.
BY
THE
PZC Maandag 15 september 2008 1 7
VLISSINCEN - Grote belangstelling gistermiddag voor de sters Terence Schreurs (links) en Anneke Grönloh arri-
première van de Indische speelfilm Ver van familie van veerden samen met Riem de Wolff (Blue Diamonds),
auteur en regisseur Marion Bloem. De hoofdrolspeel- die ook meespeelt, bij CineCity. foto Lex de Meester
door Ali Pankow
VLISSINCEN - Na toekenning van
de Regie Award van het filmfesti
val in het Spaanse Estapona was
er gisteravond in Vlissingen voor
regisseur Ad Bol weer volop reden
voor een feestje na de Nederland
se première van Blindspot.
Deze film noir werd bij Film by
the Sea met groot enthousiasme
ontvangen. Crew en cast met John
ny Melville, Maike Möller, Mickey
Hoogendijk en Hugo Metsers
woonden het festijn bij en moch
ten veel waardering en bloemen
in ontvangst nemen. Film noir is
een vrij zeldzaam genre tegen
woordig. „Wat is je inspiratie
bron?",wilde festivaldirecteur Leo
Hannewijk van Bol weten. „Mijn
grote voorbeeld is Jean Luc Go
dard. Hij is in staat op sublieme
wijze zo minimaal mogelijk emo
ties zo sterk mogelijk over te breng
en", aldus het antwoord van de re
gisseur. Bol genoot zichtbaar van
het tastbaar succes na de première,
maar getuigde nog wel van een
brokje verbittering dat zijn Blind
spot niet geselecteerd is voor het
Nederlands Filmfestival, dat vol
gende week in Utrecht begint.
„Spijtig. Ik vind het echt een
prachtige film en ik ben erg blij
dat de film hier in Vlissingen wel
wordt vertoond", zegt Hannewijk.
Bol koos bewust voor het Engels
in Blindspot. „Ik heb nou eenmaal
meer met Engels, maar bovendien
past het volgens mij ook beter in
een surrealistische film als deze. In
het Nederlands wordt drama zo
gauw echt drama."
Voor Maike Möller die de rol van
Anya vertolkt is het haar tweede
filmrol. Micky Hoogendijk, die de
rol van Anya's zus Claudia speelt,
verwierf eerder al bekendheid via
haar optreden in de soapserie Goe
de Tijden Slechte Tijden. „Maar
daarna ben ik naar Amerika ge
gaan om te studeren, want in
GTST leer je niet echt acteren", gaf
Hoogendijk te kennen.
Blindspot heeft de voortstuwing
van een thriller en valt verder op
door sterke metaforen en inventief
mooi camerawerk van Martin
Kats.
door Ali Pankow
VLISSINCEN - „Ongemerkt heb ik u
ingeleid in de beginselen van de se
miotiek. Dat houdt kort gezegd in
het begrijpen hoe we begrijpen",
laat docent Hans van Driel zijn ge
hoor tijdens het filmcollege zonda
gochtend weten. Een bijna volle
zaal toonde dit keer belangstelling
voor dit tweedaagse college,
„Inzicht in de wijze waarop men
sen begrijpen, gaat vooraf aan in
terpreteren", zegt Van Driel. Hij is
vicedecaan Onderwijs van de Fa
culteit Geesteswetenschappen en
hoofddocent Media en Cultuur
aan de Universiteit van Tilburg. Tij
dens de eerste dag van het filmcol
lege richt hij zich op waarom en
voorwaarden van betekenis geven.
De kunstuiting moet waarneem
baar zijn (film of boek), de uiting
moet verwijzen naar het 'afwezi
ge' (dat wat nog niet bekend is,
maar wat de toeschouwer wil we
ten) en hetgeen gepresenteerd
wordt moet functioneren binnen
een bepaalde gemeenschap.
„We gaan nog verder de diepte
in", kondigt Van Driel aan om het
publiek ervan te doordringen dat
uiterste concentratie vereist is. De
zaal is graag bereid die op te breng
en. Zeker als dat 'diep gaan' wordt
ingezet met een fragment uit de
speelfilm Pennies from Heaven van
VLISSINCEN - Vijf boeken maken
dit jaar kans op de Zeeuwse Boe
kenprijs. Het zijn: Zeeuws etymolo
gisch woordenboek van Frans De-
brabandere, De dame van de tapisse
rie van Jacques Hamelink, Donkere
palissaden van Pauline van Lyn-
den, Lorrendrayen op Africa van
Ruud Paesie en Van Drees tot Bos,
zestig jaar succes en mislukking. Ge
schiedenis van de PvdA van Arie
van der Zwan.
De nominaties werden gisteren be
kend gemaakt door hoofdredac-
Dennis Potter. Aan de hand van
de legendarische scène met Fred
Astaire en Ginger Rodgers geeft de
docent uitleg hoe betekenisgeving
emoties kan opwekken, mogelijk
kan aanzetten tot handelen, zoals
nadere gegevens over vergaren en
dus het verbreden van kennis.
„In dit stadium hebben we het ech
ter nog niet over interpreteren", al
dus Van Driel. Dat komt met de
keuzeruimte van de toeschouwer.
Gaat hij op zoek naar de bedoelin
gen van de maker, richt hij zich al
leen op de tekst c.q. de film, of
gaat de toeschouwer uit van het
postmodernistisch wereldbeeld
waarin steeds meer grenzen verva
gen. „Bij voorkeur willen we gelo
ven in een werkelijkheid waarin
de betekenis al vooraf verborgen
ligt. De optimistische visie van het
'We willen graag geloven in
een werkelijkheid waarin de
betekenis vooraf vastligt'
mechanistisch wereld is dat het
ons op den duur zal lukken alle be
tekenis duidelijk te krijgen", aldus
Van Driel. Hij stelt daar de moge
lijkheid van een veel minder vast
gelegd wereldbeeld tegenover.
In dat geval is het aan de filmkij
ker zijn eigen betekenis eruit te ha
len. Het college werd gelardeerd
met vertoning van de films Rebec
ca, The mourning forest, In the
mood for love en Entre les murs.
teur Paul van de Velde van het
Zeeuws Tijdschrift. Dat gebeurde
tijdens Film by the Sea in Vlissin
gen. De prijs betreft een samen
werking tussen het Zeeuws Tijd
schrift en de Zeeuwe Bibliotheek.
De winnaar wordt vrijdag 31 okto
ber bekendgemaakt, tijdens de
Week van het Zeeuwse Boek.
Dan wordt ook een publieksprijs
uitgereikt, waarvoor alle inzendin
gen in aanmerking komen. Stem
men kan tot 25 oktober op
www.zeeuwstijdschrift.nl.
jML international film festival
12-21 September
2008 Vlissinrjc;
De PZC beoordeelt dagelijks films
uit het Film by the Sea-aanbod:
Boy A (John Crowley): IJzerster
ke film, naar het gelijknamige
boek van Jonathan Trigell. Over
een jongeman die na een langduri
ge detentie een nieuw leven pro
beert te beginnen, maar hij wordt
achtervolgd door zijn verleden.
Aangrijpend verhaal, goede hoofd
rol van Andrew Garfield. Oordeel:
4 sterren (maximum: 5).
Cafe de los maestros (Miguel Ro
han): Een soort Buena Vista Social
Club, maar dan met tango-legen
des. Mooi gefilmd, maar wat chao
tisch gemonteerd, waardoor de kij
ker de musici op leeftijd toch niet
echt leert kennen. Wel prachtige
muziek, al was het volume in het
Delta Theater gistermiddag wel
erg hoog. Oordeel: 3 sterren.
zichtbaar na genietend van de
toch wel verrassende toezegging
van Pullman.
„Voor mij had het ook met durf te
maken. De durf om auditie te
gaan doen en te tonen dat ik die
rol echt heel graag wilde", liet Dun
can Stuart weten. Voor hem is het
zijn eerste filmrol. Zijn tegenspeel
ster Jessica Blake kon bogen op ze
ven maanden ervaring met televi
siewerk. „Het is een kwestie van'
heel veel geluk hebben dat deze
mensen in de audities naar voren
zijn gekomen", glundert de regis
seur.
„De volgende stap is deze film bij
een breed publiek aan de man
brengen in Nederland en daarbui
ten. Back to business dus, want we
willen niet alleen in Vlissingen,
maar overal volle zalen", aldus de Presentator René Mioch in gesprek met de makers van The Butterfly Tattoo (vlnr): regisseur Phil Hawkins en hoofd-
jonge producenten. rolspelers Jessica Blake en Duncan Stuart. foto Lex de Meester