Cultuur Filmcollege fileert het interpreteren Godard als grote voorbeeld sea zijn jong' Lf Nominaties boekenprijs Gezien Indische speelfilm in première Regie Award van Estapona (Spanje) voor Ad Bol met Blindspot Hans van Driel neemt gehoor mee op de weg van de semiotiek. BY THE PZC Maandag 15 september 2008 1 7 VLISSINCEN - Grote belangstelling gistermiddag voor de sters Terence Schreurs (links) en Anneke Grönloh arri- première van de Indische speelfilm Ver van familie van veerden samen met Riem de Wolff (Blue Diamonds), auteur en regisseur Marion Bloem. De hoofdrolspeel- die ook meespeelt, bij CineCity. foto Lex de Meester door Ali Pankow VLISSINCEN - Na toekenning van de Regie Award van het filmfesti val in het Spaanse Estapona was er gisteravond in Vlissingen voor regisseur Ad Bol weer volop reden voor een feestje na de Nederland se première van Blindspot. Deze film noir werd bij Film by the Sea met groot enthousiasme ontvangen. Crew en cast met John ny Melville, Maike Möller, Mickey Hoogendijk en Hugo Metsers woonden het festijn bij en moch ten veel waardering en bloemen in ontvangst nemen. Film noir is een vrij zeldzaam genre tegen woordig. „Wat is je inspiratie bron?",wilde festivaldirecteur Leo Hannewijk van Bol weten. „Mijn grote voorbeeld is Jean Luc Go dard. Hij is in staat op sublieme wijze zo minimaal mogelijk emo ties zo sterk mogelijk over te breng en", aldus het antwoord van de re gisseur. Bol genoot zichtbaar van het tastbaar succes na de première, maar getuigde nog wel van een brokje verbittering dat zijn Blind spot niet geselecteerd is voor het Nederlands Filmfestival, dat vol gende week in Utrecht begint. „Spijtig. Ik vind het echt een prachtige film en ik ben erg blij dat de film hier in Vlissingen wel wordt vertoond", zegt Hannewijk. Bol koos bewust voor het Engels in Blindspot. „Ik heb nou eenmaal meer met Engels, maar bovendien past het volgens mij ook beter in een surrealistische film als deze. In het Nederlands wordt drama zo gauw echt drama." Voor Maike Möller die de rol van Anya vertolkt is het haar tweede filmrol. Micky Hoogendijk, die de rol van Anya's zus Claudia speelt, verwierf eerder al bekendheid via haar optreden in de soapserie Goe de Tijden Slechte Tijden. „Maar daarna ben ik naar Amerika ge gaan om te studeren, want in GTST leer je niet echt acteren", gaf Hoogendijk te kennen. Blindspot heeft de voortstuwing van een thriller en valt verder op door sterke metaforen en inventief mooi camerawerk van Martin Kats. door Ali Pankow VLISSINCEN - „Ongemerkt heb ik u ingeleid in de beginselen van de se miotiek. Dat houdt kort gezegd in het begrijpen hoe we begrijpen", laat docent Hans van Driel zijn ge hoor tijdens het filmcollege zonda gochtend weten. Een bijna volle zaal toonde dit keer belangstelling voor dit tweedaagse college, „Inzicht in de wijze waarop men sen begrijpen, gaat vooraf aan in terpreteren", zegt Van Driel. Hij is vicedecaan Onderwijs van de Fa culteit Geesteswetenschappen en hoofddocent Media en Cultuur aan de Universiteit van Tilburg. Tij dens de eerste dag van het filmcol lege richt hij zich op waarom en voorwaarden van betekenis geven. De kunstuiting moet waarneem baar zijn (film of boek), de uiting moet verwijzen naar het 'afwezi ge' (dat wat nog niet bekend is, maar wat de toeschouwer wil we ten) en hetgeen gepresenteerd wordt moet functioneren binnen een bepaalde gemeenschap. „We gaan nog verder de diepte in", kondigt Van Driel aan om het publiek ervan te doordringen dat uiterste concentratie vereist is. De zaal is graag bereid die op te breng en. Zeker als dat 'diep gaan' wordt ingezet met een fragment uit de speelfilm Pennies from Heaven van VLISSINCEN - Vijf boeken maken dit jaar kans op de Zeeuwse Boe kenprijs. Het zijn: Zeeuws etymolo gisch woordenboek van Frans De- brabandere, De dame van de tapisse rie van Jacques Hamelink, Donkere palissaden van Pauline van Lyn- den, Lorrendrayen op Africa van Ruud Paesie en Van Drees tot Bos, zestig jaar succes en mislukking. Ge schiedenis van de PvdA van Arie van der Zwan. De nominaties werden gisteren be kend gemaakt door hoofdredac- Dennis Potter. Aan de hand van de legendarische scène met Fred Astaire en Ginger Rodgers geeft de docent uitleg hoe betekenisgeving emoties kan opwekken, mogelijk kan aanzetten tot handelen, zoals nadere gegevens over vergaren en dus het verbreden van kennis. „In dit stadium hebben we het ech ter nog niet over interpreteren", al dus Van Driel. Dat komt met de keuzeruimte van de toeschouwer. Gaat hij op zoek naar de bedoelin gen van de maker, richt hij zich al leen op de tekst c.q. de film, of gaat de toeschouwer uit van het postmodernistisch wereldbeeld waarin steeds meer grenzen verva gen. „Bij voorkeur willen we gelo ven in een werkelijkheid waarin de betekenis al vooraf verborgen ligt. De optimistische visie van het 'We willen graag geloven in een werkelijkheid waarin de betekenis vooraf vastligt' mechanistisch wereld is dat het ons op den duur zal lukken alle be tekenis duidelijk te krijgen", aldus Van Driel. Hij stelt daar de moge lijkheid van een veel minder vast gelegd wereldbeeld tegenover. In dat geval is het aan de filmkij ker zijn eigen betekenis eruit te ha len. Het college werd gelardeerd met vertoning van de films Rebec ca, The mourning forest, In the mood for love en Entre les murs. teur Paul van de Velde van het Zeeuws Tijdschrift. Dat gebeurde tijdens Film by the Sea in Vlissin gen. De prijs betreft een samen werking tussen het Zeeuws Tijd schrift en de Zeeuwe Bibliotheek. De winnaar wordt vrijdag 31 okto ber bekendgemaakt, tijdens de Week van het Zeeuwse Boek. Dan wordt ook een publieksprijs uitgereikt, waarvoor alle inzendin gen in aanmerking komen. Stem men kan tot 25 oktober op www.zeeuwstijdschrift.nl. jML international film festival 12-21 September 2008 Vlissinrjc; De PZC beoordeelt dagelijks films uit het Film by the Sea-aanbod: Boy A (John Crowley): IJzerster ke film, naar het gelijknamige boek van Jonathan Trigell. Over een jongeman die na een langduri ge detentie een nieuw leven pro beert te beginnen, maar hij wordt achtervolgd door zijn verleden. Aangrijpend verhaal, goede hoofd rol van Andrew Garfield. Oordeel: 4 sterren (maximum: 5). Cafe de los maestros (Miguel Ro han): Een soort Buena Vista Social Club, maar dan met tango-legen des. Mooi gefilmd, maar wat chao tisch gemonteerd, waardoor de kij ker de musici op leeftijd toch niet echt leert kennen. Wel prachtige muziek, al was het volume in het Delta Theater gistermiddag wel erg hoog. Oordeel: 3 sterren. zichtbaar na genietend van de toch wel verrassende toezegging van Pullman. „Voor mij had het ook met durf te maken. De durf om auditie te gaan doen en te tonen dat ik die rol echt heel graag wilde", liet Dun can Stuart weten. Voor hem is het zijn eerste filmrol. Zijn tegenspeel ster Jessica Blake kon bogen op ze ven maanden ervaring met televi siewerk. „Het is een kwestie van' heel veel geluk hebben dat deze mensen in de audities naar voren zijn gekomen", glundert de regis seur. „De volgende stap is deze film bij een breed publiek aan de man brengen in Nederland en daarbui ten. Back to business dus, want we willen niet alleen in Vlissingen, maar overal volle zalen", aldus de Presentator René Mioch in gesprek met de makers van The Butterfly Tattoo (vlnr): regisseur Phil Hawkins en hoofd- jonge producenten. rolspelers Jessica Blake en Duncan Stuart. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2008 | | pagina 17